Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har baby på 2 mnd og fått time til gynekolog for å sette inn spiral.

Har tidligere kun brukt p-piller som prevensjon, og minipiller (Cerazette) etter første fødsel som førte til småblødninger hele tiden. Tenker derfor at spiral er bedre. Men ønsker å høre litt erfaringer først.

- Fikk du småblødninger etter innsett og hvor lenge varte de ca?

- Når fikk du mensen igjen? 

- Mindre mensen/mensensmerter enn tidligere?

Takk 😊

Anonymkode: 68c32...07a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Satte inn spiral 5 mnd etter fødsel. Ingen blødning før uttak (med unntak av den blødningen jeg fikk etter jeg satte den inn). Dvs ingen mens før barnet var 2 år ved uttak. Ammet til over 1 år. Hadde glatt valgt spiral igjen! 

Prøvde minipiller i to uker i forkant, men ingen blødning da heller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det anbefales å vente minst 3 mnd etter fødsel med å sette inn spiral. 

Selv venter jeg på å sette inn spiral etter fødsel. Babyen er 2,5 mnd. Har gått på cerazette i 14 år og klar for noe annet. Selv fikk jeg mensen nå nettopp. Håper spiralen står til forventningene 

Anonymkode: 2db6d...0a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det anbefales å vente minst 3 mnd etter fødsel med å sette inn spiral. 

Selv venter jeg på å sette inn spiral etter fødsel. Babyen er 2,5 mnd. Har gått på cerazette i 14 år og klar for noe annet. Selv fikk jeg mensen nå nettopp. Håper spiralen står til forventningene 

Anonymkode: 2db6d...0a8

Min fastlege sa også at man ofte ikke gjør det før etter 3 mnd. Hvorfor egentlig? Er det noe fare for infeksjon osv? Skjønner det må være i orden der nede først i hvertfall 👍🏼

Baby vil være 2,5 mnd når jeg har time for undersøkelse og innsetting. Men som fastlegen også sa; gynekologen får selv avgjøre om det er ok for innsetting eller om jeg må vente litt lenger og få enda en ny time.

ts

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min fastlege sa også at man ofte ikke gjør det før etter 3 mnd. Hvorfor egentlig? Er det noe fare for infeksjon osv? Skjønner det må være i orden der nede først i hvertfall 👍🏼

Baby vil være 2,5 mnd når jeg har time for undersøkelse og innsetting. Men som fastlegen også sa; gynekologen får selv avgjøre om det er ok for innsetting eller om jeg må vente litt lenger og få enda en ny time.

ts

Livmoren er myk etter en fødsel. Man kan ende opp med perforering og kraftige blødninger.

Anonymkode: 7897c...154

AnonymBruker
Skrevet

Hadde småblødninger helt ekstremt lenge....Nesten opptil 10 måneder regelmessig (litt hver/annenhver dag). Holdt på å bli gal, og følte det ødela mye for sex. Nå 1 år etter er det mye bedre. Mensen nå er veeeldig lite, men varer ca 1 uke. Litt mindre smertefullt. 

Anonymkode: f9558...6e3

AnonymBruker
Skrevet

Satt inn spiral 12 uker etter fødsel. Blødde kanskje litt etterpå. Blør bitte litt kanskje en gang i mnd. Er så lite at det bare merkes på papiret. 

Anonymkode: 714fa...f09

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

ts

Den kan falle ut.

Anonymkode: 4ac83...802

AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det 3 mnd etter fødsel. Har ikke hatt mensen på de 4 årene jeg har hatt den inne. 

Anonymkode: a714a...711

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke mensen de 2 årene jeg hadde den inne, men hadde også nesten ingen sexlyst. Den kom tilbake over natten da jeg tok den ut...

Anonymkode: b1918...553

• Liker 1
Skrevet

fikk satt inn på helsestasjonen (Gratis!) en stund etter fødsel, litt "mensen smerter" samme dag bare, men fikk ikke blødninger - før etter jeg tok den ut når vi ble klare for en til :-)

Skrevet

Jeg fikk satt inn kobberspiral på seksukerskontrollen etter fødsel. Var legen som foreslo det, nevnte ingenting om å vente tre måneder. Det han derimot gjorde, var å på det sterkeste fraråde hormonbasert prevensjon. Så jeg gikk for kobber. Fungerte utmerket de fem årene den satt inne (tok ut da jeg ville bli gravid på nytt, å ta den ut var også smertefritt). Ingen endring i blødninger (blør rundt 5 dager), ingen smerter. Men husk at dette er VELDIG individuelt. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Vipser skrev:

Jeg fikk satt inn kobberspiral på seksukerskontrollen etter fødsel. Var legen som foreslo det, nevnte ingenting om å vente tre måneder. Det han derimot gjorde, var å på det sterkeste fraråde hormonbasert prevensjon. 

Hvorfor frarådet legen hormonbasert prevensjon? Gynekolog anbefalte hormonspiral da det er mye mindre hormoner enn i p-piller for eksempel. 

Anonymkode: 714fa...f09

AnonymBruker
Skrevet

Blødde fire måneder i strekk før det stabiliserte seg, men har fortsatt regelmessig blødning nå etter 1.5år med spiralen. Men blødningen er mindre og litt kortere. 

Anonymkode: 47bef...b6c

AnonymBruker
Skrevet

Det tok seks måneder før småblødningene ga seg, men for meg som er sterkt plaget med diverse uten spiral har den forandret livet mitt. 

Anonymkode: 3e870...f90

AnonymBruker
Skrevet
On 6/3/2019 at 12:53 PM, AnonymBruker said:

Har baby på 2 mnd og fått time til gynekolog for å sette inn spiral.

Har tidligere kun brukt p-piller som prevensjon, og minipiller (Cerazette) etter første fødsel som førte til småblødninger hele tiden. Tenker derfor at spiral er bedre. Men ønsker å høre litt erfaringer først.

- Fikk du småblødninger etter innsett og hvor lenge varte de ca?

- Når fikk du mensen igjen? 

- Mindre mensen/mensensmerter enn tidligere?

Takk 😊

Er inne i min andre periode med hormonspiral nå. Er ganske sikker på at jeg ikke fikk noen blødninger da de ble satt inn. Var noe kvalm etter første gangen, så vidt jeg husker. Andre gangen tok jeg så mye smertestillende som jeg fikk lov til, i forkant av timen. Da ble det noe lettere for meg å slappe av i den timen. 

Jeg har aldri hatt ordentlig mensen når jeg har hatt hormonspiral. Det var én uke eller noe, i tiden mellom hormonspiralene der jeg ikke hadde hormonspiral. Da fikk jeg en svært intens helg med mye kraftige menstruasjonssmerter. Det var fælt. Heldigvis finnes det smertestillende, men den helga var utrolig fæl. Fordelene med hormonspiral veier likevel godt opp for det, for min del. 

Skal sies at jeg har hatt noen dager i løpet av disse to periodene der jeg har hatt små blødninger. Men det er ikke sånn at jeg har behøvd truseinnlegg, eller bind. Det er bare under toalettbesøk at jeg har opplevd tegn til det.

Anonymkode: 99063...15e

AnonymBruker
Skrevet
On 6/3/2019 at 7:54 PM, AnonymBruker said:

Hadde ikke mensen de 2 årene jeg hadde den inne, men hadde også nesten ingen sexlyst. Den kom tilbake over natten da jeg tok den ut...

Anonymkode: b1918...553

Jeg har svart over her, men jeg har også svært lav sex-lyst med hormonspiralen inne. Det informerte legen oss også om, før vi satte den inn første gangen. Det er en stor ulempe med den, men hormonspiralen er en av de sikreste prevensjonsmidlene man har, så det var den viktigste grunnen til at vi valgte den.

Anonymkode: 99063...15e

AnonymBruker
Skrevet

Har to ganske tette barn. Satt inn kobberspiral etter nr 1 etter 12 uker. Samme med etter nr 2. Fikk mensen etter ca 9 mnd med nr 1, etter 12 mnd med nr 2.

Hadde kobberspiral også før første barnet pga at jeg ikke kan bruke prevensjon med hormoner. Har altså satt inn spiral 3 ganger. Fikk ikke økte menssmerter, ingen plager eller noe med spiralen noen av gangene. Husker jeg blødde bittelitt første gangen jeg satt inn, men ikke noen av de andre gangene😊

Anbefaler kobberspiral!

Anonymkode: 50853...ee1

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har to ganske tette barn. Satt inn kobberspiral etter nr 1 etter 12 uker. Samme med etter nr 2. Fikk mensen etter ca 9 mnd med nr 1, etter 12 mnd med nr 2.

Hadde kobberspiral også før første barnet pga at jeg ikke kan bruke prevensjon med hormoner. Har altså satt inn spiral 3 ganger. Fikk ikke økte menssmerter, ingen plager eller noe med spiralen noen av gangene. Husker jeg blødde bittelitt første gangen jeg satt inn, men ikke noen av de andre gangene😊

Anbefaler kobberspiral!

Anonymkode: 50853...ee1

Kan jeg spørre hvorfor du hadde spiral mellom to tette? Er ikke det mye penger for en kort periode? Eller ble du gravid på spiral?

Anonymkode: 4ac83...802

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...