AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #1 Skrevet 3. juni 2019 Er det best å drikke vanlig brus eller med kunstig sukker når gravid hvis du skal ta et glass til maten. Hva med koffeinfri kaffe? Er det greit å drikke «fritt frem»? Vet det er koffeinfri men kanskje det likevel ikke er anbefalt å drikke. Er førstegangs så prøver å forstå hva som er bra å ikke. Setter pris på svar Anonymkode: 0647b...6a5 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #2 Skrevet 3. juni 2019 Du kan fint drikke kaffe som gravid, men måtehold er nøkkelordet. Sukker er ikke skadelig med mindre du sliter med vekt. Anonymkode: 6dcab...1b0 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #3 Skrevet 3. juni 2019 Alt med måte. Drikk det du vil så lenge du ikke bøtter nedpå. Det er ikke skadelig med et begrenset inntak av koffein i svangerskapet. Følg helsemyndighetenes råd så er du innafor det som ert trygt. Anonymkode: 8c891...b00 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #4 Skrevet 3. juni 2019 Brus med sukker. Regner med du mener til fest eller lørdagen. Du drikker vel vann som tørstedrikk i hverdagene? Helseeffektene av søtning er ukjente, og i verste fall kan det påvirke fosteret. For eks sultfølelsen til babyen og barnet når den blir født, som kan gi økt sjanse for fedme senere i livet. Personlig hadde jeg heller vært bevisst på sukkerinntaket i hverdagen og spist mindre, normalt sukker. Så lenge mesteparten av det du spiser er sunt, så går det fint. Noen typer koffeinfri kaffe er lagd ved bruk av uheldige kjemikalier. Let etter økologisk om du vil ha koffeinfri kaffe, da er du mest sannsynlig sikret. Anonymkode: 7df20...84f 3
Glitnir Skrevet 3. juni 2019 #5 Skrevet 3. juni 2019 Som gravid altså? Bare å ha et vanlig kosthold, med måtehold iht myndighetenes anbefalinger. 1
MortenMinstelønn Skrevet 3. juni 2019 #6 Skrevet 3. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det best å drikke vanlig brus eller med kunstig sukker når gravid hvis du skal ta et glass til maten. Når det gjelder graviditet, får jeg overlate scenen til mer skolerte brukere. Når det gjelder brus vs lettbrus, er det enkelt for meg. Lettbrus smaker fake. Enten drikker jeg ekte brus eller så drikker jeg vann. (Kanskje ikke alle er så godt kjent med sistnevnte drikk. Nei. Det er ikke det du får i flaske i butikken. Det er væsken som kommer ut av springen. Ganske utrolig egentlig. Halve kloden har for lite av det i ren form. Nyt det kaldt. Gjerne med en skive sitron og isbiter.) Beklager. Off topic. Håper du får en fin graviditet:) 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #7 Skrevet 3. juni 2019 Ekte brus er det beste av de to. Forøvrig kan jeg anbefale SodaStream om det er kyllsyren du liker best. Kjøleskapskaldt vann med kullsyre er den beste tørstedrikken, synes jeg Anonymkode: 91c90...1f9
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #8 Skrevet 3. juni 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Brus med sukker. Regner med du mener til fest eller lørdagen. Du drikker vel vann som tørstedrikk i hverdagene? Helseeffektene av søtning er ukjente, og i verste fall kan det påvirke fosteret. For eks sultfølelsen til babyen og barnet når den blir født, som kan gi økt sjanse for fedme senere i livet. Personlig hadde jeg heller vært bevisst på sukkerinntaket i hverdagen og spist mindre, normalt sukker. Så lenge mesteparten av det du spiser er sunt, så går det fint. Noen typer koffeinfri kaffe er lagd ved bruk av uheldige kjemikalier. Let etter økologisk om du vil ha koffeinfri kaffe, da er du mest sannsynlig sikret. Anonymkode: 7df20...84f Ja mener til fest eller ulike sammenkomster. Drikker i hovedsak farris eller vann, men iblant blir man servert brus eller er ute på restaurant å har lyst på en brus, og da vil jeg gjerne gå for det beste alternativet. Ts Anonymkode: 0647b...6a5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #9 Skrevet 3. juni 2019 22 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Når det gjelder graviditet, får jeg overlate scenen til mer skolerte brukere. Når det gjelder brus vs lettbrus, er det enkelt for meg. Lettbrus smaker fake. Enten drikker jeg ekte brus eller så drikker jeg vann. (Kanskje ikke alle er så godt kjent med sistnevnte drikk. Nei. Det er ikke det du får i flaske i butikken. Det er væsken som kommer ut av springen. Ganske utrolig egentlig. Halve kloden har for lite av det i ren form. Nyt det kaldt. Gjerne med en skive sitron og isbiter.) Beklager. Off topic. Håper du får en fin graviditet:) Jeg drikker vann som tørstedrikk stort sett. Spørsmålet var mer i henhold til de dagene man er bedt i selskap eller er sugen på ett glass brus når man er ute på middag eller lignende. Takk! Kvalmen har meldt seg allerede men så lenge spiren har det bra er jeg fornøyd. Anonymkode: 0647b...6a5 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #10 Skrevet 3. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja mener til fest eller ulike sammenkomster. Drikker i hovedsak farris eller vann, men iblant blir man servert brus eller er ute på restaurant å har lyst på en brus, og da vil jeg gjerne gå for det beste alternativet. Ts Anonymkode: 0647b...6a5 Velg det du vil. Det er ikke vanskelig å være gravid😊 Anonymkode: 6dcab...1b0
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #11 Skrevet 3. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Velg det du vil. Det er ikke vanskelig å være gravid😊 Anonymkode: 6dcab...1b0 Man blir litt skremt når man leser rundt omkring så man blir umiddelbart litt redd for å påvirke fosteret på en eller annen måte Anonymkode: 0647b...6a5
MortenMinstelønn Skrevet 3. juni 2019 #12 Skrevet 3. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk! Kvalmen har meldt seg allerede men så lenge spiren har det bra er jeg fornøyd. Så bra. Håper alt går fint. Når det gjelder min noe sarkastiske beskriving av at folk flest drikker for lite vann, var ikke ment mot deg. Men mot oss alle:)
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #13 Skrevet 3. juni 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helseeffektene av søtning er ukjente, og i verste fall kan det påvirke fosteret. For eks sultfølelsen til babyen og barnet når den blir født, som kan gi økt sjanse for fedme senere i livet. Anonymkode: 7df20...84f Først skriver du at helseeffektene er ukjente. Hva da med de konsekvensene du lister opp? Er det noe du har funnet på selv? Bortsett fra syreskader på tennene er det ikke dokumentert at sukkerfri brus er usunt. Sukkerholdig brus er veldig mye verre mtp hva sukker og mulig overvekt kan føre til. Hvordan det stiller seg i graviditetsammenheng aner jeg ikke, men siden det ikke er noen observerbare konsekvenser så tviler jeg på at det er noe problem. Men hør med legen. Anonymkode: d3581...2cf 7
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #14 Skrevet 3. juni 2019 10 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Så bra. Håper alt går fint. Når det gjelder min noe sarkastiske beskriving av at folk flest drikker for lite vann, var ikke ment mot deg. Men mot oss alle:) Neida tok meg ikke nær av det 😀 - er veldig enig i at vi alle har godt av å drikke mer vann : ) Anonymkode: 0647b...6a5 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #15 Skrevet 3. juni 2019 Jeg drikker vanlig brus. Hadde helt normale verdier på glukosebelastning. Dersom man har svangerskapsdiabetes er det selvfølgelig litt annerledes men dersom du har et "vanlig" svangerskap trenger du ikke å gå over til sukkerfritt. Anonymkode: 17b08...059
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #16 Skrevet 3. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først skriver du at helseeffektene er ukjente. Hva da med de konsekvensene du lister opp? Er det noe du har funnet på selv? Bortsett fra syreskader på tennene er det ikke dokumentert at sukkerfri brus er usunt. Sukkerholdig brus er veldig mye verre mtp hva sukker og mulig overvekt kan føre til. Hvordan det stiller seg i graviditetsammenheng aner jeg ikke, men siden det ikke er noen observerbare konsekvenser så tviler jeg på at det er noe problem. Men hør med legen. Anonymkode: d3581...2cf Det er to dokumenterte ulemper med sukker. - Risiko for karies - Høy kalorimengde Anonymkode: 6dcab...1b0 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #17 Skrevet 3. juni 2019 Jeg drikker bare brus med sukker når jeg drikker brus, også som gravid. Aldri hatt hull i tenner og sliter mer med å få i meg nok kalorier enn for mange, så koser meg med det. Brus med kunstig sukker smaker jo ikke godt. Anonymkode: d473b...e5c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #18 Skrevet 3. juni 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først skriver du at helseeffektene er ukjente. Hva da med de konsekvensene du lister opp? Er det noe du har funnet på selv? Bortsett fra syreskader på tennene er det ikke dokumentert at sukkerfri brus er usunt. Sukkerholdig brus er veldig mye verre mtp hva sukker og mulig overvekt kan føre til. Hvordan det stiller seg i graviditetsammenheng aner jeg ikke, men siden det ikke er noen observerbare konsekvenser så tviler jeg på at det er noe problem. Men hør med legen. Anonymkode: d3581...2cf Nei sukkerholdig brus er ikke verre mtp fedme. Lett produkter er det som kalles ultra prossesert. Og ultra prossesert mat har vist å bidra til overvekt. Var på nyhetene senest forrige uke. Anonymkode: 6c974...58d 2
MortenMinstelønn Skrevet 3. juni 2019 #19 Skrevet 3. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei sukkerholdig brus er ikke verre mtp fedme. Lett produkter er det som kalles ultra prossesert. Og ultra prossesert mat har vist å bidra til overvekt. Var på nyhetene senest forrige uke. Jeg er noe under gjennomsnittet kildekritisk og tar dette som god fisk. Fordi jeg har trodd på dette lenge. Lettbrus? Nei. Har du vanlig brus? Ikke? Da tar jeg et glass vann, takk! Takk:)
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #20 Skrevet 3. juni 2019 Jeg drakk ikke koffein i svangerskapet, men så er jeg hypokonder også. Brus kunne jeg ha drukket en hel del dersom jeg hadde penger til det. Brus er utrolig godt! Tror ikke det gjør noen skade, er det en gang man blir passet godt på i livet ift. helse så er det når man er gravid. Kos deg 😄 Anonymkode: 02c2a...7ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå