AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #1 Del Skrevet 2. juni 2019 Seriøst, jeg klarer rett og slett IKKE å forstå noen som helst dialekter i Norge det hele tatt! Er jeg utenfor kommunegrensa til Oslo kan folk like gjerne snakke gresk for min del. Jeg skjønner ikke hva folk sier i Skien, jeg skjønner ikke hva folk sier i Kongsberg, jeg skjønner ikke hva folk sier i Bergen, jeg skjønner ikke hva folk sier i Trondheim, jeg skjønner ikke hva folk sier i Stavanger, jeg skjønner ikke hva folk sier i Bodø, jeg skjønner ikke hva folk sier i Lofoten, jeg skjønner ikke hva folk sier i Tromsø, jeg skjønner ikke hva folk sier i Finnmark, jeg skjønner ikke hva folk sier i Hammerfest, jeg skjønner ikke hva folk sier i Voss, jeg skjønner ikke hva folk sier i Kristiansand, jeg skjønner ikke hva folk sier i Telemark, jeg skjønner ikke hva folk sier i Lillehammer, jeg skjønner ikke hva folk sier i Fredrikstad, jeg skjønner ikke hva folk sier i Sarpsborg, jeg skjønner ikke hva folk sier i Halden, jeg skjønner ikke hva folk sier i Nøtterøy, jeg skjønner ikke hva folk sier i Sandefjord, jeg skjønner ikke hva folk sier i Larvik, jeg skjønner ikke hva folk sier i Tønsberg, jeg skjønner ikke hva folk sier i Drammen, jeg skjønner ikke hva folk sier i Akershus, altså, jeg skjønner ikke engang hva folk sier i BÆRUM, og det er bare noen få minutter unna Oslo sentrum. Helt seriøst, altså, dersom jeg skal kommunisere med en nordmann som ikke er oppvokst i Oslo kommune må de rett og slett snakke engelsk til meg, ellers klarer jeg ikke å skjønne en dritt. Jeg har prøvd å lytte intenst og konsentrere meg så godt jeg bare kan, men det går bare rett og slett ikke. Skjønner ikke et eneste ord! Alt høres bare ut som "hjglkghjlhgljhsaolslodwkifejgjugkvibikgskowefoskfisogjutholojhgkjhgkhjghkj" for meg! Er dette her normalt, eller er det bare meg?PS! Og nei, jeg er ingen utlending. Jeg er både født og oppvokst her i Oslo kommune. Anonymkode: 965c2...fae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #2 Del Skrevet 2. juni 2019 Det er noe av det rareste jeg har hørt. Anonymkode: f06f6...8fc 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #3 Del Skrevet 2. juni 2019 Det er bare deg.....og jeg er ikke født og oppvokst i Norge.... Anonymkode: c822b...a0e 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amberleaf Skrevet 2. juni 2019 #4 Del Skrevet 2. juni 2019 Overhode ikke normalt! 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #5 Del Skrevet 2. juni 2019 Da anbefaler jeg deg snarest å lære... Makan! Anonymkode: 32694...c2a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #6 Del Skrevet 2. juni 2019 Ta deg sammen, da. Det virker som om du har bestemt deg for å ikke ville forstå. Anonymkode: 72afa...f5a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #7 Del Skrevet 2. juni 2019 Altså.. Skien, Tønsberg og Bærum(orka ikke å lese alle) snakker så og si helt samme som dere "fine, flotte" Oslo folk gjør. Kunne skjønt enkelte dialekter, men de som snakker helt likt som deg, bare litt bredere, da er du bare en av de fisefine Oslo folka. Anonymkode: 5a523...f44 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #8 Del Skrevet 2. juni 2019 Veldig spesielt å ikke forstå noen dialekter. Er født og oppvokst på Sørlandet, men forstår alt av dialekter. Samboeren min er fra Tromsø, hadde vært fryktelig å ikke forstått hva han sa😂 Anonymkode: 8dfde...bb5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #9 Del Skrevet 2. juni 2019 Sliter selv med å forstå dialekter, men ikke like ille som deg 🤣 Anonymkode: 472bc...3a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #10 Del Skrevet 2. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jaså, så jeg forstår ikke morsmålet mitt? Jeg skjønner hva folk fra Oslo kommune sier, for det er der jeg kommer fra. Alle de andre kommunene i Norge snakker de absolutt helt uforståelig. Ts Anonymkode: 965c2...fae Lol Anonymkode: a652b...26b 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #11 Del Skrevet 2. juni 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seriøst, jeg klarer rett og slett IKKE å forstå noen som helst dialekter i Norge det hele tatt! Er jeg utenfor kommunegrensa til Oslo kan folk like gjerne snakke gresk for min del. Oslo-dialekt er også en dialekt, så du skjønner ihvertfall en . Anonymkode: d458f...b13 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eikenøtt Skrevet 2. juni 2019 #12 Del Skrevet 2. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jaså, så jeg forstår ikke morsmålet mitt? Jeg skjønner hva folk fra Oslo kommune sier, for det er der jeg kommer fra. Alle de andre kommunene i Norge snakker de absolutt helt uforståelig. Ts Anonymkode: 965c2...fae Du gjør jo ikke det? Eller hva mener du norsk er? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 2. juni 2019 #13 Del Skrevet 2. juni 2019 Du kan hvis du vil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #14 Del Skrevet 2. juni 2019 1 minutt siden, Eikenøtt skrev: Du gjør jo ikke det? Eller hva mener du norsk er? Norsk er jo bare den dialekten de fisefine Oslo folka snakker, skjønner du vel? Anonymkode: 5a523...f44 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #15 Del Skrevet 2. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Norsk er jo bare den dialekten de fisefine Oslo folka snakker, skjønner du vel? Anonymkode: 5a523...f44 Når hun skriver kommunegrensA så er vel ikke det fisefin dialekt? Jeg både skriver og sier kommunegrensEN. Anonymkode: d458f...b13 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2. juni 2019 #16 Del Skrevet 2. juni 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seriøst, jeg klarer rett og slett IKKE å forstå noen som helst dialekter i Norge det hele tatt! Er jeg utenfor kommunegrensa til Oslo kan folk like gjerne snakke gresk for min del. Jeg skjønner ikke hva folk sier i Skien, jeg skjønner ikke hva folk sier i Kongsberg, jeg skjønner ikke hva folk sier i Bergen, jeg skjønner ikke hva folk sier i Trondheim, jeg skjønner ikke hva folk sier i Stavanger, jeg skjønner ikke hva folk sier i Bodø, jeg skjønner ikke hva folk sier i Lofoten, jeg skjønner ikke hva folk sier i Tromsø, jeg skjønner ikke hva folk sier i Finnmark, jeg skjønner ikke hva folk sier i Hammerfest, jeg skjønner ikke hva folk sier i Voss, jeg skjønner ikke hva folk sier i Kristiansand, jeg skjønner ikke hva folk sier i Telemark, jeg skjønner ikke hva folk sier i Lillehammer, jeg skjønner ikke hva folk sier i Fredrikstad, jeg skjønner ikke hva folk sier i Sarpsborg, jeg skjønner ikke hva folk sier i Halden, jeg skjønner ikke hva folk sier i Nøtterøy, jeg skjønner ikke hva folk sier i Sandefjord, jeg skjønner ikke hva folk sier i Larvik, jeg skjønner ikke hva folk sier i Tønsberg, jeg skjønner ikke hva folk sier i Drammen, jeg skjønner ikke hva folk sier i Akershus, altså, jeg skjønner ikke engang hva folk sier i BÆRUM, og det er bare noen få minutter unna Oslo sentrum. Helt seriøst, altså, dersom jeg skal kommunisere med en nordmann som ikke er oppvokst i Oslo kommune må de rett og slett snakke engelsk til meg, ellers klarer jeg ikke å skjønne en dritt. Jeg har prøvd å lytte intenst og konsentrere meg så godt jeg bare kan, men det går bare rett og slett ikke. Skjønner ikke et eneste ord! Alt høres bare ut som "hjglkghjlhgljhsaolslodwkifejgjugkvibikgskowefoskfisogjutholojhgkjhgkhjghkj" for meg! Er dette her normalt, eller er det bare meg?PS! Og nei, jeg er ingen utlending. Jeg er både født og oppvokst her i Oslo kommune. Anonymkode: 965c2...fae Høres rart ut... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #17 Del Skrevet 2. juni 2019 Nå synes jeg dere ble litt vel fornærmet. Jeg kommer fra et annet sted i landet enn Oslo og har hatt mye med Oslo-folk å gjøre. Jeg kan berolige TS med at hun ikke er alene, det er flere Oslo-folk som ikke forstår andre enn egen dialekt, uten å være dumme. For det har nemlig jeg opplevd. En god stund lurte jeg på hvordan det kunne være så mange tunghørte på samme arbeidsplass (de sa hæ hele tiden). Så gikk det et lys opp for meg da jeg innså at de ikke forstod hva jeg sa. Anonymkode: cc19f...158 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #18 Del Skrevet 2. juni 2019 6 minutter siden, Eikenøtt skrev: Du gjør jo ikke det? Eller hva mener du norsk er? Norsk er slik folk fra Oslo kommune snakker. Folk fra de andre norske kommunene snakker, etter min mening, altså 10 ganger mer uforståelig enn innfødt stamme-gresk. Ts Anonymkode: 965c2...fae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #19 Del Skrevet 2. juni 2019 Dette tror jeg ikke på. Du skjønner kun dialekten til de som bor midt i Oslo? Eller ikke bor, er født og oppvokst midt i Oslo, blir vel mer rett.. Da er det på tide å flytte litt på deg. Anonymkode: 4ab2e...fa9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #20 Del Skrevet 2. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Norsk er slik folk fra Oslo kommune snakker. Folk fra de andre norske kommunene snakker, etter min mening, altså 10 ganger mer uforståelig enn innfødt stamme-gresk. Ts Anonymkode: 965c2...fae Anonymkode: f06f6...8fc 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå