Gå til innhold

Tydelig ruset mor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jobb hvor jeg møter ulike mennesker gjennom dagen (de oppsøker mine tjenester - anonymiserer for å ikke bli gjenkjent). Idag fikk jeg inn ei dame som var tydelig ruset. Har hatt henne inne tidligere også, og har alltid stusset på at hun virker sløv- men idag var det ingen tvil. Under besøket nevnte damen, i en bisetning, at hennes yngste datter hadde hjulpet henne med noen oppgaver (gitt av meg) siden sist. Utifra damens alder vil jeg anta at denne datteren ikke er veldig gammel. Jeg fikk med ett en veldig vond følelse av dette, da denne damen er synlig ruspåvirket- det lever barn oppi dette. Damen fremstår ordnet utad, så mistenker ikke akkurat noe sprøytereir der hjemme, men misbruk er misbruk—- så mitt problem: jeg aner ingenting om damens hjemsituasjon, antall barn osv, kun at hun nevnte «sin yngste datter» til meg. Jeg føler jeg nå varsle noen om dette, jeg får vondt i magen av å tenke på at barn vokser opp med foreldre som misbruker ulike substanser og blir såpass påvirket (ja, jeg vet at det finnes tusenvis av disse- men nå har jeg fått kjennskap til akkurat dette tilfellet).. What to do? Som sagt, jeg vet jo ingenting utover dette, men dette ga meg skikkelig dårlig magefølelse.

Anonymkode: 0c355...9cf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vet hva hun heter og hvor hun bor? Jeg ville tatt en telefon til barnevernet og forhørt meg. 

Skrevet

Du kan ringe barnevernsvakten for veiledning for hvordan du skal gå frem. Evt. tar de informasjonen du gir og sørger for at rett barnevernskontor får denne.

• Liker 12
Skrevet

Du  har vel noen over deg, sjefer eller andre ansatte som du kan spørre?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Siden du ikke er i tvil om at hun er på orket tenker jeg at du melder til barneverntjenesten. Syntes når du møter slike mennesker via en jobb du har så har man nesten mer ansvar for å si i fra, du kan jo ikke vite om hun i neste øyeblikk setter seg inn i en bil med datteren i baksetet feks.

Anonymkode: 3a873...a01

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Siden du ikke er i tvil om at hun er på orket tenker jeg at du melder til barneverntjenesten. Syntes når du møter slike mennesker via en jobb du har så har man nesten mer ansvar for å si i fra, du kan jo ikke vite om hun i neste øyeblikk setter seg inn i en bil med datteren i baksetet feks.

*påvirket skulle det stå

AnonymBruker
Skrevet

Pass dine egne saker.

Hun kan være syk, trøtt, du er åpenbart ikke i en posisjon eller et utdannings- eller erfaringsnivå hvor du kan vurdere dette.

Innlegget ditt er bare kvalmt.

Anonymkode: 47232...611

• Liker 10
Skrevet

Nå kan jeg bare svare for meg selv, men etter 7 mnd med ekstremt lite og dårlig søvn så ser jeg også ganske sløv ut, sliter med å finne ordene noen ganger og enkelte kan sikkert tro jeg er rusa. Men det verste jeg gjør er å drikke kaffe og engang i blant en Aas uten. 

Dette er et forbigående stadiet pga lite barn, så trenger ikke akkurat legehjelp, og skulle jeg trenge det er jeg i stand til å fikse meg time selv. 

Poenget mitt er at jeg håper du er sikker når du sier damen er ruset og at det ikke er andre årsaker til at hun kan virke sløv. Tenk igjennom det. Mener du fortsatt at det er mulighet for misbruk og omsorgssvikt så tar du en veiledende tlf til barnevernet og forhører deg. 

• Liker 11
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg aner ingenting om damens hjemsituasjon

Nei, nettopp.

Hadde hun vært så tydelig rusa som du hevder hadde dette blitt fanget opp av lege, helsesøster, barnehageansatte, ektemann, øvrig familie osv.

Kanskje hun tar medisiner for alvorlig sykdom? Du vet ingenting og antar veldig mye.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Orgasmus skrev:

Nei, nettopp.

Hadde hun vært så tydelig rusa som du hevder hadde dette blitt fanget opp av lege, helsesøster, barnehageansatte, ektemann, øvrig familie osv.

Kanskje hun tar medisiner for alvorlig sykdom? Du vet ingenting og antar veldig mye.

Det er ikke sikkert at det hadde blitt oppdaget. Mange er flinke å skjule misbruk i det lengste, da de tar seg sammen når de vet de skal noe. Det er ikke bare heroin som er rus. 

Jeg jobber innenfor akuttmedisin, og ikke sjelden får vi inn akutt syke barn i følge med rusede foreldre. Som regel tilsynelatende oppegående folk, som drikker eller tar piller av et slag. Så blir de avslørt når en krise oppstår. Har også opplevd å få inn syke barn rett fra skole/bhg, hvor foreldre ikke tør å møte opp grunnet rus. 

Ts, du gjør ingenting gale ved å ta en telefon til barnevernet og høre hva dem tenker. Dette er jobben deres. 

Anonymkode: f77fc...df9

• Liker 43
Skrevet

Her er det for mange ting du ikke vet. At hun kan være trøtt og sliten, som flere nevner, er én ting. Hun kan også være medisinert for noe du ikke kjenner til, uten at det handler om rusmisbruk. Et tredje alternativ er at hun kan ha en eller annen diagnose som gir et «sløvt inntrykk» selv om hun er helt våken (noen skader i mellomøret er typisk slik). 

Og HVIS hun nå skulle være ruset: er du sikker på at hun bor sammen med barna sine hele tiden? KAN hun være alenemor som drikker når barna er hos faren? Eller kanskje myndighetene allerede er inne i saken hennes?  Tenk deg godt om, og snakk nøye med kollegaer, før du mot formodning går videre med dette. 

• Liker 10
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en jobb hvor jeg møter ulike mennesker gjennom dagen (de oppsøker mine tjenester - anonymiserer for å ikke bli gjenkjent). Idag fikk jeg inn ei dame som var tydelig ruset. Har hatt henne inne tidligere også, og har alltid stusset på at hun virker sløv- men idag var det ingen tvil. Under besøket nevnte damen, i en bisetning, at hennes yngste datter hadde hjulpet henne med noen oppgaver (gitt av meg) siden sist. Utifra damens alder vil jeg anta at denne datteren ikke er veldig gammel. Jeg fikk med ett en veldig vond følelse av dette, da denne damen er synlig ruspåvirket- det lever barn oppi dette. Damen fremstår ordnet utad, så mistenker ikke akkurat noe sprøytereir der hjemme, men misbruk er misbruk—- så mitt problem: jeg aner ingenting om damens hjemsituasjon, antall barn osv, kun at hun nevnte «sin yngste datter» til meg. Jeg føler jeg nå varsle noen om dette, jeg får vondt i magen av å tenke på at barn vokser opp med foreldre som misbruker ulike substanser og blir såpass påvirket (ja, jeg vet at det finnes tusenvis av disse- men nå har jeg fått kjennskap til akkurat dette tilfellet).. What to do? Som sagt, jeg vet jo ingenting utover dette, men dette ga meg skikkelig dårlig magefølelse.

Anonymkode: 0c355...9cf

Hvis du har en skikkelig dårlig magefølelse, hvorfor spør du henne ikke direkte selv?

Fortell?

Er det sånn at neste gang du møter henne skal du smile og være blid og se henne rett inn i øya mens du ikke forteller at du meldte henne til barnevernet?

Får du sånn skikkelig godfølelse i magen da? 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke sikkert at det hadde blitt oppdaget. Mange er flinke å skjule misbruk i det lengste, da de tar seg sammen når de vet de skal noe. Det er ikke bare heroin som er rus. 

Jeg jobber innenfor akuttmedisin, og ikke sjelden får vi inn akutt syke barn i følge med rusede foreldre. Som regel tilsynelatende oppegående folk, som drikker eller tar piller av et slag. Så blir de avslørt når en krise oppstår. Har også opplevd å få inn syke barn rett fra skole/bhg, hvor foreldre ikke tør å møte opp grunnet rus. 

Ts, du gjør ingenting gale ved å ta en telefon til barnevernet og høre hva dem tenker. Dette er jobben deres. 

Anonymkode: f77fc...df9

TS høres veldig naiv ut og kan tydeligvis ikke så mye om rusmisbruk siden hun bruker begrep som «sprøytereir» osv.

Anbefaler TS å ikke spekulere og fantasere så mye.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo spørre henne hvordan hennes forhold til rus er. At du har opplevd henne som ruset og om det kan stemme. Uten at jeg vet hva slags tjenester hun kjøper hos deg. 

Anonymkode: 4f2f0...5d5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du vet jo ikke. Faren min ble ofte tatt for å være ruset, men han hadde  bare Parkinsons. 

Anonymkode: 7eda3...865

• Liker 9
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Du vet jo ikke. Faren min ble ofte tatt for å være ruset, men han hadde  bare Parkinsons. 

Men hvis det finnes en god forklaring på den tilsynelatende rusede oppførselen blir bekymringsmeldingen lagt bort. 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, hind skrev:

Men hvis det finnes en god forklaring på den tilsynelatende rusede oppførselen blir bekymringsmeldingen lagt bort. 

Men skaden er jo skjedd. Min far ble veldig lei seg hver gang det skjedde. Poenget mitt er at en ikke bør være så snar til å dømme. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, hind skrev:

Hvorfor ikke prøve å spørre henne hvordan hun forholder seg til rusmidler først? MÅ barnevernet alltid være førstevalget?

Anonymkode: 5b586...554

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke prøve å spørre henne hvordan hun forholder seg til rusmidler først? MÅ barnevernet alltid være førstevalget?

Anonymkode: 5b586...554

Utifra min erfaring med mennesker med rusproblemer/avhengighet, er det ytterst få som innrømmer at de har et problem. 

Det er heller ikke sikkert at det er spesielt profesjonelt. Hvis Ts jobber i en bank, for eksempel, er det nok ikke helt innafor samtale å ha. Sannsynligheten er stor for at vedkommende vil gå i forsvar og heller ta det ut på bankens renommé. 

Anonymkode: 5e2cb...1c7

• Liker 21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...