Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som kjenner til hvilke satser Statens Inkrevningssentral bruker for å bestemme trekk i lønn? Driver å "rydder" for ei venninne og utfra det trekket dem nå har tatt går hun i minus med 800 pr mnd.

Mitt regne stykke er da inntekt (gjennomsnitt hittil i år pr mnd) fratrukket, husleie, strøm og transport (mnd kort på buss). Summen som da ble igjen tok jeg og trakk fra "trekket". Jeg har ikke tatt med mat, klær, telefon osv i dette regnestykket i det hele tatt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei! Jeg vet ikke om det er noe hjelp i dette, men det står på SI sine internettsider:

"Opplysninger om livsoppholdssatser som SI bruker som grunnlag i sin saksbehandling.

Med livsopphold menes her utgifter til helt nødvendige vare og tjenester som: Mat og drikke, klær og sko, transport, strøm/oppvarming, helsestell, TV-lisens, avis, telefon, innboforsikring, livsforsikring etc.

Livsoppholdssatser for utleggstrekk, ettergivelse, utenrettslig gjeldsordning, skattemotregning o.l. Månedlige beløp.

Livsoppholdssatser for voksne

Enslige: 6.565 kroner

Ektefelle/samboere samlet: 11.116 kroner

Ektefeller/samboere enkeltvis: 5.558 kroner"

Gjest Anonymous
Skrevet
Noen som kjenner til hvilke satser Statens Inkrevningssentral bruker for å bestemme trekk i lønn? Driver å "rydder" for ei venninne og utfra det trekket dem nå har tatt går hun i minus med 800 pr mnd.

Mitt regne stykke er da inntekt (gjennomsnitt hittil i år pr mnd) fratrukket, husleie, strøm og transport (mnd kort på buss). Summen som da ble igjen tok jeg og trakk fra "trekket". Jeg har ikke tatt med mat, klær, telefon osv i dette regnestykket i det hele tatt.

jeg er i full jobb og er i minus 15-2000 pr.mnd. Dette pga at jeg må betale faste utgifter som bare stiger. strømmen er dyrest, så har komunen økt gebyrer noe voldsomt.....phu.....phu...

Skrevet

Det må da bety at de 6.565 kr er uten husleie det da... Utfra mitt hode da blir det saksbehandlers oppgave og lage et regnestykke som forsvarer trekket... Blir nok stopper det da ja...

Hvor lang tilbake i tid er det de går utfra når de beregner trekket da? Gjennomsnittling inntekt for 2005 er i dette tilfette 6090 kr og de har klart å komme frem til 2200 kr i lønnstrekk.

Skrevet

Glemte å takke deg for hjelpen "gjest" det var til god hjelp ;)

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei igjen Kallorilla! Bare hyggelig å være til hjelp!

Ja, de 6.565 kr er uten husleie. Men jeg vet dessverre ikke hvor lang tilbake i tid de går utfra når de beregner trekket. Har din venninne sendt inn skjema om husstandens økonomi? Det kan være at trekket justeres hvis de får en oversikt over økonomien.

Skrevet

Jeg driver å lager "budsjett" for henne nå, men skal ringe dem i morgen. Jeg kan ikke se annet enn at dette må være feil eller at de har tatt utgangspunkt i inntekt fra 2004. Uansett hvordan jeg vrir og vrenger på dette kommer jeg på 800 kr i minus uten "mat og drikke".

Skrevet

Hun har en person boende hos seg. De er ikke offesielt samboere og har ikke felles økonomi. Uten at jeg kan fatte eller begripe hvorfor får denne personen sin lønn inn på en konto i hennes navn....

Dette har skjedd nå i 2005. Har dette noen betydning for budsjettet eller regnestykket til inkrevningssentralen? Hans penger har ikke kommet inn på hennes konto før etter "trekket" ble vedtatt.

Skrevet

Litt utenom tema, men... Så godt at du hjelper til! Jeg skulle gjerne hatt sånne venninner. :kose:

Gjest Anonymous
Skrevet
Hun har en person boende hos seg. De er ikke offesielt samboere og har ikke felles økonomi. Uten at jeg kan fatte eller begripe hvorfor får denne personen sin lønn inn på en konto i hennes navn....

Dette virker rart, for så vidt jeg vet har ikke arbeidsgiver lov til å sette inn lønn på en konto som ikke den aktuelle arbeidstakeren "eier"

Skrevet

Har en felles økonomi kommer jo ofte all inntekt for husstanden inn på felles konto. Det jeg reagerte på er at hans lønn kom inn på hennes konto uten at de er offesielt samboere. Det blir litt feil i mine øyne...

Gjest Anonymous
Skrevet

Men da må vel hun betale skatt av denne andre personens lønn da? Og i den situasjonen hun er i nå, så er det jo ekstra ugunstig. Jeg vil tro at så lenge det kommer inn på hennes konto, så må staten regne inn disse pengene når hun nå skal gjøre opp gammel gjeld? Alle kan jo si at det "er ikke mine penger", så det kan de vel ikke ta hensyn til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...