Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når jeg logger inn på Lånekassen ser jeg at jeg har 500 000kr i samlet gjeld. Jeg har bodd hjemme det meste av utdanningen. Jeg skulle levere masteroppgaven min i fjor, men da fikk jeg barn. Derfor er oppgaven et år forsinket. Jeg lurer på om det er slik at når jeg leverer inn masteren min på 45 sp, så får jeg omgjort noe til stipend? Ser at Lånekassen omgjør for godkjent utdanning for fire år tilbake i tid. Det som gjør meg usikker, er at jeg har jobbet dette året og tjent 200 000 kr i samlet inntekt. Men jeg har ikke fått studiestøtte siden i fjor. 

Håper noen forsto hva jeg lurer på, og vil svare:)

Anonymkode: fc0e6...a4d

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror ikke jeg forsto helt. Men ja jeg vil nok tro at det vil bli omgjort når du leverer oppgaven og får den godkjent, men dette skjer i perioder slik at det kan ta en stund før det blir omgjort. 

Jeg vet ikke grensa for inntekt nå, men for noen år siden var grensa 160 000 om jeg husker rett? Så det er godt mulig at det er steget til 200 nå? Regner med dette står godt forklart på lånekassen.no og i forhold til utregning om man har tjent litt over. 

Må si meg enig i at studielån oppimot en halvmillion stresser meg også. Jeg har bare unngått å sett innpå lånekassen sin side hvor man får det skyhøye tallet midt i fleisen, haha! 

Anonymkode: 91ea5...a79

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke jeg forsto helt. Men ja jeg vil nok tro at det vil bli omgjort når du leverer oppgaven og får den godkjent, men dette skjer i perioder slik at det kan ta en stund før det blir omgjort. 

Jeg vet ikke grensa for inntekt nå, men for noen år siden var grensa 160 000 om jeg husker rett? Så det er godt mulig at det er steget til 200 nå? Regner med dette står godt forklart på lånekassen.no og i forhold til utregning om man har tjent litt over. 

Må si meg enig i at studielån oppimot en halvmillion stresser meg også. Jeg har bare unngått å sett innpå lånekassen sin side hvor man får det skyhøye tallet midt i fleisen, haha! 

Anonymkode: 91ea5...a79

Takk for svar! Ja, det stresser meg også. I alle fall med tanke på boliglån.. Jeg fikk støtte til å ta masteren i fjor, men fikk ikke levert den. I år har jeg ikke tatt mer studielån, men bare jobbet. Hvis jeg hadde levert masteren i fjor, hadde jeg fått omgjort 40% (siden jeg ikke bor hjemme nå). Men når som jeg har jobbet, så vet jeg ikke.. Håper jeg får omgjort for 45 sp. Synes det sto så utrolig knotete på hjemmesiden til Lånekassen, men jeg skal ringe når de åpner. :)

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg logger inn på Lånekassen ser jeg at jeg har 500 000kr i samlet gjeld. Jeg har bodd hjemme det meste av utdanningen. 

Håper noen forsto hva jeg lurer på, og vil svare:)

Høres rart ut. Hjemmeboende studenter får vel ikke fullt studielån? Den høye summen tilsier vel også at du allerede har vært forsinket med noen år?

Anonymkode: 0fa5b...e1d

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres rart ut. Hjemmeboende studenter får vel ikke fullt studielån? Den høye summen tilsier vel også at du allerede har vært forsinket med noen år?

Jo, de som bor hjemme får akkurat like mye lån, men ikke noe omgjort til stipend. Men de to siste årene har jeg bodd i leilighet, og dermed fått dekket 40%. Er forsinket ja, pga at jeg fikk barn. 

• Liker 2
AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lett å komme opp i den summen av lån. Om man blir forsinket, noe mange faktisk er, eller om man tjener over fribeløpet eller at man bor rett og slett hjemme. Da får man ingen stipend selv med bestått. Så det har begynt å bli vanlig med 400.000 - 500.000 i studielån.

Så er det andre scenarioer også. Om man går fem år ved BI, så ender man lett på 715.000 kr i studielån. Tar man master ved BI, etter å ha tatt bachelor ved et offentlig universitet, så er det også lett å komme over 500.000 kr i studielån. For ikke å snakke om studier i utlandet - da skyter lånet fart oppover som bare det.

Så det er ikke noe rart ved det - selv nærmer jeg meg 600.000 i studielån.

Anonymkode: 40e27...cb8

• Liker 3

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...