AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #21 Skrevet 3. juni 2019 Så lenge det er snakk om måtehold kan du trygt velge det du liker best. Anonymkode: f02a7...a35 2
MortenMinstelønn Skrevet 3. juni 2019 #22 Skrevet 3. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Brus er utrolig godt! Ekte brus? Ja. Alkohol? Nei. Lettbrus? Æsj. Vann? Ja, hele dagen lang.
Illuminatum Skrevet 3. juni 2019 #23 Skrevet 3. juni 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei sukkerholdig brus er ikke verre mtp fedme. Lett produkter er det som kalles ultra prossesert. Og ultra prossesert mat har vist å bidra til overvekt. Var på nyhetene senest forrige uke. Anonymkode: 6c974...58d Hva er ultraprosesert? Du tenker at det å sette sammen to kjente aminosyrer fra naturen er veldig mye mer prosessert enn fremstillingen av hvitt sukker? Sukkerrøret presses, konsentreres og renses ved tilsetting av blant ennet kalk. Så raffineres det. Mineraler og andre næringsstoffer fjernes. Det tilsettes fosforsyre og svoveldioksid. Løsningen dampes inn og danner sukkerkrystaller etter tilsetting av krystalliseringskim. En uhildet presentasjon finner du her https://forskning.no/mat-og-helse-blod-trygg-mat/stevia-eller-aspartam-hva-er-sunnest/505192 Vann er som flere sier å foretrekke. 2
Viktualia Skrevet 3. juni 2019 #24 Skrevet 3. juni 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei sukkerholdig brus er ikke verre mtp fedme. Lett produkter er det som kalles ultra prossesert. Og ultra prossesert mat har vist å bidra til overvekt. Var på nyhetene senest forrige uke. Anonymkode: 6c974...58d Jeg vil gjette på at brus med sukker også kommer inn under begrepet ultraprosessert.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #25 Skrevet 3. juni 2019 42 minutter siden, Illuminatum skrev: Hva er ultraprosesert? Du tenker at det å sette sammen to kjente aminosyrer fra naturen er veldig mye mer prosessert enn fremstillingen av hvitt sukker? Sukkerrøret presses, konsentreres og renses ved tilsetting av blant ennet kalk. Så raffineres det. Mineraler og andre næringsstoffer fjernes. Det tilsettes fosforsyre og svoveldioksid. Løsningen dampes inn og danner sukkerkrystaller etter tilsetting av krystalliseringskim. En uhildet presentasjon finner du her https://forskning.no/mat-og-helse-blod-trygg-mat/stevia-eller-aspartam-hva-er-sunnest/505192 Vann er som flere sier å foretrekke. https://www.diabetes.no/kosthold/maltid-og-mat/junk-food-har-fatt-et-nytt-navn-ultra-prosessert-mat/ Anonymkode: 6c974...58d
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #26 Skrevet 3. juni 2019 Jeg fikk beskjed av legen at jeg kunne drikke 1 fult badekar med lettbrus hver dag gjennom svangerskapet om jeg ville, men brus med sukker bør begrenses til helgene for å ikke få veldig stort barn. Anonymkode: 9f087...193 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #27 Skrevet 3. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk beskjed av legen at jeg kunne drikke 1 fult badekar med lettbrus hver dag gjennom svangerskapet om jeg ville, men brus med sukker bør begrenses til helgene for å ikke få veldig stort barn. Anonymkode: 9f087...193 https://www.nrk.no/livsstil/--lettbrus-kan-gi-tidlig-fodsel-1.7212363 Anonymkode: 6c974...58d
Illuminatum Skrevet 3. juni 2019 #28 Skrevet 3. juni 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.diabetes.no/kosthold/maltid-og-mat/junk-food-har-fatt-et-nytt-navn-ultra-prosessert-mat/ Anonymkode: 6c974...58d Finner ikke noe på den lenken som sier meg at sukkerholdig brus er mindre prosessert enn lettbrus. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #29 Skrevet 3. juni 2019 Du slutter ikke å leve selv om du er gravid☺️ Følg et normalt kosthold og hold deg innenfor anbefalingene så er det greit. Jeg drakk sukkerholdig og sukkerfri litt om hverandre, helt innafor begge to. Det er mye spekulasjoner rundt sukkerfri, men ingen konkret forskning. Sukker er derimot bevist skadelig, slik jeg ser det. Anonymkode: b8814...0f8 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #30 Skrevet 4. juni 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Du slutter ikke å leve selv om du er gravid☺️ Følg et normalt kosthold og hold deg innenfor anbefalingene så er det greit. Jeg drakk sukkerholdig og sukkerfri litt om hverandre, helt innafor begge to. Det er mye spekulasjoner rundt sukkerfri, men ingen konkret forskning. Sukker er derimot bevist skadelig, slik jeg ser det. Anonymkode: b8814...0f8 Jeg får heller bare ta det jeg har lyst på der å da . Forstår at lite sjeldent kan gjøre noen skade. Drikker knapt brus, så en sjelden gang går tydeligvis veldig bra 😁 Er også mange forskjellige meninger her inne så da satser vi på at litt av hvert går fint Man blir litt hypokonder når man blir gravid. Ts Anonymkode: 0647b...6a5
Isambard Skrevet 4. juni 2019 #31 Skrevet 4. juni 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det best å drikke vanlig brus eller med kunstig sukker når gravid hvis du skal ta et glass til maten. Hva med koffeinfri kaffe? Er det greit å drikke «fritt frem»? Vet det er koffeinfri men kanskje det likevel ikke er anbefalt å drikke. Er førstegangs så prøver å forstå hva som er bra å ikke. Setter pris på svar Anonymkode: 0647b...6a5 Sukker er farlig når du er gravid. Du kan få svangerskapsdiabetes og til og med komplikasjoner son svangerskapsforgiftning. Det har jeg/vi erfaring med. Du bør helt klart velge sukkerfri brus. Nå får folk slutte å så si at "ingen vet" hvor farlig det er. Jo, det vet man svært mye om etter så mange års forskning. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #32 Skrevet 4. juni 2019 Drikk den kaffen du liker best, pass heller på mengden 🙂 dersom du drikker med koffein så holder det med 1-2 kopper om dagen (husk at det også er mye koffein i en del te). Om kaffe er det eneste koffeinholdige du drikker, så drikk 2 med god samvittighet. Om du drikker brus så sjeldent som du nevner, så velger du også hva du liker best. Jeg foretrekker cola zero, og koste meg med flere iskalde glass igjennom sommermånedene. Anonymkode: 4f444...596 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå