Gå til innhold

Når slutter man med spleising på mat i vennegjenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I min vennegjeng er det ulikt hvordan vi gjør det i forhold til spleising på mat eller det å stå for maten selv. Noen er studenter, andre har jobb. 

Jeg har praktisert til forskjellig. Dersom jeg har servert salat, lasagne, pizza, taco eller noe annet som ikke er så veldig dyrt så pleier jeg å stå for det selv. Spesielt om vi er få venner 2-3 stk. Er vi derimot mange så synes jeg det er ok å spleise. 

Men jeg ser ofte at enkelte andre venner alltid skal spleise. De skal til og med spleise på toro gryterett som er veldig billig. Jeg synes helt ærlig det er litt smålig. Jeg er fast inntekt selv, men ikke super god økonomi. Har til og med opplevd å å bli invitert på middag for så å få beskjed når jeg ankommer "det blir 30kr på hver". 

Jeg har nå sett meg litt lei av disse ulikhetene. Jeg synes enten at man konsekvent spleiser eller står for maten etter tur (sånn ca likt). Har også forsøkt oss på spleiselag hvor vi tar med litt hver, men er alltid de samme som kjøper det kjipeste og billigste, mens andre må stå for det dyre. Feks ved tacomiddag. Noen må ofte kjøpe kjøttdeig/kylling, ost osv. Mens andre tar med en boks mais til 4kr. 

Jeg har ikke lyst å være smålig, men vi spiser relativt ofte sammen. Så det vil jo utgjøre en del dersom enkelte alltid betaler selv mens andre alltid spleiser. Vi begynner å bli "voksne" nå, så egentlig synes jeg det er på tide å stå for maten selv. 

Anonymkode: dc10a...a01

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alltid de samme folkene som stiller med de kjipeste produktene.  Det gjør de fordi de slipper unna med det.

Spleiselag er greit når man bestiller (take away) pizza sammen.  Ellers er det like greit å sørge for at man invitererer og lager mat på rundgang.  Da kommer maisbokstilbyderne til å spille seg selv ut over sidelinjen etter hvert.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere kan bli enige om å ha en middagsporsjon, der alle setter inn et vist beløp en gang PR måned? Også kan man bruke av det? Eller kanskje ha et lite «gjeng råd»  og bare høre hva folk tenker? Noen ganger kan man jo også se gjennom fingrene med ting fordi man har d hyggelig og fint sammen og om utgiftene blir 30 eller 100,- , så er d kanskje underordnet i d store og det hele. Eller så kan man muligens si i en halvveis spøkefull tone noe sånn som: « har du regnet på hvor mye du sparer i året på å aldri ta med noe annet enn den maisboksen til 4 kr? 

Anonymkode: 11ca7...509

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren har et vennepar som vi ofte spiser middag med. Det er den som inviterer som står for maten. Selv om noen av oss er studenter. 

Er vi flere, så spleiser vi likt på alt. Vi var ca 6 stk til pizzakveld en dag. Jeg kjøpte inn alt av matvarer og delte hele prisen på 6. Så betalte alle de fem andre sin del av summen til meg. Vi har ikke spist taco sammen enda, men hadde gjort det samme der og. En person handler, og alle deler på summen. 

Anonymkode: e2fa7...b88

AnonymBruker
Skrevet

Tenk å spleise på taco. Er vi virkelig så fattige i Norge ?

Anonymkode: 0a808...583

Gjest Blondie65
Skrevet

Kjære vene ...

Det hadde aldri ramlet meg inn baklengs å servere Toro gryterett til gjester. Hvis det var sånn litt primitivt kjøkken og ikke så mange alternativer hadde det til nød gått an, men med mindre det går med 10 pakker pluss tilbehør så spleiser man ikke på denne typen mat.

Ja, det er alltid en fare for at noen alltid velger de rimeligste løsningene når det skal spleises. Det ser vi også i vår vennegjeng. Som regel fases kjipingene ut - for helt seriøst er det ingen som gidder å diske opp mat og drikke for noen som tror de har bidratt på lik linje når de alltid kommer med dårlige løsninger. Som regel er det også andre ting med disse.

Og hos oss er det mulighet for å velge selv hva man vil ta med - ingen krever "en viss standard". Men når man blir bedt om å ta med noe til bordet, har fått vite hva som serveres og det ligger en liste man kan velge fra ute er det teit om noen kommer med pepperkaker midt i juli fordi det var det de hadde i skapet. Det samme gjelder når vi skal ta med drikke slik at alle kan dele dette - da er det teit når noen tar med seg kun drikke til seg selv. Det er de samme hver gang for øvrig.

Så her er det vel nyttig med en avklaring: når vi har spleiselag så spytter vi heretter inn kr 25 (50? 100?) hver som Vippses til vertskapet. Eller man kan lage et Facebook arrangement der alle må skrive opp hva de bidrar med - da blir det kanskje litt kjipt med en boks mais.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk å spleise på taco. Er vi virkelig så fattige i Norge ?

Anonymkode: 0a808...583

Taco kan lages «dyr» om man vil. Hjemmelaget guacamole med gode avokadoer, kjøtt av høyrygg, ulike salsaer av mango og ananas, god ost, hjemmelagde lefser - ingrediensene koster litt, men så mye bedre det smaker!

Forøvrig håper jeg man aldri trenger å slutte og spleise, så mye bedre måltid om alle bidrar med sin signaturrett eller tilbehør. 

Anonymkode: 01871...61b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen liker den billige versjonen av taco, imens andre liker den dyre versjonen. Men ingenting slår hjemmelaget mat. Selv så lager jeg det beste fra bunnen av og sier til vennene mine at dem kan spleise på desserten vinen istedenfor. Er det snakk om større festmåltider så er spleising supert. Det og henge seg oppi hva venner velger og spleise på blir for dumt for meg. Javel så spleiset Ida og Per på en pakke toro suppe f.eks. Det er så demmes sak om hvorfor dem valgte det.

Anonymkode: 326d2...afb

Skrevet

Det er fint sånn som du tenker og gjør det. Egentlig er det opp til den som inviterer om han/hennevil invitere på spleisefest eller ikke. Er dere en gjeng hvor det går på runding, er det vel greit å foreslå at alle gjør likt, enten at alle spleiser, eller ikke. Ta det opp med vennene.

Jeg synes det er greiest å ikke spleise når det nå allikevel går på rundgang at alle har det.

Jeg ville ikke ha blitt sur dersom det noen som alltid inviterer på spleisefest. De om det. Enten takker du ja, eller du takker nei. 

Det er ingen svar på når man slutter med spleising. Det behøver man da ikke slutte med i det hele tatt. Men det er ofte vanligere hos unge, tror jeg. Det kommer vel an på hva og hvor mye det er snakk om.

Jeg inviterer aldri venner på spleisefest. Eneste er utearrangrement hvor alle tar med seg noe mat og/eller drikke.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Blondie65 skrev:

Kjære vene ...

Det hadde aldri ramlet meg inn baklengs å servere Toro gryterett til gjester. Hvis det var sånn litt primitivt kjøkken og ikke så mange alternativer hadde det til nød gått an, men med mindre det går med 10 pakker pluss tilbehør så spleiser man ikke på denne typen mat.

Ja, det er alltid en fare for at noen alltid velger de rimeligste løsningene når det skal spleises. Det ser vi også i vår vennegjeng. Som regel fases kjipingene ut - for helt seriøst er det ingen som gidder å diske opp mat og drikke for noen som tror de har bidratt på lik linje når de alltid kommer med dårlige løsninger. Som regel er det også andre ting med disse.

Og hos oss er det mulighet for å velge selv hva man vil ta med - ingen krever "en viss standard". Men når man blir bedt om å ta med noe til bordet, har fått vite hva som serveres og det ligger en liste man kan velge fra ute er det teit om noen kommer med pepperkaker midt i juli fordi det var det de hadde i skapet. Det samme gjelder når vi skal ta med drikke slik at alle kan dele dette - da er det teit når noen tar med seg kun drikke til seg selv. Det er de samme hver gang for øvrig.

Så her er det vel nyttig med en avklaring: når vi har spleiselag så spytter vi heretter inn kr 25 (50? 100?) hver som Vippses til vertskapet. Eller man kan lage et Facebook arrangement der alle må skrive opp hva de bidrar med - da blir det kanskje litt kjipt med en boks mais.

har fått toro i 50 og 60 års dag jeg :fnise:

Anonymkode: 42072...61a

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Blondie65 skrev:

Kjære vene ...

Hva er galt med og servere toro gryterett?😂

Anonymkode: 326d2...afb

• Liker 1
Skrevet

Jeg bare inviterer venner på middag og har aldri brydd meg om spleising. 

Skrevet
44 minutter siden, Blondie65 skrev:

Kjære vene ...

...................

........................

+1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at spleising er smålig når man inviteres til et privat hjem.Har man ikke råd til å invitere gjester, så lar man være. (Eller serverer taco, toro eller annet som man har råd til)  Når man blir invitert, er mat og drikke inkludert med mindre man har fått beskjed om noe annet. Utendørs, ala piknik med mange folk, er noe annet  

Anonymkode: 69469...18b

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg får spesifisere litt hvorfor denne gjengen har spleiselag ofte. En av vennene liker å invitere ofte og servere god mat. Vedkommende har også stor bolig med plass til mange rundt bordet. Det er helt urimelig at vedkommende skal stå for samtlige utgifter hver gang, siden flere av oss andre ikke kan invitere til like stort lag like ofte både grunnet plassmangel og beliggenhet.

Så her går det ikke så veldig på rundgang, og derfor spleiser vi heller.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er noen venner som spiser sammen ca 40 ganger i året. Det har vi gjort de siste 4-5 årene. Vi spleiser ofte - men aldri med penger. Stiller med litt hver - og alle har med drikke selv. 

Alle bidrar med det som skal gjøres til måltidet (dekker bord/lager mat/leker med de minste barna). På denne måten har det også fungert godt de periodene det har vært mest praktisk å være i det samme hjemmet flere ganger på rad. 

Her spiser vi mat sammen fordi det er praktisk og hyggelig, ikke for å konkurrere i gjestfrihet - så godt kjenner vi hverandre ;)

Anonymkode: eee98...a3d

AnonymBruker
Skrevet
På 3.6.2019 den 12.20, AnonymBruker skrev:

I min vennegjeng er det ulikt hvordan vi gjør det i forhold til spleising på mat eller det å stå for maten selv. Noen er studenter, andre har jobb. 

Jeg har praktisert til forskjellig. Dersom jeg har servert salat, lasagne, pizza, taco eller noe annet som ikke er så veldig dyrt så pleier jeg å stå for det selv. Spesielt om vi er få venner 2-3 stk. Er vi derimot mange så synes jeg det er ok å spleise. 

Men jeg ser ofte at enkelte andre venner alltid skal spleise. De skal til og med spleise på toro gryterett som er veldig billig. Jeg synes helt ærlig det er litt smålig. Jeg er fast inntekt selv, men ikke super god økonomi. Har til og med opplevd å å bli invitert på middag for så å få beskjed når jeg ankommer "det blir 30kr på hver". 

Jeg har nå sett meg litt lei av disse ulikhetene. Jeg synes enten at man konsekvent spleiser eller står for maten etter tur (sånn ca likt). Har også forsøkt oss på spleiselag hvor vi tar med litt hver, men er alltid de samme som kjøper det kjipeste og billigste, mens andre må stå for det dyre. Feks ved tacomiddag. Noen må ofte kjøpe kjøttdeig/kylling, ost osv. Mens andre tar med en boks mais til 4kr. 

Jeg har ikke lyst å være smålig, men vi spiser relativt ofte sammen. Så det vil jo utgjøre en del dersom enkelte alltid betaler selv mens andre alltid spleiser. Vi begynner å bli "voksne" nå, så egentlig synes jeg det er på tide å stå for maten selv. 

Anonymkode: dc10a...a01

Nå er vi 30 da. Så kommer det venner på besøk kjøper og lager vi maten. Men kjøper jeg takeaway med venninner betaler hver enkelt maten sin selv. 

Anonymkode: 8c96f...a59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...