Gå til innhold

Oppsigelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort og godt. 

Fikk oppsigelse på leiligheten. Måtte flytte før 31.august. Jeg flyttet 1.juni og nå krever huseier at jeg betaler full leie i 3 måneder. Hva gjør jeg? Føler det blir dumt. Har ikke 20 000 i måneden til å betale begge leielighetene. 

Er ikke depositum på den gamle leieligheten hvis det er nyttig info. 

Null peiling på mine rettigheter. Men syntes det er rart å betale husleien når det er jeg sommeren fikk oppsigelse. Hadde jeg vært den som flyttet hadde jeg jo måtte betalt. Det skjønner jeg jo.. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Er dessverre sånn den er, du må betale ut oppsigelsestiden. Uansett hvem av dere som sier opp leieavtalen.

Det som kan redde deg, er at noen flytter inn nå med en gang. 

Skrevet

Selvsagt må du betale i oppsigelsestiden, men du kan jo også disponere leiligheten ut august... at du har valgt å leie en annen leilighet tidligere enn dette kan jo ikle utleier noe for. Du kan jo spørre om å få slippe å betale den siste mnd mot å levere nøkler i slutten av juli. Kanskje enklere for utleier å skaffe studenter til leietakere da... 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Gullelefant skrev:

Kort og godt. 

Fikk oppsigelse på leiligheten. Måtte flytte før 31.august. Jeg flyttet 1.juni og nå krever huseier at jeg betaler full leie i 3 måneder. Hva gjør jeg? Føler det blir dumt. Har ikke 20 000 i måneden til å betale begge leielighetene. 

Null peiling på mine rettigheter. Men syntes det er rart å betale husleien når det er jeg sommeren fikk oppsigelse. Hadde jeg vært den som flyttet hadde jeg jo måtte betalt. Det skjønner jeg jo.. 

Som andre har sagt, oppsigelsestiden gjelder begge veier. Men du disponerer leiligheten i hele oppsigelsesperioden, og om utleier får tak i noen andre til å leie i samme periode skal du slippe å betale. 

Anbefaler deg å lese husleieloven, og sette deg inn i hva de forskjellige bestemmelsene betyr. Loven er ikke så veldig lang å lese, og det finnes mange artikler etc. på nett om denne loven. Dette er veldig viktig kunnskap å ha for alle som er på leiemarkedet, så man kjenner både rettighetene og pliktene sine.

Anonymkode: e3514...f22

• Liker 2
Skrevet

Har vasket ut leieligheten og levert nøkelene allerede. For at jeg skulle få den leieligheten jeg bor i nå måtte jeg flytte inn 1.juni.  Og siden leieligheten er full av svartmugg, og heksesot, og huseier har ikke tatt tak i dette. Vil ikke bo i dette lenger så flyttet så fort ut jeg kunne. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer litt på om utleier har overholdt husleielovens §9-5? Altså, hva som er årsaken til at utleier har sagt opp kontrakten? 

Anonymkode: 3b9c8...5cb

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer litt på om utleier har overholdt husleielovens §9-5? Altså, hva som er årsaken til at utleier har sagt opp kontrakten? 

Huseier skal bo i leieligheten selv.  

Skrevet
2 minutter siden, Gullelefant skrev:

Da kunne du jo forhandlet med huseier før du leverte nøklene om å få slippe noe betaling mot tidlig utvask... men det er jo litt sent nå som du har levert nøklene.

• Liker 2
Gjest Kritt
Skrevet
17 minutter siden, Gullelefant skrev:

Kort og godt. 

Om du har signert kontrakt på at det var tre måneders oppsigelse, må du betale i hele perioden. At du valgte å flytte ut før det var nødvendig i forhold til kontrakten må du ta ansvar for selv. At det er sommer har ingen relevans.

AnonymBruker
Skrevet

Ettersom leiligheten er i den tilstanden du beskriver og huseier skal disponere den selv, så synes jeg huseier har et tynt grunnlag å hevde tapt leieinntekt på. Jeg hadde forhørt meg med advokat. Enten fått saken vurdert av jussbuss/fri rettshjelp, ellers har ofte fagforeninger avtaler hvor du kan få saken gratis vurdert og billig bistand om du vil gå videre. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Kritt skrev:

Om du har signert kontrakt på at det var tre måneders oppsigelse, må du betale i hele perioden. At du valgte å flytte ut før det var nødvendig i forhold til kontrakten må du ta ansvar for selv. At det er sommer har ingen relevans.

Jeg som fikk oppsigelse, skal det stå. 

Gjest Kritt
Skrevet
Akkurat nå, Gullelefant skrev:

Jeg som fikk oppsigelse, skal det stå. 

Ja? Oppsigelsesfristen er gjensidig og etter oppsigelse gjelder leieforholdet i tre måneder, om det er det som står i kontrakten.

Gjest Kritt
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ettersom leiligheten er i den tilstanden du beskriver og huseier skal disponere den selv, så synes jeg huseier har et tynt grunnlag å hevde tapt leieinntekt på. Jeg hadde forhørt meg med advokat. Enten fått saken vurdert av jussbuss/fri rettshjelp, ellers har ofte fagforeninger avtaler hvor du kan få saken gratis vurdert og billig bistand om du vil gå videre. 

Om leiligheten var i dårlig stand var jo dette noe leietaker burde klaget på på et tidligere tidspunkt, slik at utleier fikk mulighet til å rette opp manglene. Å holde tilbake husleie ved utflytting er det neppe noen advokat som vil råde til.

Skrevet
Akkurat nå, Kritt skrev:

Ja? Oppsigelsesfristen er gjensidig og etter oppsigelse gjelder leieforholdet i tre måneder, om det er det som står i kontrakten.

Men hva med alt av mugg og heksesot? Ønsket jo ikke å bo i dette. Huseier gjorde ingenting med dette heller. 

Skrevet
Akkurat nå, Kritt skrev:

Om leiligheten var i dårlig stand var jo dette noe leietaker burde klaget på på et tidligere tidspunkt, slik at utleier fikk mulighet til å rette opp manglene. Å holde tilbake husleie ved utflytting er det neppe noen advokat som vil råde til.

Har sagt i fra til huseier om dette mange ganger. Men det ble aldri gjort noe med... 

AnonymBruker
Skrevet

Men hva med alt av mugg og heksesot? Ønsket jo ikke å bo i dette. Huseier gjorde ingenting med dette heller. 

Har du bilder av dette? For har du bevis for sopp i huset, så slipper du å betale. Hadde en slik omgang før jeg kjøpte. Leide en leilighet som det kom mye sopp i etter kort tid, dette var malt over når jeg flyttet inn. Jeg flyttet på dagen og angasjerte en advokat, som skrev brev om at husleie ikke kommer til å bli betalt og depositum skulle utbetales til meg, pga ubebolig leilighet ( fare for liv og helse). Kostet 3000kr med advokat, men slapp jo unna 3 mnds leie.

Anonymkode: ed238...4bd

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du bilder av dette? For har du bevis for sopp i huset, så slipper du å betale. Hadde en slik omgang før jeg kjøpte. Leide en leilighet som det kom mye sopp i etter kort tid, dette var malt over når jeg flyttet inn. Jeg flyttet på dagen og angasjerte en advokat, som skrev brev om at husleie ikke kommer til å bli betalt og depositum skulle utbetales til meg, pga ubebolig leilighet ( fare for liv og helse). Kostet 3000kr med advokat, men slapp jo unna 3 mnds leie.

Anonymkode: ed238...4bd

Har ikke bilder men syntes veldig godt i leieligheten.. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Gullelefant skrev:

Har sagt i fra til huseier om dette mange ganger. Men det ble aldri gjort noe med... 

Har du epost/sms-dialogen som dokumenterer dette styrker det saken din. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du epost/sms-dialogen som dokumenterer dette styrker det saken din. 

Dette ble tatt opp med huseier ansikt til ansikt. 

AnonymBruker
Skrevet

Når fikk du oppsigelsen?

Anonymkode: 34c60...ad2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...