Gå til innhold

Antrekk barn begravelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva har barn på seg i begravelser? Er det greit med paljetter på kjolen om de har strømpebukser under? Har kjøpt mørke sko. Kjolen er mørk blå. Barna 12 år. 

Anonymkode: a88d0...870

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, barn kan ha på noe pentøy de har. Det er mindre konservativt for dem. De kan også bruke lyse farger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, ViljaH skrev:

Ja, barn kan ha på noe pentøy de har. Det er mindre konservativt for dem. De kan også bruke lyse farger.

Takk for svar. 

De ønsker selv å ha mørke farger. Lillesøster på 3 får noe annet på seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Greit å unngå sterke farger og store glorete mønstre, men pene klær i nøytrale farger er fint. Må ikke være helt svart heller. Mørkeblått er helt fint. Har inntrykk av at kleskoden er blitt mindre streng for voksne også. Alle stiller ikke nødvendigvis i helsvart i begravelser, men man unngår knallrødt f.eks. 

Anonymkode: 5b782...6fc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kleskoden er ikke så streng for barn. En mørk kjole til en 12-åring må da være helt fint 

Anonymkode: 1fa36...63d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Paljetter er ikke bare paljetter nå til dags. Er det slike paljetter som har et annet mønster/andre farger/annen tekst når du snur alle, som det er snakk om? Pass på at det ikke blir for glorete/skrikete. Det skal ikke være vulgært.

Anonymkode: 7cc12...e88

• Liker 1
Skrevet

Mørkeblå og marineblå kjole er flott, uansett blonder eller paljetter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

mørkt og pent, ikke noe horete

Anonymkode: 9e4c4...bc9

Skrevet

Enkle og pene klær. Helst mørkt, eller enkelt lyst og nøytralt med lite mønster. Ingen forventer at man kjøper nye klær til barn i en begravelse, i alle fall ikke i min familie. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å ha med 3åring i begravelse...? 

Anonymkode: ef569...d87

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I min familie er i alle fall helt vanlig, så lenge avdøde var i barnets nære familie.

Når det gjelder klær er jeg helt enig at kravet til barns antrekk er mye mindre strengt enn til voksne. Jeg er dog litt usikker på det med paljetter, men det skyldes kanskje helst at min 12-årings paljettkjoler er veldig festkjoler. Det synes jeg ikke passer seg, selv om det er på barn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Paljetter er ikke bare paljetter nå til dags. Er det slike paljetter som har et annet mønster/andre farger/annen tekst når du snur alle, som det er snakk om? Pass på at det ikke blir for glorete/skrikete. Det skal ikke være vulgært.

Anonymkode: 7cc12...e88

Nei,det var en «gammeldags» type. Ikke noe mønster,paljetter i samme blåfarge som stoffet i kjolen.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barn under konfirmasjonsalder bruker gjerne hvitt/lyst tøy i begravelser. 

Anonymkode: 4ee69...52e

Skrevet

Jeg hadde unngått paljetter på en så stort barn. Med mindre de er veldig få og nøytrale. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

mørkt og pent, ikke noe horete

Anonymkode: 9e4c4...bc9

Et horete barn?

AnonymBruker
Skrevet
På 4.6.2019 den 12.37, AnonymBruker skrev:

Greit å unngå sterke farger og store glorete mønstre, men pene klær i nøytrale farger er fint. Må ikke være helt svart heller. Mørkeblått er helt fint. Har inntrykk av at kleskoden er blitt mindre streng for voksne også. Alle stiller ikke nødvendigvis i helsvart i begravelser, men man unngår knallrødt f.eks. 

Anonymkode: 5b782...6fc

Noen dukket opp i oransj i min mors begravelse. det var helt ok for meg. Dama er alltid oransj og hun var en massiv støtte for oss. Tok meg absolutt ikke nær av det. 

Anonymkode: 88d6f...a99

Skrevet
2 timer siden, WhisperingWind skrev:

Et horete barn?

En tolvåring kan fint ha fått en kjole som så vidt dekker rumpa, er ettersittende og er ermeløs. Det er da snakk om en horekjole, uansett om barnet er 12 år.

Skrevet
1 time siden, Tøytigern skrev:

En tolvåring kan fint ha fått en kjole som så vidt dekker rumpa, er ettersittende og er ermeløs. Det er da snakk om en horekjole, uansett om barnet er 12 år.

Da kaller man det upassende, ikke horete?

Mulig jeg er alene der.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Zoey skrev:

Da kaller man det upassende, ikke horete?

Mulig jeg er alene der.. 

Jeg vil også velge å kalle det upassende.

Nå vil jo uansett slik «horete» bekledning som så vidt dekker rompa være upassende i de aller fleste anledninger - kanskje med unntak av på stranda eller på utesteder (når man er volsen). Sånn går man selvsagt hverken i bryllup, begravelse, konfirmasjon eller 50-års lag. Eller på skolen, for den del. Vi kan vel sikkert være enige om at man ikke bør kle seg upassende, men jeg tror det er unødvendig å påpeke at 12-åringen ikke skal ha en ettersittende minikjole i begravelse... 

De som lar barnet gå slik, finnes nok. Men de spør antakelig ikke om råd for bekledning på KG...

Anonymkode: c8a65...6c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...