AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #1 Skrevet 3. juni 2019 Hei. Vanskelig situasjon her, råd mottas med takk. Jeg vet jeg har vært dum og naiv, så dere trenger ikke si det Kjøpt bolig med eks for et år siden. Da var takst 2 300 000, og prisantydning 2 430 000. Vi betalte 2 500 000 for huset. Pusset opp (etter hans ønske) for 200 000, og vi har da 2 700 000 i lån. Dagens verdivurdering er 2 600 000. Han forandret totalt personlighet da vi flyttet sammen. Da jeg har to barn som skal ha det stabilt og trygt rundt seg, så jeg ingen andre muligheter enn å gjøre det slutt. Han flyttet raskt ut da det ble slutt, og sa at jeg kunne ta huset. Så kom han og sa at i tillegg til egenkapitalen sin (har betalt inn 250 000 hver) så krever han 100 000, fordi jeg kommer til å bli rik når huset selges. Det er en gullgruve, visstnok. Og renta kommer til å gå ned, sier han. Dessuten trenger han egenkapital til å kjøpe seg noe nytt, og fordi det var faren hans som pusset opp (2-3 uker i fjor høst) - så er det rettferdig at jeg skal betale han 100 000 ekstra. Han kan/vil ikke dokumentere dette kravet skriftlig til meg. Han vil kun møtes og FORKLARE til meg hvorfor han har krav på det. Så jeg sa at det gikk jeg ikke med på, da jeg ikke kan ta opp lån for å betale han 100 000 for å være snill. Da foreslo jeg at jeg kunne kjøpes ut. Da skulle jeg få egenkapital + 30 000 (ser ut som det blir flytting på meg og barna...) Han nekter å godta å ikke få 100 000, da skal huset heller selges, sier han. Jeg er bare så rådvill og motløs akkurat nå. Kan han kreve disse 100 000? Det er da mye lettere for en enslig mann å flytte, enn meg med to barn... Jeg trodde jeg var snill når jeg tilbydde han å bli løst ut fra halve lånet, og få tilbake egenkapitalen (siden verdien på huset er mindre enn det vi har i lån) Men jeg aner ikke hva som er vanlig i slike saker. Har i alle fall lært at jeg aldri mer skal la hjertet styre, og være singel til barna blir voksne. Anonymkode: 394fa...ce9
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #2 Skrevet 3. juni 2019 Hørs ut som beste løsning for deg er å selge huset. Og så deler dere det som er igjen etter at lånet er betalt i to. Snakk med advokat så det ikke blir problemer mår pengene skal fordeles og når dere gjør avtale med megler. Helt bak mål at han skal ha 100 000 ekstra når huset må selges med tap. Anonymkode: 6c8b9...4a7 7
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #3 Skrevet 3. juni 2019 Har noen av dere sjekket ut om dere i det heletatt får lov å ta over hele lånet da? Anonymkode: c5b80...2b0
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #4 Skrevet 3. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har noen av dere sjekket ut om dere i det heletatt får lov å ta over hele lånet da? Anonymkode: c5b80...2b0 Ja, begge to har mulighet til det. TS. Anonymkode: 394fa...ce9
regine Skrevet 3. juni 2019 #5 Skrevet 3. juni 2019 Nå må du ha litt is i magen! Han kan ikke bare kreve at det skal bli slik og sånn og så må du følge det. først: har du råd til å både betale ut hans egenkapital samt sitte med huset og hele lånet alene? Hvis du har det, så er det selvsagt at du gjør det. Det skaper mye mindre bry for deg og dine barn enn om du igjen må flytte. Mitt klare og entydige råd er at du kontakter juridisk kompetanse - mange advokater har en halvtimes rådgivning gratis, og uansett - om du må betale noen tusenlapper for å få klarhet i hva og hvordan dette skal løses, så garanterer jeg at det er vel verdt pengene. Og du vil få mye mer korrekte råd enn fra div synsere på et anomymt nettforum. Her inne er det så mange som svarer etter eget hode, uten at det har noen rot i virkeligheten. Du har to barn som har rett på stabilitet - da er det din forbannende plikt å skaffe deg skikkelig informasjon fra troverdige kilder. Og det er - som sagt - ikke et forum som dette, men en advokat. Du skal iallfall ikke bare gå med på hans "krav" uten videre. Det du også skal huske på framover er at det er mye bedre å VITE hvordan lover/regler er, enn å tro. Sjekk ting ordentlig, ikke bare tro at det er slik eller sånn. Så igjen - kontakt en advokat snarest! 15
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #6 Skrevet 3. juni 2019 Btw. Norges bank sin prognose (det er de som setter styringsrenten) er at renten vil gå opp. Siste pengepolitisk rapport regner med at renten vil settes opp til 1,75 % innen 2022, (den er i dag 1 %). I tillegg regner man ikke med særlig verdistigning i boligmarkeder de nærmeste årene. Anonymkode: 6c8b9...4a7 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #7 Skrevet 3. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Btw. Norges bank sin prognose (det er de som setter styringsrenten) er at renten vil gå opp. Siste pengepolitisk rapport regner med at renten vil settes opp til 1,75 % innen 2022, (den er i dag 1 %). I tillegg regner man ikke med særlig verdistigning i boligmarkeder de nærmeste årene. Anonymkode: 6c8b9...4a7 Ja, jeg har skjønt at han lyver meg opp i trynet. Men jeg har ikke tenkt å være naiv og godtroende lenger, og det er den prosessen jeg trenger hjelp til. Spørs om dette blir advokatmat ja. TS. Anonymkode: 394fa...ce9
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #8 Skrevet 3. juni 2019 Om det ikke finnes jusbuss el lign der du bor finnes det advokater som gir råd pr e-post mot betaling. Men da langt rimeligere enn å sitte i møter på kontoret deres. Og som en skrev over, det er både spådd at rentene vil stige en del + at den nye gjeldsregisterordningen som kommer i juli kan skape litt trålere marked da færre vil få lån fremover. Anonymkode: 55e6b...8cd
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #9 Skrevet 3. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det ikke finnes jusbuss el lign der du bor finnes det advokater som gir råd pr e-post mot betaling. Men da langt rimeligere enn å sitte i møter på kontoret deres. Og som en skrev over, det er både spådd at rentene vil stige en del + at den nye gjeldsregisterordningen som kommer i juli kan skape litt trålere marked da færre vil få lån fremover. Anonymkode: 55e6b...8cd Har sendt epost til advokat om uforpliktende samtale. Gjør meg ingenting å bruke noen tusenlapper på dette. Ts. Anonymkode: 394fa...ce9 5
Carrot Skrevet 3. juni 2019 #10 Skrevet 3. juni 2019 Her ville jeg rett og slett beholdt roen og sagt at om han ønsker det kan vi la advokat se på delingen og evt salg. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #11 Skrevet 3. juni 2019 Få han ut enten ved å kjøpe han ut eller selge boligen åpent, det gjør bare livet ditt surt å holde på å forhandle på den måten. Har vært gjennom det samme, men vi hadde iallefall en samboerkontrakt og veldig klart eierforhold. Det er et tips til dere andre som tror dere skal være sammen for resten av livet Vi hadde 50/50 eierskap, med seperate lån, siden hun hadde egenkapitalen så hadde hun selvfølgelig lavere lån men det påvirket ikke eierskap på noen måte. Når hun flyttet ut hadde vi to uavhengige meglere for verdivurdering, tok mellomverdien av dette og jeg kjøpte henne ut for halve summen, ferdig arbeid. Hadde jeg ikke hatt råd til dette så hadde vi solgt og tatt 50% hver. Dette var borettslag så slapp unna dokumentavgift, hvis dette er enebolig så bør du ha det i bakhodet, siden det ikke høres ut som om noe han vil være med å dekke. Uansett, har du mulighet så vil jeg absolutt anbefale å kjøpe han ut. Det er raskeste vei å bli kvitt økonomikrangel på. Anonymkode: 75b90...a8d 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #12 Skrevet 3. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Få han ut enten ved å kjøpe han ut eller selge boligen åpent, det gjør bare livet ditt surt å holde på å forhandle på den måten. Har vært gjennom det samme, men vi hadde iallefall en samboerkontrakt og veldig klart eierforhold. Det er et tips til dere andre som tror dere skal være sammen for resten av livet Vi hadde 50/50 eierskap, med seperate lån, siden hun hadde egenkapitalen så hadde hun selvfølgelig lavere lån men det påvirket ikke eierskap på noen måte. Når hun flyttet ut hadde vi to uavhengige meglere for verdivurdering, tok mellomverdien av dette og jeg kjøpte henne ut for halve summen, ferdig arbeid. Hadde jeg ikke hatt råd til dette så hadde vi solgt og tatt 50% hver. Dette var borettslag så slapp unna dokumentavgift, hvis dette er enebolig så bør du ha det i bakhodet, siden det ikke høres ut som om noe han vil være med å dekke. Uansett, har du mulighet så vil jeg absolutt anbefale å kjøpe han ut. Det er raskeste vei å bli kvitt økonomikrangel på. Anonymkode: 75b90...a8d Kjøpe han ut og gi han 100 000 bare fordi han ønsker det? TS. Anonymkode: 394fa...ce9
regine Skrevet 3. juni 2019 #13 Skrevet 3. juni 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har sendt epost til advokat om uforpliktende samtale. Gjør meg ingenting å bruke noen tusenlapper på dette. Ts. Anonymkode: 394fa...ce9 Bra! Det er det eneste fornuftige i deres situasjon. 2
Ny Bruker Skrevet 3. juni 2019 #14 Skrevet 3. juni 2019 Først må du undersøke om du kan beholde huset og ha så mye lån alene. Snakk med banken.
Gjest Nina1975 Skrevet 3. juni 2019 #15 Skrevet 3. juni 2019 (endret) Du har retten på din side. Bare si nei, han kan ikke kreve noe mer enn de 250.000. Godt du tar kontakt med advokat. Endret 3. juni 2019 av Nina1975
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #16 Skrevet 3. juni 2019 8 minutter siden, Ny Bruker skrev: Først må du undersøke om du kan beholde huset og ha så mye lån alene. Snakk med banken. Har snakket med banken. Jeg får lån med kausjonist på en liten del av lånet. Men ellers sier de at vi bare må bli enige om en avtale. Og det er det som er så forbaska vanskelig. Er liten lysten på å punge ut med 100k for å få beholde huset. Men det er mitt eneste alternativ viss jeg vil ha huset. I følge han. TS Anonymkode: 394fa...ce9
smilo Skrevet 3. juni 2019 #17 Skrevet 3. juni 2019 Slik jeg ser det er jo 50 000 av hans egenkapital borte hvis huset er verdt mindre enn lånet. SÅ i stedet for 250 000+ 100 000 som han forventer ville jeg tilbudt ham kr 200 000 i egenkapital.
ViljaH Skrevet 3. juni 2019 #18 Skrevet 3. juni 2019 7 minutter siden, smilo skrev: Slik jeg ser det er jo 50 000 av hans egenkapital borte hvis huset er verdt mindre enn lånet. SÅ i stedet for 250 000+ 100 000 som han forventer ville jeg tilbudt ham kr 200 000 i egenkapital. Eller si at 50 000 av egenkapital er borte da takst sier huset er verdt 100 000 mindre enn lån. Men du er villig til å kompensere for farens innsats under oppussing, som du nyter godt av. Derfor tilbyr du 200 000 i egenkapital og 50 000 for arbeidet = 250 000. Forhandle opp til 300 000. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #19 Skrevet 3. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har snakket med banken. Jeg får lån med kausjonist på en liten del av lånet. Men ellers sier de at vi bare må bli enige om en avtale. Og det er det som er så forbaska vanskelig. Er liten lysten på å punge ut med 100k for å få beholde huset. Men det er mitt eneste alternativ viss jeg vil ha huset. I følge han. TS Anonymkode: 394fa...ce9 Du forvirrer meg litt når du skriver om hva han krever, og hva du må punge ut med. Altså, du må betale han ut med 250.000 kr. De pengene han la i huset når dere kjøpte det. De 100. 000 i tillegg kan han ikke kreve mener jeg. Men han kan nok kreve at huset blir solgt. Anonymkode: dc4ff...c22
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #20 Skrevet 3. juni 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du forvirrer meg litt når du skriver om hva han krever, og hva du må punge ut med. Altså, du må betale han ut med 250.000 kr. De pengene han la i huset når dere kjøpte det. De 100. 000 i tillegg kan han ikke kreve mener jeg. Men han kan nok kreve at huset blir solgt. Anonymkode: dc4ff...c22 Beklager, er ikke så god på å forklare økonomiske problemstillinger. Det han krever, og det jeg "må punge ut med" viss jeg skal få beholde huset, er 250k + 100k. Han kan kreve at huset blir solgt, men da vet han at begge går med tap. Og det tror jeg ikke han vil (for å redde sin egen framtid) Han er så utrolig manipulerende at jeg nekter å ha flere samtaler med der han skal overbevise meg om hvorfor han skal ha pengene. All kommunikasjon på epost heretter. Men har aldri fått noe skriftlig krav (som jeg har bedt han komme med viss jeg skulle vurdere dette kravet) Han er utrolig bitter og sint på meg, så det er nok litt av grunnen til kravet. Anonymkode: 394fa...ce9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå