Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

1. Ligger det en oversikt over tilgjengelige restplasser på høyere studier fra tidligere år et eller annet sted på nettet?

2. Også lurer jeg på om noen har noen gode råd til meg. Skal få snakket med studieveileder på et eller annet tidspunkt, men prøver å gjøre litt research selv først, og høre om andre har vært i lignende situasjoner. Jeg går på UiB, så er en fordel om dere også har erfaringer herfra.
Jeg begynte på universitetet i 2016, og jeg gikk da første året av en bachelor. Grunnet en del som hendte meg det året gikk alt ganske skeis, og jeg bestemte meg for å prøve noe nytt. Mangler to emner fra dette året, begge fra vårsemesteret. Fra høsten 2017 har jeg gått et annet studie, men jeg har innsett at jeg ikke vil drive med dette, og jeg leker med tanken med å begynne på mitt gamle studium igjen. Det var mer meg, om dere skjønner.

Det er en relativt liten sjanse for at dette studiet havner på restplass, da det er et relativt populært et, men det jeg funderer litt på er om jeg kan søke meg inn på et vilkårlig studie, ta de emnene jeg mangler pluss noen til. (ganske sikker på at det er mulig å ta disse emnene uten å gå på programmet, forresten).

(tl;dr) Så, spørsmålet mitt er vel egentlig om det er mulighet for å internt søke seg rett inn på andre året på UiB? Uavhengig av karakterer? Om det er plass, selvfølgelig. Ut av erfaring (og egen praksis) er det mange som dropper ut etter første året, så burde jo være en mulighet...

Jeg har ikke studierett på programmet lenger. 

Takk

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo evt søke deg inn som enkeltemnestudent. Sjekk nettsiden til uib for info.

Jeg tror ikke det skal være noe problem å søke seg rett inn på år 2 i en bachelor, men om du har brutt/avsluttet en gang, må du kanskje søke det inn på programmet på nytt, for så å søke overføring til år 2? 

Jeg kjenner ikke til lister fra tidligere restplasser, men du kan se om noen studier er åpne (dvs alle som søkte kom inn) på tallene fra ifjor. Litt odde studier er det ofte ledige plasser på.

Anonymkode: 664b9...5b8

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det skal være noe problem å søke seg rett inn på år 2 i en bachelor, men om du har brutt/avsluttet en gang, må du kanskje søke det inn på programmet på nytt, for så å søke overføring til år 2? 

Anonymkode: 664b9...5b8

Nei, problemet er vel at da jeg byttet studie byttet jeg også fakultet. Jeg tenker nok at jeg uansett må gå et år nå fra høsten av på et helt tilfeldig studie, ta emnene jeg mangler og så søke meg inn igjen på første året neste år? For så å søke meg inn på andre året med én gang? Hvis jeg ikke får overføring til år 2 er det litt kjipt, men samtidig får jeg jo en haug med frie studiepoeng...

Skrevet

Til nr 1: nei, det er jeg ganske sikker på at det ikke gjør. MEN: på samordna opptak kan du finne tidligere års poenggrenser, og da vil du se hvilke studier alle kvalifiserte søkere kom inn på. Det er ikke alle disse studiene som har hatt restplasser, men alle studiene hvor det har vært restplasser finnes i alle fall blant disse studiene. 

En annen statistikk på Samordna opptak viser antall søkere per studieplass. De studiene som har under 1 søker per studieplass vil ofte ha restplasser. Det er ikke helt vanntett å gå etter denne listen, heller, for de har kun sortert førsteønsker. Det kan jo være flere som har studiet lenger ned på ønskelista. Her er statistikken for 2019: https://www2.samordnaopptak.no/tall/2019/mai/foerstevalg/studienavn/rangert

Skrevet (endret)
2 timer siden, Ullvott skrev:

Til nr 1: nei, det er jeg ganske sikker på at det ikke gjør. MEN: på samordna opptak kan du finne tidligere års poenggrenser, og da vil du se hvilke studier alle kvalifiserte søkere kom inn på. Det er ikke alle disse studiene som har hatt restplasser, men alle studiene hvor det har vært restplasser finnes i alle fall blant disse studiene. 

En annen statistikk på Samordna opptak viser antall søkere per studieplass. De studiene som har under 1 søker per studieplass vil ofte ha restplasser. Det er ikke helt vanntett å gå etter denne listen, heller, for de har kun sortert førsteønsker. Det kan jo være flere som har studiet lenger ned på ønskelista. Her er statistikken for 2019: https://www2.samordnaopptak.no/tall/2019/mai/foerstevalg/studienavn/rangert

Den funker. Ser statistikk har færre søkere enn de har plasser, og det passer jo bra til den bacheloren jeg vil ta :PHåper jeg er heldig.  

(så nå at det krever realkompetanse, jaja hahaha satser på det dukker opp noe lignende, da)

Endret av gobbledigook
Skrevet
1 minutt siden, gobbledigook skrev:

Den funker. Ser statistikk har færre søkere enn de har plasser, og det passer jo bra til den bacheloren jeg vil ta :PHåper jeg er heldig.  

Ja, med forbehold om at ikke absolutt alle de som har søkt medisin, tannlege, jus, ind.øk osv har statistikk på andreønske (eller lenger ned), så er det forhåpentligvis gode muligheter! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...