Gå til innhold

Du som ikke eksponerer baby på sosiale medier: hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For meg handler det en del om at jeg tror jeg vil følt på en "angst" over å dele "feil" ting, evt dårlig samvittighet ovenfor barnet.

Det andre er at jeg liker ikke følelsen av at folk jeg ikke kjenner spesielt godt som ikke bryr seg spesielt om barnet mitt føler seg "spammet" med bildet av en baby de aldri har truffet. Jeg syns det er trist å tenke på at folk skal blå fort forbi babyen min og tenke at de ikke er interessert, da er det mye kjekkere å sende MMSer og snapper til besteforeldre og nærmeste familie som ikke kan få nok:)

Hva tenker dere andre?

Anonymkode: f13ea...5be

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker barnet kan få bestemme selv, når det er gammelt nok. Bilder sendes til besteforeldre og noen få venner i samme livssituasjon. Ingen andre har interesse av å se bilder av mitt barn, og ikke har jeg interesse av å utlevere det til andre mennesker. Bilder på nett kan også bli misbrukt. 

Anonymkode: 0d32a...06a

• Liker 23
Skrevet

Fordi jeg tenker det ikke ville tilføre mitt barn noe positivt. Det er ikke sikkert det ville påført noe negativt ved å dele, men det er i alle fall ikke noe positivt. 

• Liker 13
Skrevet

Fordi barn har rett til privatliv på lik linje med voksne. Ville aldri lagt ut masse bilder av mannen min, venner eller andre familiemedlemmer heller. Hvorfor skal babyen bli behandlet med mindre respekt enn dem?

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker barnet kan få bestemme selv, når det er gammelt nok. Bilder sendes til besteforeldre og noen få venner i samme livssituasjon. Ingen andre har interesse av å se bilder av mitt barn, og ikke har jeg interesse av å utlevere det til andre mennesker. Bilder på nett kan også bli misbrukt. 

Anonymkode: 0d32a...06a

Hvorfor driver du å sender rundt bilder til vennene dine? Tenker du ikke at barnet bør få bestemme det selv, når h*n blir gammel nok?

Har null sans for slik eksponering.

Anonymkode: a5fb4...880

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg barn selv, og har ingen fremtidige tanker om å få det men jeg liker ikke engang å eksponere meg selv på sosiale medier. Barn (ikke minst babyer) er like mye personer som alle andre, og har rett til privatliv. Jeg poster bilder av meg selv, men da skal ikke fokus være på min kropp eller mitt ansikt men aktiviteten og hendelsen.

Anonymkode: 178df...7b5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kort sagt ser jeg ikke hvordan det å dele bilder av barnet (i sosiale medier) tilfører barnet noe positivt.

Jeg deler ikke fordi barn har rett på privatliv, og barn skal få lage sin egen digitale identitet. Jeg er selv ganske privat, og hadde blitt kjempesint på foreldrene mine om de hadde delt mange bilder av meg (uavhengig om jeg var baby, barn, ungdom eller voksen). 

Deler noen bilder med besteforeldrene, da jeg tenker det er fint og viktig for kontakten og båndet mellom barn og besteforeldre.

Jeg tenker også at et bilde fra fotballcup o.l. i lokalavisa er noe annet enn å spre private bilder i sosiale medier.

Anonymkode: bc16f...223

• Liker 7
Skrevet

Fordi barnet selv ikke er stort nok til å tenke konsekvens ved et eventuelt samtykke til eksponering. Det burde være ulovlig og straffbart å legge ut bilder av barn som ikke er gamle nok til å selv delta i soMe kanaler. Det burde også være straffbart for foreldre som tillater at små barn får kanaler i soMe. Men, som vanlig, er barn rettsløse i Norge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg deler lite, fordi jeg tror ikke folk flest er interessert. De som er interessert sender jeg til direkte. Også vil jeg selvfølgelig ikke ha masse bilder av baby flytende rundt på åpent nett. 

Jeg bruker ikke Facebook,men har Instagram. Jeg er ikke sånn som sensurerer barnet mitt fra bilder hun er med på der, men legger sjeldent ut bilder av henne (privat konto selvfølgelig). Har vel en tre-fire bilder hun er med på, feks at hun er med på familiebilde fra 17. mai. På Instagram går mest i bilder av dyra mine og landskapsmotiv, blar raskt forbi babybilder selv,det er jo ikke så interessant.:P

På Snapchat sender jeg mye bilder av henne til familie og filletanter som bor i en annen by og blir veldig glad for bilder. 

Mine foreldre har flere vegger med bilder av meg og bokhyller fulle av album og tok alltid dobbeltkopi av fremkallelser for å sende rundt i posten til familie og venner. Så det blir jo litt av det samme syntes jeg. 

Anonymkode: 0d1ba...9ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg viser barnet mitt til familie og venner. Det er få bilder av han på Facebook. Jeg deler ingen, men bestemor gjør det. Vet hun vil stoppe hvis jeg sier det, men det er svært få og jeg ønsker ikke virke hysterisk. Jeg har lukket instagram, snapchat og FB. Grunnen er at jeg er redd bilder skal bli misbrukt. Jeg er redd noen skal spre de på mørke sidene av nettet, siden jeg vet at det ofte er helt vanlige familiebilder som ligger der også. Det hadde ødelagt meg. 

Anonymkode: bcb28...248

AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg barn helt enda, men er 31 uker på vei med min første, og jeg har klare tanker om hvor mye av den lille jeg vil dele med hele omverdenen når den tid kommer.

Jeg kommer ikke til å legge ut noen bilder av babyen på facebook, instagram, snapchat. Nå er ikke jeg i utgangspunktet en som legger ut særlig med bilder der heller, så det blir ikke helt naturlig for meg å gjøre det etter å ha fått baby heller. Kjæresten min kommer kanskje til å legge ut noe, men kun et bilde som ikke viser ansiktet dens, kanskje en liten hånd eller en fot, bare for å dele med folk at «endelig er h*n her!» Han er mer aktiv på sosiale medier enn meg, men vi er helt enige ang. eksponering av barn. Vi ønsker å verne om privatlivet til babyen og ønsker ikke å ha masse bilder som flyter rundt av h*n på det store internettet. Man har ingen kontroll over hvor bildene ender opp.

Så vi kommer til å dele bilder av h*n til de nærmeste, men ikke i store mengder, det er som regel mest interessant for foreldrene. Skal ikke spamme dem ned med masse babygreier. 

Jeg bare har ikke behov for at «hele verden» skal se bilder av babyen, det er ikke interessant for meg. 

Det verste jeg ser er instagram-profiler som er stappfull av barnebilder med reklame, som for å få sponset masse barneklær og utstyr. Hvor små unger poserer og leker modeller i splitter nye klær som er sponset. Å bruke ungene sine på den måten - jeg fatter ikke at det er lov!  

Anonymkode: 42cd3...54a

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke mamma, men tante. Deler ikke bilde av henne fordi jeg vil respektere hennes privatliv, hun er ikke gammel nok til å godta eller forstå hva det vil si å legge ut bilder av henne på sosiale medier. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil rett og slett ikke miste kontrollen over barnet mitt sine bilder, og selvom barnet er lite så har det rett til sitt eget privatliv. Hun får legge ut bildene sine selv, hvis hun som voksen har lyst til det.

Anonymkode: 11ede...c74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns innslagene her er litt overdrevne og tilspisset.

Man bør tenke på hvilken tid vi lever i.

Insta og facebook er en naturlig del av vårt samfunn nå, og erstatter på mange måter det som i gamlelager var fotoalbum . 

Jeg har kun venner & kjente på Instagram & Facebook. 

De som er såpass «paranoide» mtp å dele der inne bør kanskje ikke ha sosiale medier. Er ment for å skape glede og kontakt, og for at folk skal dele litt fra sitt liv.

Jeg fokusere selv på å ta bilder for å fremkalle og bruke i fotoalbum til sønnen min. Men deler absolutt noen bilder på Instagram i ny og ne også. 

Anonymkode: 12daf...f3d

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Deler ikke bilder på noen av de tre barna våre pga mannens jobb. Minst mulig informasjon om han/oss/barna på nett. 

Anonymkode: c45fa...4e3

• Liker 4
Skrevet

jeg tenker på det at jeg er glad for at baby og barnebilder av meg ligger i skuffen til mamma. Så kan jeg gå dit om jeg ønsker å se på de, også slipper jeg å tenke på at ALLE har sett dem. Det ønsker jeg for mitt barn også.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner som ha valgt å ikke dele bilder av barnet, ser ut til å gjøre det for å føle seg bedre enn alle andre. De har en sånn overlegen og dømmende holdning ovenfor de som deler bilder av barna sine og det synes jeg er ufint. Selv deler jeg et bilde på en og annen bursdag for mine 100 facebookvenner som hovedsaklig er familie på min lukkede profil på facebook. Lite aktiv på sosiale medier rett og slett.

Men jeg føler meg ikke bedre enn andre selv om jeg deler lite uansett

Anonymkode: 7ec96...293

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns innslagene her er litt overdrevne og tilspisset.

Man bør tenke på hvilken tid vi lever i.

Insta og facebook er en naturlig del av vårt samfunn nå, og erstatter på mange måter det som i gamlelager var fotoalbum . 

Jeg har kun venner & kjente på Instagram & Facebook. 

De som er såpass «paranoide» mtp å dele der inne bør kanskje ikke ha sosiale medier. Er ment for å skape glede og kontakt, og for at folk skal dele litt fra sitt liv.

Jeg fokusere selv på å ta bilder for å fremkalle og bruke i fotoalbum til sønnen min. Men deler absolutt noen bilder på Instagram i ny og ne også. 

Anonymkode: 12daf...f3d

Amen. Man kommer langt med god gammeldags nettvett.

• Liker 6
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De jeg kjenner som ha valgt å ikke dele bilder av barnet, ser ut til å gjøre det for å føle seg bedre enn alle andre. De har en sånn overlegen og dømmende holdning ovenfor de som deler bilder av barna sine og det synes jeg er ufint. Selv deler jeg et bilde på en og annen bursdag for mine 100 facebookvenner som hovedsaklig er familie på min lukkede profil på facebook. Lite aktiv på sosiale medier rett og slett.

Men jeg føler meg ikke bedre enn andre selv om jeg deler lite uansett

Når jeg leser her får jeg motsatt følelse. Nemlig at de som deler føler de må unnskylde seg og forsvare seg, mer enn at de som ikke gjør det ser ned på andre. Kan det tenkes at man kanskje ser en liten fornuft i valgene enkelte foreldre gjør i å ikke eksponere?

Gjelder ikke bare sosiale medier, men vi vet jo at

- Hjemmelaget barnemat ofte er bedre enn ferdigmat, sålenge man tenker på næringsinnhold 

- At tilstedeværelse for barn er viktigere enn egentid, når barnet er våken

- At en kortere dag i barnehagen er bedre for de små, enn å måtte være der hele arbeidsdagen til mor og far

Likevel, så er det ikke sånn at foreldre gjør alt dette, selv om vi ser fornuften i det. Jeg leser ofte spydige kommentarer mot «superforeldre» som gjør alt over, enn jeg leser kommentarer fra dem om at andre mødre er dårligere. De blir kalt hønemødre, hysteriske og hva mer er. Kan vi ikke bare akseptere at barn blir oppdratt forskjellig? Og så bør det være opp til hver enkelt forelder hva de legger i av energi i det, enten det er SoMe, mat, barnehage osv. 

• Liker 5
Skrevet

Alt med måte, tenker jeg. Det finnes mange nyanser mellom svart og hvitt, og det er ikke slik at man enten må publisere 100 barnebilder hver eneste dag, eller ikke gjengi spor av barn overhodet. Det er ingen overtramp mot babyens privatliv å dele ett og annet «generelt babybilde» (med klær på og uten f.eks gulp, bæsj, søl eller grining). Det er heller ingen overtramp at babyens ansikt synes, for ærlig talt: de aller fleste babyer ser omtrent kliss like ut for de som ikke er babyens foreldre eller besteforeldre, og de forandrer seg så raskt at et ansiktsbilde i ny og ne er helt innafor og ingen trussel mot barnets sikkerhet.

Du som forelder har ansvaret og de fleste forstår hva som er å gå for langt. Det er stor forskjell på at en pivatperson med noen hundre FB-venner og instagramfølgere legger ut et barnebilde i ny og ne kontra at bloggere med flere titalls tusen følgere utleverer barnas skoleresultater, hobbyer og vorteproblemer eller bruker barna som levende reklameplakater og inntektskilde.

Noen få bilder er heller ikke det samme som å spamme ned folk. I samme periode som Facebook var nytt var det noen av mine venninner som fikk barn. Enkelte av dem la ut så mange barnebilder og -oppdateringer at jeg lurte litt på om jeg var facebookvenn med en baby. DET er spamming. Å av og til vise fram at du har barn er ikke spamming. 

Personlig ville jeg blitt mer stresset av stadige MMS eller snapper med babybilder enn å se dem på en lukket nettside. Det går an å lage private bildesider på nett der utvalgte kan logge seg inn med passord. Stas for tanter, besteforeldre og andre nære, men uten at det til stadighet tikker inn nye mms-er. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...