Gå til innhold

Tilberedning av steik.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt oksesteik som vi skal ha til søndagsmiddag. Men hvordan tilbereder jeg den best mulig?

Tar gjerne mot dine favorittoppskrifter med steik.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg har laget oksesteik (ikke så ofte, men burde kanskje det - er jo så godt!), så har jeg pleid å brune den kjapt over det hele i en jerngryte. Dette er for å "lukke" den, slik at den ikke blir tørr under steking. Så setter jeg steketermometeret i midten på den og har den i ovnen. Husker ikke helt hvor mange grader den skal være i midten når den er klar, men flere kokebøker har oversikt over dette.

Det går sikkert fint an å marinere den eller krydre den, men jeg foretrekker den "naturell." Lager heller en god og smakfull saus til. :sikle:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg putter steik i leirgryta. Det blir kjempegodt det. Gnir inn steika med litt salt og pepper, somregel ikke noe annet krydderier.

Men har du ikke leirgryte ville jeg brukt ildfast skål med lokk, det vet jeg mamma gjorde før, og det blir også godt. Litt vann i gryta/skåla, og ja, mamma bruker purreløk i der for smak, jeg gjør ikke det da, men litt gulrot er jeg opplært til å ha liggende oppi der, som smak på sausen, spiser dem ikke...

Skrevet

Jeg gjør som Lia sier; krydrer og bruner i en panne. Stek den i ovnen på ca 100 grader til steketermometeret viser 65 grader. Pakk inn steken i aluminiumsfolie, og så i et badehådkle. La den hvile minst en halvtime. Denne metoden er bombesikker, gir alltid saftig resultat. Oksestek kan lett bli litt tørt.

Skrevet
Jeg putter steik i leirgryta. Det blir kjempegodt det. Gnir inn steika med litt salt og pepper, somregel ikke noe annet krydderier.

Men har du ikke leirgryte ville jeg brukt ildfast skål med lokk, det vet jeg mamma gjorde før, og det blir også godt. Litt vann i gryta/skåla, og ja, mamma bruker purreløk i der for smak, jeg gjør ikke det da, men litt gulrot er jeg opplært til å ha liggende oppi der, som smak på sausen, spiser dem ikke...

Leirgryte er veldig bra :Nikke: jeg har en billig en som er kjøpe på Nille eller Europris, som jeg bruker hver gang jeg skal lage oksestek eller helstekt entrecote eller andre sånne store kjøttstykker. Da legger jeg kjøttet til marinering sammen med krydder (f.eks. løk, hvitløk, pepper, salt, rosmarin etc) sammen med litt olivenolje over natten. Så steker jeg kjøttet raskt i panna for å få stekeskorpe før jeg putter det i leirgryta. Man skal ikke ha vann i gryta, men det går an å legge f.eks gulrøtter eller løk sammen med kjøttet for å gi ekstra smak. Leirgryta skal forresten stå i kaldt vann i ti minutter før man legger kjøttet i, så skal den settes i kald ovn. Som oftest har jeg ovnen på 180 grader og lar det stå i ovnen i ca 3 timer, men det går fint an å sette i ovnen på morgenen på lavere varme, så kjøttet kan stå og godgjøre seg mens man selv bruker formiddagen til andre ting, det blir nesten bedre jo lengre det står, for leirgryta holder på fuktigheten så steika ikke blir tørr :) og ikke minst er kraften som samler seg i gryta suveren til å fryse i isbitformer og bruke som smakstilsetning i sauser :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Krafta i bunnen av leirgryta blir en DEILIG saus til steika. Jeg bruker en liten vannskvett oppi der jeg. Ja, gryta står i vann og trekker til seg, men i tillegg slår jeg LITT (bare en liiiten desiliter eller noe sånn) vann oppi. Også steker jeg den ikke på forhånd. Resultatet blir kjempedeilig, mørt og saftig kjøtt, ikke tørt i det hele tatt.

Lar den stå til steketermometeret viser ønsket temp, noe som innebærer at jeg må åpne den et par ganger, siden jeg jo ikke ser gjennom leirgryta. Men det går utmerket det. Vi laga svinesteik på denne måten nå sist helg. Den fikk stå litt for lenge og ble "for varm" da, men den var ikke det minste tørr eller sånn uansett, bare deilig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...