Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei❤️ Dette innlegget betyr nok lite for de fleste, men jeg har lest liknende innlegg på forumet og ønsker derfor å dele egne erfaringer tilknyttet emnet.

Er det noen her som har opplevd -eller opplever å føle en så enorm kontrast til hvordan en ser ut med og uten sminke? Som rett og slett har følt seg/ føler seg ufattelig stygg uten?

Jeg har vært avhengig av sminke siden jeg var 14 år. Tidligere slet jeg med å gå uten sminke, til og med hjemme for meg selv. Jeg måtte bruke alt av produkter hver eneste dag. Dette tærte på meg, og jeg følte ikke lenger at jeg viste den virkelige meg til omverdenen. For noen kan dette fungere, men for meg føltes det ikke riktig. For andre høres dette ekstremt ut, men sminke kan ha denne effekten på deg. 

Jeg ble altså så vant til å se meg selv med sminke at jeg såvidt ante hvordan jeg så ut uten. Det ble en kontrast, en hemmelighet også for meg selv. Dette føles helt ekstremt å skrive i dag. Videre gjorde dette at jeg følte jeg aldri kom til å bli fornøyd med mitt naturlige meg, at jeg var fanget inne i sminkebobla. 

Dette gjorde at jeg bestemte meg for å trappe ned. For ett år siden prøvde jeg å slutte å bruke øyenbrynspenn. Tidligere følte jeg meg skikkeligskikkelig stygg uten, men jeg tok likevel steget. Plutselig, kanskje etter én uke, oppdaget jeg at jeg følte meg finere uten denne avhengighetsskapende pennen, og i dag rører jeg den ikke av nettopp den grunn. Dette var et stort steg for meg, men ikke stort nok. Derfor tok jeg enda et steg noen måneder senere, da med eyelineren. Eyelineren var det jeg tidligere følte meg verst ut uten, og nå føler jeg meg plutselig finere uten. Jeg vil ikke røre den av samme grunn som øyenbrynspennen. Nå har jeg prøvd å bevege meg endel uten sminke, og jeg begynner å føle meg penere uten masken. 

Altså for noen vil ikke dette innlegget bety noe, men dersom noen føler seg fanget inne i sminkemappa, så vit at det faktisk er mulig å komme seg ut av avhengigheten. Jeg trodde ikke dette var mulig, og vil bare dele gleden av å føle meg mer eller mindre fri igjen. 

For meg er dette et mirakel. Jeg håper bare ikke andre rundt meg ser en stor kontrast, at det er kun jeg som har overtenkt det hele. Men det viktigste er vel at jeg føler meg vell.

Bruk sminke dersom du føler for det, det er det ingenting i vegen med. Men dersom du føler deg i samme situasjon som jeg var i, så vil jeg anbefale deg å trappe ned som meg.

Er det flere som har liknende erfaringer? Jeg hadde blitt veldig glad for delte erfaringer. 

J23

Anonymkode: 6e860...3a3

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå vil jeg tilføye at en har ulikt forhold til sminke, men dersom du kan relatere er dette innlegget til deg. ☺️

TS

Anonymkode: 6e860...3a3

AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre at du greide å komme deg ut av det hehe. Høres ut som vi snakker om rus her, men den sminkeavhengigheten er noe mange jenter sliter med. Og man må trappe ned, som en avhengig 😄

Jeg kunne ikke gå i butikken uten sminke. Helt krise om noen skulle se meg uten maskara. Så ble jeg kronisk syk noen år. Da orket jeg ikke engang sminke meg. Mannen min ble mer vant til å se meg uten sminke enn med. Etterhvert ble jeg mer trygg på at jeg så grei ut uten. En dag vi skulle ut og handle gikk jeg inn for å sminke meg først og da sa mannen herregud sminker du deg bare for å gå i butikken? Du kan fint gå som du er! Hjalp at han hadde en sånn innstilling. Før, om vi fikk uventet besøk pleide jeg haste inn og sminke meg. Mannen bare lo og syntes dette var så teit. Så jeg øvde meg på å la venner og familien hans se meg usminket. Jeg har flere venner som er slik og det er ganske trist egentlig. Man skal selvfølgelig føle seg fin og jeg ser freshere uten med maskara og rouge. Men at mange jenter føler seg stygge uten sminke synes jeg er ille. Man bør kunne ha et avslappet forhold til sminke. 

Anonymkode: 8a9dd...0e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sminker meg generelt lite: lite dekkende foundation (Chanel vitalumiere Aqua), litt blush på kinnene og fylle inn øyenbryn. Mascara hvis jeg skal noe spesielt. 

Jeg kan gå på butikken uten sminke, men for å være ærlig så håper jeg da på at jeg ikke møter noen kjente🙈 som regel måtte jeg ordne brynene i det minste. jeg begynte å farge bryn og vipper, og dette gjorde stor forskjell. Jeg ser nok litt trøtt og sliten ut uten sminke, men jeg kan gå på butikken uten. Men i hverdagen tar jeg på litt foundation, blush og fyller inn brynene et par steder. 

Føler selv at utseendet ikke endrer seg drastisk. Jeg får selvsagt litt jevnere hud og litt farge i ansiktet, og brynene ser mer velstelte ut. Ser mer våken ut rett og slett. 

Anonymkode: 6f16b...2bc

Skrevet

Jeg hadde det slik som deg TS, da jeg var ung .  Hver dag sminket jeg meg med pudder, rouge, lipliner, leppestift, maskara, øyeskygge. Kunne ikke bli sett uten . Men jeg er stygg uten sminke.  Jeg er rødhåret og har ikke farge på vipper eller bryn, hvit hud med rød tone.  Jeg klarer ikke å akseptere at det er slik jeg ser ut .
Men pr i dag farger jeg vipper og bryn, bruker selvbruning og kun maskara som sminke.

Skrevet

Jeg har lyse vipper og bryn, er ekstremt blå/lilla under øynene og har mye rødhet mellom øyebrynene, på haka og rundt nesa, samt endel pigmentskader. Syns ikke jeg er stygg uten sminke men føler meg 100 ganger bedre med.  Så jeg kommer ikke til å kaste sminkepunger, men beundrer de som greier det. 

Skrevet

Så bra du føler deg vel, TS!

Jeg bruker sjelden sminke. Før gikk jeg ikke ut av døra uten. Mannen min liker meg likevel 😂 Jeg har møtt yngre jenter som blir himmelfalne når jeg sier at jeg sjelden sminker meg og ikke barberer leggene hver dag. Skal sies at de fleste jeg omgås har lite sminke, både jobb og privat. Hvorfor vet jeg ikke, kanskje det er alder? (Nå fikk jeg noe å tenke på!) 

Synes jevnt over at de som har "sminkemaske" ikke ser spesielt bra ut. Fine på bilder, men merkelig i virkeligheten. Lurer fælt på hva slags lys de bruker ved sminking, ute ser de grå eller gule ut 🙈

Skulle gjerne hatt en rutine med lett, diskret sminke, men det har jeg ikke overskudd til å prioritere nå. Kanskje når småbarnsprioden er over? Prøver å farge bryn og vipper, men blir gjerne med tanken. 

• Liker 1
Skrevet

Bravo, ts. :dagens-rose:  :klappe: 
Det er godt å lære seg selv å kjenne, anerkjenne og trives med den man er slik som man er. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sminkefrie kvinner er jo det beste!

Det rare med sminke er jo at det sjelden ser bra ut, de fleste kvinner kan rett og slett ikke sminke seg. Det verste er når du ser de som bruker lite, plutselig skal dolle seg opp. Da kan det se helt jævlig ut.

Anonymkode: 92cf6...3c9

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det rare med sminke er jo at det sjelden ser bra ut, de fleste kvinner kan rett og slett ikke sminke seg. Det verste er når du ser de som bruker lite, plutselig skal dolle seg opp. Da kan det se helt jævlig ut.

Sminkefrie kvinner er verken bedre eller verre enn andre, de har ikke sminke på seg. Det gjør dem ikke bedre enn andre. 

• Liker 1
Skrevet
På 4.6.2019 den 11.45, AnonymBruker skrev:

Det værste er de kvinnene som legger lag på lag på lag med primer, foundation, concealer, countouring, bronzer, highlighter, rouge osv osv. Svært sjeldent at det ser bra ut i dagslys og er ofte med på at huden ser "kakete" og tørr ut. Som om de har på seg en maske. Fint hvis man skal på en fotoshoot, men ikke i det virkelige liv. 😛

Hvis man får til å sminke huden bra og naturlig, kan man gjøre hva man vil med øyne og lepper, synes jeg!

All energien vi kvinner bruker på sminke, burde vi heller bruke på hudpleie. En fin og frisk hud ser så mye bedre ut enn en sminket hud. :)

AnonymBruker
Skrevet

Mange kvinner sier de ikke sminker seg for menn, men kun for sin egen del, men det handler nok om at de har blitt så vant til å kun se det sminkede trynet sitt og vil jo da se helt grusom ut uten sminke om de ikke er vant til å gå uten eller er naturlig pene slik som vi som ikke bruker sminke til daglig er.

Anonymkode: 80605...bfb

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange kvinner sier de ikke sminker seg for menn, men kun for sin egen del, men det handler nok om at de har blitt så vant til å kun se det sminkede trynet sitt og vil jo da se helt grusom ut uten sminke om de ikke er vant til å gå uten eller er naturlig pene slik som vi som ikke bruker sminke til daglig er.

Anonymkode: 80605...bfb

Tull og tøys! Jeg sminker meg for egen del hver dag jeg skal på jobb, men er jeg hjemme en hel dag sminker jeg meg ikke. Føler meg mer som "meg" med sminke, enn uten. Grunnen er enkel: Jeg liker det litt harde uttrykket sminken min gir meg, men samtidig stresser jeg ikke med å sminke meg dersom jeg skal ut i skogen feks. Er jeg på ferie, går jeg også gjerne sminkefri i grunn. Derimot synes jeg det er gøy med kontraster. Det skal dog sies at jeg synes selv jeg ikke bruker mye sminke til daglig, men fargevalg og stil gjør at det ser mer ut enn det det er:

• farget dagkrem med solfaktor 50
  • mascara
  • eyeliner
  • øyenskygge
  • brynspenn
  • og noen ganger en lett concealer.
  • på leppene bruker jeg stort sett en leppomade.

Dette tar meg rundt 10 minutter daglig. Har jeg dårlig tid, dropper jeg noen av tingene.

Dessuten er skjønnhet subjektivt, og noen er penere med sminke og andre uten. Det kommer an på preferanser og øynene som ser. Derimot blir ingen pene av holdninger som dine ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...