Gå til innhold

Frykter at jeg blir "uskikket" som medisinstudent

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har i det siste lest mange skrekk -historier om studenter som har blitt "kastet" ut av studiet sitt. Jeg skal studere medisin ved et av universitetene i Norge til neste år. Jeg skal være ærlig, jeg er neppe den typiske "nerden" du møter. Jeg kan være veldig sosial/tullete av meg, men det er min personlighet. Jeg er utrolig redd for å skille meg ut, derfor vurderer jeg virkelig å bare oppføre meg ekstremt seriøst og rolig mens jeg studerer, passe inn blant studentene.  Jeg er den som kan dra vitser som kanskje er litt i gråsonen(selvfølgelig i riktig setting og situasjon!).

Jeg vil klassifisere meg som litt rebell-type. Hadde du spurt meg hva jeg studerte, hadde du kanskje blitt sjokket. Kler meg litt liberalt kanskje?

Jeg er veldig interessert i faget dog. Fra tidlig alder leste jeg bøker innenfor biologi og aldringsprosesser på engelsk(noe jeg syntes var spennende i ungdomstiden), og alltid vært interessert i biologiske mekanismer. Har også lest litt pensumbøker innenfor hud -aldring, og histologi). Jeg har hovedsaklig lyst til å spesialisere meg innen hud.

Er det plass til meg på studiet? Eller må jeg bli "normal" og "seriøs" slik som samfunnet definerer det?

Hilsen,

mann

https://khrono.no/uskikket-frostating-lagmannsrett-ntnu/uskikket-student-tapte-rettssak-mot-ntnu/143108

https://www.uniforum.uio.no/nyheter/2019/01/fire-studenter-fikk-vurdert-sin-skikkethet-i-rette.html

Anonymkode: 473a2...816

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? å ikke være skikket går på at man ikke klarer å kommunisere med pasientene og ikke viser empati, ikke klesstil. 

Anonymkode: 40ee0...2b4

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere leger. De er like forskjellig som alle andre. Du trenger ikke bekymre deg.. 

Anonymkode: 329f1...14a

• Liker 12
Skrevet

De kaster ikke folk ut fra studier pga man har humor, litt annerledes klesstil og ikke typisk nerd. Folk kan bli rapportert som uskikket om de ikke har evne til å vise empati, kommunisere eller for eksempel driver med mye narkotika eller andre ting som gjør at man ikke passer.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke lege, men har studert et yrke som krever en viss grad av skikkethet. Og det skal ekstremt mye til for å bli funnet ikke skikket. Ekstremt mye. Typ, man krangler med alt og alle rundt seg og stinker pga elendig hygiene og ikke kan pensum. Vet bare om en person som ble funnet uskikket, og vedkommende har Asbergers og elendig social skills og "bedside manners" som er så viktig for å ha for leger.

Anonymkode: dc890...912

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? å ikke være skikket går på at man ikke klarer å kommunisere med pasientene og ikke viser empati, ikke klesstil. 

Det kan gå på mye mer enn det. Rusbruk, vurderingsevne, edruelighet osv.

Anonymkode: 25ab9...dbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var mange som deg på kullet mitt da jeg studerte medisin. Har du litt fordommer mot medisinstudenter?

Anonymkode: 4af8c...385

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh. Nei. Det er nok flere kriterier her, gitt...

Anonymkode: 7e16d...bba

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var mange som deg på kullet mitt da jeg studerte medisin. Har du litt fordommer mot medisinstudenter?

Anonymkode: 4af8c...385

Nja, jeg har følelsen av at det er veldig "flink-pike syndrom".

Jeg tror er ikke urimelig å tenke det, da 60 prosent er jenter.

Greit å få en bekreftelse.

Jeg er kanskje mer kjent for å tenke utenfor "boksen".

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan gå på mye mer enn det. Rusbruk, vurderingsevne, edruelighet osv.

Anonymkode: 25ab9...dbe

Edrulighet?

Skrevet

Jeg har opplevd to ganger at noen har vært uskikket. Begge lærerstudenter. Den ene var ekstremt usikker på seg selv og brukte elevene til å få bekreftelser. Snakket bare om seg selv og ble veldig personlig. Den andre brukte undervisningen til å forkynne og misjonere. 

Det skal nok litt til. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Sheltay Retrac skrev:

Jeg har opplevd to ganger at noen har vært uskikket. Begge lærerstudenter. Den ene var ekstremt usikker på seg selv og brukte elevene til å få bekreftelser. Snakket bare om seg selv og ble veldig personlig. Den andre brukte undervisningen til å forkynne og misjonere. 

Det skal nok litt til. :)

Er det mulig? 😂😂😂

Anonymkode: 7e16d...bba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er ikke slik at du bare plutselig får brev om utkastelse - du får mange tilbakemeldinger, spesielt om det er snakk om inkompetanse, så grovt at du blir vurdert uskikket. Ja, du kan sikkert får tilbakemelding dersom du kler deg upassende, men det vises jo skjønn. Skulle du jobbe i et profesjonelt yrker der institusjonen krever at de ansatte kler seg etter en vis standard, så føyer du etter. 

Hovedpoenget er at det ikke bare er én hendelse, men flere. Det kan jo være nok med enkelthendelse om det er snakk om svært grove ting (trakassering, seksuell tilnærming, bedrageri, osv) - men som oftest er det heller bare kumulasjon av dårlige tilbakemeldinger, uten noen form for forbedringer. 

Det er som med all annen form for arbeid: Gjør du feil, så får du tilbakemelding om at du gjør noe feil, og blir vist hvordan å gjøre det. Lærer du av feil, så er alt bra. Fortsetter du å gjøre samme feil, gang på gang, med samme tilbakemelding, så får du sparken. Det samme gjelder å være student i praksis. Fortsetter du å gjøre mange feil, uten forbedring, så får også skolen beskjed, og din skikkethet vil bli vurdert.  

Anonymkode: 4b009...f90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare å søke ett annet studie.

Anonymkode: 1c0ae...939

• Liker 1
Gjest Kritt
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har i det siste lest mange skrekk -historier om studenter som har blitt "kastet" ut av studiet sitt. Jeg skal studere medisin ved et av universitetene i Norge til neste år. Jeg skal være ærlig, jeg er neppe den typiske "nerden" du møter. Jeg kan være veldig sosial/tullete av meg, men det er min personlighet. Jeg er utrolig redd for å skille meg ut, derfor vurderer jeg virkelig å bare oppføre meg ekstremt seriøst og rolig mens jeg studerer, passe inn blant studentene.  Jeg er den som kan dra vitser som kanskje er litt i gråsonen(selvfølgelig i riktig setting og situasjon!).

Jeg vil klassifisere meg som litt rebell-type. Hadde du spurt meg hva jeg studerte, hadde du kanskje blitt sjokket. Kler meg litt liberalt kanskje?

Jeg er veldig interessert i faget dog. Fra tidlig alder leste jeg bøker innenfor biologi og aldringsprosesser på engelsk(noe jeg syntes var spennende i ungdomstiden), og alltid vært interessert i biologiske mekanismer. Har også lest litt pensumbøker innenfor hud -aldring, og histologi). Jeg har hovedsaklig lyst til å spesialisere meg innen hud.

Er det plass til meg på studiet? Eller må jeg bli "normal" og "seriøs" slik som samfunnet definerer det?

Hilsen,

mann

https://khrono.no/uskikket-frostating-lagmannsrett-ntnu/uskikket-student-tapte-rettssak-mot-ntnu/143108

https://www.uniforum.uio.no/nyheter/2019/01/fire-studenter-fikk-vurdert-sin-skikkethet-i-rette.html

Du virker bare umoden, ikke uegnet :) 

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld, men du er ikke så spesiell og unik at du kommer til å skille deg ut. Jeg synes du høres ut som en helt vanlig person og tror du blir overrasket når du begynner på medisinstudiet og finner enda mer vanlige mennesker. 

Anonymkode: ee86b...a86

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du virker ikke spesiell, bare fordomsfull. Medisinstudenter er mennesker som alle andre.

Anonymkode: dd2fb...fb1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tror du kommer til å bli en super lege, ts - men tren mer på å godta deg selv som den du er. 

Anonymkode: 21723...771

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er kanskje veldig ung? Verden fungerer nok ikke helt slik du ser for deg.

På slutten av utdanningen vil du nok heller være sjokkert over hvem de slipper gjennom utdanningen, hvor mange blåøyde, hvor mange drittsekker, egofolk og generelt tåpelige mennesker. 

Anonymkode: b6baf...ec6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nja, jeg har følelsen av at det er veldig "flink-pike syndrom".

Jeg tror er ikke urimelig å tenke det, da 60 prosent er jenter.

Greit å få en bekreftelse.

Jeg er kanskje mer kjent for å tenke utenfor "boksen".

Edrulighet?

Jeg synes du undervurderer dine evt kommende medstudenter ganske kraftig. For meg lukter dette av dine egne fordommer.

Anonymkode: e88e3...5b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette med hvordan vitse/spøke med de rundt seg, og kommunikasjon generelt er jo en del av læringen. 
Bekledningen er også ganske så urelevant når man utdanner seg til uniformsyrker... 

Det er mange års utdanning hvor man formes underveis, så de punktene du tar opp er ikke noe å bekymre seg for nå. 

Jeg har en teknisk utdanning, i studietiden loffet jeg rundt på skole i joggebukse og tøfler. Veldig avslappet, nærmere slaskete klesstil under studiene. Min første jobb var mye rettet mot kundekontakt. Selv om min personlige klesstil fortsatt er avslappet, så var jo ikke det slik jeg kledde meg på jobb. På jobben var det pene bukser og topper, passende sminke/smykker, og det første jeg gjorde da jeg kom hjem var å hoppe inn i joggebuksa igjen. 

Anonymkode: e9bdd...2a4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...