Gå til innhold

Til dere med barnehagebarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en jente på 15 måneder som starter i barnehagen i slutten av august. 

Noen her som har noen tips til hvordan man kan gjøre hverdagen minst mulig stressende? Tenker på at særlig morgenen kan bli en utfordring med mye stress og et barn som kanskje blir grinete av å måtte stå opp tidligere enn vanlig. Og hva med etter at man er hjemme igjen? Hvordan gjør dere det med middag og leggetid? Hvor mange timer daglig er det vanlig at barnet er i barnehagen?

Alle råd mottas med takk 😘

Anonymkode: 6aee0...abe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pakk det dere trenger til dagen etterpå, på kvelden. Lag niste på kvelden. Gjør klart så mye som mulig. Jeg bruker søndag på å skrive alt av info om uka i kalenderen min. Sånn at jeg vet hvem som skal hva, og hva de trenger. Kikker alltid i boka før jeg gjør noe. Legger og frem klær til alle sammen. ( de eldste gjør det selv). 

Prøv å planlegg handling, slik at du slipper å dra med deg en trøtt og grinete unge i butikken. Ellers er det vanlig å være i bhg i 7,5-8,5t. Mange jobber jo 7,5time og har reisetid. 

Anonymkode: 4f7f8...95c

• Liker 2
Skrevet

Legg fram klær og utstyr kvelden før. 

Bruk kolonial.no til å ukeshandle.

Lag kjappe og enkle middager slik at du kan bruke mest mulig tid til lek og kos :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en jente på 15 måneder som starter i barnehagen i slutten av august. 

Noen her som har noen tips til hvordan man kan gjøre hverdagen minst mulig stressende? Tenker på at særlig morgenen kan bli en utfordring med mye stress og et barn som kanskje blir grinete av å måtte stå opp tidligere enn vanlig. Og hva med etter at man er hjemme igjen? Hvordan gjør dere det med middag og leggetid? Hvor mange timer daglig er det vanlig at barnet er i barnehagen?

Alle råd mottas med takk 😘

Gjør alt mulig mest mulig ferdig kvelden i forveien. 

Lag opp mest mulig middagsmat for hele uka i løpet av helgen. Planlegg, vær strukturert og systematisk. 

Begynn tidlig med å snu døgnrytmen slik at barnet må stå opp til barnehagetid, minst 2 uker før bhg start. 

Alt går når det må gå. Du er den voksne som kan organisere slik at mest mulig går smidig for alle. 

Anonymkode: e7911...2f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Venn barnet til å stå opp til barnehagers før barnehagen begynner.

Om mulig, snakk med leder slik at du kan få fleksibel tid på morgenen i tilfelle barnet trenger at du er der litt lenger.

Beregn mer enn tre dager tilvenning, minst ei uke.

Beregn god tid om morgenen for å unngå stress. Beregn også god tid slik at du kan være litt sammen med barnet i barnehagen dersom barnet trenger det 

Anonymkode: ed6ba...839

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har et barnehagebarn på 17 måneder. Har aldri sovet spesielt mye eller lenge, så ikke hatt behov for å vekke for å komme tidlig nok opp.

Leveres mellom 7.30 og 8, og hentes mellom 14.45 og 15.45.

Gjør klar ransel, flaske, klær og delvis niste kvelden før, men smører brødskive på morgenen. Spiser frokost i barnehagen. I starten spiste vi hjemme først, men de fleste barna som kommer tidlig spiser det, så da blir frokosten en hyggelig og rolig start for dem. 

Jeg går på badet 6.15, mannen 6.30, og så leker ungen mens vi steller oss og lager niste/tar en brødskive, før steller og gjør klar ungen. Går hjemmefra mellom 7 og 7.30.

Om begge er hjemme, er gjerne en av oss ute med ungen etter jobb/barnehage mens den andre ordner middag. Spiser middag ca. 17, så bader ene ungen mens den andre rydder kjøkkenet. Legges ca. 18.30.  gjern

Anonymkode: 2d8cb...d2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna er i bhg ca. 5-6 timer når de er i bhg. Hjemme med meg minst en dag i uka, noen ganger to. Jobber turnus og redusert så de får mindre tid i bhg. 

Anonymkode: 35993...d84

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for mange gode tips! 

En annen ting jeg har lurt på er dette med klær til bruk i barnehagen. Å kle seg etter vær og type aktivitet er jo viktig, og vi har nå kjøpt inn det meste som står på barnehagens liste. Men hva med farger? Har hørt andre med barnehagebarn si man ikke bør sende de i barnehagen med for «fine» og nye klær. Er det en fordel med klær i mørke farger? Kommer det lettere flekker og slitasje på klærne de går med i barnehagen? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi opplever ikke mer slitasje på barnehageklærne. Vi er like mye ute og sliter like mye, om ikke mer, på klærne her hjemme. De er flinkere til å bruke smekke i barnehagen og barnet vårt er i hvert fall roligere ute i barnehagen enn når vi er ute her hjemme. Det eneste jeg kjøper i mørke farger er ull fordi det er vanskelig å få bort flekkes fra.

Anonymkode: 8bc28...bfb

• Liker 1
Skrevet
På 3.6.2019 den 19.11, AnonymBruker skrev:

Spiser middag ca. 17, så bader ene ungen mens den andre rydder kjøkkenet. Legges ca. 18.30. 

Ah, jeg vil også ha en unge som rydder kjøkkenet mens den andre bader! 

(Unnskyld, måtte bare!)

TS, min erfaring er at klærne i barnehagen blir mer slitte med den aktive gutten enn med den rolige, men det gjelder for så vidt hjemme også. Flekker har vi ikke fått noe særlig av med noen av dem, tror de er nøye med malejakker i vår barnehage, men jeg velger likevel en mørk genser om jeg vet det er tomatsuppe til lunsj...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting jeg har lurt på er dette med klær til bruk i barnehagen. Å kle seg etter vær og type aktivitet er jo viktig, og vi har nå kjøpt inn det meste som står på barnehagens liste. Men hva med farger? Har hørt andre med barnehagebarn si man ikke bør sende de i barnehagen med for «fine» og nye klær. Er det en fordel med klær i mørke farger? Kommer det lettere flekker og slitasje på klærne de går med i barnehagen? 

Man bør ikke sende i barnehagen med klær man er redd for. Det er forskjell på den nye blondekjolen og den nye 3-for-2-genseren. 

Mørke klær vil skjule de fleste flekker bedre, men det har jeg aldri tatt så tungt.

Jeg pleide å legge klær med flekker i skiftetøyet etter hvert, genseren er ren selv om den har tomat- eller malingsflekk på ermet. 

Anonymkode: e0e15...3b4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke henter rett etter siste måltid (vanligvis 14/1430) bør dere ha noe mat barnet kan få i hånda på vei hjem. Det trenger ikke være mer avansert enn noen tørre skalker, men ha noe i beredskap i tilfelle matboksen er tom. Da får dere litt mer tid til å komme hjem og lage middag. Det er ikke lett å være sliten, liten unge med stressende foreldre om man er sulten i tillegg!

Hvis dere kan gi kortere dager er det bra. Bare pass på kjernetida, det er ofte vanskeligere å få en god leverings/hente-situasjon når alle er i full gang med aktiviteter. 

Snakk med de ansatte, det er veldig viktig å ha en dialog. Da er det enklere å løse utfordringer sammen før de blir problemer. 

Anonymkode: 29443...452

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fargene i seg selv ville jeg ikke brydd meg om, men ja poenget er at du ikke bør være altfor redd for klærne. Ikke bruk ting i barnehagen som du blir fryktelig lei deg hvis det blir borte/ødelagt/ikke rent i vask. Ting blir fort slitt, eller kan få søl som ikke går av i vask. Det er i alle fall min erfaring. Nå er de aller aller fleste av våre klær bruksklær som holder så lenge de holder, men dersom man feks kjøper veldig dyre klær av og til ville, jeg kanskje ikke brukt de i barnehagen. Eller i alle fall vært forberedt på at de kan få flekker du ikke får av i vask. Eller bli borte. Ting blir borte, selv om alt er merket.

Ellers: bruke praktiske klær i barnehagen, som er lette å bevege seg i. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg pakker sekker og lager frokost-matpakke hver kveld. Legger fram 5 antrekk hver søndag, så de har nye klær hver dag. Morgenen går fort her, skifter og kler på begge de to små, steller meg selv og ut døra. :ler:

Vi skriver ukemeny og ukehandler. Ungene leker litt mens vi lager middag, så prøver vi å ha middagen klar til 16.30. Vi jobber slik at én er ferdig 15.00 og henter unger, mens den andre jobber til 16.00. Rullerer på hvem som jobber 7-15 og 8-16. Da får ungene så korte dager som vi kan gi de. 

Vi sender med klær som er praktiske og passende uavhengig av farger. Opplever at bhg "tar vare" på klærne. Inneklær er helt vanlige klær, vi har fått ødelagt et par hvite bodyer. Jeg er glad i pasteller, så de har begge uteklær i pastell, trenger en vask en gang i blant, men har holdt seg veldig fine. :ler:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å ha knalle farger på yttertøy, særlig når de er små. Da er de mer synlig ute, og lettere for personalet å ha oversikt. Med jevne mellomrom så er det også unger som klarer å snike seg ut av barnehager, eller forsvinne på et vis, og da er det praktisk med gult regntøy feks😜. Men det blir fort skittent da. 

Anonymkode: 62c48...7ab

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Lager matpakke kvelden før.

Står opp litt tidligere slik at vi har god tid til å slappe av og spise frokost. Gjør at det ikke blir noe stress og drama fordi vi må løpe ut døren. Gjør et lite eventyr av å dra til barnehagen med å se og nevne hva vi ser.

Vår er i kjernetiden fra 09-15. Henter og er hjemme ca. 16.00. Bruker litt tid på å gå hjem og se på alt vi ser på veien, handler etc.

Middagen er på bordet ca. 16.30 og er ferdig spist ca. 17.00

Leker, tar en tur ut som det er fint vær, slapper av til 18.30.

Kvelds, tannpuss og i seng mellom 19.00-19.15.

Han har 2 ekstra bukser/shorts, longsleeves/t-skjorte, sokker og ullundertøy(avnhengig av sesong)

Har alt av ytterklær hengende fast i bhg. Skalljakke og bukse pluss regntøy og støvler. Diverse luer/caps.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke opplevd flekker som noe problem, men det skal sies at barna mine har lite hvite klær, da. Og ang farger, har jeg veldig god erfaring med å velge andre klær på støvler, uteklær, votter og den slags enn alle andre. I vår bhg er det utrolig mye marineblått, og det blir lett forvekslet. Jeg prøver å kjøpe særlig den type klær i gult eller rødt, for det er det få som har og lett å holde oversikt over. Og som en annen nevnte, er de godt synlige ute. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig nervøs for det samme før mini starta i bhg i august, men det har gått seg veldig fint til! 

En stor fordel at hun alt var vant til å sove en gang om dagen, og at klokkeslettet passa med når bhg pleier å legge de (12.00). Rytmen på måltidene var også ganske like fra før (8, 11, 14, 17, 19)

Her har vi komt inn i rytmen at jeg leverer og pappen henter.

vi står opp og gjør oss klar fra kl 6. Smører matpakke og legger i sekken. Vekker mini kl 7. Da har pappaen ofte dratt på jobb alt, eller så rekker han å si hadet til mini.

så bytter vi bleie og tar på klær (legger frem klær kvelden før basert på værmelding). Så spiser vi frokost sammen, det er dagens høydepunkt :) da prater vi litt om hva som skal skje i bhg den dagen (ut fra ukeplanen), hva mini har lyst å gjøre, etc.

så pusser vi tennene begge to, ordner håret og vasker litt med klut og smører med krem (hun har eksem..). Og så setter hun seg i vogna, og vi triller til bhg rundt kl 08.15 (5 minutt å gå). Følger henne inn, tar på tøfler, legger på plass matboks og eventuelle bytteklær/nye bleier etc, sier ordentlig hadet og går på jobb. Hun har elska bhg fra dag 1, så kan telle på en hånd antall ganger levering har endt med gråt og fortvilelse. Da er det stort sett fordi hun har sovet dårlig.

pappaen henter henne rundt kl 15-16, litt ettersom. De går på butikken og så hjem og lage middag mens mini ser på TV, tegner, leker etc. Så kommer jeg hjem rundt kl 17 og så spiser vi sammen :) etterpå blir det evt litt lek og bading før hun legges kl 19.

hjemme sover hun ikke på dagtid lenger, men i bhg sover hun av og til 30 minutt. Så legging går ganske raskt og greit! (Tidligere i vinter/vår kunne det ta lang tid, noe som var ganske kjedelig).

etter legging legger vi sammen klær/henger opp klær til tørk, rydder etter middag, evt støvsuging, rydde leker etc i rundt 1 time. Så har vi litt egentid før vi også legger oss. 

Rutine, rutine, rutine 😅

Anonymkode: 379a5...33e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lager klart alt dagen før som regel. Har en tøypose vi putter skifteklær og drikkeflasker i som jeg setter på yttergangen. 

De får alle måltid i barnehagen. Viss de vil spise frokost i barnehagen må de leveres senest 0815. Spiser de hjemme leveres de til kl9. 

De er som regel i barnehagen fra 8/9 til senest 1530. De blir fornærmet om jeg henter de før fruktmåltidet kl14 med mindre vi har spesielle planer. 

Skiller ikke mellom hjemmeklær og barnehageklær. Men har egne uteklær i barnehagen for å slippe å huske å ta med frem og tilbake

Anonymkode: 0d8c1...9a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 5.6.2019 den 13.41, AnonymBruker skrev:

Jeg liker å ha knalle farger på yttertøy, særlig når de er små. Da er de mer synlig ute, og lettere for personalet å ha oversikt. Med jevne mellomrom så er det også unger som klarer å snike seg ut av barnehager, eller forsvinne på et vis, og da er det praktisk med gult regntøy feks😜. Men det blir fort skittent da. 

Anonymkode: 62c48...7ab

Hæ, snike seg ut? Hvordan klarer de det? Nå ble jeg redd, for vår bhg er rett ved en hovedvei på 80 km 😱 det er bare et gangfelt som skiller gjerdet til bhg og veien. 

Anonymkode: 50a01...bbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...