AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #1 Skrevet 3. juni 2019 https://www.dagbladet.no/kultur/derfor-haper-jeg-at-jeg-far-ei-jente/71136655 Bli med på et lite tankeeksperiment. Om du skulle få et barn i dag og det barnet skulle ha en best mulig framtid: Hvilket kjønn har best sjanse til å få et lykkelig liv? Gjør en kald, kalkulert beregning av et barns sannsynlighet for å rammes av voldtekt, vold, selvmord, arbeidsulykker, diskriminering etc. Sett det så opp mot mulighetene for å få et godt liv, altså lykkes med skole og arbeidsliv. Hvis vi ser på utviklingen, både kulturelt og økonomisk tror jeg svaret er åpenbart. De egenskapene som er mest etterspurt i framtidas Norge har din teoretiske datter vesentlig flere av. Dessverre har hun rett. Anonymkode: 12820...935 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #2 Skrevet 3. juni 2019 Mannen er jo blitt trykket ned så lenge, at ja. Best å være kvinne i dag. Ingen har hatt det bedre enn kvinnen historisk sett. Anonymkode: a3814...88a 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #3 Skrevet 3. juni 2019 Hufg jeg har 2 gutter, må si jeg hadde håpet på jenter 😢 Er så mye vanskeligere for dem med tanke på å finne partner etc. Anonymkode: 301d9...c35 3
HalldirV2 Skrevet 3. juni 2019 #4 Skrevet 3. juni 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen er jo blitt trykket ned så lenge, at ja. Best å være kvinne i dag. Ingen har hatt det bedre enn kvinnen historisk sett. Anonymkode: a3814...88a Historisk sett? Historisk sett har ikke kvinnen hatt mye valg, men lidd seg gjennom livet som den gjenstanden hun ble betraktet som. Hvordan tror du det å bære frem barn var før moderne medisin? Millioner av kvinner har dødd i barselsesseng, og ofte som følge av voldtekt eller som følge av å ha blitt befruktet av menn de ble giftet bort til, bortenfor deres kontroll. De har slitt på jorder, de har slitt med barn, de har slitt med ektemenn, de har slitt med husstell, de har vært offer for krig osv. Og for det meste har de slitt og lidd i taushet, uten å ha hatt en stemme likeverdig mannens. Nei du, kvinner har ikke hatt det bedre enn menn. 18
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #5 Skrevet 3. juni 2019 Hvordan kan du ønske å få en jente i en verden hvor kvinner undertrykkes på de mest brutale måter? Anonymkode: 2cbe0...f9c 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #6 Skrevet 3. juni 2019 3 timer siden, HalldirV2 skrev: Historisk sett? Historisk sett har ikke kvinnen hatt mye valg, men lidd seg gjennom livet som den gjenstanden hun ble betraktet som. Hvordan tror du det å bære frem barn var før moderne medisin? Millioner av kvinner har dødd i barselsesseng, og ofte som følge av voldtekt eller som følge av å ha blitt befruktet av menn de ble giftet bort til, bortenfor deres kontroll. De har slitt på jorder, de har slitt med barn, de har slitt med ektemenn, de har slitt med husstell, de har vært offer for krig osv. Og for det meste har de slitt og lidd i taushet, uten å ha hatt en stemme likeverdig mannens. Nei du, kvinner har ikke hatt det bedre enn menn. Jada la oss late som at menns liv har vært en dans på roser opp igjennom historien. Anonymkode: 2cbe0...f9c 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #7 Skrevet 3. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada la oss late som at menns liv har vært en dans på roser opp igjennom historien. Anonymkode: 2cbe0...f9c Det har det ikke, men at kvinner har hatt det så mye enklere historisk sett er en vakleferdig påstånd på mange områder. Anonymkode: 24430...e17 7
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #8 Skrevet 3. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hufg jeg har 2 gutter, må si jeg hadde håpet på jenter 😢 Er så mye vanskeligere for dem med tanke på å finne partner etc. Anonymkode: 301d9...c35 Hvorfor er det vanskeligere for de å finne en partner? I de fleste forhold er det en til en forhold mann/kvinne, og tror balansen mellom kjønn er ganske lik mann/kvinne når det gjelder antall homofile også. Anonymkode: 3d19c...b89 2
HalldirV2 Skrevet 3. juni 2019 #9 Skrevet 3. juni 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada la oss late som at menns liv har vært en dans på roser opp igjennom historien. Anonymkode: 2cbe0...f9c Later jeg som det? Jøss, hvor har jeg ytret noe slikt? 2
Gjest FirstNameLastName Skrevet 3. juni 2019 #10 Skrevet 3. juni 2019 Artikkelforfatteren ser bort fra at gutter og menn som sliter er nesten uten unntak fra arbeider-og underklassen. Det går fortsatt bra med gutter som er født inn i velfungerende middelklassehjem.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #11 Skrevet 3. juni 2019 Min kone og jeg planlegger barn om et par år. Vi håper begge to på en jente. Føler at ting blir lettere på den måten. Anonymkode: 1ae66...984
herzeleid Skrevet 3. juni 2019 #12 Skrevet 3. juni 2019 Vanskelig å si. Riktignok er det veldig mange flere menn som har det så ille at de tar livet sitt, men samtidig kan det like gjerne være et uttrykk for "gjennomføringsevne" som for reell lidelse. Riktignok er det mange menn som ender opp som tapere, og aldri finner noen å dele livet med, men den andre siden av den problemstillingen er kvinnene som aldri finner gode nok menn, eller ender opp som en i rekken for en attraktiv mann. Jeg tror ikke noen av sidene der har det ideelt. Samtidig har nok kvinner en del forventninger og krav til seg som er vanskelige å oppfylle, og som samfunn er vi veldig dårlige til å veilede. Eksempelvis forteller en unge kvinner at de skal være frie, selvstendige, må ta utdannelse og satse på karriære, samtidig som det virker å være en stadig større andel kvinner som møter veggen når de omsider er klare for barn og ikke finner en mann, og opplever at toget har gått. Eller jentene som etter en halv ungdom som "lettvint morro" for menn som ikke egentlig likte dem særlig innser realitetene, og finner at dette slettes ikke var noe for dem, men tvert imot har bidratt til å bryte dem ned. Jeg tror kjønnet på barnet du får til syvende og sist er mindre viktig. Det viktige er at en forbereder dem på den virkelige verden og gir dem et godt utgangspunkt for å lykkes. 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #13 Skrevet 3. juni 2019 Det er sikrere med jente. gutter faller mer ut i kriminatitet, rus. adferdsproblemer enn jenter. Fikk selv 3 gutter og til slutt ei jente, mine sønner har klart seg godt men to av de krevde enorm innsats fra både meg og far for at det skulle gå bra. Men det har gått bra til slutt, ene ferdig studert og fått kjæreste, andre fortsatt lærling. Datteren vår er nesten helt selvgående og pliktoppfyllende, sosial og høflig. Vil klare seg veldig godt! Elsker alle mine barn enormt og like mye ! men ja - å oppdra sønner er oftest mye mer krevende har jeg hørt mange si samt også min egen erfaring. Anonymkode: a33d5...831 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #14 Skrevet 4. juni 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan kan du ønske å få en jente i en verden hvor kvinner undertrykkes på de mest brutale måter? Anonymkode: 2cbe0...f9c Fordi vi ikke lever i et islamsk land? Anonymkode: 12820...935 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #15 Skrevet 4. juni 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.dagbladet.no/kultur/derfor-haper-jeg-at-jeg-far-ei-jente/71136655 Bli med på et lite tankeeksperiment. Om du skulle få et barn i dag og det barnet skulle ha en best mulig framtid: Hvilket kjønn har best sjanse til å få et lykkelig liv? Gjør en kald, kalkulert beregning av et barns sannsynlighet for å rammes av voldtekt, vold, selvmord, arbeidsulykker, diskriminering etc. Sett det så opp mot mulighetene for å få et godt liv, altså lykkes med skole og arbeidsliv. Hvis vi ser på utviklingen, både kulturelt og økonomisk tror jeg svaret er åpenbart. De egenskapene som er mest etterspurt i framtidas Norge har din teoretiske datter vesentlig flere av. Dessverre har hun rett. Anonymkode: 12820...935 Dette er basert på forutsetningen om at vi fortsatt vil ha en velferdsstat i fremtiden, og at det ikke blir mulig å digitalisere de kvinnedominerte yrkene. Jeg tror ikke forskerne forstår hvilken revolusjon vi etter hvert står ovenfor. Forutsetningen om at det nesten bare vil være de mannsdominerte yrkene som vil kunne automatiseres er jo naiv. Man vil kanskje greie å digitalisere det som er mannsdominert først, men det vil på lengre sikt ikke være noen yrker som er trygge. Fremskritt gjøres innen digitalisering generelt, men også innen robotikk/kybernetikk, slik at man vil kunne rasjonalisere bort en del pleieoppgaver også. Vi kommer ikke dit i morgen, men det vil før eller siden komme. Anonymkode: 9f6bb...3fc 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #16 Skrevet 4. juni 2019 Jeg tror det er lettere å oppdra gutter enn jenter i dag. Det er så mye press på jenter i dagens samfunn, de skal være best i alt og sliter seg ut før voksenlivet en gang har startet. Selv håper jeg at jeg blir født som mann dersom det skulle være et "neste liv". Hilsen kvinne Anonymkode: b0b59...f9a 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #17 Skrevet 4. juni 2019 Jeg er far til to gutter og ei jente. Bekymrer meg like mye for begge. Jenta mest pga av hvordan jenter oppfører seg mot hverandre. Utfrysning, bitching, mobbing osv. Sønnene mine er jeg bekymret for rus og at de er spenningssøkende. Jenta min ser det ut til å gå bra med tilslutt etter noen tunge år med krevende jentemiljø. Eldstegutten jobber vi med for å holde han unna hasj og et miljø som ikke er bra. Det er utrolig vanskelig og problemer som ikke fantes på bygda når jeg var ung. Far til 3 tenåringer.. grånende hår. Anonymkode: 0c5d2...e66 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #18 Skrevet 4. juni 2019 Som voksen mann (eldre enn de fleste her). Kan jeg ihvertfall gi en liten lokal fasit på hvordan det gikk med de jeg gikk på skole med. Hadde 30års reunion for ikke lenge siden. Vi var omkring 100stk i kullet. Og alle jentene lever, 5 av gutta er døde. De fleste jentene hadde barn, tror 20 av mennene ikke var blitt fedre. De færreste av jentene hadde utmerket seg , verken positivt. Guttene hadde hele spekteret til toppjobber til trygdet. Tror det tryggeste er å få ei jente. Sjansen for at får en grei jobb, ok lønn, barn og familie er større. Gutta jobber i motvind i skoleverket, det blir tøffere kamp om jobbene som gir status nok til å nå opp i kampen om jentenes gunst slik at de kan få familie. Sjansen for en voldsom død blant gutta( trafikkdød, rus, ulykker, vold mm) er mye større. Får man jenter er sjansen større for kontakt med barnebarna, gutta flytter og mor opprettholder kontakt med egen familie osv. Om noen 10år vil muligens Islam og muslimske verdier telle negativt på kvinnelige handlingsrom. Men det vil skje gradvis og ikke føles som et savner for det som må ta nye hensyn. Siden de ikke vil ha minne om hvordan Norge var. Anonymkode: 0c5d2...e66 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #19 Skrevet 4. juni 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er far til to gutter og ei jente. Bekymrer meg like mye for begge. Jenta mest pga av hvordan jenter oppfører seg mot hverandre. Utfrysning, bitching, mobbing osv. Sønnene mine er jeg bekymret for rus og at de er spenningssøkende. Jenta min ser det ut til å gå bra med tilslutt etter noen tunge år med krevende jentemiljø. Eldstegutten jobber vi med for å holde han unna hasj og et miljø som ikke er bra. Det er utrolig vanskelig og problemer som ikke fantes på bygda når jeg var ung. Far til 3 tenåringer.. grånende hår. Anonymkode: 0c5d2...e66 Drit i å prøv å holde ham unna hasj. Det er nyttesløst. Det har kommet for å bli. Det er like vanlig blandt dagens ungdom, som øl var da du var ungdom. Dagens unge drikker jo nesten ikke lengere, de er mer opplyste, og vet hvor skadelig det er i forhold til andre rusmidler. Når de som er unge i dag vokser opp og skal bestemme lovene, så er legalisering av bruk, produksjon, og distribusjon av cannabisprodukter noe av det første de kommer til å innføre. Jeg gleder meg. Trur samfunnet vårt vil oppleve dette som veldig positivt. Anonymkode: 1ae66...984 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #20 Skrevet 4. juni 2019 Jeg tror rett og slett at ikke alle menn får en veiledende oppveksten som de trenger. Derfor kan det gå dårlig med dem. Og vi strever med gutte barna fordi...? Vi har ikke så mye tid i hverdagen? Internett? Jeg tror det er mye som påvirker gutter lettere enn jenter. Fordi de utvikler ikke den konsekvens delen før de er 25 år. Jenter utvikler denne tidligere. Tror du ikke på meg? Søk opp i det. Vi kan få det til å fungere om vi vil. Men spørs om du har tid til det... Anonymkode: c9d94...122
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå