Gå til innhold

Jeg klarer ikke å forstå noen som helst dialekter i Norge i det hele tatt!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke engang "pen" bergensdialekt. Bergensdialekten som sådan har ikke a-endelser. 

Anonymkode: f06f6...8fc

Sannheten er at ingen snakker bokmål, det er et skriftspråk. Når en med pen bergensdialekt sier jeg, uttales det jæi. Samme med en fra vestkanten i Oslo, de sier jæi ikke jeg. Konklusjonen er, noen innbiller seg at de snakker bokmål, men de gjør det ikke. 

Anonymkode: d458f...b13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette må være tøys. Så elendig språkøre kan da ingen ha? 

Jeg syntes datteren min har dårlig språkøre som ikke forstår svensker og dansker, men Norges dialekter skjønner selv småbarn. Har jobbet i barnehage og ingen av småungene reagerer på dialektene annet om å spørre om et annerledes her og der. Og ja jeg er også oppvokst i Oslo. 

Anonymkode: 85487...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg skjønner ingenting dersom det er skrivefeil i en setning. Leste dette på VG en gang: "Mann fløyet til sykeuhs etter MC-ulykke". Hva i all verden betyr "sykeuhs"?! Skjønte ingenting...

Ts

Anonymkode: 965c2...fae

Hei TS. Ikke prøv deg 😂

For emaxlpe, it deson’t mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod aepapr, the olny iprmoatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer are in the rghit pcale. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit pobelrm.

S1M1L4RLY, Y0UR M1ND 15 R34D1NG 7H15 4U70M471C4LLY W17H0U7 3V3N 7H1NK1NG 4B0U7 17.

Anonymkode: e4b86...d61

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norsk er slik folk fra Oslo kommune snakker. Folk fra de andre norske kommunene snakker, etter min mening, altså 10 ganger mer uforståelig enn innfødt stamme-gresk.

Ts

Du får flytte til et annet sted da. Bergen eller Tromsø f.eks. Kanskje du lærer deg ett og annet. 

Anonymkode: af021...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sannheten er at ingen snakker bokmål, det er et skriftspråk. Når en med pen bergensdialekt sier jeg, uttales det jæi. Samme med en fra vestkanten i Oslo, de sier jæi ikke jeg. Konklusjonen er, noen innbiller seg at de snakker bokmål, men de gjør det ikke. 

Jeg forstår ikke hvorfor du siterer meg her. 

Hvor mange er det forresten som uttaler "jeg" akkurat sånn som det skrives? Er det noen i det hele tatt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må være tøys. Så elendig språkøre kan da ingen ha? 

Jeg syntes datteren min har dårlig språkøre som ikke forstår svensker og dansker, men Norges dialekter skjønner selv småbarn. Har jobbet i barnehage og ingen av småungene reagerer på dialektene annet om å spørre om et annerledes her og der. Og ja jeg er også oppvokst i Oslo. 

Anonymkode: 85487...379

Jaså? Hvor gammel er dattera di? Skjønner hun stavangersk og setesdalsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte idiottråder er ganske så morsomme og underholdende. Noen har til og med et viktig tema man faktisk kan diskutere.

Denne er ikke en av dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor du siterer meg her. 

Hvor mange er det forresten som uttaler "jeg" akkurat sånn som det skrives? Er det noen i det hele tatt?

Mest sannsynlig ingen,og derfor er det heller ingen som snakker bokmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS. Ikke prøv deg 😂

For emaxlpe, it deson’t mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod aepapr, the olny iprmoatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer are in the rghit pcale. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit pobelrm.

S1M1L4RLY, Y0UR M1ND 15 R34D1NG 7H15 4U70M471C4LLY W17H0U7 3V3N 7H1NK1NG 4B0U7 17.

Anonymkode: e4b86...d61

Beklager, jeg skjønte ingenting av det du skrev der.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Dette kan umulig være sant. At man ikke forstår enkelte dialektord er normalt, og at man sliter litt med enkelte dialekter fra veldig avsidesliggende plasser. Men dette høres overhodet ikke normalt ut. Dersom dette faktisk er sant (noe jeg tviler på), bør du ta kontakt med en språkpedagog av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager var det du skrev der? "æ skjønne ikke", hva i svarte betyr det?!  Å ja, det betyr jo "jeg skjønner ikke", du forklarte jo at det betyr det.

Ts

Jeg har mine tvil om at en fra Oslo sier hva i svarte 😉

Anonymkode: e8297...3c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fullt av ulike dialekter i Oslo. Hva gjør du om sjefen din er fra Tromsø? Læreren fra Bergen, barnas venner fra Bodø? Butikkdama fra Alta og kollegaer fra Moss og Fredrikstad? Du bor kanskje i en bolig der du har andre til å passe på deg? Oslo er den kommunen med størst tilflytting så må være ganske vanskelig å fungere i samfunnet? Særlig opp mot skole, barn og jobb tenker jeg. 

Anonymkode: 5d0a9...871

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fullt av ulike dialekter i Oslo. Hva gjør du om sjefen din er fra Tromsø? Læreren fra Bergen, barnas venner fra Bodø? Butikkdama fra Alta og kollegaer fra Moss og Fredrikstad? Du bor kanskje i en bolig der du har andre til å passe på deg? Oslo er den kommunen med størst tilflytting så må være ganske vanskelig å fungere i samfunnet? Særlig opp mot skole, barn og jobb tenker jeg. 

Anonymkode: 5d0a9...871

Vet du hva, da må jeg rett og slett be dem om å legge om til engelsk.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner du totninger da? Hva med svensk?

Anonymkode: 0cfdd...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst, jeg klarer rett og slett IKKE å forstå noen som helst dialekter i Norge det hele tatt! Er jeg utenfor kommunegrensa til Oslo kan folk like gjerne snakke gresk for min del. Jeg skjønner ikke hva folk sier i Skien, jeg skjønner ikke hva folk sier i Kongsberg, jeg skjønner ikke hva folk sier i Bergen, jeg skjønner ikke hva folk sier i Trondheim, jeg skjønner ikke hva folk sier i Stavanger, jeg skjønner ikke hva folk sier i Bodø, jeg skjønner ikke hva folk sier i Lofoten, jeg skjønner ikke hva folk sier i Tromsø, jeg skjønner ikke hva folk sier i Finnmark, jeg skjønner ikke hva folk sier i Hammerfest, jeg skjønner ikke hva folk sier i Voss, jeg skjønner ikke hva folk sier i Kristiansand, jeg skjønner ikke hva folk sier i Telemark, jeg skjønner ikke hva folk sier i Lillehammer, jeg skjønner ikke hva folk sier i Fredrikstad, jeg skjønner ikke hva folk sier i Sarpsborg, jeg skjønner ikke hva folk sier i Halden, jeg skjønner ikke hva folk sier i Nøtterøy, jeg skjønner ikke hva folk sier i Sandefjord, jeg skjønner ikke hva folk sier i Larvik, jeg skjønner ikke hva folk sier i Tønsberg, jeg skjønner ikke hva folk sier i Drammen, jeg skjønner ikke hva folk sier i Akershus, altså, jeg skjønner ikke engang hva folk sier i BÆRUM, og det er bare noen få minutter unna Oslo sentrum. Helt seriøst, altså, dersom jeg skal kommunisere med en nordmann som ikke er oppvokst i Oslo kommune må de rett og slett snakke engelsk til meg, ellers klarer jeg ikke å skjønne en dritt. Jeg har prøvd å lytte intenst og konsentrere meg så godt jeg bare kan, men det går bare rett og slett ikke. Skjønner ikke et eneste ord! Alt høres bare ut som "hjglkghjlhgljhsaolslodwkifejgjugkvibikgskowefoskfisogjutholojhgkjhgkhjghkj" for meg! Er dette her normalt, eller er det bare meg?

PS! Og nei, jeg er ingen utlending. Jeg er både født og oppvokst her i Oslo kommune.

Nei, det er ikke normalt🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Noe så dumt... hvis du ikke tuller så er det noe alvorlig galt en plass😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst, jeg klarer rett og slett IKKE å forstå noen som helst dialekter i Norge det hele tatt! Er jeg utenfor kommunegrensa til Oslo kan folk like gjerne snakke gresk for min del. Jeg skjønner ikke hva folk sier i Skien, jeg skjønner ikke hva folk sier i Kongsberg, jeg skjønner ikke hva folk sier i Bergen, jeg skjønner ikke hva folk sier i Trondheim, jeg skjønner ikke hva folk sier i Stavanger, jeg skjønner ikke hva folk sier i Bodø, jeg skjønner ikke hva folk sier i Lofoten, jeg skjønner ikke hva folk sier i Tromsø, jeg skjønner ikke hva folk sier i Finnmark, jeg skjønner ikke hva folk sier i Hammerfest, jeg skjønner ikke hva folk sier i Voss, jeg skjønner ikke hva folk sier i Kristiansand, jeg skjønner ikke hva folk sier i Telemark, jeg skjønner ikke hva folk sier i Lillehammer, jeg skjønner ikke hva folk sier i Fredrikstad, jeg skjønner ikke hva folk sier i Sarpsborg, jeg skjønner ikke hva folk sier i Halden, jeg skjønner ikke hva folk sier i Nøtterøy, jeg skjønner ikke hva folk sier i Sandefjord, jeg skjønner ikke hva folk sier i Larvik, jeg skjønner ikke hva folk sier i Tønsberg, jeg skjønner ikke hva folk sier i Drammen, jeg skjønner ikke hva folk sier i Akershus, altså, jeg skjønner ikke engang hva folk sier i BÆRUM, og det er bare noen få minutter unna Oslo sentrum. Helt seriøst, altså, dersom jeg skal kommunisere med en nordmann som ikke er oppvokst i Oslo kommune må de rett og slett snakke engelsk til meg, ellers klarer jeg ikke å skjønne en dritt. Jeg har prøvd å lytte intenst og konsentrere meg så godt jeg bare kan, men det går bare rett og slett ikke. Skjønner ikke et eneste ord! Alt høres bare ut som "hjglkghjlhgljhsaolslodwkifejgjugkvibikgskowefoskfisogjutholojhgkjhgkhjghkj" for meg! Er dette her normalt, eller er det bare meg?

PS! Og nei, jeg er ingen utlending. Jeg er både født og oppvokst her i Oslo kommune.

Skal si du har tatt deg bryet med å ramse opp byer/tettsteder/kommuner/fylker... 

Du nevner Akershus. Det var ganske så relativt da. Det er stoooor forskjell mellom dialekter i Akershus, alt fra Høland til Enebakk til Kolbotn til Vestby til Drøbak til Nesodden til Asker... 

Ser du selv hvor komisk det er? 

Anonymkode: af69e...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...