Aurora Skrevet 7. mars 2002 #1 Del Skrevet 7. mars 2002 Min kjære har leddgikt! Og han har så veldig vondt!For to uker siden gjennomgikk han et inngrep i det ene kneet. Grunnen til det var at det stadig fylte seg med væske! For hver dag som går har kneet hans blitt bedre. Men selv så mener han at det går tregt. Klarer ennå ikke å bøye kneet helt. I det siste har han også blitt verre ellers i kroppen. Det verker i tærne, fingrene, nakke og skuldre! Han går på medisiner og smertestillende. Methotrexate begynte han på for et par måneder siden, men syntes ikke det virker! Kanskje det er blitt litt verre for de han har slags "åpent" sår i kneet?? Det er heller ikke alt han kan spise av mat. Kjøttdeig, generelt rødt kjøtt, blir han verre av. Kylling går greit å spise. Men det også gjorde at han fikk litt vondere for noen dager siden! Så nå må vi bli litt mere kreative når det gjelder mat! Jeg kan ikke engang forestille meg hva slags smerter det er min sambo. har! Har aldri hatt vondt på den måten!! Men det er ganske fortvilende! Han blir så deprimert av det! Noe jeg forstår veldig godt! Min kjære er egentlig en livsglad person. Men nå tenker han "hva om det aldri blir bedre"! Hva om smertene er like store hver dag? Han fikk jo ikke sove i natt!! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Det finnes ingenting jeg kan gjøre! Bortsett fra å lage sunn mat da..Og si at jeg er glad i han! Noen med lignende erfaringer? Kanskje noen som har leddgikt, og som kan fortelle at det blir bedre. At det bare er en periode. Leddgikt går vel aldri over. Men i det siste året har det blitt verre. Måtte bare få åpnet meg litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 7. mars 2002 #2 Del Skrevet 7. mars 2002 Hei Min mor har slitt med revmatisme og smerter i mange år. Hun har veldig god erfaring med stor sett vegetarkosthold. Dessuten har hun hatt stor nytte av akupunktur. Jeg tror det er utrolig vanskelig å sette seg inn i smertene en med revmatisme har. Lykke til!!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora Skrevet 7. mars 2002 Forfatter #3 Del Skrevet 7. mars 2002 Hei! Tusen takk for svar! Det er viktig å gjøre det man kan gjøre for å minske smertene, så jeg skal lete frem noen spennende vegetar retter! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 7. mars 2002 #4 Del Skrevet 7. mars 2002 Hei! Jeg har barneleddgikt, som er litt annerledes enn "voksen" leddgikt. Men jeg kan relatere til smerter! Har hatt leddgikt siden jeg var 4 1/2, det er 20 år siden i år. Methotrexate høres heftig ut! Det er cellegift, ikke sant? Eller husker jeg feil. Jeg gikk på det, funka ikke veldig bra. I tillegg glemte jeg å ta blodprøver, så legen og jeg ble enige om å kutte det ut. Akkurat nå går jeg på Voltaren, som er et brufen-preparat. Det holder meg frisk og rask. Jeg merket ikke hvor sterkt det er før jeg ga en pille til min kjære, som hadde utrolig hodepine. Han sonet helt ut, var lykkelig, sløv og hadde ingen hodepine lenger. Har han fått tilbud om andre medikamenter? Vet at Rideura (?) funker veldig bra for noen, i tillegg til at det har kommet noen veldig bra medikamenter de siste 2-3 årene. Vann i kneet er en "vanlig" ting. Ikke noe problem. Har tappet knærne mange ganger, og det bli litt bedre. Det man må huske på er å ikke belaste benet noe særlig de neste 48 timene. På det som var Reumatismesykehuset i Oslo før (OSR), fikk man beskjed om å sitte i rullestol de første 24 timene etter tapping, så krykkeri 24 timer. Nå var det på pasienter som lå inne, men det sier litt om hvor mye belastning man bør ha etter en knetapping. Fikk han satt inn Kortison etter tappingen? Hvis ikke, få satt det neste gang. Det setter ned betennelsen, men "dreper" den ikke. Men det gjør ting mye bedre en god stund. Kortisonsprøyter kan også settes i andre ledd enn knærne. Har fått satt det i fingre, vurderer å få satt det i albuen, som er mitt hovedproblem for tiden. ( I tillegg er det alltids muligheter for operasjoner. De er ikke så farlige. Been there, done that. Hvis det er siste utvei, så ta den!) Jeg har ikke brydd meg noe særlig om mat når det gjelder leddgikten min. Men fordi jeg har familiært høyt kolesterol, så har jeg holdt en ganske fettfattig diett de siste 10 årene. Ikke så mye rødt kjøtt eller svinekjøtt, mer kylling. Har ikke registrert om noe mat gjør meg dårligere, så der har jeg ingen tips. Kanskje du kan finne noe mer om dette gjennom Norges Reumatikerforbund sine hjemmesider. Hva hjelper på smerter? Varme. Hvis man har et badekar, så er det genialt. Fyll med varmt vann og ligg der til det blir lunka. Beveg på stive ledd. Hvis man ikke har badekar, så funker dusjen også. Prøv å finne ut om det er noen varmtvannsbasseng i nærheten man kan benytte. Vanntrening er veldig bra. Du får rørt på deg og får litt trening, og stive muskler og ledd blir mykere. Apropos varme, det å dra til varmere strøk har en god effekt! I hvertfall på meg og alle de jeg kjenner med leddgikt. (Og det er en hel del!) Hvis dere har tid og råd, så prøv å hoppe på en tur til Syden! Det er også viktig å være i litt bevegelse. Men ikke gjør FOR mye. Jeg kan godt rusle en tur i byen. Men etter 30 min, så begynner ankelen og knærne mine å si stopp. Da er det bare å finne en kafe, og så fortsette etterpå. Nå har jeg begynt på SATS for å få litt mer trim og bevegelse, og det er bra. Prøv å finne aktiviteter som man kan gjøre, uten at det belaster for mye. Sykling er bra, det samme er svømming. Slalåm og kampsport bør man holde seg unna. Det er like greit å bli vant med smertene først som sist. Det kommer til å være kjipe dager og det blir gode dager. Hvis du klarer å ignorere smertene, så går alt mye greiere. Min smerteterskel er blitt høy etter 20 år med en kropp som ikke helt funker. Men *jeg* vet ikke hvordan det er å være frisk, det vet han. Så jeg skjønner at det er vanskeligere å takle dette for ham enn det er for meg. Kom gjerne med flere spørsmål! Enten her eller på PM eller mail! Catzy 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kelpi Skrevet 7. mars 2002 #5 Del Skrevet 7. mars 2002 hei Aurora Jeg måtte bare skrive selv om det er sent. Jeg har en bok som heter: "Mat-din mirakelmedisin", skrevet av Jean Carper. Der står det mange tips angående leddgikt og mat. Jeg vet at den finnes på mange bibliotek. Så kan jeg tilføye at jeg har en venninne med leddgikt som er bortimot symptomfri. Hun er vegetarianer, i tillegg unngår hun gjær, egg og kumelk. Nokså omfattende ja, men hvis hun spiser ett egg så klarer hun ikke engang å børste håret sitt pga smerter. Sett i fra den kanten er det god motivasjon for å legge om kostholdet. Kanskje kan man tilogmed kutte ned/ut på medisinbruken Så får jeg ønske dere lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VinterFru Skrevet 7. mars 2002 #6 Del Skrevet 7. mars 2002 Som du selv vet bør han unngå rødt kjøtt. Dropp kaffe helt. Sukker er ikke bra. begrens melke inntaket. Alkohol er heller ikke bra. Så fisk, kylling og grønnsaker er bra. Og MASSE vann! Gjevnlig mosjon er bra. Svømmehallen er et fint sted for leddgiktplager. Der kan man mosjonere uten samme belastning som i helsestudio.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora Skrevet 8. mars 2002 Forfatter #7 Del Skrevet 8. mars 2002 Tusen takk for svar alle sammen! Jeg har lett lenge etter en bok om mat og leddgikt! Så tusen takk for tipset Kelpi! Cartzy lurte på om min sambo.har fått kortison mot kneet. Og svaret på det er ja! Det fungerte veldig bra! Absolutt ingen smerter i hele kroppen! Han fikk også en resept på kortison tabletter. Disse spiste han en del av i en periode før inngrepet i kneet. Men om jeg har forstått riktig så skal man være litt forsiktig med å få i seg for mye kortison? Har fikk også nylig en resept på Voltaren. Disse skal han snart begynne på! Legen vil prøve ut Methotrexate noen måneder til. Om det ikke blir bedre skal han gå over til noe annet. Kanskje Rideura? Før, i begynnelsen på hans leddgikt, så fikk han sprøyter som visstnok innholdt gull! Disse gjorde han "frisk"! Men han sluttet med de! Veldig dumt av han, siden man ikke kan begynne med de en gang til når man først har sluttet... Det jeg glemte å nevne i går var at han har hatt en del feber de to siste ukene. Føler seg febersår i kroppen. Kjenner du deg igjen der Catzy? Det er så godt å kunne spørre noen som har leddgikt. Vi kjenner ingen som har det! Og jeg syntes det er greit å selv kunne vite mest mulig om lidelsen. Slik at jeg ikke behøver å bekymre med så mye! Det er nok sant som du sier Vinterfru, at alkohol ikke er bra! Da blir han utrolig dårlig dagen derpå! Vi gir også medisinene litt av skylden for det! Han er drikker mye! Får i seg flere liter med Farris hver dag!! Takk for hjelpen alle sammen! Ønsker dere alle en god helg! _________________ Aurora1212[ Dette Innlegg er endret av: Aurora den 2002-03-08 09:35 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå