Gå til innhold

Feriepenger 2018 sykemeldt halve året

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ble sykemeldt halvveis gjennom fjoråret og er det fortsatt. Jeg kommer tilbake i jobb på sikt, men må først via aap en periode og ikke sikkert det blir hos samme arbeidsgiver. Hvordan gjøres det med sykepenger for det halve året jeg jobbet i fjor? Regnskap sier de ikke betaler feriepenger så lenge jeg ikke avvikler ferie. 

Jeg skal på litt ferie med familien (avklart med behandlere og NAV), og får såklart ikke penger fra NAV da. Men hvordan fungerer utregning? Må jeg ta ut 25 feriedager for å få alle feriepengene fra arbeidsgiver eller holder det med ca. 12 ettersom opptjeningen er på under halve året? Om jeg skal trekkes fra NAV for 25 dager vil jeg tape veldig mye penger på det. Jeg har allerede fått feriepenger fra NAV for de dagene jeg har krav på for resten av året.

Noen som VET eller har erfaring? 

Anonymkode: 38654...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble sykemeldt halvveis gjennom fjoråret og er det fortsatt. Jeg kommer tilbake i jobb på sikt, men må først via aap en periode og ikke sikkert det blir hos samme arbeidsgiver. Hvordan gjøres det med sykepenger for det halve året jeg jobbet i fjor? Regnskap sier de ikke betaler feriepenger så lenge jeg ikke avvikler ferie. 

Jeg skal på litt ferie med familien (avklart med behandlere og NAV), og får såklart ikke penger fra NAV da. Men hvordan fungerer utregning? Må jeg ta ut 25 feriedager for å få alle feriepengene fra arbeidsgiver eller holder det med ca. 12 ettersom opptjeningen er på under halve året? Om jeg skal trekkes fra NAV for 25 dager vil jeg tape veldig mye penger på det. Jeg har allerede fått feriepenger fra NAV for de dagene jeg har krav på for resten av året.

Noen som VET eller har erfaring? 

Hvorfor søker du ikke om ferie med aap eller sykepenger? 

Anonymkode: a7bfc...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, jeg har tenkt å ta ut ferie, men lurer på om jeg må ta ut alle 25 feriedagene for å «få ut» min opptjening hos arbeidsgiver. Opptjening er på under 6 mnd og summen tilsvarer jo en del mindre enn 25 virkedager» hos NAV. Så jeg lurer på om ca. halv opptjening av feriepenger tilsvarer ca. halv mengde feriedager. 

Hva skjer om jeg ikke tar ut ferie? Vil jeg da få de utbetalt om jeg slutter i jobben/blir sagt opp på et tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har sykepenger når du skal på ferie i utlandet kan du søke om å beholde disse. Du må bare bekrefte at det ikke er skadelig for helsa og at lege og arbeidsgiver er informert.

Er du over på AAP kan du også der søke om å beholde pengene - der er et søknadsskjema men ofte er det nok å si ifra til sin saksbehandler og få muntlig godkjennelse. Kan godt sende det i melding via NAV.no, da har du ditt på det tørre.

At arbeidsgiver ikke vik betale ut feriepenger fordi du ikke har ferie har jeg aldri hørt om. Dette er jo penger du har tjent opp og det er uforståelig for meg at de nekter å betale ut.

Feriepenger påvirker ikke utbetaling av sykepenger eller AAP - man får dobbelt opp det første året, og får ikke feriepenger basert på AAP året etter man er tilbake i jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette hos Arbeidstilsynet. Ser faktisk ut til at arbeidsgiver kan ha rett :klo:

Sitat

Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller det er tale om overføring grunnet arbeidsuførhet eller foreldrepermisjon.

Eneste mulighet å få ut feriepengene for eventuell ferie som ikke er avviklet er hvis arbeidsforholdet opphører i følge ferieloven § 11 tredje ledd.

Det høres fortsatt rart ut, da man ikke nødvendigvis vet i begynnelsen av juni når man skal avvikle alle ukene. Jeg jobber i kommunen og har aldri tatt ut fem uker ferie, men det har aldri vært et spørsmål om jeg skal få feriepenger eller ikke. Lønn vet ikke mår jeg skal ha ferie, og personal vet ikke hva jeg får i feriepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan fint ta ut halvparten av feriedagene da dette er planlagt med familien og avtalt med lege/nav, men vil jo ikke ta ut full mengde feriedager for under 50% ferieopptjening, da jeg taper mye penger på det ... 

Jeg hadde bare sett for meg å få alle opptjente feriepenger nå og bli trukket fra NAV når jeg tar ut ferie utover sommeren/høsten. Det følger jo ikke noe ferieuttakskrav med de feriepengene man får fra NAV i sykemeldingsperioden. Skjønner på det jeg leser at det ikke er sånn, men vanskelige å finne riktige detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dersom ferie ikke er avviklet pga sykdom kan du søke om å få overført feriedager til neste år, men jeg tror du maks kan søke om to arbeidsuker. De overførte feriedagene skal utbetales dersom du slutter i jobben.

NAV betaler vel heller aldri ut feriepenger, men man kan søke om å beholde stønad.

Er du medlem i fagforening ville jeg bedt om juridisk bistand derfra.

Anonymkode: d6869...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...