AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #21 Skrevet 7. juni 2019 På 5.6.2019 den 10.12, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for mange gode tips! En annen ting jeg har lurt på er dette med klær til bruk i barnehagen. Å kle seg etter vær og type aktivitet er jo viktig, og vi har nå kjøpt inn det meste som står på barnehagens liste. Men hva med farger? Har hørt andre med barnehagebarn si man ikke bør sende de i barnehagen med for «fine» og nye klær. Er det en fordel med klær i mørke farger? Kommer det lettere flekker og slitasje på klærne de går med i barnehagen? Anonymkode: 6aee0...abe Det kommer mye gris på barnehageklær, og særlig om barnehagen serverer varm lunsj av og til. Klærne får både matrester på seg, maling, sand og gjørme, osv. Sånn er det i barnehagen, og selv om barna vaskes godt og får smekker så vil det alltid bli litt flekker. Derfor er det lurt å ikke ha for dyre, fine klær på i barnehagen, og masse skifteklær. Fargene har ikke så mye å si da, det viktigste er vel at barna har litt komfortable klær som de føler seg vel i. Har sett små barn i 2 års alderen i "skjorter" og trange dongeribukser i barnehagen og det blir bare slitsomt for barnet. Husk navnelapper på alle klærne, veldig viktig. - Hilsen barnehageansatt Anonymkode: 38009...32d
Zoey Skrevet 7. juni 2019 #22 Skrevet 7. juni 2019 Har to stk i bhg og et barn i skolealder. Jeg legger frem klær dagen før. Barna har fullkost, så ingen niste trengs. Jeg vekker barna 30 minutter før vi må dra, da de rekker frokost i barnehagen. Skolebarn før, så det får i seg frokost. Noen ganger våkner de selve 1-2 timer før vi skal dra og da har vi god tid. Vi har rutine på å dra. Kler på, vasker fjes og hender, går på go, børster håret og så skal vi ta på sko og jakke og dra. Hver dag det samme, i samme rekkefølge. Rutinen hjelper til at de vet hva som er neste steg og at det blir minimalt protester for å ta på sko og sette seg i bilen. Pga kombi skift/fleksitid hos meg og min mann er barna oftest i barnehagen rundt 7 timer, noen ganger 8 timer. Etter barnehagen lager vi middag med barna ramlende rundt oss (jeg handler bestandig før jeg henter dem, klok av skade), spiser også lek og kos før litt kveldsmat og legging. Ofte blir det bare rundt 2,5 time mellom middag og kvelds, men vi tviholder på rutinen om kveldsmat likevel. I helger og fridager spiser vi middag litt tidligere (hverdager rundt 16.30, helg rundt 15.00) så da er de glupske til kvelds. Hverdager er som regel småspist. Vi prøver å ha samme leggetid på alle ukedagene, uansett fri, helg eller hverdag. Og det er et par timer med rom for kos og lek etter barnehagen
Zoey Skrevet 7. juni 2019 #23 Skrevet 7. juni 2019 På 5.6.2019 den 10.12, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for mange gode tips! En annen ting jeg har lurt på er dette med klær til bruk i barnehagen. Å kle seg etter vær og type aktivitet er jo viktig, og vi har nå kjøpt inn det meste som står på barnehagens liste. Men hva med farger? Har hørt andre med barnehagebarn si man ikke bør sende de i barnehagen med for «fine» og nye klær. Er det en fordel med klær i mørke farger? Kommer det lettere flekker og slitasje på klærne de går med i barnehagen? Anonymkode: 6aee0...abe De minste kan få flekker pga at de spiser mer selvstendig i bhg enn hjemme. Jeg tenkte aldri på farger, men pga atopisk eksem brukte mine mest bomull og lite ull, så jeg kokvasket mye. I barnehagen er ikke målet pene klær, men funksjonelle og rene. Flekker betyr lite for meg. At det er klær man kan bevege seg i, og som er gode å ha under regntøy eller dress er viktigere. Er du redd for plaggene, bruk dem kun hjemme. Ellers pass på at barnet har skift som passer til sesongen til enhver tid. Nettopp fått på plass shorts nr 2 til mine bhg-barn og en haug tskjorter. Man får også som regel utstyrsliste fra bhg som inneholder alt fra bleier, skift, solkrem osv. Følg denne og vær åpen med personalet så går dette helt strålende.
Marimba Skrevet 8. juni 2019 #24 Skrevet 8. juni 2019 Anbefaler på det sterkeste kolonial.no! Er så digg og sitte hjemme i sofaen og ta ukeshandlingen når ungene har lagt seg. Ellers så er det å gjøre klar mest mulig om kvelden. Jeg pleier å stå innimellom å bake disse https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/ost--og-skinkehorn/. Lager dobbel porsjon, Bytter ut halvparten av melet med fibra og deler rundingene i 8 = 48 horn som er lettvinne matpakker. Bare å ta opp fra fryseren og legge i matboks på kvelden. (Varierer litt med annet fyll også). Kjempelurt å legge fram klær for hele uka, det skal jeg huske! Samt å ha en knagg for klær som fint kan brukes en gang til før de vaskes, da har man jo litt å velge mellom når man skal finne klær til uka etter igjen. Vi tar gjerne en kjapp brødskive eller lignende rett etter bhg, og så leker vi og er ute. Kl 1730 er det fantorangen på tv, så da ser toåringen på det mens jeg lager middag og så spiser vi middag/kvelds kombinert i 18-1830 tida. Så er det bad og legging.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #25 Skrevet 8. juni 2019 Vår på 18 måneder våkner som regel mellom en time og halvannen før vi må dra, så vi har god tid. Skulle ønske han sov lenger, men vi slipper i hvert fall stress om morgenen 😅 Jeg legger ofte frem klær kvelden før, og pakker ned evenuelt skiftetøy som skal være med i barnehagen. Vi har fullkost, så ikke nødvendig med niste. Han spiser frokost i barnehagen mellom 8:30 og 9, men får gjerne litt mat før vi drar også, siden vi uansett dekker på frokost til oss selv. Gutten er slank og veldig aktiv, så han tar ingen skade av to frokoster. For oss er ettermiddagene den største utfordringen, siden han er så trøtt og sliten etter barnehagen. Han hentes ca 15, leker litt inne mens vi lager middag, og så tar vi ofte en tur ut frem til legging. Perioden mellom middag og kvelds er han ofte sliten og vanskelig å aktivisere, men det hjelper å ta en tur ut. Så starter vi med kveldsmat og kveldsstell ca. kl 18. Anonymkode: 7e8ef...848
Irja Skrevet 8. juni 2019 #26 Skrevet 8. juni 2019 Ha rutiner! Legg frem klær dagen før. Sjekk om det er noe spesielt som skal skje i barnehagen neste dag. Smør matpakken kvelden før. Ha 2-3 skift i barnehagen. Kjøp klær brukt! Folk handler sinnsyke mengder klær, og når sender så små rekker lite å bli utslitt før det er for lite.. masse bomkjøp (folk som har handlet for mye/ville ha noe annet/ble feil str til feil årstid) på Facebook/Finn. Der kan du handle helt nye ting til en liten penge også. Store pakker med hverdagsklær til prisen av to nye busker 👍🏻 Merk alt! Ting blir borte, og folk stjeler.. Når vi he mistet noe i barnehagen, så har det aldri vært en sokk, eller en rimelig genser fra H&M. Alltid ting som koster. Ull, Reima lue/votter f.eks. Ikke tilfeldig 😕
Olsen Skrevet 8. juni 2019 #27 Skrevet 8. juni 2019 Bestill merkelapper som er lett leselige og forståelig, dvs fornavn og en lett leselig skrift. Det er fristende å lage en kunstnerisk merkelapp når du bestiller- bruk de kunsteriske evnene annet sted. (Hilsen en jeg kjenner som jobber i barnehage) Når de begynner å gå tur- kjøp en tursekk som sitter godt på ryggen- ikke de firkanta greiene fra Fjallreven. (Også hilsen en barnehageansatt) Hvis dere har mulighet til det ville jeg kjøpt f.eks cherrox i andre farger/mønstre enn de som er på tilbu på obs. Det er veldig mange like (rosa/røde/marineblå/svarte). Jeg har gått for dockboots som fås i andre farger og mønstre. Ikke så lett å ta feil for andre, og du selv finner lett ditt barns sko. Dette gjelder egentlig alle sko, men synes særlig cherrox har vært lett å bytte om hvis mange er like. Votter ville jeg også lett etter farger og mønstre som ikke er helt vanlige. Gjerne i sterke farger. Lettere å finne igjen både ute og inne. Også i yttertøy ville jeg gått for sterke farger, slik andre foreslår. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå