AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #1 Skrevet 3. juni 2019 Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne. Men dere som er flinke på å ta avgjørelser og holde dere til den. Har dere noen tips? Tar dere valg basert på det første som dukker opp i tankene dine, lager du for og imot lister eller har du et familiemedlem du alltid lytter til? Jeg sliter med å ta valg, spesielt større valg som f.eks valg av studie, valg av fag, valg mellom 2 jobbtilbud osv. Ender alltid opp med å overtenke å gruble slik at jeg blir helt utslitt. Som oftest ønsker jeg bare at valget blir tatt for meg. Skulle gjerne ønske å endre på dette og tar imot tips fra dere som er flinke til å ta valg og står støtt for den beslutningen dere tar. Anonymkode: 518ac...089
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #2 Skrevet 3. juni 2019 Jeg velger alltid fornuft over følelser, enkelt og greit. Anonymkode: a9880...37b 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #3 Skrevet 3. juni 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg velger alltid fornuft over følelser, enkelt og greit. Anonymkode: a9880...37b Har selv prøvd det. Da jeg vet at følelsene mine kan svinge en del. Samtidig så har jeg brent meg på å ikke lytte til følelser før, spesielt hvis det er følelser som er basert på hva jeg synes om andre mennesker (som f.eks at en jobb viste seg å være fæl pga sjefen viste seg å være gal) noe jeg hadde på følelsen... Anonymkode: 518ac...089
MortenMinstelønn Skrevet 3. juni 2019 #4 Skrevet 3. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne. Men dere som er flinke på å ta avgjørelser og holde dere til den. Har dere noen tips? Tar dere valg basert på det første som dukker opp i tankene dine, lager du for og imot lister eller har du et familiemedlem du alltid lytter til? Jeg sliter med å ta valg, spesielt større valg som f.eks valg av studie, valg av fag, valg mellom 2 jobbtilbud osv. Ender alltid opp med å overtenke å gruble slik at jeg blir helt utslitt. Som oftest ønsker jeg bare at valget blir tatt for meg. Skulle gjerne ønske å endre på dette og tar imot tips fra dere som er flinke til å ta valg og står støtt for den beslutningen dere tar. Jeg er ikke veldig gammel. Fortsatt ung. Men i noen situasjoner føler jeg meg eldgammel. Dette med valg er skremmende fordi det vil få så store konsekvenser. Velge feil partner. Hengi deg, for først 15 år senere forstå at du tok valget på impuls, men nektet å innse det underveis. Vet du hvor jeg lærte noe om det? Et sted langt fra hjemme. Da en med overbevisende intellekt fortalte meg. Og jeg ville aldri ha hørt det om ikke jeg selv hadde tatt et valg på impuls. Jeg har valgt mye rart. Jeg valgte en spesialtrening i militæret samtidig som Norge var i krig. I etterkant kan jeg ha mine tanker. Men jeg tror du finner en annen som er bedre på råd rundt livsavgjørende beslutninger. For de finnes. Altså både de som kan gi bedre råd. Men også de viktige valgene du må ta. De vil gi et slags ekko inn i evigheten. No pressure:) 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #5 Skrevet 3. juni 2019 Vel nei riktig avgjørelser kommer etter mye tenking, erfaring og kompetanse vil jeg si.En god psykisk helse er også viktig. Sette lenge tenke dypt, basere beslutninger på kompetansen og erfaringen og holde deg sunn. Aldri ta raske avgjørelser med mindre du er i en sånn hast krise situasjon. Raske avgjørelser blir ofte feil. Hjelper også å skrive ned NOTATER, tankekart osv (Min måte, alle har sin måte å gjøre det på). Jeg hører ofte på hva folk som er eldre enn meg sier jo eldre de er desto stor sjanse er det for at dem har vært gjennom diverse. Men her må du kunne analysere info som er viktig for deg. Eksempelvis med tanke på valg av studiene brukte jeg mange år, testet forskjellig yrker, noen emner, snakket med folk som kjenner meg osv deretter tok jeg et valg basert på interessen og hva det fremtidig arbeidsmarkedet har behov for. Eksempelvis Jobb= Basert på Trivsel, spennende og utfordrende arbeidsoppgaver relatert til det jeg studerer, lønn, goder. At jeg bryr meg om det jeg jobber med osv. Anonymkode: 7ab26...464
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #6 Skrevet 4. juni 2019 Man klarer sjelden å ha oversikt over alle utfall i alle valgmuligheter. Noen ganger endrer ting seg underveis, så det som så ut som det beste alternativet ikke ble det likevel. Sånt vet man aldri. Jeg tror det er lurt å ha i bakhodet at det ofte vil være en usikkerhet for om valget blir det riktige. Og i mange tilfeller kan man velge på nytt ved en senere anledning. Hvis du setter ned verdien i å gjøre ikke bare det riktige, men det perfekte valg, så kan det bli lettere. For de store tingene i livet kan det lønne seg å bruke tid, "sove på det". Man skal ikke kimse av magefølelsen. Men, husk: aldri ta store avgjørelser når du er veldig følelsesmessig ustabil, det gjelder sterk gledesrus like mye som depresjon. Anonymkode: d9cf8...67e 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #7 Skrevet 4. juni 2019 Man kan jo aldri sikre at den avgjørelsen man fatter er den riktige. Man må nesten velge basert på de erfaringene man har så langt og det man vet om forholdene der og da. Personlig forsøker jeg alltid å tenke langsiktig når jeg fatter avgjørelser, men av og til er det best for meg å ta avgjørelser som kommer meg til gode her og nå. Det er for øvrig mange som har troppet opp på universitetet skråsikkert på sitt studievalg som bytter retning kort tid etterpå. Den nye avgjørelsen er da basert på de erfaringer de har fått. Det er ikke noe galt i å ta noen avgjørelser på veien som ikke var det beste, men det er ingen grunn til å være redd for å ta avgjørelser i seg selv. Og uansett om man har tatt feil avgjørelse en gang kan den erfaringen også være med på å forme deg videre i livet slik at du er bedre rustet til å ta bedre avgjørelser i fremtiden. Anonymkode: 091cf...b94
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #8 Skrevet 4. juni 2019 Å ta feil valg er jo vanlig, men når det tar litt etter valget så får man mer klarhet i om dette var riktig. Hvorfor er det så mange som skiller seg? Pga feil valg? I arbeidslivet har man noe som heter prøvetid, så da finner man jo ut om det er aktuelt å fortsette videre. Anonymkode: a7182...458
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #9 Skrevet 4. juni 2019 Jeg har alltid fulgt magefølelsen, og tatt det valget jeg ØNSKER mest. Jeg er fornuftig "av natur" og magefølelsen går som regel etter det fornuftige valget uansett, men jeg har for eksempel trosset fornuften i kanskje livets største veivalg, ved å velge en yrkesretning hvor det er svært vanskelig å få jobb. Jeg flyr mellom vikariater og midlertidige stillinger for tiden, og tror jeg vil gjøre det en lang stund til, før jeg kan ende opp med fast stilling i drømmejobben, mest sannsynlig vil en fast stilling innebære en jobb jeg har mindre lyst på. Jeg kan kjenne på følelsen av anger innimellom, at jeg angrer på det valget. Mest fordi jeg noen ganger kjenner på at jeg aldri vil få følelsen av trygghet, og jeg er ikke en spesielt impulsiv person, egentlig. Men samtidig ser jeg ikke for meg at jeg hadde trivdes i et annet yrke, så jeg vet ikke hva jeg kunne gjort annerledes. Det hjelper. Hva man gjør ved slike veivalg tror jeg handler veldig mye om hvordan du er som person. Noen kan følge magefølelsen til nesten hva som helst, mens andre velger det som utelukkende gir dem størst sjanse til å lykkes, uavhengig av hva de egentlig ønsker. Noen er midt i mellom. Hvilken person du er kan være vanskelig å si. Men ved veldig vanskelige valg har jeg god erfaring med å skrive pros and cons-lister på alternativene man har. Jeg har også pleid å bruke mor og samboeren min til å diskutere valgene med. Det hjelper for min del, det er ofte lettere å se det større bildet for dem som ikke står ovenfor valget selv. Anonymkode: 79cf8...8ce
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #10 Skrevet 4. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid fulgt magefølelsen, og tatt det valget jeg ØNSKER mest. Jeg er fornuftig "av natur" og magefølelsen går som regel etter det fornuftige valget uansett, men jeg har for eksempel trosset fornuften i kanskje livets største veivalg, ved å velge en yrkesretning hvor det er svært vanskelig å få jobb. Jeg flyr mellom vikariater og midlertidige stillinger for tiden, og tror jeg vil gjøre det en lang stund til, før jeg kan ende opp med fast stilling i drømmejobben, mest sannsynlig vil en fast stilling innebære en jobb jeg har mindre lyst på. Jeg kan kjenne på følelsen av anger innimellom, at jeg angrer på det valget. Mest fordi jeg noen ganger kjenner på at jeg aldri vil få følelsen av trygghet, og jeg er ikke en spesielt impulsiv person, egentlig. Men samtidig ser jeg ikke for meg at jeg hadde trivdes i et annet yrke, så jeg vet ikke hva jeg kunne gjort annerledes. Det hjelper. Hva man gjør ved slike veivalg tror jeg handler veldig mye om hvordan du er som person. Noen kan følge magefølelsen til nesten hva som helst, mens andre velger det som utelukkende gir dem størst sjanse til å lykkes, uavhengig av hva de egentlig ønsker. Noen er midt i mellom. Hvilken person du er kan være vanskelig å si. Men ved veldig vanskelige valg har jeg god erfaring med å skrive pros and cons-lister på alternativene man har. Jeg har også pleid å bruke mor og samboeren min til å diskutere valgene med. Det hjelper for min del, det er ofte lettere å se det større bildet for dem som ikke står ovenfor valget selv. Anonymkode: 79cf8...8ce Kan jeg spør hvilket yrke du har valgt? Er redd for å havne i samme situasjon. Anonymkode: 518ac...089
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #11 Skrevet 4. juni 2019 Jeg har kort beslutningsprosess, fordi jeg er villig til å ta risiko. Jeg filosoferer sjelden over et valg, og hvordan det ville blitt om jeg valgte annerledes. Jeg ser fremover og ikke bakover, og dveler ikke over det som gikk ræva. Sånn sett er livet mitt bekymringsfritt Kvinne, gift og tre unger - altså voksen Anonymkode: fef84...66a
Trolltunge Skrevet 4. juni 2019 #12 Skrevet 4. juni 2019 Jeg tror at jeg er flink til å ta avgjørelser fordi jeg ikke er så redd for å ta feil avgjørelse. De fleste kan gjøres om på senere, om det slår feil ut. Å feile litt er ikke verdens undergang.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #13 Skrevet 4. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kort beslutningsprosess, fordi jeg er villig til å ta risiko. Jeg filosoferer sjelden over et valg, og hvordan det ville blitt om jeg valgte annerledes. Jeg ser fremover og ikke bakover, og dveler ikke over det som gikk ræva. Sånn sett er livet mitt bekymringsfritt Kvinne, gift og tre unger - altså voksen Anonymkode: fef84...66a Har du alltid vært sånn? (personlighet) eller har du gått aktivt inn for det? Anonymkode: 518ac...089
Jojo jojo Skrevet 4. juni 2019 #14 Skrevet 4. juni 2019 Det spørs om det er et viktig valg eller ikke. Jeg valgte først en utdanning, men tok en til etterpå da jeg ikke var fornøyd. Og enkelte ganger må man bare ta en sjanse, for det er jo faktisk sånn at man kan bytte jobb eller ta en ny utdanning om man ikke er fornøyd. Å overtenke utfallet av enkelte saker er ikke godt og fører bare usikkerhet og dårlig humør med seg.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #15 Skrevet 4. juni 2019 Med dette systemet kan du finne ut nøyaktig hvordan du skal ta avgjørelser: https://www.jovianarchive.com/get_your_chart Det er forskjellig for hver enkelt. Anonymkode: 2de53...8ea
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #16 Skrevet 4. juni 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med dette systemet kan du finne ut nøyaktig hvordan du skal ta avgjørelser: https://www.jovianarchive.com/get_your_chart Det er forskjellig for hver enkelt. Anonymkode: 2de53...8ea Hva er det? Anonymkode: 518ac...089
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå