Gå til innhold

Blir baby i magen påvirket av mors smerter/stress?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en del ganger de siste ukene måttet legge meg ned fordi det har vært lite liv i magen. Har hele tiden vært helt vilt der inne fra, med turning, sparking og vriing. Har kjent liv til alle døgnets tider. Men de siste ukene har det vært mye stress på jobb, jobber mye overtid i tillegg til at jeg har fått kraftige bekkenleddssmerter. Det er i disse ukene babyen også har blitt roligere. Da må jeg legge meg ned, drikke noe kaldt, og dytte litt i magen ei stund før det blir noe form for reaksjon.

Forrige uke ble jeg delvis sykemeldt og har fått hentet meg inn igjen. 2-3 dager inn i sykemeldingen var babyen tilbake i det bevegelsesmønteret jeg kjenner til. 

Så jeg lurer rett og slett på om babyer i magen reagerer på stress/smerter? Og hvilken effekt det eventuelt vil ha på dem?

Anonymkode: f92f1...030

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er ganske kjent at stress kan ha en svært stor innvirkning på barnet i magen. Google det og du vil få en rekke gode artikler om nøyaktig hva som skjer med babyen og hvordan det påvirker svangerskapet ditt som sådan. Rådfør deg med fastlegen din om dette, det er svært viktig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er også noe nyere forskning som viser at mors stress/angst ikke nødvendigvis skader fosteret 

https://www.nrk.no/livsstil/mors-angst-under-svangerskapet-skader-ikke-barnet-1.13757806

De mener det ikke er hensiktsmessig at mor skal ha dårlig samvittighet og bli redd for å skade babyen når de utsettes for stress. Når det er sagt kan jo stress påvirke mors helse negativt som kan gjøre svangerskapet tyngre, så det er vel best å unngå overdrevent stressende situasjoner om mulig. 

Anonymkode: 8eb0f...a11

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en del ganger de siste ukene måttet legge meg ned fordi det har vært lite liv i magen. Har hele tiden vært helt vilt der inne fra, med turning, sparking og vriing. Har kjent liv til alle døgnets tider. Men de siste ukene har det vært mye stress på jobb, jobber mye overtid i tillegg til at jeg har fått kraftige bekkenleddssmerter. Det er i disse ukene babyen også har blitt roligere. Da må jeg legge meg ned, drikke noe kaldt, og dytte litt i magen ei stund før det blir noe form for reaksjon.

Forrige uke ble jeg delvis sykemeldt og har fått hentet meg inn igjen. 2-3 dager inn i sykemeldingen var babyen tilbake i det bevegelsesmønteret jeg kjenner til. 

Så jeg lurer rett og slett på om babyer i magen reagerer på stress/smerter? Og hvilken effekt det eventuelt vil ha på dem?

Anonymkode: f92f1...030

Har ikke peiling men jeg var sykt stressa hele tiden mens jeg gikk gravid, men det gikk bra. Jeg heter jo nærmest stressa til mellomnavn da så... 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er også noe nyere forskning som viser at mors stress/angst ikke nødvendigvis skader fosteret 

https://www.nrk.no/livsstil/mors-angst-under-svangerskapet-skader-ikke-barnet-1.13757806

De mener det ikke er hensiktsmessig at mor skal ha dårlig samvittighet og bli redd for å skade babyen når de utsettes for stress. Når det er sagt kan jo stress påvirke mors helse negativt som kan gjøre svangerskapet tyngre, så det er vel best å unngå overdrevent stressende situasjoner om mulig. 

Anonymkode: 8eb0f...a11

Da blir hun jo ennå mer stressa... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var gjennom mye dritt mens jeg var gravid, og MYE stressa, og det gikk helt fint. Bare prøv å roe deg ned når det er som verst.

Anonymkode: fb102...6b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eg opplevde mye tungt på jobb og stressa mykje. Det var veldig tøft å stå i den situasjonen. Tok det opp med jordmor, ho sa det blir født friske barn på Gaza stripen. Det går stort sett fint sa ho. 

Ut kom ein pitteliten frisk baby. Har ikkje funnet forskning som hevde SGA kan kome av stress. 

Anonymkode: 0d5b9...902

AnonymBruker
Skrevet

Personlig tror jeg ikke stress og smerter er en faktor. Har ei lita tulle på 10 måneder. Da jeg var 6,5 mnd gravid våknet jeg av ekstrem smerte under en powernap etter jobb, hastet til sykehus i ambulanse og måtte operere blindtarmen 24t senere. Jeg var livredd, stresset som jeg aldri har stresset før, smerter herfra og til månen, fastet pga jeg skulle inn til operasjon når som helst. 

Baby er frisk og rask, blid og fornøyd. Har så mye energi at jeg er utslitt når kvelden kommer. Hun går og det er ikke bare, bare. 

Anonymkode: 7aac8...763

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig tror jeg ikke stress og smerter er en faktor. Har ei lita tulle på 10 måneder. Da jeg var 6,5 mnd gravid våknet jeg av ekstrem smerte under en powernap etter jobb, hastet til sykehus i ambulanse og måtte operere blindtarmen 24t senere. Jeg var livredd, stresset som jeg aldri har stresset før, smerter herfra og til månen, fastet pga jeg skulle inn til operasjon når som helst. 

Baby er frisk og rask, blid og fornøyd. Har så mye energi at jeg er utslitt når kvelden kommer. Hun går og det er ikke bare, bare. 

Anonymkode: 7aac8...763

Men ting kan komme senere i oppveksten. Min mor hadde mye stress/angst da hun var gravid med meg. Jeg ble et veldig nervøst barn. Var nervøs gjennom hele barndommen, gikk til og med til barnepsykolog.

Anonymkode: 52ad9...8d7

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ting kan komme senere i oppveksten. Min mor hadde mye stress/angst da hun var gravid med meg. Jeg ble et veldig nervøst barn. Var nervøs gjennom hele barndommen, gikk til og med til barnepsykolog.

Det har neppe med din mors graviditet å gjøre. 

Anonymkode: d23c3...ff4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi skal rimelig langt utenfor normalen før stress og vanskelige følelser skal kunne påvirke fosteret. Som nevnt har det blitt født barn til alle tider og under alle omstendigheter, i hungerkatastrofer og utbombede byer. Selv gikk jeg gjennom et tøft samlivsbrudd i graviditeten, uten at det vekket bekymring for fosterets helse hos jordmor.

Anonymkode: 916ba...4ff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen at jeg måtte roe ned og begynne å ta mer paracet (mot bekkensmerter) fordi barnet kunne påvirkes av stresshormoner. 

Anonymkode: e3d5b...af3

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men én angstdiagnose kan ikke det gå i arv? 

Skrevet

Har du snakka med helsepersonell om dette, og sagt at du i periodar har kjent lite liv? Det trur eg kan vere lurt. I tillegg vil eg anbefale denne sida, som alt for få veit om: https://kjennliv.no/

Når det gjelder stress i graviditeten blir det som påpeikt over meg i tråden født friske barn i alle omstendigheiter. Sjølv blei eg gravid med minstemann rett etter at sonen min døyde, og 2 månader før fødselen gjekk eg gjennom ein skilsmisse. No er guten 3 år og frisk og rask, sjølv om eg mildt sagt hadde mykje vondt i livet mitt når han var i magen.

Men det vil ikkje seie at det er godt for ein gravid kropp å vere stressa og ha det vondt. Men dette handlar meir om den gravide sin helsetilstand enn fosteret tenkjer eg. Om ein kjenner at ein er stressa og ikkje taklar meir, burde ein roe ned og slappe av for sitt eiget beste.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...