Gå til innhold

Å melde foreldre til mobbere til barnevernet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om det? Når mobbingen blir grovere og mer utspekulert, skolen evner ikke å ta tak i det og foreldrene til mobberne unnlater å få slutt på problemet...

Anonymkode: 108cb...cbb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville både meldt det, og dratt ned i skolegården for å gi buksevann!

• Liker 16
Skrevet

Hva tenker du konkret at barnevernet kan gjøre som er konstruktivt mtp situasjonen på skolen...?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hva har barnevernet med det å gjøre? 

Anonymkode: 1d353...58b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her, det har med at barnet påfører et annet barn skader både fysisk og psykisk og foreldrene ikke tar tak i det og får slutt på det! Da tenker jeg at de ikke ivaretar sin rolle som forelder og da grenser mot omsorgssvikt....

Det er sykt mye som grenser til omsorgssvikt i disse dager 🙄🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 93c56...c33

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er godt mulig jeg drar det for langt, men jeg tenker at barnevernet er en større trussel å ha utover seg i forhold til å få ordnet opp i en situasjon som åpenbart har gått så langt at foreldrene ikke evner å ta tak i det og ordne opp. Barnevernet har også mange tiltak som ikke skolen eller øvrige kommunen har, som er rettet om endring av problematferd.

TS

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er godt mulig jeg drar det for langt, men jeg tenker at barnevernet er en større trussel å ha utover seg i forhold til å få ordnet opp i en situasjon som åpenbart har gått så langt at foreldrene ikke evner å ta tak i det og ordne opp. Barnevernet har også mange tiltak som ikke skolen eller øvrige kommunen har, som er rettet om endring av problematferd.

TS

Så du skal bruke BV som et trussel mot de foreldrene som ikke klarer å ta tak i mobbingen? Du vet at det kan slå tilbake mot deg hvis bekymringen er grunnløs?

• Liker 10
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her, det har med at barnet påfører et annet barn skader både fysisk og psykisk og foreldrene ikke tar tak i det og får slutt på det! Da tenker jeg at de ikke ivaretar sin rolle som forelder og da grenser mot omsorgssvikt....

Hva vet du om at foreldrene «unnlater å ta talk i problemet»? Kanskje de ikke klarer?

Uansett så et det da skolens ansvar.

Hva mener du BV skal gjøre? Hva slags makt tror du at de har? Makt til å instruere foreldrene til oppdragelse? Makt til å gå inn på skolen og blande seg? Vis hva du kan her så du kan delta i din egen debatt. Du skriver som om Bv er en instans man kan sladre til også får de «fiksa på folk» eller noe. Jeg skjønner ikke hva du mener de kan gjøre.

Endret av Rotemor
  • Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre. Barnevernet har ikke noe med det å gjøre. Det er skolen. Hva vet du nøyaktig angående foreldrenes innsats for å få slutt på mobbingen, lurer jeg på? 

Anonymkode: 1d353...58b

• Liker 8
Skrevet

Jeg anbefaler deg å ta en tlf til Konfliktrådet. De er gode på mobbesaker. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Frivillige tilbud, ja.... Men foreldrene (slik du har konkludert) vil jo ikke dette. Så da er det ikke gyldig.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Rotemor skrev:

Hva vet du om at foreldrene «unnlater å ta tal inproblemet»? Kanskje de ikke klarer?

Uansett så et det da skolens ansvar.

Hva mener du BV skal gjøre? Hva slags makt tror du at dr har? Makt til å i striere foreldrene til oppdragelse? Makt til å gå inn på skole. Å blande seg? Vis hva du kan her så du kan delta i din egen debatt. Du skriver som om Bv er en instans man km sladre til også får de «fiksa på folk» eller noe. Jeg skjønner ikke hva du mener de kan gjøre.

Enkelte har fått det for seg at de kan bruke BV til sin egen fordel og som trussel til foreldre om at de kan risikere å miste barna sine, som om det er det BV gjør som hovedprioritering🙄

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Jeg syns ikke du drar dette langt. Det er ikke mulig å ringe opp slike foreldre og fortelle dem at de trenger å ta tak i det ene og det andre. De har sikkert nokk med seg og sin situasjon allerede. Tipser du barnevernet, kan det hende foreldrene får hjelp til å få barnet på rett spor. Barn som mobber og plager andre trenger hjelp. Da kan barnevernet være en god løsning. Jeg tenker at om du ikke er i en posisjon til å ringe opp dem selv, med tips om barneoppdragelse, og fortelle hva barnet faktisk gjør på skolen, så er barnevernet det rette stedet å henvende seg. Da vil denne familien få hjelp!

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Skolen SKAL ta tak i slike ting. Paragraf 9a :) og hvis de ikke tar tak ville jeg gått rett til skolesjefen for da gjør ikke rektor jobben sin. Barnet ditt har krav på å ha det bra på skolen. Jeg jobber selv på skole og så fort noen foreldre(eller barnet selv) sier ifra at barnet føler seg plaga blir det satt inn tiltak med en gang da det er lovpålagt. Skolen kan faktisk svi skikkelig for det hvis de ikke tar det seriøst. Bedre å ta det denne veien altså 🙂 lykke til uansett hva du velger å gjøre. 

Anonymkode: faa54...b43

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skolen SKAL ta tak i slike ting. Paragraf 9a :) og hvis de ikke tar tak ville jeg gått rett til skolesjefen for da gjør ikke rektor jobben sin. Barnet ditt har krav på å ha det bra på skolen. Jeg jobber selv på skole og så fort noen foreldre(eller barnet selv) sier ifra at barnet føler seg plaga blir det satt inn tiltak med en gang da det er lovpålagt. Skolen kan faktisk svi skikkelig for det hvis de ikke tar det seriøst. Bedre å ta det denne veien altså 🙂 lykke til uansett hva du velger å gjøre. 

Anonymkode: faa54...b43

Er klar over det, men så er det en gang sånn at det er foreldrene som sitter med ansvaret for sitt barn og da tenker jeg at BV blir en siste løsning når ingen tiltak har fungert... 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte har fått det for seg at de kan bruke BV til sin egen fordel og som trussel til foreldre om at de kan risikere å miste barna sine, som om det er det BV gjør som hovedprioritering🙄

Jeg vet. Sladreinstans.

Jeg ser for meg at de tror det fungerer som dette fantasiscenarioet:

Barnevernskonsulent: «Vi er uenig i deres takling av mobbeproblemet så derfor skal dere nå tvinges på oppdragelseskurs. Vi skal også avsette rektor på skolen med en annen som bedre kan tukte barn som deres.»

Handmaidstale....

Dessuten: familier som sliter trenger hjelp, ikke straff. Å bli «meldt» til Bv pga mobbing blir ren straff. Skolen bærer ansvar i skoletiden da foreldrene ikke er tilstede.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er klar over det, men så er det en gang sånn at det er foreldrene som sitter med ansvaret for sitt barn og da tenker jeg at BV blir en siste løsning når ingen tiltak har fungert... 

Nei. Skolen har ansvaret på skolen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du skal bruke BV som et trussel mot de foreldrene som ikke klarer å ta tak i mobbingen? Du vet at det kan slå tilbake mot deg hvis bekymringen er grunnløs?

Grunnløs? Hva mener du med det? Når man for eksempel frykter for barnets sikkerhet i nærheten av mobberne, og det åpenbart er informert igjennom skolen og møter om hvordan dette oppleves og bekymringer i rundt dette og foreldrene IKKE tar tak i det? Da tenker jeg at det er et godt grunnlag for å melde bekymring!

• Liker 13
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Grunnløs? Hva mener du med det? Når man for eksempel frykter for barnets sikkerhet i nærheten av mobberne, og det åpenbart er informert igjennom skolen og møter om hvordan dette oppleves og bekymringer i rundt dette og foreldrene IKKE tar tak i det? Da tenker jeg at det er et godt grunnlag for å melde bekymring!

Det er SKOLENS ansvar! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...