AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #1 Skrevet 2. juni 2019 Jeg mener å huske at jeg selv ikke klarte å svelge tabletter før rundt 9 årsalderen, og å svelge en liten tablett er da strengt talt ikke så vanskelig (så rart jeg ikke fikk det til). Når er det normalt at barn kan svelge Paracet f.eks? Anonymkode: 3495b...6bb
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #2 Skrevet 2. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg mener å huske at jeg selv ikke klarte å svelge tabletter før rundt 9 årsalderen, og å svelge en liten tablett er da strengt talt ikke så vanskelig (så rart jeg ikke fikk det til). Når er det normalt at barn kan svelge Paracet f.eks? Anonymkode: 3495b...6bb Ene barnet fikk sprøyter på sykehus da hun var 2 år og 19 måneder gammel. Hun var hysterisk for sprøytene. Fikk valget mellom sprøyter og antibiotika i tablettform. Valgte tabletter og svelget unna uten en protest. Å være ni år før man klarer å svelge tabletter er altfor gammelt. Anonymkode: b4cef...a12 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #3 Skrevet 2. juni 2019 Husker ikke når jeg selv starta med tabeletter, fikk en mikstur da jeg var 7... Her får mini en halv Paracet eller Ibux og klarer fint å svelge ned da hun ble 8. Ei venninne av henne klarte det også da hun hadde behovet på besøk her (snakka selvsagt med foreldrene først!) Anonymkode: 9ffb8...28d
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #4 Skrevet 2. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ene barnet fikk sprøyter på sykehus da hun var 2 år og 19 måneder gammel. Hun var hysterisk for sprøytene. Fikk valget mellom sprøyter og antibiotika i tablettform. Valgte tabletter og svelget unna uten en protest. Å være ni år før man klarer å svelge tabletter er altfor gammelt. Anonymkode: b4cef...a12 Så tidlig? Jeg tror ikke jeg mestrer å svelge tabletter før jeg var ni år som sagt. Fikk det bare ikke til, var helt umulig. Så da jeg hadde penicillin så måtte jeg få det i flytende form, var kanskje 8 år da. Ts Anonymkode: 3495b...6bb
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #5 Skrevet 2. juni 2019 Jeg irriterte meg grønn over at min ikke klarte/ville svelge piller heller på rundt den alderen og litt eldre. Husker ikke når det sluttet å være en kamp hver gang, men godt etter 10 år, i hvert fall. Ikke minst så ble jeg oppgitt når ungen plent nektet å høre når jeg prøvde å si at man ikke skulle smake og smatte på pillen før man svelget den, for samme hvor febersyk eller whatever ungen var så nektet ungen å ta både piller, brusetabletter, smeltetabletter, mikstur med fruktsmak, ja, ALT, fordi det "smakte vondt". Jeg holdt på å bli gal de få gangene barnet var sykt... Ungen skulle på død og liv smatte og smake og svisje alt rundt i munnen, og da er det ikke rart det ikke "smaker godt". SÅ vondt smaker det ikke, at man ikke klarer å raskt svelge noe ned uten å smake på det med hele munnen, men det er tydeligvis vanskelig for barn å lære seg.... Anonymkode: 7d901...99c 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #6 Skrevet 2. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg irriterte meg grønn over at min ikke klarte/ville svelge piller heller på rundt den alderen og litt eldre. Husker ikke når det sluttet å være en kamp hver gang, men godt etter 10 år, i hvert fall. Ikke minst så ble jeg oppgitt når ungen plent nektet å høre når jeg prøvde å si at man ikke skulle smake og smatte på pillen før man svelget den, for samme hvor febersyk eller whatever ungen var så nektet ungen å ta både piller, brusetabletter, smeltetabletter, mikstur med fruktsmak, ja, ALT, fordi det "smakte vondt". Jeg holdt på å bli gal de få gangene barnet var sykt... Ungen skulle på død og liv smatte og smake og svisje alt rundt i munnen, og da er det ikke rart det ikke "smaker godt". SÅ vondt smaker det ikke, at man ikke klarer å raskt svelge noe ned uten å smake på det med hele munnen, men det er tydeligvis vanskelig for barn å lære seg.... Anonymkode: 7d901...99c Uff::(( forstår kampen. Må ha vært frustrerende. Jeg tror ikke jeg hadde noe imot å prøve, men jeg fikk ikke fysisk til å svelge en tablett. Det er merkelig, for jeg kunne jo spise mat liksom... ts Anonymkode: 3495b...6bb
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #8 Skrevet 2. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var over 20... Anonymkode: ac55c...a24 Oi! Før du fysisk fikk ned en tablett? Hva var grunnen til det? ts Anonymkode: 3495b...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #9 Skrevet 2. juni 2019 Jeg sliter fortsatt med å svelge tabletter, små Ibux går greit, men Paracet må jeg dele i to. Det er mange som sliter med dette, ikke bare barn. Vær tålmodig med barna og vis forståelse, jeg husker med grøss og gru tilbake til mine foreldres mas og kjefting rundt dette når jeg var liten, det hjalp på ingen måte.. K40 Anonymkode: d97e5...c9b 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #10 Skrevet 2. juni 2019 Det går lettere ned om man drikker fra flaske. Det er noe med hvordan vi former munnen og kjeven som gjør det visstnok Anonymkode: 933e7...a46 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #11 Skrevet 2. juni 2019 8-åringen får ned Cetrizin. Hvis han får sjokomelk. Og han plages stort av allergi. Min søster på 25 år (tygger!!!) en 500mg paracet for å klare å svelge den ned. Tror ikke dette har noe med alder å gjøre. Noe må dessverre bare læres på godt og vondt. Anonymkode: 227df...9cd 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #12 Skrevet 2. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 8-åringen får ned Cetrizin. Hvis han får sjokomelk. Og han plages stort av allergi. Min søster på 25 år (tygger!!!) en 500mg paracet for å klare å svelge den ned. Tror ikke dette har noe med alder å gjøre. Noe må dessverre bare læres på godt og vondt. Anonymkode: 227df...9cd Interresant at det er flere voksne som også synes dette er vanskelig. Kanskje det ikke var så unormalt likevel at jeg slet med det 😅 det er jo bra ts Anonymkode: 3495b...6bb
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #13 Skrevet 2. juni 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg irriterte meg grønn over at min ikke klarte/ville svelge piller heller på rundt den alderen og litt eldre. Husker ikke når det sluttet å være en kamp hver gang, men godt etter 10 år, i hvert fall. Ikke minst så ble jeg oppgitt når ungen plent nektet å høre når jeg prøvde å si at man ikke skulle smake og smatte på pillen før man svelget den, for samme hvor febersyk eller whatever ungen var så nektet ungen å ta både piller, brusetabletter, smeltetabletter, mikstur med fruktsmak, ja, ALT, fordi det "smakte vondt". Jeg holdt på å bli gal de få gangene barnet var sykt... Ungen skulle på død og liv smatte og smake og svisje alt rundt i munnen, og da er det ikke rart det ikke "smaker godt". SÅ vondt smaker det ikke, at man ikke klarer å raskt svelge noe ned uten å smake på det med hele munnen, men det er tydeligvis vanskelig for barn å lære seg.... Anonymkode: 7d901...99c Jeg er snart 40, og får fortsatt ikke ned Paracet. Jeg er sykt sensitiv i munnen og sliter med å få ned selv p-piller. Jeg kan brekke meg når jeg pusser tenner. Paracet er ikke drasjert og begynner dermed å løse seg opp før jeg får plassert den i munnen. For tabletten må være på helt riktig plass for å gli ned. Da handler det ikke om å 'på død og liv skulle smatte og smake og svisje alt rundt i munnen', det handler om at kjeften nekter å samarbeide med mindre tabletten ligger rett. Jentungen derimot, hun lemper rett ned uten problemer. Til og med svære antibiotikakapsler (ery max?) som seksåring. Takke himmelen, i og med at hun går fast på medisiner. Anonymkode: 05182...1b3 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #14 Skrevet 3. juni 2019 Jeg lærte som barn å ta tabletter med litt mat. Typ, tygg en halv liten kjeks så man er klar for å svelge, så legger man tabletten oppå og svelger uten at tabletten er nær tunge. Noe å drikke i samme svelget hjelper også. Jeg har passert 30 og klarer fortsatt ikke paracet til vanlig uten dette trikset, men klarer p-piller, ibux og faste medisiner på strørrelse med ibux ganske greit med vann. Har tatt den halve kjeksen selv med antibiotika som egentlig skal tas på tom mage, for å få det greit ned. Har vært et par ganger på sykehus hvor det ikke har vært et alternativ å ta med mat, da har jeg fortsatt litt utfordringer. Vann i munnen før man tar i tabletten s deå den har noe å skli ned på er et triks. Anonymkode: f9e5b...cd1 1
Arabella Skrevet 3. juni 2019 #15 Skrevet 3. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ene barnet fikk sprøyter på sykehus da hun var 2 år og 19 måneder gammel. Hun var hysterisk for sprøytene. Fikk valget mellom sprøyter og antibiotika i tablettform. Valgte tabletter og svelget unna uten en protest. Å være ni år før man klarer å svelge tabletter er altfor gammelt. Anonymkode: b4cef...a12 Barnet ditt var altså tre år og syv måneder med andre ord. 7
Ulrikke Skrevet 3. juni 2019 #16 Skrevet 3. juni 2019 Jentungen her hatet alt av miksturer. Jeg vet ihvertfall at hun svelget antibiotikatabletter på 4-årsdagen,da hadde hun streptokokker og vi har bilde av henne fordi hun hadde bursdag osv.... Husker ikke om det var første gangen... Jeg har også venninner på over 40 som synes det er vanskelig, men gjør det allikevel.... Sannsynligvis veldig individuelt!
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #17 Skrevet 3. juni 2019 Min gutt begynte å svelge tabletter da han var 4 og måtte begynne med jerntilskudd. Han skulle egentlig ta flytende, men han taklet ikke smaken i det hele tatt. Fikk tilbud om tabletter i stedet og svelget dem ned som han aldri skulle gjort noe annet. Bonus at han da også kunne ta paracet i tablettform siden han også hatet stikkpiller. Han er vanligvis veeeeldig skeptisk til å prøve nye ting, så jeg tviler på jeg hadde fått ham til å prøve det på noen år, hadde det ikke vært for at alternativet var verre. 😛 Anonymkode: 6e393...1d9
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #18 Skrevet 3. juni 2019 Her har de vært ca 9-10 år gamle. Før det fikk de smeltetabletter. Så var det tomt og da var valget ha hodepine eller svelg tabletten. Da gikk det gitt. Det er litt psykologi i dette også. Vi er jo programmert til å tygge godt før vi svelger, så det å svelge en hel tablett føles ikke riktig. Jeg har ikke problemer med å svelge tabletter, tar flere tabletter daglig. Men hvis jeg begynner å tenke over det, da går det ikke. Anonymkode: e52eb...844
Millimani Skrevet 3. juni 2019 #19 Skrevet 3. juni 2019 En spiseskje med syltetøy, tabletten skjult så godt som overhodet mulig i syltetøyet, rett i munn og svelg, så et glass vann eller saft umiddelbart etterpå
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #20 Skrevet 3. juni 2019 Dattra på 11 får fremdeles stikkpiller Paracet 😏 men klarer å svelge Ibux! 👍🏼 Anonymkode: 046af...31e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå