Smørblomsten Skrevet 28. april 2005 #1 Skrevet 28. april 2005 Jeg ELSKER hunder, men har dessverre en samboer som er allergisk (svak astma, atopisk eksem). Når han har vært i nærheten av korthåra hunder går det som regel bra (Amstaff og korthåret Terrier f.eks), men f.eks Engelsk Setter går slett ikke, da renner tårene, han nyser og får kineser-øyne... Hvilken hunderase kan jeg ha HÅP om å anskaffe!?
Maxi Skrevet 28. april 2005 #2 Skrevet 28. april 2005 Etter et søk på Canis så er iallefall Irish softcoated wheaten terrier Mellompuddel og Portugisisk vannhund allergivennlige hunder. Det fins flere enn dette også, det vet jeg, men husker ikke helt i farten... tok et lite søk i forum og ekspertpanel så du kan jo titte litt selv. http://www.canis.no/redirect.php?target=/e...?emne=8&sett=20
Laina Skrevet 29. april 2005 #3 Skrevet 29. april 2005 Syns du skal bytte ut samboeren din, jeg. Neida. Men Bichon Frisee skal vel også være allergivennlig? Og siden den er det, er muligens Puli også allergivennlig, da de i utgangspunktet har nesten helt lik pels. Men det går vel an å ta kontakt med NKK og forhøre seg litt?
lillesky Skrevet 29. april 2005 #4 Skrevet 29. april 2005 Puddel, Bichon Frisé og Schnausere er hunder som allergikere ofte ikke reagerer på. Også har jeg hørt at portugisisk vannhund er allergivennlig.
Gjest Lilleulv i.i. Skrevet 29. april 2005 #5 Skrevet 29. april 2005 Portugisisk vannhund har jeg testet ut på en superallergiker, og det var helt problemfritt. Herlige hunder er det også
Gjest Gjesta Skrevet 29. april 2005 #6 Skrevet 29. april 2005 Tervuren er også en hund som ikke fremkaller så mye allergi, av en eller merkelig grunn. Men......... det sies at det er ikke pelsen man reagerer på men flasset som hundene har. Snakk med lege om det er lurt og gå til anskaffelse av hund når dere har den problemstillingen.
Gjest Lilleulv i.i. Skrevet 29. april 2005 #7 Skrevet 29. april 2005 Tervuren er også en hund som ikke fremkaller så mye allergi, av en eller merkelig grunn. Men......... det sies at det er ikke pelsen man reagerer på men flasset som hundene har. Snakk med lege om det er lurt og gå til anskaffelse av hund når dere har den problemstillingen. en lege vil aldri si at det er lurt jeg ville sjekka mer opp ang hvilken rase jeg ville ha. (blant de som er klassifisert som allergivennlige på canis) Og så ville jeg reist til oppretteren og testet ut om det er noen reaksjon. Om jeg selv hadde vært allergisk så hadde jeg kjøpt meg hund for det, og heller gått på piller om det ble nødvendig. så glad er jeg i hunder men min eks-sambo er veldig allergisk, og vi testet nøye ut før vi bestemte oss... Han reagerte første gang vi var hos oppdretter på portis, men det var akkurat som han vente seg til nemi. han reagerte ikke på henne det var en sjanse vi tok da. men vi var begge innstilt på at vi ville ta den sjansen!
dittin Skrevet 29. april 2005 #8 Skrevet 29. april 2005 skaff deg en konge puddel! hvis du ikke vil ha en liten hund da...?!
Gjest Formosiss Skrevet 29. april 2005 #9 Skrevet 29. april 2005 Dersom han har eksem, er det veldig godt mulig at han ikke er allergisk mot støvet fra hundene, men for lanolinen i pelsen (er han allergisk mot ull? Får han eksem i nærheten av andre dyr?). Jeg har denne allergien, og for meg funker ikke såkalte "allergivennlige" hunder, siden de også har fett i pelsen.
Gjest Gjesta Skrevet 29. april 2005 #10 Skrevet 29. april 2005 en lege vil aldri si at det er lurt jeg ville sjekka mer opp ang hvilken rase jeg ville ha. (blant de som er klassifisert som allergivennlige på canis) Og så ville jeg reist til oppretteren og testet ut om det er noen reaksjon. Om jeg selv hadde vært allergisk så hadde jeg kjøpt meg hund for det, og heller gått på piller om det ble nødvendig. så glad er jeg i hunder men min eks-sambo er veldig allergisk, og vi testet nøye ut før vi bestemte oss... Han reagerte første gang vi var hos oppdretter på portis, men det var akkurat som han vente seg til nemi. han reagerte ikke på henne det var en sjanse vi tok da. men vi var begge innstilt på at vi ville ta den sjansen! Nettopp - en lege vil ikke anbefale det........ og er det da så lurt? Jeg har selv allergi og har hund som er såkalt "allergi-vennelig" - men det har sine ulemper og en tar sine forbehold. Og den vesentlige forskjellen er: JEG VILLE HA HUND FOR ENHVER PRIS og derav MITT valg og MINE konsekvenser. Jeg er ikke sikker på om jeg liker denne tanken på "å prøve kjøpe hund" for å se om det går......... jeg føler det er mer riktig sitt ansvar mer bevisst og mer realistisk. Problemer kan oppstå og avgjørelser må taes allikevel......... men å beregne dem inn i situasjonen - blir litt galt for meg.
Gjest Gjesta Skrevet 29. april 2005 #11 Skrevet 29. april 2005 en lege vil aldri si at det er lurt jeg ville sjekka mer opp ang hvilken rase jeg ville ha. (blant de som er klassifisert som allergivennlige på canis) Og så ville jeg reist til oppretteren og testet ut om det er noen reaksjon. Om jeg selv hadde vært allergisk så hadde jeg kjøpt meg hund for det, og heller gått på piller om det ble nødvendig. så glad er jeg i hunder men min eks-sambo er veldig allergisk, og vi testet nøye ut før vi bestemte oss... Han reagerte første gang vi var hos oppdretter på portis, men det var akkurat som han vente seg til nemi. han reagerte ikke på henne det var en sjanse vi tok da. men vi var begge innstilt på at vi ville ta den sjansen! Nettopp - en lege vil ikke anbefale det........ og er det da så lurt? Jeg har selv allergi og har hund som er såkalt "allergi-vennelig" - men det har sine ulemper og en tar sine forbehold. Og den vesentlige forskjellen er: JEG VILLE HA HUND FOR ENHVER PRIS og derav MITT valg og MINE konsekvenser. Jeg er ikke sikker på om jeg liker denne tanken på "å prøve kjøpe hund" for å se om det går......... jeg føler det er mer riktig sitt ansvar mer bevisst og mer realistisk. Problemer kan oppstå og avgjørelser må taes allikevel......... men å beregne dem inn i situasjonen - blir litt galt for meg.
Gjest Formosiss Skrevet 29. april 2005 #12 Skrevet 29. april 2005 Tervuren er også en hund som ikke fremkaller så mye allergi, av en eller merkelig grunn. Men......... det sies at det er ikke pelsen man reagerer på men flasset som hundene har. Snakk med lege om det er lurt og gå til anskaffelse av hund når dere har den problemstillingen. Man kan reagere på flasset og/eller pelsen. I pelsen har alle dyr noe som heter lanolin (særlig konsentrert i ull), og denne er det fult mulig å være allergisk mot.
Gjest Lilleulv i.i Skrevet 29. april 2005 #13 Skrevet 29. april 2005 Portugisisk vannhund har ikke underull og ikke fettlag... Jeg sier bare at vi tok sjansen, og det gikk bra. Hadde det ikke gått bra så måtte han vel gått på zyrtec da... Dessuten har vi testa ut petal cleanse med en fantastisk effekt, så vi hadde det i bakhånd
Litz Skrevet 29. april 2005 #14 Skrevet 29. april 2005 Også er det noen som reagerer på spytt og urin. Og da spiller det ingen rolle hvilken rase man skaffer, for så vidt jeg vet så pisser alle hunder, og spytt produserer de også. Før man begynner å tenke på hvilken rase som kan være allergivennlig så må man finne ut hva det er man reagerer på, altså nøyaktig hvilke allergener som fremprovoserer allergien. (pels, flass eller spytt)
Cherie Skrevet 30. april 2005 #15 Skrevet 30. april 2005 samme hva man reagerer på så bør man finne ut hvilken rase man ønsker. Dra så til en kennel som har disse hundene og spøe oppdretter om du får låne en hund f.eks en ukes tid for å se om du reagerer på den typen hund. Men jeg ville testet og funnet ut akkurat hva jeg var allergisk mot.....
Gjest Formosiss Skrevet 30. april 2005 #16 Skrevet 30. april 2005 Portugisisk vannhund har ikke underull og ikke fettlag... Jeg sier bare at vi tok sjansen, og det gikk bra. Hadde det ikke gått bra så måtte han vel gått på zyrtec da... Dessuten har vi testa ut petal cleanse med en fantastisk effekt, så vi hadde det i bakhånd Nå vet jeg ikke om denne hunden har pels eller ei, men hvordan kan noe med ples/hår ikke ha fett i pelsen/håret? Det er jo det som smører og holder det isolerende, bl.a.
Smørblomsten Skrevet 30. april 2005 Forfatter #17 Skrevet 30. april 2005 1000 takk for mange gode tips folkens!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå