Smørblomsten Skrevet 28. april 2005 #1 Skrevet 28. april 2005 Er det riktig tid å plante urter i krukke ute nå? (Oslo)... Noen tips? Best å kjøpe krydderplanter fra matbutikken og sette rett i jorda, eller så selv? Hvilke urter kan man ha i samme krukke? Hørt at basilikum har en tendens til å dominere i krukken... Elsker koriander, er det enkelt å få til?
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2005 #2 Skrevet 29. april 2005 hei! det er for tidlig å sette ut urter ennå, jeg har en del potter på kjøkkenet med div små urter som vokser og koser seg i varmen og sollys. det er litt seint å så frø nå, men noen krydderurter kan såes året rundt. basilikum pleier jeg å kjøpe ferdig i potte, men her er det viktig å passe på at plantene ikke står for tett i potta. når du skal bruke basilikumen i mat, må du rive opp hele stilken med rot, eller plant de om i en større terrakotta potte. jeg har ikke brukt av basilikumen min på en stund, for jeg lar den vokse litt, så nå har den store og saftige blader med mye smak, og den vokser og får fler blader. jeg bor i oslo, og på solfylte dager er det bare å sette urtene på verandan i sola,men det er kaldt på natta, så da må de inn.
Mulle7 Skrevet 29. april 2005 #3 Skrevet 29. april 2005 Hvis du skal bruke ferdige planter, lønner det seg å kjøpe på hagesenter el.l. fremfor matbutikk. De som selges i matbutikk er dyrket frem med tanke på at de skal "brukes opp" raskt etter innkjøp, mens de du kjøper i hagesenter da er dyrket på en annen måte og beregnet på at du kan plante dem ut. Vel, dette er i alle fall det jeg har hørt, selv om jeg faktisk har hatt bra resultat med å plante ut basilikum kjøpt i matbutikk. Da delte jeg den forøvrig i to, så mulig den fikk litt bedre vilkår av den grunn! Hos Mester Grønn har de forøvrig et tilbud nå (hadde det i alle fall fortsatt i begynnelsen av uken) med 6 fine urter for 149; oregano, timian, rosmarin og lavendel. Disse bærer jeg inn og ut fra verandaen en stund enda før jeg planter ut... Lykke til!
Grooo Skrevet 29. april 2005 #4 Skrevet 29. april 2005 Det lønner seg absolutt å kjøpe på hagesenter og ikke matbutikk ja. Ofte er prisen bedre på hagesenteret også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå