Gå til innhold

Hvilken hunderase?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har en hunderase å anbefale som kan passe sammen med en samojed?

Vi har en samojed tispe fra før av på 20 kg og vurderer en hund nummer to i løpet av året. Ønsker ikke en til samojed pga. mye lyd og ganske høyt stressnivå. Vi savner en hund som liker kos og nærhet, ikke slik som vår som blir for varm etter tre minutter med kos 😂 Vil stort sett bare ligge på gulvet. Og takler sommeren ganske dårlig. Ellers er samojeden er veldig flott rase altså, vi går mye tur og det er viktig at hund nr. 2 klarer å bli med på de samme turene. Vi ønsker helst at den skal være liten til medium, ikke typisk bjefferase, og kjekt hvis den er samarbeidsvillig og kan være rolig inne. Pels og røyting har ikke så mye å si. 

Vi har vurdert whippet, det som skremmer litt er at de gjerne takler vinteren dårlig. Har også vært inne på fransk bulldog, men egentlig slått det fra oss grunnet alle helseproblemene. 

Noen som har anbefalinger? 

Anonymkode: 276b3...403

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Toller? Australian Sheepdog? 

Anonymkode: 9b8d1...85a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ønsker en medium rase som tåler veldig lange turer i terreng anbefaler jeg Tibetansk Terrier, den har lange bakbein og har en vanvittig spenst. Den er rolig inne (bortsett fra at den kan være litt rampete), liker kos, lager lite lyd og elsker andre hunder.

Anonymkode: 44cd5...c59

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Toller? Australian Sheepdog? 

Er det samme som Australian Shepherd? Synes de er utrolig fine. Men tenkte kanskje de var enda mer krevende enn rasen vi har, på nivå med border collie. 

AnonymBruker
Skrevet

Gå for en Shiba, rolig spisshund som bjeffer lite og har lavt stressnivå generelt. Vakre og selvstendige, og kan gå lange turer, men flipper ikke ut av noen litt roligere dager innimellom.

Anonymkode: c1c2b...886

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det samme som Australian Shepherd? Synes de er utrolig fine. Men tenkte kanskje de var enda mer krevende enn rasen vi har, på nivå med border collie. 

Selvfølgelig. Bare jeg som kryssa øya seint på kvelden. 

Nå er jo ikke samojed noen low maintenance-rase selv, men skal ikke være skråsikker på om aussie krever mer. 

Ellers har du jo også flotte norske raser som buhund og lundehund. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig. Bare jeg som kryssa øya seint på kvelden. 

Nå er jo ikke samojed noen low maintenance-rase selv, men skal ikke være skråsikker på om aussie krever mer. 

Ellers har du jo også flotte norske raser som buhund og lundehund. 

Nei samojed er absolutt ikke low maintenance. Men tenkte mer på at vi ikke driver aktivt innen en spesifikk hundesport som de gjerne krever. Hos oss er det mest tur, litt søk og lydighet, kjettingtrekk og etterhvert kløv. Men alt på hobbybasis.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå for en Shiba, rolig spisshund som bjeffer lite og har lavt stressnivå generelt. Vakre og selvstendige, og kan gå lange turer, men flipper ikke ut av noen litt roligere dager innimellom.

Anonymkode: c1c2b...886

Har vært inne på tanken. De er så fine, men må innrømme jeg er litt skeptisk da jeg har hørt mye at de er som katter, sære og veldig dominante med andre hunder😅 

AnonymBruker
Skrevet

Welsh springer spaniel❤️ Jeg tror jeg kommer til å ha denne rasen hele mitt liv. Tispen jeg har nå er verdens godeste og snilleste hund, utrooolig glad i mennesker (det er noe enhver hundeeier jeg treffer på tur påpeker om henne) og også veldig glad i andre hunder. I tillegg er de jo veldig vakre.

Medium hund, tror mi veier rundt 18-20kg.

Anonymkode: 5ebff...817

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med Spaniel? 

Anonymkode: c187c...3e1

Skrevet (endret)

Jeg foreslår den mest populære hunderasen i Storbritannia; labradoren. Den finnes i gul, svart og sjokoladebrun. Fine, trofaste, glupe og lett-trente hunder. Ikke uten grunn de brukes så mye i forskjellige yrker, som både blindehunder, tollhunder og jakt og lydighet.

Det finnes to typer labrador. Selv om de er samme rase, er de litt forskjellige. Det ene er jaktlabrador, en slank og rask og energisk type labrador. Så har vi den vanlige familiehunden-type labrador, mye tyngre og har lettere for å bli tjukk. Utstillingstypen de foretrekker på show.

Jeg synes de brune labradorene er utrolig pene 🙂 Og blikket til en labrador? Er ikke de nydelige?

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Border collie, mildt koselig gemytt. Vakker og den mest intelligente av hunderasene. Hadde en border collie i oppveksten, den var en utrolig snill og smart hund. Rolig og harmonisk, veldig lite bjeffing.

Endret av Lothlorien-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...