Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
ja beklage om jeg har allerede 2 tråd om dette men jeg får ikke gått inn å sett dem så ,noe jeg lurer på.. vis jeg å barnefar ikke blir enige i meklingen om noe eller samarbeider.. kan han alikevel få det? å noen har fortalt meg at vis han går til rettsak så er det han som betaler for min advokat å hans? er det sånn eller må jeg selv betale min egen advokat etter på? 
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, share123 skrev:
ja beklage om jeg har allerede 2 tråd om dette men jeg får ikke gått inn å sett dem så ,noe jeg lurer på.. vis jeg å barnefar ikke blir enige i meklingen om noe eller samarbeider.. kan han alikevel få det? å noen har fortalt meg at vis han går til rettsak så er det han som betaler for min advokat å hans? er det sånn eller må jeg selv betale min egen advokat etter på? 

snakk med advokat

Anonymkode: f3910...972

• Liker 1
Skrevet

kan noen gi meg svar?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, share123 skrev:

kan noen gi meg svar?

Ja, han får foreldreansvar. Samarbeid har ingenting å si for foreldreansvaret.

Anonymkode: 6cd1f...bf9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må betale for egen advokat. Tjener du under en viss sum i året har du rett på fri rettshjelp.

Anonymkode: 6cd1f...bf9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sak om foreldreansvar er så opplagt at du risikerer å måtte betale for hans advokat når du taper.

Anonymkode: 06b2c...b24

• Liker 2
Skrevet

snakk med advokat om saken din og få en vurdering. Dette er som regel gratis. Advokat kan finne ut om du har krav på fri rettshjelp. Som regel betaler man ikke saksomkostningene til hverandre i barnefordelingssaker men det kan skje, dette må du snakke med advokaten om. 

Skrevet
13 timer siden, share123 skrev:

Hei jeg er litt usikker på årsaken til deres konflikt. Men tror du er i et samlivsbrudd der det gjelder hvor barna skal bo og samvær ovs.

Har dere bodd sammen når barna ble født har dere begge foreldreansvar og det mister ingen ved et vanlig samlivsbrudd.

Det er litt annerledes I bsrnefordelingsaker når det gjelder advokat utgifter. Finner retten det ikke urimelig at sak ble anlagt er det slik at den enkelte må betale sin advokat selv om en vinner saken. 

Det vanlige I andre saker er at tapende part blir den som må dekke begges utgifter men ikke uten barnedelingssaker.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Peter007 skrev:

Hei jeg er litt usikker på årsaken til deres konflikt. Men tror du er i et samlivsbrudd der det gjelder hvor barna skal bo og samvær ovs.

Har dere bodd sammen når barna ble født har dere begge foreldreansvar og det mister ingen ved et vanlig samlivsbrudd.

Det er litt annerledes I bsrnefordelingsaker når det gjelder advokat utgifter. Finner retten det ikke urimelig at sak ble anlagt er det slik at den enkelte må betale sin advokat selv om en vinner saken. 

Det vanlige I andre saker er at tapende part blir den som må dekke begges utgifter men ikke uten barnedelingssaker.

Også i barnefordelingssaker kan det skje at den tapende part må betale saksomkostninger og deler av advokatregning. Jeg vet ikke hvor mye som skal til, men i vår sak ble det slik - han måtte betale tilbake til meg. 

Jeg tror det blir mer og mer uvanlig at barnefordelingssaker blir dratt for retten? Man prøver å løse dem sammen med advokater, og noen ganger dommer, men allikevel ikke i en rettsal? Usikker, men det er det jeg har hørt av dem som nylig har vært i slike saker. 

Uansett, er det noe jeg aldri vil anbefale noen, er det rettsak. Man kan glemme god kommunikasjon, og godt samarbeid etterpå. I visse saker er rettsak uungåelig, men kan man styre unna, styr unna! Det er et umenneskelig press å sitte i en rettsal og forhandle om egne barn. 

Skrevet

Ja det er nok mye som du beskriver. Jeg prøvde svare TS.direkte. Mye løses i møter før en evt.sak.  Til TS.da ender den enkelte opp med sine advokatutgifter hvis ikke annet avtales frivillig. 

I din sak Vera vil jeg velegge tro at det hele veien var opplagt du barnas far ikke ville vinne frem. Da blir han også tilkjent dine saksomkostninger. (Dette skrev jeg vel).

Det er klart det vil bli et dårlig sammareid etter en avsluttet sak med dom. Den tapende part vil føle.seg feil behandlet. Det føles urettferdig ovs. Det er mye følelser i sving. 

Juss er ikke rettferdig for den enkeltesaks følelser. Det kan føles helt feil det som rettsnormer bygger sin avgjørelse på. Samfunnet har laget rettsnormer. De er ikke alltid i tråd med folks rettsoppfatning på hva som er rett og galt. Vi skal også huske at samfunnet har endret seg. I vår tid endres folks rettsoppfatning seg raskere enn retssnormene . Dermed blir avgjørelser ikke alltid i tråd med det som allmennheten og den enkelte oppfatter som rett og galt. Dette i seg selv er konfliktskapende.

Skrevet
På 4.6.2019 den 17.32, Vera skrev:

Også i barnefordelingssaker kan det skje at den tapende part må betale saksomkostninger og deler av advokatregning. Jeg vet ikke hvor mye som skal til, men i vår sak ble det slik - han måtte betale tilbake til meg. 

Jeg tror det blir mer og mer uvanlig at barnefordelingssaker blir dratt for retten? Man prøver å løse dem sammen med advokater, og noen ganger dommer, men allikevel ikke i en rettsal? Usikker, men det er det jeg har hørt av dem som nylig har vært i slike saker. 

Uansett, er det noe jeg aldri vil anbefale noen, er det rettsak. Man kan glemme god kommunikasjon, og godt samarbeid etterpå. I visse saker er rettsak uungåelig, men kan man styre unna, styr unna! Det er et umenneskelig press å sitte i en rettsal og forhandle om egne barn. 

Barnefar vil bare til retten så han kan få delt foreldreansvar noe jeg ikke er enig med

Skrevet
13 minutter siden, share123 skrev:

Barnefar vil bare til retten så han kan få delt foreldreansvar noe jeg ikke er enig med

Var dere samboere da barnet ble født så har hsn foreldreansvar.

Hva er det du egentlig mener? Hovedansvar? Daglig omsorg? 0 samvær..?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men stopp en halv... Tror du MENN må betale for KVINNERS advokater? Eller hva mener du her?? Man må da få «sloss»om barnet sitt uten å straffes økonomisk for utfallet. Du betaler selvfølgelig din egen advokat.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, Rotemor skrev:

Var dere samboere da barnet ble født så har hsn foreldreansvar.

Hva er det du egentlig mener? Hovedansvar? Daglig omsorg? 0 samvær..?

nej vi har aldri bodd sammen eller vert sammen, jeg har alene foreldreansvar men barnefar ønsker og å ha egnt (hovedansvar)

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, share123 skrev:

Og det vil han få så lenge han er barnets biologiske far.

Anonymkode: 5be7e...0f9

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, share123 skrev:

nej vi har aldri bodd sammen eller vert sammen, jeg har alene foreldreansvar men barnefar ønsker og å ha egnt (hovedansvar)

Men synes du det er merkelig? 

Hvorfor fikk du barn med denne mannen?  Det siste må være lov til å spørre om når du ikke ønsker han skal ha foreldeansvar. Det er et stort og viktig ansvar en påtar seg når en velger bli forelder. 

Når det er sagt var det på nippet at Barneloven ikke ble endret dit ved siste justering. At det ble automatisk foreldreansvar selv om foreldre ikke bodde sammen. 

De fleste fedre får foreldreansvar I en rettssak. Det skal tungtveiende årsaker til når det ikke skjer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt usikker på hva far ønsker 

- del i foreldreansvaret?

- delt bosted eller fast bosted hos ham?

Begge?

med mindre du tjener under 246.000 må du betale egen advokat. 

Anonymkode: e4777...396

AnonymBruker
Skrevet

-snakk med advokat 

-familievernkontoret 

- han kan nok ikke kreve hovedomsorg, men foreldreansvar kan han kreve. Foreldreansvar er ikke det samme som fordeling. Handler om at han er far og har rett til å delta i sitt barns liv. 

- det kreves en del mekling før en sak kommer til retten. Dette for å holde konfliktnivået så lavt som mulig ovenfor barnet. 

Hvis du nekter far samvär med ungen, så har han sin fulle rett til å gå rettens vei. 

Anonymkode: 15bda...314

AnonymBruker
Skrevet

Å forsøke  å nekte far foreldreansvar vitner om dårlig dømmekraft.

far vil mest sannsynlig få foreldreansvaret om han må ta det via retten . At du sløser slik med ressurser og tid og argumenterte med dårlig samarbeid vitner om at mye av problemet ligger hos deg selv.. 

blir trist av å lese slike innlegg ..

Anonymkode: 7a2fd...cee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å forsøke  å nekte far foreldreansvar vitner om dårlig dømmekraft.

far vil mest sannsynlig få foreldreansvaret om han må ta det via retten . At du sløser slik med ressurser og tid og argumenterte med dårlig samarbeid vitner om at mye av problemet ligger hos deg selv.. 

blir trist av å lese slike innlegg ..

Anonymkode: 7a2fd...cee

Barnefar er ikke ansvarlig, og er veldig fraverendes, å pleier å røyke hasj å ruset seg av og til.. å går inn og ut av dps, å sliter mye psykisk, som gjør dette veldigt vanskeligt å samerbeide noe vi ikke gjør, å han blir fort sint

Anonymkode: f3910...972

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...