Gå til innhold

Hunden jeg passer spiser ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg passer på en 13 år gammel rottweiler guttehund. Første dagene hadde han veldig god appetitt. Nå rører han nesten ikke maten sin. I dag spiste han halvparten av det han skal i løpet av dagen. I går spiste han ikke. Jeg følger eierens foringsrutiner, men han får nok litt mere godbiter enn han pleier her. Han spiser gress og løvetann når vi går tur med han.

Er ikke vant med store hunder. Han er ikke mere slapp enn han har vært før, og bærer veldig tydelig preg av alderdom. 

Er det godbitene som gjør at han spiser mindre?

Bør jeg være bekymret?

Anonymkode: 83541...6a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For my godbiter kan fort gjøre magen litt i ulage, du kan heller prøve å bruke litt av dagsrasjonen med hundefor som godbit, altså at du blander det litt.

Anonymkode: b4e91...b47

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo snakke med eier om dette?

Anonymkode: db31c...2bc

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe du burde snakke med eier om. Eier kan svare deg på om dette er normalt for hunden eller om en slik oppførsel kan knyttes til noe

Anonymkode: 4c0cb...4a4

AnonymBruker
Skrevet

Og spise gress er vel et klassisk tegn på magetrøbbel hos hunder. De gjør det for å kunne kaste opp har jeg hørt.

Anonymkode: 0700f...9ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan være at han savner eieren sin også.

kutt ned på godbiter og heller gi mat som belønning

Anonymkode: a5a8a...91d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og spise gress er vel et klassisk tegn på magetrøbbel hos hunder. De gjør det for å kunne kaste opp har jeg hørt.

Anonymkode: 0700f...9ae

Sant dette, min hund spiste gress hver eneste gang han var dårlig i magen

Anonymkode: 9813c...40b

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å gi håndfore han, evt. kast foret på gulvet eller på plenen sånn at han må lete litt etter maten. 

Anonymkode: 01809...065

AnonymBruker
Skrevet

Min hund spiser alltid lite første dagene på ny plass:) 

Anonymkode: 0d6bb...82b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal prøve å snakke med eier, men ville ikke uroe henne for mye og ville høre om det var noen mulige forklaringer først. Hun har bare hatt han i to år (omplasseringshund) og dette er første gang hun er borte fra han i flere dager.

Har hatt han en uke snart og han har ikke kastet opp noe enda.

Har gitt han griseører og oksehud når jeg jobber med skoleoppgaver (er midt i eksamensperiode). Er litt redd for at han skal kjede seg. Han finnes ikke leken, men blir -veldig- glad når jeg snakker med han og børster han. Han har noe redusert syn. Og så gir jeg leverbiter når vi har vært på tur og når han roer seg etter at det kommer skarpe lyder som skremmer han. Samboer gir han leverbiter litt nå og litt da bare fordi han er en snill og god hund. Kanskje kutte ned litt på de leverbitene? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Oksehud og griseører er veldig tungt fordøyelig, og kan legge seg som en uformelig klump i magen og tette igjen. Ikke gi han mer av det inntil videre. Det er tunge saker å fordøye for en gammel hund. Spør eieren om hvor ofte han får det hjemme og om han tåler det godt vanligvis.

At han spiser gress tyder på at han vil kaste opp eller forsøker å gjøre det, så han kjenner åpenbart at noe i magen er feil.

Anonymkode: 43067...92b

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oksehud og griseører er veldig tungt fordøyelig, og kan legge seg som en uformelig klump i magen og tette igjen. Ikke gi han mer av det inntil videre. Det er tunge saker å fordøye for en gammel hund. Spør eieren om hvor ofte han får det hjemme og om han tåler det godt vanligvis.

At han spiser gress tyder på at han vil kaste opp eller forsøker å gjøre det, så han kjenner åpenbart at noe i magen er feil.

Anonymkode: 43067...92b

Spurte før hun dro om det var greit at jeg ga han slike ting. Hun bruker ikke å gi noe, men synes det er helt greit at vi skjemmer han bort litt. Hun sliter litt økonomisk (ikke hun som har betalt for reisen sin) og sparer til flere ting.

Hun våkner ikke før i 12 tiden så jeg får ikke snakket med henne før det.

Holder igjen på slike ting inntil videre. 

TS

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spurte før hun dro om det var greit at jeg ga han slike ting. Hun bruker ikke å gi noe, men synes det er helt greit at vi skjemmer han bort litt. Hun sliter litt økonomisk (ikke hun som har betalt for reisen sin) og sparer til flere ting.

Hun våkner ikke før i 12 tiden så jeg får ikke snakket med henne før det.

Holder igjen på slike ting inntil videre. 

TS

Der har du det. Han pleier altså ikke få det, og dermed vet du ikke hvordan magen hans reagerer på det. Det er veldig, veldig lite lurt å gi hunder nye typer mat eller snacks de ikke er vant til å få, for det gir ofte magetrøbbel av en eller annen sort. 

Har hund selv, og hun tåler overhodet ikke kjøttbein for eksempel. Enten får hun full forstoppelse av det, eller så blir det diare. Enten eller. Mye hunden ikke tåler.

Griseører er veldig mye fett, og de er også salte, og gir ofte magetrøbbel. Det er mange som sier det kun er anbefalt å gi maks ett griseøre pr UKE bare.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tror det er viktig at han omtrent bare får den maten han er vant med.

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg snakket med eier. Hun har tidligere nevnt at han ikke skulle ha kjøttbein da han reagerer på det.

Hun har brukt å gi han griseører og lignende før hun havnet i sin nåværende økonomiske situasjon, men ikke en hver dag slik jeg har gjort nå. Det er nok bare det. Han virker frisk ellers så hun er ikke veldig bekymret så lenge han drikker som vanlig, og det gjør han. Hun sier også at han er veldig sensitiv og reagerer på hennes humør og at det kan spille inn noe. Hun bruker også å gi han en gulerot i ny og ne. Denne bruker han gjerne litt tid på selv om han egentlig kan gafle den i seg hvis han vil. Kommer til å prøve det i morgen. Hun bruker også å si "Værsågod spis!" slik at han vet at han får lov, og det har ikke jeg tenk på engang.

I dag kjører jeg på med kun fôr.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...