Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest celine24*
Skrevet

jeg har en god venninne som er, for å si det rett ut; smellfeit.

hun klager støtt og stadig over at hun er feit.

når vi går i butikker for å kjøpe klær i sammen så sutrer hun over at hun ikke kler bikinier, eller ikke kommer inn i noen kjoler.

når hun får "avslags" eller lignende fra flørter så tror hun det er pga vekta, og det tror jeg også.

så fet som hun er, vel det er jo ikke tiltrekkende, så jeg forstår jo godt at hun syns det er kjipt.

men så reagerer jeg litt på maten hun spiser.

spiser vi ute sammen så ser man jo grunnen til at hun er feit.

hun drikker Cola, mens jeg drikker vann. Hun tar på bøttevis i saus over maten mens jeg såvidt bruker saus på.

Altså, nå er jeg lei av sytinga hennes.

Det er jo i grunn HENNES feil at hun er bælfeit!!! Så, hvorfor klage da?

da får hun vel kutte ut all den maten, eller er jeg helt borte vekk nå?

hører klagingen hennes inni hodet mitt. "Åh, jeg er så tjukk jæææj, kommer ikke inn i denne bikinien jæææj" :roll:

GUD menneske, så SPIS mindre da vel...

Hva skal jeg gjøre? Si det til henne?

Som dere ser så er jeg dritt lei :roll::roll:

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Vedder på at du kommer til å få masse pepper for dette innlegget. Nåja.

Har det på samme måten, bortsett fra at bestevenninna mi kun er tjukk i hue (dobbel betydning hoho) sier hun er tjukkebolla hele dagen, men vil ikke innse hun er fin i kroppen sin :(

Hva med å ikke svare, eller si JA du er jævlig tjukk?

Funker det?

Gjest tråd.starttt
Skrevet
Vedder på at du kommer til å få masse pepper for dette innlegget. Nåja.

Har det på samme måten, bortsett fra at bestevenninna mi kun er tjukk i hue (dobbel betydning hoho) sier hun er tjukkebolla hele dagen, men vil ikke innse hun er fin i kroppen sin :(  

Hva med å ikke svare, eller si JA du er jævlig tjukk?  

Funker det?

Har jo hintet til at hun er rimelig dryg over rumpa ja.

Og hun vet det jo selv.

Noen ganger lurer jeg rett og slett på om jeg skal ta det helt opp med henne å foreslå en Grethe Roede kurs for henne.

Men, det føles litt på kanten for å si det sånn. Føler at jeg tråkker over en grense da :roll:

Skrevet

Hadde det vært meg så hadde jeg bare sagt det som det er. Ja du er tjukk, MEN du kan gjøre noe med det hvis du vil. Og det første er å se på maten. Og begynne å trene.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hadde det vært meg så hadde jeg bare sagt det som det er. Ja du er tjukk, MEN du kan gjøre noe med det hvis du vil. Og det første er å se på maten. Og begynne å trene.

Ja. Sant i grunn.

kan jeg for eksempel si til henne når vi sitter å spiser at hun burde droppe sausen og sånn siden hun hele tiden klager og fordi hun faktisk er fet?

Skrevet

Det er faktisk ikke bare å spise mindre. Man må ha motivasjonen til det også. Og for å være helt ærlig, så kunne det ikke falt meg inn å si noe sånt om mine venninner, uansett hvor tjukke/tynne de er. Det hjelper ikke akkurat på saken.

Jeg vet ikke hva du bør gjøre, men jeg vet at du ikke burde omtale henne i de ordelag du gjør her.

Venninner støtter hverandre, og det er kanskje det du burde gjøre nå. Det er tydelig at hun har problemer med hvordan hun ser ut, så hvorfor ikke hjelpe henne ved å være med å trene eller lignende? Hun vil garantert sette mye mer pris på et slikt forslag enn at du sier at du er lei av klagingen.

Gjest gjesta
Skrevet

Eh :eeeh: "Kanskje du bør gjøre noe med det? trene feks..

Det skjer ingenting før du spiser mindre, sunnere. og evt trener!" :o

Gjest Anonymous
Skrevet

Neste gang sier du: ja, du er sånn så lenge du vil selv. dette er det kun du som kan gjøre noe med!!1

Gjest Gjesta
Skrevet

Ja, du kan si det til henne, men si det på en fin måte!

Har selv en venninne som er ekstremt overvektig (men hun syter ikke så fælt,..). Hver gang jeg er hjemme sykler vi lange turer eller drar på fjellet, en annen venninne prøver å hjelpe henne med å lære henne om kosthold. Hun sier selv hun setter stor pris på det, og at hun ikke klarer det alene.

Venninnen min drar forresten gutter ;) Så jeg tror heller det er holdningen til venninnen din som er problemet på gutte-fronten, ikke nødvendigvis vekten,...

Gjest marcus
Skrevet

Setter en hundrelapp på at hun har menneskelige kvalitetmarcuser som venninna hennes tydeligvis ikke er i nærheten av.

Gjest marcus
Skrevet

...skjedde visst et eller annet så nicket mitt havnet inni "kvaliteter".

Skrevet

Vel, som venninne bør du si fra. Hun KAN ikke klage når hun spiser feit mat, digg og cola!

Tror kanskje man av og til bare må gi svar på tiltale!

Uansett, gi din støtte til venninnen din. Hjelp henne så godt du kan på vei.

Tror nok venninnen din bare er inne i en ond sirkel, og hun er nok veldig lei seg!

Gjest SumoBryter
Skrevet

Hva er smellfeit da?

Stakkars menneske, jeg regner med at hun trøstespiser, kjedespiser.

Men jeg er ikke smellfeit, litt overvektig kanskje men ikke smellfeit likevel er det vanskelig å finne fine klær i min størrelse.

Jeg blir sint på de som produserer klær fordi de ikke produserer nesten noe som helst fint for de som bruker en størrelse over 38 :frustrert: Hvorfor skal det ikke gå ann å bruke størrelse 42-44 og fremdeles kle seg fint, hvorfor skal det være så vanskelig!

Venninnene mine som bruker st. 34 og 36 kan gå i hvilken som helst butikk og kjøpe hva de vil, men for folk med naturlig litt større kropper så er det så frustrerende!

Jeg vet at hvis jeg slanker meg så kan jeg komme meg ned i en 38 (men akkurat nå er slanking uaktuelt fordi jeg er gravid). Men alikevel jeg syns ikke jeg er feit eller stygg, jeg liker meg slik jeg er. Bare så frustrerende at alle må være st 34 -38 ellers må man finne seg i å bli diskriminert på klesfronten.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes Clea er inne på noe av det viktigste - at holdningene hennes er minst like viktig som størrelsen. Om hun er som du beskriver; klager og sutrer over vekta si uten å prøve å endre på noe utstråler hun ikke akkurat tilakslyst og positivitet. Sånt jager minst like mange menn som de som ikke vil være sammen med ei som er tjukk.

Hvis du er en god venninne synes jeg det er helt greit å ta det opp; ikke ved å bekrefte de negative utsagnene hennes, men ved å nevne at feks trening/turer, kostholdsendringer i det små osv hadde hjulpet. Og at hun må prøve å være positiv, ikke henge seg opp i at hun er tjukk osv, snakke om andre ting osv.

Det er ikke alle som har noen sjanse il å bli slanke sylfider uansett, men venninna di hadde ikke hatt vondt av å ta seg sammen. Kjenner mange overvektige, men tiltrekkende mennesker, så hun trenger ikke å gi opp.

Gjest Anonymous
Skrevet

Neste gang hun klager, så kan du jo si at da må hun gjøre noe med det!

Det finnes mange kostholdskurs som ikke går direkte på slanking. Du kan jo foreslå et av disse, og hinte om at det kanskje kan være lurt i få hjelp til å regulere blodsukkeret. (uten å gi skylda på cola og snop)

Dra henne med ut på tur! Si at du også trenger trim, og at dere sammen kan dra hverandre opp av godstolen.

:P

Skrevet

neste gang hun klager over hvor feit ho er, så se på henne og spør henne helt ærlig hva ho gjør med det da! :wink:

jeg synes kanskje ikke det er nødvendig å fortelle henne at du synes hun er bælfeit, det vet hun jo selv.

men spør henne rett ut hva hun gjør med problemet, for det er jo tydeligvis ett problem for henne siden hun klager over det hele tiden?

om hun begynner å prate med deg da, så gi henne litt tips da, om at hun kanskje kan legge om på spise og drikkevaner, om hun kan begynne å mosjonere/trene? det er treningssentre som er mer "rettet mot" overvektige, slik at hun kan få den hjelpen hun trenger der + at hun kanskje ikke føler seg så utenfor.

spør om hun vil at du skal minne henne på bedre alternativer f.eks. om dere er ute og spiser, så kan du jo kanskje minne henne på at vann faktisk både er sunnere og bedre mot tørste en cola. minne henne på at hun kan smake på maten før hun heller på masse saus etc, også ta på evt litt om hun synes det er tørt og smakløst uten.

er hun vant til slik og sånn, så må hun også gi smakssansene en sjans til å omvende seg. kutter hun endel ting en uke, så kan hun forsiktig smake på igjen etterpå, da vil smakssansene kjenne annerledes på ting.

men la henne bestemme om hun vil ha hjelp eller ikke, for som det ble nevnt over, uten motivasjon fra seg selv, så kommer det ikke til å skje noe.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det at hun stadig klager over at hun er feit kan jo tyde på at hun ønsker å snakke om det.

Sjøl har jeg slitt mye med trøstespising - man syns man er feit og blir deppa av det, derfor spiser man litt mer for å trøste seg selv. En skikkelig vond sirkel som det er vanskelig å komme ut av.

Dessuten kan det være vanskelig å se sjøl hvor feit man er - jeg kom plutselig en dag til det punkt at jeg så meg i speilet og så at jeg endelig hadde blitt akkurat så feit som jeg alltid hadde følt meg. Og så skjønte jeg at jeg hadde gått rundt i årevis og sett mye bedre ut enn jeg trodde selv, og underveis klart å legge på meg masse bare fordi jeg følte meg feit!

Det er meget mulig at venninna di faktisk føler seg mye feitere enn hun faktisk er, og ikke skjønner hvordan hun skal komme seg ut av det. Antagelig trenger hun oppmuntring og støtte til å komme i gang med å snu litt på vanene sine. Føler man seg feit og fæl er det ikke så lett å stikke på et treningssenter. Det kan være veldig godt å ha noen å trene sammen med.

Dessuten er det viktig at hun bytter ut trøstespisingen med andre typer belønninger. Det med å kjenne etter hvorfor man står i kjøleskapet og har lyst på noe er også noe som har virka for meg, å spørre seg selv hva man egentlig har lyst på. Etterhvert blir det lettere å kjenne forskjell på ekte sult og trøstespiselyst, noe som folk som sliter med vekta noen ganger kan ha problemer med.

Veit ikke om dette hjelper, men det har ihvertfall hjulpet meg et stykke på vei.

Gjest SumoBryter
Skrevet
.

Dessuten kan det være vanskelig å se sjøl hvor feit man er - jeg kom plutselig en dag til det punkt at jeg så meg i speilet og så at jeg endelig hadde blitt akkurat så feit som jeg alltid hadde følt meg. Og så skjønte jeg at jeg hadde gått rundt i årevis og sett mye bedre ut enn jeg trodde selv, og underveis klart å legge på meg masse bare fordi jeg følte meg feit!

Sånn er det med meg også. De fleste kvinner føler seg feitere enn hva de i virkeligheten er. Jeg lider av det motsatte, ser ikke meg selv som feit til vanlig syns jeg er fin nok osv... Kjæresten sier også hele tiden at jeg er fin og at jeg ikke trenger å slanke meg. Men en sjelden gang jeg ser blide av meg selv med hele kroppen eller meg selv på film så får jeg sjokk. Eller hvis jeg ser meg selv ved siden av en venninne.

Men alikevel syns jeg at det skal lages fine klær for kvinner i alle størrelser, hvorfor må overvektige finne seg i å kle seg kjedelig.

Gjest Anonymous
Skrevet

kjenner igjen problemet. Har en venninne som er på akkurat samme viset. Hun er ikke akkurat smellfeit da, men ganske så rund. Hun klager over vondter her og der, at knærne verker og at hun skulle hatt bedre kondis.

Vel, jeg ble like sjokkert hver gang jeg var på besøk. Hun lå på sofan, fra vi kom fra skolen og til hun skulle legge seg, med stor colaflaske og ostepop, potetgull o.l..

Har ikke sett henne på en stund siden vi begge har flyttet et stykke fra hverandre, men hun sier nå at hun har slanket seg.. Det prosjektet har hun hatt før, men d sprakk med cola og snop..

Bli også temmelig lei sytinga hennes, og det endte ofte med at vi kranglet. (er begge litt hissige iblandt)

Er ikke så lite sjæl, og det er jeg klar over, og jobber med saken.

Virker som om at hun heller vil syte enn og faktisk gjøre noe med det.

Gjennstår og se om slankingen fungerer denne gangen.

Tror du bare får overse sytinga, og la henne dure frem. Men si fra hvis ting går feil vei for henne. Man trenger støtte for og få mot til div ting..

Håper det går bra

Skrevet

stakkars hu som har deg som venninne... du skriver ikke inn fordi du vil hjelpe henne, men fordi du er dritlei av at hu er tjukk og klager over det.. gode venninner skriver ikke sånt om andre, mulig hu er overvektig men "hu er bælfeit!!!!" er ikke sånt venninner sier... tåplig å fremstille det som at hu gjør alt feil, mens du gjør alt riktig... det er sikkert kjempevanskelig å finne klær som passer, og klart hun blir deppa av det, og jo, jeg er enig i det alle sier her, prøv å hjelpe hu, si noe neste gang hu klager. men istedet for å si "slank deg da!" så forslå at dere f eks kan gå en tur, prøve en time på et treningssenter e.l. er du en god venninne hjelper du henne, blir med på trening f eks istedet for bare å be hu slanke seg..

og at hu ikke får gutter fordi hu er overvektig, joda, markedet er kanskje litt mindre, men utrolig mange gutter som liker jenter med litt kjøtt på beina. eller mye for den saks skyld..

skjønner at du blir lei av klaginga hennes, men syns du fremstilte problemet veldig feil i innlegget ditt. du virka direkte slem og fordomsfull mot overvektige mennesker, og ikke en god venninne som var bekymret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...