Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner du noen som bare får toppkarakterer? Hva kjennetegner disse vil du si?

Anonymkode: 550ee...5e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bare toppkarakterer,  Sønnen min får det samme nå ved å følge mitt råd, å se på studiene som en jobb og holde vanlige arbeidstider hele semesteret. Følg oppsatte planer, forbered deg til alle forelesninger, og ta imot alle tilbud om oppgaveleveringer. Verre var det ikke.

Anonymkode: e06a0...62e

• Liker 12
Skrevet

Ingen får bare Aer. Da lyver de godt. Det er vanlig å få en og annen A innimellom, men ikke utelukkende kun Aer. Når det er sagt så kan man ligge på et ganske høyt karaktersnitt jevnt over da. Og det som kjennetegner "superstudentene" er vel egentlig at de kjenner godt til hva som er viktig i pensum og klarer å luke ut det før eksamen, vet hvordan man besvarer oppgaven på en effektiv og fullverdig måte, har oversikt over teorier og forklaringer og kan vise til disse, samt at de utviser en viss grad av selvstendighet når de svarer på oppgaven. Man skal aldri undervurdere en kritisk sans.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, NewInTown said:

Ingen får bare Aer. Da lyver de godt. Det er vanlig å få en og annen A innimellom, men ikke utelukkende kun Aer. 

Jeg hadde kun Aer i bachelorgraden jeg tok. Fagene var enkle og man hadde mulighet til å ta opp fag. Jeg er hverken spesielt smart eller en spesielt disiplinert student. Jeg gikk på et lett studie. 

Anonymkode: 53a98...3a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, NewInTown skrev:

Ingen får bare Aer. Da lyver de godt.

Wow. Jo folk får faktisk bare A'er. Noen er smartere og mer dedikert enn andre.

Anonymkode: 1f01a...a2a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kompis som bare får A'er. Han studerer ikke mye, men han studerer smart. Det vil si han har noen studieteknikker for å gå gjennom det meste av pensumen på effektiv mulig måte.

Anonymkode: 99ee3...3b8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kun Aer i bachelorgraden jeg tok. Fagene var enkle og man hadde mulighet til å ta opp fag. Jeg er hverken spesielt smart eller en spesielt disiplinert student. Jeg gikk på et lett studie. 

Hvilket studie er det?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så det går kun på studieteknikker? Ikke noen typer personlighet? Eller oppvekstmiljø?

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig fins det folk som bare får A-er, både på "enkle" og "vanskelige" studier. Folk er forskjellige.

Anonymkode: c66f7...519

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke heng dere opp i A ene nå, la oss heller si bare toppkarakterer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, NewInTown skrev:

Ingen får bare Aer. Da lyver de godt. Det er vanlig å få en og annen A innimellom, men ikke utelukkende kun Aer. Når det er sagt så kan man ligge på et ganske høyt karaktersnitt jevnt over da. Og det som kjennetegner "superstudentene" er vel egentlig at de kjenner godt til hva som er viktig i pensum og klarer å luke ut det før eksamen, vet hvordan man besvarer oppgaven på en effektiv og fullverdig måte, har oversikt over teorier og forklaringer og kan vise til disse, samt at de utviser en viss grad av selvstendighet når de svarer på oppgaven. Man skal aldri undervurdere en kritisk sans.

Noen får jo faktisk bare A, selv om et rent A-snitt er sjeldent. 

Jeg har desidert flest A, men også noen B. Jeg er enig med AB 62e i det med å se studiene som en jobb, med normale arbeidstider hver dag hele semesteret. 

Mitt andre råd er rett og slett å slutte å ha så fokus på eksamen. Mange bruker så mye energi på å spekulere på hva som kommer til å komme på eksamen, og øver målrettet på akkurat de oppgavene som har kommet de siste årene, særlig hvis noe går igjen. Noen ganger så lønner det seg, fordi det samme temaet kommer og disse som studerer bare for eksamen får god karakter selv om de bare kan halve pensum. Men rett som det er så går disse på en skikkelig smell, og er gjerne kjempesure fordi "eksamen var så rar, det kom jo noe vi aldri har sett før...." Bare bruk tida på lære faget. Har du skjønt det så fikser du eksamen uavhengig av om oppgaven likner på fjordårets eller ei. Du blir også mye bedre i faget, sånn når du skal ha det med deg ut i det virkelige liv etterpå. 

Anonymkode: faded...21a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

min bror og hans beste venn gikk ut med nesten bare A på siv ing. De er over gjennomsnittet smarte, har stor arbeidskapasitet og var flink til å bruke tiden sin foruftig under studiet. Ingen TV-titting, lite festing.

Anonymkode: 53d0c...9d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bare A'er. Fikk ikke toppkarakterer på ungdomsskole og VGS, men det fikk jeg på hele den høyere utdannelsen min. For min del tror jeg det kommer av en enorm interesse for faget mitt. Jeg elsket hvert sekund av studiene.

Anonymkode: f9cd1...ed6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke bare Aer, men jeg har en god del, og jevnt over bare gode karakterer. Det handler mye om å se de store linjene fremfor å bli opphengt i detaljer, se sammenhenger og konsekvenser, kunne formulere seg presist og rydelig, og ikke skrive for mye dill i besvarelsen. Svar på spørsmålet, ikke skriv alt du kanskje muligens kan relatere till emnet for å vise hva annet du kan.

Anonymkode: 19b88...4f1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, NewInTown skrev:

Jo - noen av oss gjør det. Noen av oss leser tematikken før forelesning og repeterer etterpå. Diskuterer med medstudenter og gjør alt av oppgaver. Noen av oss behandler studier som jobb og jobber med fag 6-9 timer hver eneste dag, samt noe oppgaveskriving og mappearbeid i helger. Og da er det virkelig ikke så vanskelig å få A. Min erfaring er at karakteren gjenspeiler innsatsen... 

Anonymkode: 5ec19...20f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vitnemålet mitt er ca 70% A og 30% B. Leste som faen. Tror ikke det er noe hokus pokus egentlig, innsats og resultat henger nært sammen.

Anonymkode: d2596...c7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg søkte jobb, så sa de at de som kun hadde A som regel ble lagt langt ned i søkerbunken, for det vitnet om at de ikke hadde tilegnet seg kunnskap om livet. Kun studier. 

Anonymkode: ffa14...7e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilket studie er det?

Bachelorgrad i samfunnsøkonomi. Men det hører med til historien at vi hadde svært mange valgfrie emner i vår bachelorgrad slik man kunne velge vekk mange av de vanskelige emnene. Hadde man lyst kunne man gjøre bachelorgraden mye mer krevende enn det jeg gjorde den.  Jeg hadde også hatt matematikk på videregående så jeg kunne den obligatoriske matematikken man måtte lære på studiet. 

AnonymBruker
Skrevet

Får bare A og B. Er ustrukturert, går sjelden på forelesninger (alle foreleserne mine legger ut forelesningsnotatene på nett), og prokrastinerer så lenge som mulig. Lærer meg som regel hele pensum et par uker før eksamen, og gjør arbeidskrav den dagen de skal leveres inn. Har vært slik hele livet, aldri behøvd å lese noe særlig for å få gode karakterer. Går en realfagslinje, og min studieteknikk er at jeg leser over foreleseren sine notater og løser masse gamle eksamenssett før eksamen. Denne metoden har foreløpig ikke slått feil. 

Anonymkode: 15c8c...d29

• Liker 4
Skrevet

De fleste som får toppkarakterer på ingeniørstudier er meget interessert, og jobber som regel langt mer strukturert og mer enn de som får gjennomsnittlige karakterer. Og man må nok være over snittet intelligent, selv om det nok ikke er den viktigste faktoren. Er man dritsmart men lat så får man ikke toppkarakterer som ingeniør. Mange vil nok mene at en de kjenner "festet 7 dager i uka, leste aldri og fikk A i alt", men dette er i beste fall sterkt overdrevet. Som antydet, det viktigste er nok sterk interesse for studiet og dermed motivasjonen til å jobbe mye med fagene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...