AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #1 Skrevet 2. juni 2019 Noen som har erfaring med fond her? Vil finne noe jeg kan spare og investere i. Er det noe penger å tjene på fond? Anonymkode: ec2b1...e80
ajarRun Skrevet 2. juni 2019 #2 Skrevet 2. juni 2019 Bare lag konto på nordnet og putt det i superfondet? 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #3 Skrevet 2. juni 2019 Indexfond er relativt trygt (alltid risiko med fond uansett hva det er). Fint for de som er nybegynnere med fond og aksjer https://www.eivindberg.no/blogg/hvordan-velge-riktig-indeksfond Anonymkode: b1da8...74c
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #4 Skrevet 2. juni 2019 Jepp, start konto på Nordnet og kjøp gratisfondet deres litt hver måned. Anonymkode: 93890...d6d
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #5 Skrevet 2. juni 2019 Takk for tips kan man tjene noe på dette? Jeg har ikke så mye peiling Anonymkode: ec2b1...e80
ErGlad Skrevet 2. juni 2019 #6 Skrevet 2. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips kan man tjene noe på dette? Jeg har ikke så mye peiling Anonymkode: ec2b1...e80 Hold deg unna om du ikke vet hvordan man tjener penger. Jeg ville ha satt pengene på DNB Global Indeks. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #7 Skrevet 2. juni 2019 Altså, jeg har akkurat prøvd å lese meg opp litt på fond. Vurderer det,men som sagt ingen erfaring Anonymkode: ec2b1...e80
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #8 Skrevet 2. juni 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, jeg har akkurat prøvd å lese meg opp litt på fond. Vurderer det,men som sagt ingen erfaring Anonymkode: ec2b1...e80 Enkelt forklart så setter du pengene dine på et eller mange fond og det er anbefalt at du har en sparehorisont på minst 5 år. Etter en periode har enten pengene dine gått ned 50 prosent eller opp 50 %. Anonymkode: ee812...978
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #9 Skrevet 2. juni 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkelt forklart så setter du pengene dine på et eller mange fond og det er anbefalt at du har en sparehorisont på minst 5 år. Etter en periode har enten pengene dine gått ned 50 prosent eller opp 50 %. Anonymkode: ee812...978 Tusen takk for et veldig greit forklart svar Anonymkode: ec2b1...e80 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #10 Skrevet 3. juni 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips kan man tjene noe på dette? Jeg har ikke så mye peiling Anonymkode: ec2b1...e80 Et globalt indeksfond er anbefalt som en start når du ikke har noen erfaring. F.eks. Dnb Global Indeks. Avkastningen for dette fondet har vært ca 14% per år de siste 5 årene. Dette betyr at dersom du investerte 100 000 kroner for 5 år siden er disse nå steget til nesten 200 000 kroner. En dobling altså på 5 år. http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000JORS&tab=1 Anonymkode: 4edff...30c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #11 Skrevet 3. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Et globalt indeksfond er anbefalt som en start når du ikke har noen erfaring. F.eks. Dnb Global Indeks. Avkastningen for dette fondet har vært ca 14% per år de siste 5 årene. Dette betyr at dersom du investerte 100 000 kroner for 5 år siden er disse nå steget til nesten 200 000 kroner. En dobling altså på 5 år. http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000JORS&tab=1 Anonymkode: 4edff...30c Men det er ingen garanti at de neste 5 årene vil gi tilsvarende. Markedet går opp og ned Anonymkode: e6e81...7f3
Feeky Skrevet 3. juni 2019 #12 Skrevet 3. juni 2019 Hvis du er ung nok til, og har behov for, BSU, så ville jeg satt pengene min der. Hvis ikke så er indeksfond generelt mye tryggere enn det mange fremstiller det som og en mye bedre form for sparing enn sparekonto i bank, hvor pengene dine minsker i verdi (kjøpekraft) hvert år på grunn av inflasjon. Den mest åpenbare fordelen med indeksfond er at de normalt gir mye høyere avkastning enn hva du får av renter i baken. En annen fordel er at så lenge du investerer lenge nok, så vil du tjene tilbake pengene selv om fondet på et tidspunkt har falt mye. Husk forresten at du må betale forvaltningsgebyr, så ta hensyn til dette når du skal investere pengene i fond. Jeg får inntrykket av at veldig mange har et veldig svart/hvitt forhold til risiko når det gjelder sparing, uten å ta hensyn til at risiko både kan være ekstremt lav, ekstremt høy og alt i mellom. Vi blir naturligvis skeptiske når det gjelder pengene våre, som igjen betyr at vi går glipp av store summer hvert eneste år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå