AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #1 Skrevet 3. juni 2019 Hei😊 Har noen tatt biopsi av en knute på skjoldbruskkjertelen? Jeg var på ultralyd av hals idag hvor de fant en knute det må tas prøve av, og må nå vente på innkalling til å få dette gjort. Jeg ble skikkelig nervøs, først og fremst for resultatet selvfølgelig, men også nervøs for selve prøven.. noen med erfaringer? Anonymkode: a4ba4...062
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #2 Skrevet 3. juni 2019 Ja, har gjort det. Det var ikke noe problem, ikke noe å grue for. Knutene mine var godartet, men store. Har operert bort skjoldbruskkjertlene nå. Det var en veldig grei operasjon og medisinering etterpå har gått fint. Anonymkode: 734b2...908
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #3 Skrevet 3. juni 2019 Har gjort det to ganger. Var vondt, fikk ikke bedøvelse. Ellers var det ganske fort gjort. Når de tok biopsi, stakk de en sprøyte inn i knuten. Prøvde å fylle den opp, men det var ikke så lett siden fyllet i knuten var seigt. Men knuten punkterte da de tok prøver, som heldigvis gjorde at den ble mindre. Har ikke operert.....enda. Er for små til det pr. dd. Anonymkode: 270d2...a20
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #4 Skrevet 3. juni 2019 Så flott at det har gått så bra med deg! Man leser så mye skremselspropaganda på nettet, så det er godt å få høre gode historier. Er det fare for stemmeforandringer ved en sånn operasjon? Og er det lett å finne riktig medisinering for stoffskiftet i etterkant? Kan selve prøven sammenlignes med vanlige sprøyter/blodprøvetaking? 😊 Anonymkode: a4ba4...062
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #5 Skrevet 3. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så flott at det har gått så bra med deg! Man leser så mye skremselspropaganda på nettet, så det er godt å få høre gode historier. Er det fare for stemmeforandringer ved en sånn operasjon? Og er det lett å finne riktig medisinering for stoffskiftet i etterkant? Kan selve prøven sammenlignes med vanlige sprøyter/blodprøvetaking? 😊 Anonymkode: a4ba4...062 Synes ikke det var spesielt smertefullt, men ser litt groteskt ut med stor nål. Stemmen er ikke 100% hva den var. Mindre kraft i den. Har ikke vært problem med medisinering for meg. Har brukt samme dose hele tiden. Anonymkode: 734b2...908
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #6 Skrevet 3. juni 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke det var spesielt smertefullt, men ser litt groteskt ut med stor nål. Stemmen er ikke 100% hva den var. Mindre kraft i den. Har ikke vært problem med medisinering for meg. Har brukt samme dose hele tiden. Anonymkode: 734b2...908 Ja den vevsprøver ser litt groteskt ut på de videosnuttene jeg har funnet på nettet. Men bra det ikke føltes så ille som det kan se ut. Tusen takk for at du delte erfaringen din! Kjempebra at det har gått så fint med deg😊 Anonymkode: a4ba4...062
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #7 Skrevet 3. juni 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har gjort det to ganger. Var vondt, fikk ikke bedøvelse. Ellers var det ganske fort gjort. Når de tok biopsi, stakk de en sprøyte inn i knuten. Prøvde å fylle den opp, men det var ikke så lett siden fyllet i knuten var seigt. Men knuten punkterte da de tok prøver, som heldigvis gjorde at den ble mindre. Har ikke operert.....enda. Er for små til det pr. dd. Anonymkode: 270d2...a20 Takk for svar😊 Uff, dette hørtes ikke godt ut. Tror jeg er mest redd for at det skal være så vondt at jeg rykker til, det er jo viktig at man ligger helt i ro. Men jeg skal kvinne meg opp😅 Leser at mange slipper operasjon, kanskje både du og jeg er så heldige. Håper den iallefall er godartet. Anonymkode: a4ba4...062
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #8 Skrevet 3. juni 2019 Ts igjen😊 Jeg skrev et innlegg om smaksforstyrrelser for en stund tilbake, men finner det ikke igjen. Jeg lurte plutselig på om denne tilstanden med knute på skjoldbruskkjertelen som gir smerter, kan føre til hormonforstyrrelser som igjen kan føre til smaks- og luktforstyrrelser? Har slitt med dette siden januar, er under utredning for dette, men så langt aner ikke legene hva det kan være. Kan det være en sammenheng?? Anonymkode: a4ba4...062
Gjest Nora Skrevet 7. juni 2019 #9 Skrevet 7. juni 2019 Hormonforstyrrelser kan vel sikkert gi endret smak og lukt? Dette merker jo bl.a gravide, så det kan jo være noe i det?
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #10 Skrevet 10. juni 2019 Hei TS 👋 Jeg har tatt biopsi av en knute på skjoldbruskkjertel et par ganger. Synes ikke det er spesielt vondt, bare ubehagelig. De bruker tynne nåler, så man kjenner det ikke spesielt. Kan sammenliknes med følelsen av å stikke en q-tips litt for langt inn i øret (ikke gjør det!), bare at den følelsen kommer i halsen i stedet. Jeg fikk et lite blåmerke som så ut som et sugemerke på halsen etterpå, men det forsvant etter et par dager. I de aller fleste tilfeller er ikke knuter i skjoldbruskkjertelen farlig i det hele tatt. Så vidt jeg kan huske å ha lest så har ca. 40 % av alle voksne mennesker knuter på skjoldbruskkjertelen. Av menneskene med knuter har bare ca. 1 % kreft. Dette er en sjelden og saktevoksende krefttype. Det viste seg at min knute var en liten kreftsvulst med spredning til lymfer, men jeg ble operert 2 måneder senere og lever som normalt. De fjernet lymfer og hele kjertelen. Hadde noen komplikasjoner etter operasjonen, men ingenting alvorlig som ikke bedret seg etter en liten stund. Stemmen min er helt som før nå, men det tok ca. et år før den var like sterk og «fleksibel» som vanlig. Kan tenke meg dette har noe med arrvev å gjøre. De aller fleste har få eller ingen symptomer ved knuter på kjertelen. De KAN føre til hormonforstyrrelser, men dette vil vises på blodprøver. Jeg vet ikke om du må ta blodprøver før biopsien? Stoffskifteproblemer har mange diffuse symptomer, det er derfor vanskelig å skylde på hormonene dine for forstyrrelsene i lukt og smak. Det vil nok legene også være forsiktige med. Det er derfor helt sikkert ikke noe å bekymre seg for, og hadde de vært veldig bekymret for resultatet på biopsien hadde du kommet inn nokså fort. De gangene jeg har sittet på venterommet har det alltid vært mange andre som skal inn til samme undersøkelse, så det er nokså vanlig og noe de har gjort mange ganger før 😊 lykke til! Anonymkode: 4fae1...4db 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #11 Skrevet 10. juni 2019 På 3.6.2019 den 20.49, AnonymBruker skrev: Ts igjen😊 Jeg skrev et innlegg om smaksforstyrrelser for en stund tilbake, men finner det ikke igjen. Jeg lurte plutselig på om denne tilstanden med knute på skjoldbruskkjertelen som gir smerter, kan føre til hormonforstyrrelser som igjen kan føre til smaks- og luktforstyrrelser? Har slitt med dette siden januar, er under utredning for dette, men så langt aner ikke legene hva det kan være. Kan det være en sammenheng?? Anonymkode: a4ba4...062 Jeg sliter med det samme. Jeg har lav luktesans og nedsatt smaksans (smaker mer enn jeg lukter). Jeg er forøvrig stoffskifte-syk men vet ikke om det har noen sammenheng. Anonymkode: 5cbdc...501
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #12 Skrevet 10. juni 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei TS 👋 Jeg har tatt biopsi av en knute på skjoldbruskkjertel et par ganger. Synes ikke det er spesielt vondt, bare ubehagelig. De bruker tynne nåler, så man kjenner det ikke spesielt. Kan sammenliknes med følelsen av å stikke en q-tips litt for langt inn i øret (ikke gjør det!), bare at den følelsen kommer i halsen i stedet. Jeg fikk et lite blåmerke som så ut som et sugemerke på halsen etterpå, men det forsvant etter et par dager. I de aller fleste tilfeller er ikke knuter i skjoldbruskkjertelen farlig i det hele tatt. Så vidt jeg kan huske å ha lest så har ca. 40 % av alle voksne mennesker knuter på skjoldbruskkjertelen. Av menneskene med knuter har bare ca. 1 % kreft. Dette er en sjelden og saktevoksende krefttype. Det viste seg at min knute var en liten kreftsvulst med spredning til lymfer, men jeg ble operert 2 måneder senere og lever som normalt. De fjernet lymfer og hele kjertelen. Hadde noen komplikasjoner etter operasjonen, men ingenting alvorlig som ikke bedret seg etter en liten stund. Stemmen min er helt som før nå, men det tok ca. et år før den var like sterk og «fleksibel» som vanlig. Kan tenke meg dette har noe med arrvev å gjøre. De aller fleste har få eller ingen symptomer ved knuter på kjertelen. De KAN føre til hormonforstyrrelser, men dette vil vises på blodprøver. Jeg vet ikke om du må ta blodprøver før biopsien? Stoffskifteproblemer har mange diffuse symptomer, det er derfor vanskelig å skylde på hormonene dine for forstyrrelsene i lukt og smak. Det vil nok legene også være forsiktige med. Det er derfor helt sikkert ikke noe å bekymre seg for, og hadde de vært veldig bekymret for resultatet på biopsien hadde du kommet inn nokså fort. De gangene jeg har sittet på venterommet har det alltid vært mange andre som skal inn til samme undersøkelse, så det er nokså vanlig og noe de har gjort mange ganger før 😊 lykke til! Anonymkode: 4fae1...4db TS her. Tusen takk for et fint og utfyllende svar, det var til stor hjelp! Godt å høre at alt har gått bra med deg, til tross for at de fant en kreftsvulst med spredning❤️ Stoffskifteprøvene mine er fine, tok nettopp nye prøver, og de er fortsatt fine. Jeg har litt smerter på ene siden av skjoldbruskkjertelen, på den andre siden av hvor kulen sitter, av en eller annen grunn. Aner ikke om det er sammenheng, men det var smertene som gjorde at det i utgangspunktet ble tatt ultralyd. Smertene har jeg hatt i 1,5 år nå, og problemet med dårlig lukt fra munn/nese har jeg hatt i 6 mnd, og denne lukten er det ingen andre som kjenner, selv om jeg ikke helt klarer å stole på det. Skulle ønske det fantes en logisk forklaring og at det lett kunne fikses.. men vi får se hva legene sier, om det kan være en sammenheng eller ikke. Tusen takk igjen, og lykke til videre til deg også😊 Anonymkode: a4ba4...062
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #13 Skrevet 10. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med det samme. Jeg har lav luktesans og nedsatt smaksans (smaker mer enn jeg lukter). Jeg er forøvrig stoffskifte-syk men vet ikke om det har noen sammenheng. Anonymkode: 5cbdc...501 Hei😊 Hva sier legene om problemet ditt med nedsatt smak- og luktesans? Har du fått det utredet? Hadde vært interessant å høre om, isåfall😊 Jeg har ikke nedsatt smak- og luktesans, men har hatt en guffen lukt fra munn og noen ganger nese i 6 mnd. En lukt jeg aldri har kjent før, verken hos meg selv eller andre. To ulike lukter, faktisk, enten en søtlig, kvalmende, råtten lukt, eller en kjemisk, giftig smak (beste måten jeg kan forklare det på..). Noen ganger forsvinner det, andre ganger kjennes det forsiktig, og andre ganger er det sterkt. Veldig ubehagelig!! Ingen av mine nærmeste kjenner lukten, så det er mulig det er noe galt med senteret i hjernen som styrer lukt/smak, men MR av hodet var fin, og alt så fint ut hos øre- nese- hals lege. Så nå aner verken jeg eller legen hva mer som kan sjekkes ut.. Hva er dine erfaringer? Anonymkode: a4ba4...062
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #14 Skrevet 10. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her. Tusen takk for et fint og utfyllende svar, det var til stor hjelp! Godt å høre at alt har gått bra med deg, til tross for at de fant en kreftsvulst med spredning❤️ Stoffskifteprøvene mine er fine, tok nettopp nye prøver, og de er fortsatt fine. Jeg har litt smerter på ene siden av skjoldbruskkjertelen, på den andre siden av hvor kulen sitter, av en eller annen grunn. Aner ikke om det er sammenheng, men det var smertene som gjorde at det i utgangspunktet ble tatt ultralyd. Smertene har jeg hatt i 1,5 år nå, og problemet med dårlig lukt fra munn/nese har jeg hatt i 6 mnd, og denne lukten er det ingen andre som kjenner, selv om jeg ikke helt klarer å stole på det. Skulle ønske det fantes en logisk forklaring og at det lett kunne fikses.. men vi får se hva legene sier, om det kan være en sammenheng eller ikke. Tusen takk igjen, og lykke til videre til deg også😊 Anonymkode: a4ba4...062 Jeg husker jeg hadde litt vondt i skjoldbruskkjertelen jeg også, men i mitt tilfelle var det nok psykosomatisk. Det høres ikke ut som det er tilfellet hos deg, da du også hadde vondt før ultralyden. Er knuten stor? Kan det være at den klemmer på noe som gir smerter? Det er uansett fint å få sjekket ordentlig ut hva det kan være, og jeg hadde ikke vært redd for å stille legen hundrevis av spørsmål under biopsien også! Regner med de er endokrinologer/endokrinkirurger, så de har ofte mer erfaring med slike plager enn f.eks. fastlegen. Jeg måtte ta både blodprøver døgnurinprøve før første ultralyd. Jeg hadde en stoffskiftesykdom før kreftdiagnosen også, så det kan ha vært derfor jeg måtte ta prøver. Det står som regel i innkallingsbrevet ditt hvis du må det. Det med lukt høres ikke hyggelig ut! Håper de finner ut av det i samme slengen. Uansett håper jeg jeg kan være et levende eksempel på at ting vil gå bra for deg uansett «verste» utfall av biopsien 😊 Anonymkode: 4fae1...4db
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #15 Skrevet 10. juni 2019 Jeg måtte ta blodprøver og døgnurinprøve før første finnålsbiopsi, skulle det stå 😊 Anonymkode: 4fae1...4db
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #16 Skrevet 10. juni 2019 Jeg synes biopsien var veldig ubehagelig rent psykisk, men det var mest fordi jeg ikke var forberedt (ingen hadde fortalt meg hva jeg skulle få time for). Jeg husker det gikk raskt, og jeg kan ikke huske jeg hadde smerter etterpå. Anonymkode: abf46...515
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #17 Skrevet 12. juni 2019 På 10.6.2019 den 22.53, AnonymBruker skrev: Jeg husker jeg hadde litt vondt i skjoldbruskkjertelen jeg også, men i mitt tilfelle var det nok psykosomatisk. Det høres ikke ut som det er tilfellet hos deg, da du også hadde vondt før ultralyden. Er knuten stor? Kan det være at den klemmer på noe som gir smerter? Det er uansett fint å få sjekket ordentlig ut hva det kan være, og jeg hadde ikke vært redd for å stille legen hundrevis av spørsmål under biopsien også! Regner med de er endokrinologer/endokrinkirurger, så de har ofte mer erfaring med slike plager enn f.eks. fastlegen. Jeg måtte ta både blodprøver døgnurinprøve før første ultralyd. Jeg hadde en stoffskiftesykdom før kreftdiagnosen også, så det kan ha vært derfor jeg måtte ta prøver. Det står som regel i innkallingsbrevet ditt hvis du må det. Det med lukt høres ikke hyggelig ut! Håper de finner ut av det i samme slengen. Uansett håper jeg jeg kan være et levende eksempel på at ting vil gå bra for deg uansett «verste» utfall av biopsien 😊 Anonymkode: 4fae1...4db TS her. Tusen takk igjen for fint innlegg😊 Jeg vet ikke helt hvor stor knuten er. Det er så rart, akkurat det, for jeg tok først ultralyd allerede i august i fjor, så ble det funnet en knute på 1,2cm på venstre side. Når det skulle tas biopsi av den en måneds tid senere, så ble ikke knuten funnet igjen.. dette var ultralydlege nr 2. Jeg skjønte ingenting, men ble rådet til å legge det fra meg. Nå nylig ville fastlegen min henvise til ny ultralyd siden smertene fortsatt er der, og da fant den tredje legen en knute på 0,7cm på venstre side. For sikrets skyld fikk hun en ny lege til å se på den, og hun fant både den knuten og noen små på høyre side, evt mente hun at de gikk litt i hverandre.. Skal det være så vanskelig å knuter mer tydelig enn som så..? Smertene mine sitter på høyre side, kjenner ingenting på venstre side der den største knuten sitter. Så jeg aner ikke om det har sammenheng, mulig det er muskulært, men hun siste som tok ultralyd trodde at det muligens kunne være en sammenheng. Hvem vet.. Det er mye jeg er redd for; for at knuten skal være ondartet, selvfølgelig. For at lukten jeg kjenner er pga kreft (har lest at kreft kan føre til dårlig lukt), for at jeg nå skal tilbake til sted nr 2 for å ta biopsi, - hvordan kan jeg stole på at de klarer å gjøre en bra jobb der når de ikke en gang fant knuten sist jeg var der.. uff.. Men tusen takk til deg for oppmuntring og et positivt innlegg😊🌻 Anonymkode: a4ba4...062
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #18 Skrevet 12. juni 2019 På 10.6.2019 den 23.00, AnonymBruker skrev: Jeg synes biopsien var veldig ubehagelig rent psykisk, men det var mest fordi jeg ikke var forberedt (ingen hadde fortalt meg hva jeg skulle få time for). Jeg husker det gikk raskt, og jeg kan ikke huske jeg hadde smerter etterpå. Anonymkode: abf46...515 Tusen takk for at du delte din erfaring😊 Anonymkode: a4ba4...062
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #19 Skrevet 12. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Tusen takk igjen for fint innlegg😊 Jeg vet ikke helt hvor stor knuten er. Det er så rart, akkurat det, for jeg tok først ultralyd allerede i august i fjor, så ble det funnet en knute på 1,2cm på venstre side. Når det skulle tas biopsi av den en måneds tid senere, så ble ikke knuten funnet igjen.. dette var ultralydlege nr 2. Jeg skjønte ingenting, men ble rådet til å legge det fra meg. Nå nylig ville fastlegen min henvise til ny ultralyd siden smertene fortsatt er der, og da fant den tredje legen en knute på 0,7cm på venstre side. For sikrets skyld fikk hun en ny lege til å se på den, og hun fant både den knuten og noen små på høyre side, evt mente hun at de gikk litt i hverandre.. Skal det være så vanskelig å knuter mer tydelig enn som så..? Smertene mine sitter på høyre side, kjenner ingenting på venstre side der den største knuten sitter. Så jeg aner ikke om det har sammenheng, mulig det er muskulært, men hun siste som tok ultralyd trodde at det muligens kunne være en sammenheng. Hvem vet.. Det er mye jeg er redd for; for at knuten skal være ondartet, selvfølgelig. For at lukten jeg kjenner er pga kreft (har lest at kreft kan føre til dårlig lukt), for at jeg nå skal tilbake til sted nr 2 for å ta biopsi, - hvordan kan jeg stole på at de klarer å gjøre en bra jobb der når de ikke en gang fant knuten sist jeg var der.. uff.. Men tusen takk til deg for oppmuntring og et positivt innlegg😊🌻 Anonymkode: a4ba4...062 Hei igjen! Jeg vet lite om radiografi/ultralydundersøkelsen og hvordan de tyder dette, for for meg ser det alltid bare veldig grøtete ut, dessverre! Det er jo veldig spesielt at de forsvinner og dukker opp igjen, da, så det blir nok fint for deg å få sjekket det en gang til. Halsen er veldig sentral, og fordi den er såpass smal sitter alt veldig tett. Litt avhengig av plassering på knuten(e) kan det være en mulighet for at den presser på muskler eller sener. Det er bare å gjøre et kjapt søk på halsanatomi (neck anatomy), så ser du hvor ekstremt kaotisk det ser ut inni der! Det er grusomt hvis den er ondartet, selvfølgelig. Men i de aller fleste tilfeller er det stor sannsynlighet for at man da blir helt frisk igjen. Operasjonen gav veldig lite smerter, sjansene for komplikasjoner er liten. Uansett hva utfallet blir, så setter du en fot foran den andre, trekker pusten dypt, og så spaserer du inn i det og helt ut på andre siden. Jeg håper jeg kan være et lite eksempel på at selv ved omtrent verst tenkelige utfall etter en biopsi, så går det bra til slutt. Hold meg gjerne oppdatert på hva som skjer hvis du orker og har lyst! Det jeg også fikk beskjed om var at de ofte ikke undersøker knuter under 1cm (da må den f.eks. vise endringer eller uregelmessigheter), og hvis den er over dette så vil de gjerne kontrollere den uansett om den «ser» ufarlig ut. Anonymkode: 4fae1...4db
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #20 Skrevet 13. juni 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei igjen! Jeg vet lite om radiografi/ultralydundersøkelsen og hvordan de tyder dette, for for meg ser det alltid bare veldig grøtete ut, dessverre! Det er jo veldig spesielt at de forsvinner og dukker opp igjen, da, så det blir nok fint for deg å få sjekket det en gang til. Halsen er veldig sentral, og fordi den er såpass smal sitter alt veldig tett. Litt avhengig av plassering på knuten(e) kan det være en mulighet for at den presser på muskler eller sener. Det er bare å gjøre et kjapt søk på halsanatomi (neck anatomy), så ser du hvor ekstremt kaotisk det ser ut inni der! Det er grusomt hvis den er ondartet, selvfølgelig. Men i de aller fleste tilfeller er det stor sannsynlighet for at man da blir helt frisk igjen. Operasjonen gav veldig lite smerter, sjansene for komplikasjoner er liten. Uansett hva utfallet blir, så setter du en fot foran den andre, trekker pusten dypt, og så spaserer du inn i det og helt ut på andre siden. Jeg håper jeg kan være et lite eksempel på at selv ved omtrent verst tenkelige utfall etter en biopsi, så går det bra til slutt. Hold meg gjerne oppdatert på hva som skjer hvis du orker og har lyst! Det jeg også fikk beskjed om var at de ofte ikke undersøker knuter under 1cm (da må den f.eks. vise endringer eller uregelmessigheter), og hvis den er over dette så vil de gjerne kontrollere den uansett om den «ser» ufarlig ut. Anonymkode: 4fae1...4db Tusen takk igjen😊 Ja jeg holder deg gjerne oppdatert, det er godt å snakke med noen som har vært gjennom dette. Veldig bra at det har gått så fint med deg🍀 Ja de sa til meg også at de sjekker knuter over 1cm, og siden den var 1,2cm første gangen den ble funnet, så ble det henvisning til biopsi. Hvis de nå siste gangen målte den til 0,7cm, så vet jeg ikke hvorfor den må sjekkes ut. Syns ikke det virker som de har helt kontroll på det de finner, siden det har kommet så mange ulike svar på funn/størrelse, så føler meg utrygg. Men som du sier, et og et steg av gangen, også må jeg bare velge å stole på legen som tar imot meg til biopsi. Anonymkode: a4ba4...062
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå