Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra en veldig liten kommune ute i distriktene. Har valgt å flytte hjem for å hjelpe til med familien, da mine foreldre er syke. Sånn ellers trives jeg jo der også, og har et lite nettverk av venner. For et par år siden flyttet jeg derfra for å studere, og etter studiene jobbet jeg i en storby innen administrative stillinger o.l. (Jeg er utdannet siviløkonom). 

Men det er utrolig vanskelig å finne jobb her; Ikke fordi det aldri legges ut jobber, men fordi ansettelse nesten utelukket går på bekjentskap, til og med i de kommunale stillingene! Eneste stillingene som er frie for sånt, er de statlige stillingene der ansettelsen blir gjort eksternt...men så fort ansettelsen blir gjort på lokalt plan, så er det helt tilfeldig. 

Jeg har søkt på stillinger der jeg var en av 3 søkere, og jeg var den eneste som hadde høyere utdannelse samt erfaring, men stillingen går til en person som leder bruker å spise lunsj med, eller personer som bruker å fiske / dra på jakt sammen. Både næringslivet, og kommunen her, virker å være en skikkelig forgubbet klubb, der alle kjenner alle, og stillinger blir laget for å sysselsette bekjente. Andre søkere har ikke en sjansen. 

Samtidig klager de over at unge folk drar fra kommunen, og det ikke er nok nye familier. Kjenner jeg blir frustrert. Tar også vare på alt av dokumentasjon og kommunikasjon på de offentlige stillingene. 

Anonymkode: 489d5...00e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samme erfaringen har jeg! Kjempefrustrerende og nokså provoserende! 

Anonymkode: a3eb7...a4c

• Liker 2
Skrevet

Slike ting har jeg hørt mye om. Spesielt på små steder. Men jeg jobbet selv i en offentlig virksomhet hvor jeg selv(!) fikk tilbud om en ny jobb og med beskjed om at de skulle sørge for at jeg fikk den, ved å tilpasse annonsen/kravene til akkurat meg. Selv om de måtte lyse den ut og gå gjennom intervjurunder osv. Jeg sa nei til den jobben, men likevel. Var ei annen der som fikk en annen jobb på tilsvarende måte. Dette var i en stor by og en stor virksomhet. Så det skjer overalt. 

Har ikke bodd på småsteder som voksen, men som barn. De stedene jeg har bodd har de vært ganske negative til folk som 'kommer fra byen'. Det er sikkert ikke tilfelle for alle og på alle steder, men....

Beste tipset er vel egentlig å innynde seg hos lokalbefolkningen, spesielt de som er i posisjon til å ha påvirkning på ansettelser. Om du har solid dokumentasjon kan du selvsagt klage, men det spørs om det gjør deg særlig mer aktuell/populær. Dessverre. 

Jeg ønsker deg lykke til med jobbjakten. Du finner nok noe til slutt. Har du mulighet til å pendle litt forresten? Kan det være mer muligheter om du søker litt unna? 

• Liker 1
Skrevet

Denslags ligger i menneskehetens natur, man ansetter de man kjenner og stoler på, eller som noen man stoler på går god for :)

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer fra en veldig liten kommune ute i distriktene. Har valgt å flytte hjem for å hjelpe til med familien, da mine foreldre er syke. Sånn ellers trives jeg jo der også, og har et lite nettverk av venner. For et par år siden flyttet jeg derfra for å studere, og etter studiene jobbet jeg i en storby innen administrative stillinger o.l. (Jeg er utdannet siviløkonom). 

Men det er utrolig vanskelig å finne jobb her; Ikke fordi det aldri legges ut jobber, men fordi ansettelse nesten utelukket går på bekjentskap, til og med i de kommunale stillingene! Eneste stillingene som er frie for sånt, er de statlige stillingene der ansettelsen blir gjort eksternt...men så fort ansettelsen blir gjort på lokalt plan, så er det helt tilfeldig. 

Jeg har søkt på stillinger der jeg var en av 3 søkere, og jeg var den eneste som hadde høyere utdannelse samt erfaring, men stillingen går til en person som leder bruker å spise lunsj med, eller personer som bruker å fiske / dra på jakt sammen. Både næringslivet, og kommunen her, virker å være en skikkelig forgubbet klubb, der alle kjenner alle, og stillinger blir laget for å sysselsette bekjente. Andre søkere har ikke en sjansen. 

Samtidig klager de over at unge folk drar fra kommunen, og det ikke er nok nye familier. Kjenner jeg blir frustrert. Tar også vare på alt av dokumentasjon og kommunikasjon på de offentlige stillingene. 

Les om kvalifikasjonsprinsippet. Hvis du er villig til å ta en fight, kan du klage til Sivilombudsmannen. Hvis du er den eneste som har høyere utdanning og erfaring (og dette er nevnt i utlysningen), og ikke åpenbart er uaktuell pga personlige egenskaper (f.eks dårlige referanser), burde du ha en god sak. Det største problemet er hvis det står at «personlige egenskaper tillegges stor vekt», da kan de slippe unna med mer. Men fremdeles vil kommunen ha et forklaringsproblem.

Hvis du når frem, er selvsagt ulempen at du kan ha gjort deg selv mektig upopulær blant både arbeidsgiver og kolleger...

Anonymkode: 6d6f8...8b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her: Ja, det er absolutt et hierarki her, når det kommer til jobber, og hvordan man skal gå fram. 

Et par av de jeg kjenner fra barndommen var i samme situasjon. De flyttet tilbake etter utdanning og jobb ved større byer, men fikk ingen napp på f. eks kommunale stillinger. Etter hvert ble de tipset om å regelrett ta "lærlingjobber" i lokale bedrifter, der de jobbet som "poteter" for minstelønn. Når de da hadde jobbet med dette i et par år, ga sjefen deres (som eide bedriften, og var i samme omgangskrets som alle andre ledere) grønt lys, og skaffet dem en skikkelig jobb i kommunen - selv om de fra før hadde god og relevant erfaring fra skikkelig stillinger i storbyene. 

Det virker rett og slett som at man må kjenne noen, som kan gå god for deg, før du får en sjanse - og all din tidligere erfaring ikke betyr en døyt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her:....

Det virker rett og slett som at man må kjenne noen, som kan gå god for deg, før du får en sjanse - og all din tidligere erfaring ikke betyr en døyt.

Jepp, dessverre. Det førte jeg fikk høre da jeg kom til Norge fra et annet vest-europeisk land var: Nettverk, nettverk, nettverk, nettverk, sa jeg nettverk ?? Nettverk !!! Neeeettttvææææærrrk !!!! 😛 Så prøver jeg å si, jammen jeg har den og den utdanningen? Svar: Nettverk !!! Mne jeg har et par år med arbeidserfarings om passer til denne stillingen? Svar: Nettverk, nettverk !!! Lol. 

Anonymkode: 18675...665

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Les om kvalifikasjonsprinsippet. Hvis du er villig til å ta en fight, kan du klage til Sivilombudsmannen. Hvis du er den eneste som har høyere utdanning og erfaring (og dette er nevnt i utlysningen), og ikke åpenbart er uaktuell pga personlige egenskaper (f.eks dårlige referanser), burde du ha en god sak. Det største problemet er hvis det står at «personlige egenskaper tillegges stor vekt», da kan de slippe unna med mer. Men fremdeles vil kommunen ha et forklaringsproblem.

Hvis du når frem, er selvsagt ulempen at du kan ha gjort deg selv mektig upopulær blant både arbeidsgiver og kolleger...

Anonymkode: 6d6f8...8b2

Det å gå til kamp for noe som dette virker ikke smart. Kanskje du vinner kampen, men ikke krigen. I hjemkommunen min kjenner alle hverandre, alle ledere (kommunen, næringslivet, osv.) er i samme nettverk. Det er gubber i 40-50-60 åra som blir bedt på årsfestene til hverandre, som er alle med i samme jakte og fiskeklubb, som spiller old-boys fotball i lag, som er gudfedre til barna, osv. Hustruene er gjerne også gode venninner, og barna deres er venner. Dette virker typisk for små steder med et par tusen innbyggere.  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her:....

Jepp, dessverre. Det førte jeg fikk høre da jeg kom til Norge fra et annet vest-europeisk land var: Nettverk, nettverk, nettverk, nettverk, sa jeg nettverk ?? Nettverk !!! Neeeettttvææææærrrk !!!! 😛 Så prøver jeg å si, jammen jeg har den og den utdanningen? Svar: Nettverk !!! Mne jeg har et par år med arbeidserfarings om passer til denne stillingen? Svar: Nettverk, nettverk !!! Lol. 

Anonymkode: 18675...665

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta utdanning sa de, få jobberfaring! Reis til utlandet på utveksling, da blir du mer attraktiv. Vær aktiv i studietiden, ta på deg verv. 

Får du ikke jobb? Søk deg til små steder hvor de ikke får tak i folk. 

Meeeeen, når du ikke kjenner Ola, Nils eller Per er du like langt. 

Anonymkode: 85932...a6f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...