AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #1 Skrevet 4. juni 2019 For ca 6 mnd siden oppdaget samboer at jeg hadde forbrukslån, Klarna konto og mastecard. Vi betalte ut det med felles konto med klar beskjed om at dette måtte ALDRI gjenta seg. Da ryker forholdet. Og hva har skjedd? Jeg har nå 16000 i forbrukslån, 16000 i Klarna, 6000 i MasterCard. Det er helt uaktuelt å fortelle det, så jeg må betale dette i smug. Er så lei for at jeg ikke klarer snu vanene mine. Klarer aldri å spare til noe! Hvis jeg vil ha noe så kjøper jeg det, på kreditt. Alltid. Og det ender med at hver mnd når lønna kommer så går det med på å betale ned gjelda. Ser jeg roter meg mer og mer og mer inn i et virvar av rot, og jeg må ta tak nå. Hvordan løse dette? Er det noen som har klart å snu en slik situasjon? Tips og råd takk!!!! Anonymkode: a2a59...7ba
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #2 Skrevet 4. juni 2019 Hva med å prate med en økonomisk rådgiver? Anonymkode: b5331...2ae 4
Ariam Skrevet 4. juni 2019 #3 Skrevet 4. juni 2019 Hva er det du bruker så mye penger på? Er du spilleavhengig eller noe? Kan du få profesjonell hjelp? 23
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #4 Skrevet 4. juni 2019 Meld deg på luksusfellen? Hva kjøper du? Anonymkode: dce7a...286
Kontorotta Skrevet 4. juni 2019 #5 Skrevet 4. juni 2019 Hvorfor handler du? Døyver du andre følelser med shopping. Hva med å søke hjelp hos psykolog? Finn ut hvorfor du føler du må shoppe. Snakk med mannen din etterpå. Finn ut hvordan dere sammen skal finne ut av dette. 19
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #6 Skrevet 4. juni 2019 Dette klarer du å betale ned! Også slutter du med shoppingen. Så enkelt bør det faktisk være. Eller har du lyst til å kun få treffe barna dine 50% av tiden? Anonymkode: b4488...9b3 7
skruf Skrevet 4. juni 2019 #7 Skrevet 4. juni 2019 Jeg er usikker på hvor, men vet det går an å ringe en plass for å få merket seg selv som ikke kredittverdig sånn at man ikke får tatt opp kredittkort og kredittkontoer. Noen andre vet kanskje hva jeg mener siden jeg tydeligvis er for trøtt til at hjernen fungerer skikkelig 🙂 Du burde også klippe kredittkortet ditt. Om du er redd for å tilstå til samboeren din så avvent litt med å gjøre det. Prøv heller å få sperret deg selv for mere kreditt og betal fortløpende ned på gjelden. Har du ting du kan selge så selg i vei og la de pengene gå rett inn til å dekke gjeld. Jeg liker veldig godt appen Tise, der kan du selge alt fra klær og sko til gjenstander. Bruk lokale kjøp og salg-grupper på Facebook Når du har nedbetalt alt så ikke bli fristet til å oppheve kredittsperren. 22
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #8 Skrevet 4. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller har du lyst til å kun få treffe barna dine 50% av tiden? Anonymkode: b4488...9b3 Tror du hun kommer til å ha råd til mat, husly og alt et barn trenger? Helgemamma... Anonymkode: e930c...99e 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #9 Skrevet 4. juni 2019 Vet du hvorfor du shopper? Det finnes de som er avhengig av den gode følelsen det gir, der og da. Dessverre så blir følelsen så mye verre etterpå når man ser hvor mye penger man har brukt. Men det finnes hjelp. Start hos fastlegen som henviser deg videre. Hvor mye kan du betale ned pr mnd? Klarer du å lage en plan på det? Anonymkode: f2b50...0ee 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #10 Skrevet 4. juni 2019 Jeg har to tankesett som hjelper meg med å spare penger (ved å ikke bruke for mye): 1. Minimalisme. Jeg tror helt og holdent på at livet er bedre når vi har mindre ting, og ikke er på evig jakt etter flere ting. Det har tatt lang tid, og jeg har lest mye om minimalisme for å komme dit, men nå har jeg fullstendig "ro" med at jeg aldri kjøper noe før jeg har et klart behov for det, OG jeg har ventet minst en uke før jeg gjennomfører kjøpet (gjelder alt over kr 500). 2. Jeg tenker på prisen på noe på denne måten: Prisen + renter jeg kunne fått om pengene sto i fond (7% over x antall år), eller Prisen + rentene jeg må betale for å låne pengene på kreditt (15%?) over x antall måneder). Når jeg tenker på denne måten blir plutselig den "utrolig lekte pynteputa til 199,-" en god del dyrere, og ikke verdt kjøpet. Jeg tror du blir nødt til å virkelig motivere deg for at dette er noe du skal greie å ta kontroll over. Mann og barn er jo mye større lykkefaktorer enn hva du enn har kjøpt for de lånte pengene. Om du ikke greier å motivere deg til endring, eller forstå hvorfor du har det slik du har det nå, ville jeg klart skaffet psykologisk hjelp. Da er kanskje mannen din mer tålmodig om du ikke kommer unna å fortelle han dette også. Masse lykke til ❤️ Anonymkode: fdb8a...c6f 12
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #11 Skrevet 4. juni 2019 Det første du bør gjøre, er å spørre deg selv om hvorfor du fortsatt har Mastercard etter den forrige hendelsen? Hvordan kan du endre denne holdningen/trangen din? Og hva kommer den av? Når du har avklart det, klipper du kortet og følger samtidig rådene på denne siden: https://dinero.no/frivillig-kredittsperre-hvordan-og-hvorfor/ Hvis du absolutt ikke vil fortelle det til din mann, må du leve sparsommelig og betale ned så fort du bare klarer. Det vil si, ingen ekstra luksus på deg før dette er betalt ned. Anonymkode: 34ddd...c78 16
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #12 Skrevet 4. juni 2019 Jeg handler mye. Klær, interiør. Bruker en del på sminke, kremer. Er mye på lunsj og kjøper mye i kiosken og kantina på jobb.. Jeg vet at jeg sløser mye... Shopping blir vel som en slags rus. Jeg «må» innpå nettet og handle. Gjemmer unna poser i skap og skuffer så ikke samboer ser det. Føler at jeg aldri har noe fine klær. Om jeg kompenserer for noe vet jeg ikke. Men jeg har dårlig selvfølelse mtp kropp, og jeg ønsker så innmari å se bra ut, at barna skal ha fine klær, at huset skal være fint. Jeg har en veldig tålmodig og snill samboer, nydelige barn. Jeg kan ikke forstå at jeg utsetter de for dette. Det er ikke ille nå, men det kan jo bli det? Hadde lastet ned spare-appen «Dreams», men der overfører jeg bare tilbake hele tiden. I tillegg spør jeg ofte pappa om penger. Jeg drømmer om å ikke alltid måtte sjekke konto før jeg handler. Om at det alltid skal stå noen tusenlapper på bok. Min mor er fryktelig dårlig økonomisk, har nok fått det fra henne. Hver gang hun fikk lønn dro vi på shopping. Også var det tomt.. Nå har hun lånt opp så mye på leiligheten at hun må selge for å leie.. Hi😓💸💸💸💸💸💸 Anonymkode: a2a59...7ba
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #13 Skrevet 4. juni 2019 Vi har ikke så mye lån på huset, så samboer ønsker at vi skal låne opp til nytt bad. Vil da banken la han få vite om min evt kredittsperre? Evt få vite om mine lån? Han kan ikke få vite, det er uaktuelt! Da drar han! Så jeg må løse dette selv.. Klippe kredittkort ja... Det er jo bare å føre over i nettbank..., Jeg eier ikke et eneste kort... Anonymkode: a2a59...7ba
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #14 Skrevet 4. juni 2019 Eneste reelle løsning er å la samboeren din ta over økonomien 100%. Du kan ha debitkort med "lommepenger", men ingenting mer. Faren min måtte gjøre det slik med kona, og vet om flere lignende tilfeller. Kanskje ydmykende, men bedre enn å ødelegge for deg selv og familien. Anonymkode: d0438...7fe 13
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #15 Skrevet 4. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eneste reelle løsning er å la samboeren din ta over økonomien 100%. Du kan ha debitkort med "lommepenger", men ingenting mer. Faren min måtte gjøre det slik med kona, og vet om flere lignende tilfeller. Kanskje ydmykende, men bedre enn å ødelegge for deg selv og familien. Anonymkode: d0438...7fe Takk for tips, men som sagt, ikke aktuelt at han får vite noe 😭 Det går bare ikke. Vi sliter med forholdet generelt, og dette kommer til å være dråpen. Helt sikkert! Anonymkode: a2a59...7ba 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #16 Skrevet 4. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eneste reelle løsning er å la samboeren din ta over økonomien 100%. Du kan ha debitkort med "lommepenger", men ingenting mer. Faren min måtte gjøre det slik med kona, og vet om flere lignende tilfeller. Kanskje ydmykende, men bedre enn å ødelegge for deg selv og familien. Anonymkode: d0438...7fe Dette! Du kommer ikke til å klare det alene. Og da må du legge deg padde flat, registrere kredittsperrer hos Bisnode og Experian, slette alle kredittkort du har tilgang til og kun sitte igjen med et debetkort hvor han overfører penger jevnlig. Anonymkode: d6c87...38f 8
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #17 Skrevet 4. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke så mye lån på huset, så samboer ønsker at vi skal låne opp til nytt bad. Vil da banken la han få vite om min evt kredittsperre? Evt få vite om mine lån? Han kan ikke få vite, det er uaktuelt! Da drar han! Så jeg må løse dette selv.. Klippe kredittkort ja... Det er jo bare å føre over i nettbank..., Jeg eier ikke et eneste kort... Anonymkode: a2a59...7ba Men du vil jo ikke ta tak i det selv. Hadde du villet og innsett alvoret, hadde du tatt tak i dette da han var så snill å gå med på å betale ned gjelden din fra felleskontoen. Eneste alternativet er å fortelle ham at du la inn kredittsperre på deg selv forrige gang du hadde driti deg ut, og at det kan hindre nytt lån til bad. Og så selvfølgelig betale ned det du har av gjeld så fort som mulig, ikke noe mer kaffe og lunsj ute, ikke mer sminke og klær før det er nedbetalt. Og det er på tide å slutte å skylde på din mor. Det er også på tide å slutte å spørre din far om penger og bli voksen. Det høres nesten ut som om du bør ta tak i dette ved å gå til psykolog. Anonymkode: 34ddd...c78 23
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #18 Skrevet 4. juni 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg handler mye. Klær, interiør. Bruker en del på sminke, kremer. Er mye på lunsj og kjøper mye i kiosken og kantina på jobb.. Jeg vet at jeg sløser mye... Shopping blir vel som en slags rus. Jeg «må» innpå nettet og handle. Gjemmer unna poser i skap og skuffer så ikke samboer ser det. Føler at jeg aldri har noe fine klær. Om jeg kompenserer for noe vet jeg ikke. Men jeg har dårlig selvfølelse mtp kropp, og jeg ønsker så innmari å se bra ut, at barna skal ha fine klær, at huset skal være fint. Jeg har en veldig tålmodig og snill samboer, nydelige barn. Jeg kan ikke forstå at jeg utsetter de for dette. Det er ikke ille nå, men det kan jo bli det? Hadde lastet ned spare-appen «Dreams», men der overfører jeg bare tilbake hele tiden. I tillegg spør jeg ofte pappa om penger. Jeg drømmer om å ikke alltid måtte sjekke konto før jeg handler. Om at det alltid skal stå noen tusenlapper på bok. Min mor er fryktelig dårlig økonomisk, har nok fått det fra henne. Hver gang hun fikk lønn dro vi på shopping. Også var det tomt.. Nå har hun lånt opp så mye på leiligheten at hun må selge for å leie.. Hi😓💸💸💸💸💸💸 Anonymkode: a2a59...7ba Det er jo akkurat dette du gjør i dag, det er derfor det går så utrolig dårlig. Anonymkode: 34ddd...c78 17
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #19 Skrevet 4. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eneste reelle løsning er å la samboeren din ta over økonomien 100%. Du kan ha debitkort med "lommepenger", men ingenting mer. Faren min måtte gjøre det slik med kona, og vet om flere lignende tilfeller. Kanskje ydmykende, men bedre enn å ødelegge for deg selv og familien. Anonymkode: d0438...7fe Enig i denne. Jeg vet også om flere tilfeller som har gjort det slik, blant annet to i familien. Klipp kortene, meld deg som ikke krettverdig og snakk med mannen din. Jeg tror han blir mer sint om du holder dette skjult, enn at du sier du trenger hjelp. Si også at du vil ha ordningen over, da tror jeg han skjønner hvor trasig dette er for deg. Anonymkode: d3e72...819
Splittbinders Skrevet 4. juni 2019 #20 Skrevet 4. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke så mye lån på huset, så samboer ønsker at vi skal låne opp til nytt bad. Vil da banken la han få vite om min evt kredittsperre? Evt få vite om mine lån? Han kan ikke få vite, det er uaktuelt! Da drar han! Så jeg må løse dette selv.. Klippe kredittkort ja... Det er jo bare å føre over i nettbank..., Jeg eier ikke et eneste kort... Anonymkode: a2a59...7ba Da må du også slette mastercard-kontoen din. Si opp all kreditt du har i banken, og KUN ha et vanlig bankkort som ikke fungerer uten faktiske penger på. Akkurat DET bør du fortelle mannen din; at du faktisk sliter med å holde igjen og derfor ikke tør å ha kredittkort. Eventuelt et kredittkort i hans navn, slik at han ser ethvert trekk. Kredittkort _kan_ være fint å ha de gangene det er en eller anne krise (jeg har stort sett bare brukt kredittkort til enten å betale ferie for å forsikring på kjøpet, i utlandet der det er mindre gebyr på mastercard enn visa, hvis jeg har blitt frastjålet/mistet det vanlige kortet på ferie (har aldri med meg begge kort samtidig hvis jeg er i utlandet/på reise alene). Kontakt hver av de du skylder penger, be om at de sperrer/sier opp kreditt og be om en nedbetalingsavtale med et fast beløp per måned. Alle kreditorer er interessert i å få pengene sine så jeg tipper det går greit å få en avtale). Og når alt dette er gjort; altså at betalingsavtalene er etablert, kreditter sperret/sagt opp - SÅ vurderer du om du forteller det til mannen din. For å være åpen om at dette altså er et problem for deg. Men at du nå tar tak. Og trenger hjelp. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå