Gå til innhold

Sommerfest, ny i jobb og kleskrise - hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp begynt i ny jobb. Dette er min første jobb etter at jeg har fullførte studier. Om et par uker skal det være sommerfest, og jeg aner ikke hva jeg skal ha på meg! Det er en jobb i statlig sektor og kleskoden er vanligvis uformell.

Vi skal dra i samlet flokk like etter jobb til en uformell restaurant. Jeg synes det virker litt rart å ha med meg et helt antrekk på jobb den dagen fest er, så jeg tenker å kanskje ha meg andre sko og en bluse eller topp. Jeg hater egentlig å gå med høye hæler og jeg vet vi må gå et lite stykke denne kvelden, så skoene kan ikke være for voldsomme. Hva gjør dere andre i slike "gå fra jobb til fest"-situasjoner? Hva er vanlig?

Jeg skal selvsagt spørre kolleger hva de skal gå med, men det er en liten stund til festen og vil ikke virke for ivrig eller stresset. Sannheten er at jeg allerede stresser kjempemye med dette. Det er ikke barebare å være ny på jobb 😩😂   

Anonymkode: 56215...954

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær for redd for å virke for ivrig. Tema om festen har kommet opp, så da er det ikke så rart om det dukker opp i samtaler. Spesielt om du sier du vurderer å kjøpe nye sko eller noe.

Anonymkode: 779e6...511

Skrevet

Det er helt innafor å spørre en kollega rett ut: "du, den sommerfesten... hva pleier antrekket å være der?"

Jeg tror omtrent alle har vært ny i jobb, og lurt på noe sånt en gang eller to.🙂

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Finn en jevnaldrende kvinne på jobben og spør henne. Det er helt naturlig! Faktisk har jeg opplevd i flere sammenhenger at akkurat det har vært en ting som har bragt en nærmere hverandre - alle lurer på hva andre skal gå i.

Ellers - en knelang sommerkjole er alltid helt greit. Jeg skla ha hæler på sommerfesten, men skal riktignok ikke gå langt. Du kan evt. ta halvhøye sandaler.

Anonymkode: 89464...432

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg ser at jeg kanskje gjør denne greia til noe større enn det egentlig er, hehe.

Er deres erfaring at det er vanlig å ha med festantrekk på jobb? Sommerkjole og pene sko passer liksom ikke å bruke i jobben min.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Jeg ser at jeg kanskje gjør denne greia til noe større enn det egentlig er, hehe.

Er deres erfaring at det er vanlig å ha med festantrekk på jobb? Sommerkjole og pene sko passer liksom ikke å bruke i jobben min.

Jeg har ofte hatt med kjole og sko på jobb, og byttet. Eventuelt bare brukt antrekket hele dagen, kollegaene mine vet jo hvorfor jeg er ekstra fint kledd.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med et par mørke bukser som du bruker hele dagen, men skifter bluse mellom jobb og middagen? Ev. har blusen under en hverdagsgenser, og så tar av genseren etter jobb. Ta på litt ekstra sminke og øredobber.

Anonymkode: 45c9a...f19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gleder meg til en tilsvarende tråd fra en mann. 

Anonymkode: d9fe6...7cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar på meg en topp som er litt finere enn vanlig og det er det.

Anonymkode: 6d939...00a

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet to steder i det offentlige. På den ene var det vanlig å skifte til sommerkjole e.l., sminke seg, vorspiel med medbrakt i kaffekroken og fest på huset. Omtrent som julebordet. På den andre var det diverse aktiviteter før festen, festen eksternt på f.eks. en uteservering eller grillfest, og folk går i jeans og andre vanlige klær. 

Det er greit å spørre, så slipper du å lure! 😊

Anonymkode: 3ce05...fec

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gleder meg til en tilsvarende tråd fra en mann. 

Anonymkode: d9fe6...7cb

Hehe! Ingen er mer håpløs enn kvinnen når det gjelder usikkerhet. Konformitet.

Glad jeg bare hadde brukt samme antrekk hele dagen! 🙂 Hva andre synes om det bryr meg ikke.

Anonymkode: 18503...ed9

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe! Ingen er mer håpløs enn kvinnen når det gjelder usikkerhet. Konformitet.

Glad jeg bare hadde brukt samme antrekk hele dagen! 🙂 Hva andre synes om det bryr meg ikke.

Anonymkode: 18503...ed9

Det handler vel strengt tatt om litt mer enn håpløse kvinner, usikkerhet og konformitet i sin alminnelighet. Det handler om at jeg er ny på en arbeidsplass, min første "voksenjobb", og den viktig for karrieren min. Jeg vil at de skal tenke at jeg passer inn.Tro det eller ei, men måten man kler seg på sender signaler.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
On 6/3/2019 at 10:36 PM, AnonymBruker said:

Jeg har nettopp begynt i ny jobb. Dette er min første jobb etter at jeg har fullførte studier. Om et par uker skal det være sommerfest, og jeg aner ikke hva jeg skal ha på meg! Det er en jobb i statlig sektor og kleskoden er vanligvis uformell.

Vi skal dra i samlet flokk like etter jobb til en uformell restaurant. Jeg synes det virker litt rart å ha med meg et helt antrekk på jobb den dagen fest er, så jeg tenker å kanskje ha meg andre sko og en bluse eller topp. Jeg hater egentlig å gå med høye hæler og jeg vet vi må gå et lite stykke denne kvelden, så skoene kan ikke være for voldsomme. Hva gjør dere andre i slike "gå fra jobb til fest"-situasjoner? Hva er vanlig?

Jeg skal selvsagt spørre kolleger hva de skal gå med, men det er en liten stund til festen og vil ikke virke for ivrig eller stresset. Sannheten er at jeg allerede stresser kjempemye med dette. Det er ikke barebare å være ny på jobb 😩😂   

Vi går i vanlige klær på jobb"eventer" som båttur, restaurantbesøk, etc. på jobben min. Aldri vurdert å gjøre noe ekstra ut av det, heller ikke når jeg var helt ny for to år siden. Men mulig det er annerledes på din jobb, men hvis dere normalt sett går uformelt kledd ville jeg satset på det. Enig i at det virker rart å skifte klær for et besøk på en uformell restaurant.

Anonymkode: 75aa0...710

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...