AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #1 Skrevet 2. juni 2019 Hei! Jeg har arvet ca 80 år gamle klær av min avdøde bestemor. Hun har alltid hatt masse fine klær, spesielt kjoler. Oppdaget at noen av de hvite kjolene hadde flekker på seg. Hvordan kan jeg prøve å få bort disse flekkene, og hvordan bør jeg vaske kjolene dersom jeg får bort flekkene og får brukt kjolene? kan jeg følge vaskeanvisningenen på de kjolene som er nye nok til å ha det? Kjolene med flekker på er laget av: 1. 65% polyester og 35% bomull 2. 100% bomull 3. 50% bomull og 50% polyester de andre (trolig eldre) står det ikke vaskeanvisning og hvilken type stoff det er lagd av Anonymkode: 3d821...2c1
Millimani Skrevet 3. juni 2019 #2 Skrevet 3. juni 2019 Følg vaskeanvisningen slik den står på de kjolene som har vaskeanvisning. Klarer du å bedømme selv hvilket stoff det er i de andre kjolene så kan du jo tenke vaskeanvisning deretter. Er det pene kjoler er det jo greit med 30 grader finvask. Er det hverdags-kjoler i bomulls-lignende stoff kan du vel fint vaske på 40 grader. Alternativt kan du vaske for hånd. På husfliden får du kjøpt en såpe som er spesialtilpasset for bunad-skjorter. Kanskje den er tingen for å få bort flekkene på de hvite kjolene. Uansett kan du vel også ta med deg alt inn til husfliden eller en tilsvarende butikk, så kan det være de kan hjelpe deg med råd
onyx Skrevet 3. juni 2019 #3 Skrevet 3. juni 2019 Jeg anbefaler absolutt håndvask og et egnet vaskepulver, helst noe mildt og snilt. Det er på ingen måte gitt at så gamle plagg tåler maskinvask eller moderne sterke vaskemidler! Vask i lunket vann, bøtelegg om det er mye flekker. Om du vil bruke flekkfjerner prøv først på et lite synlig sted og ikke begynn med det sterkeste du finner. Gallesåpe eller Marseilles såpe kan være ok å begynne med for flekker. Vær forsiktig mens du vasker, ikke vri og skrubb hemningsløst. Skyll godt, klem ut så mye vann som mulig og la tørke flatt. Spør f.eks. Husfliden om råd om det er mye gulning og vanskelige flekker, de har kanskje noen tips. Alternativ kan du la hvite plagg tørke i sola, men vær obs og pass på.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #4 Skrevet 3. juni 2019 Kjoler brukt i Norge rett før/under krigen? Veldig nysgjerrig på hvordan de ser ut! Ikke frekt ment, bare helt ærlig nysgjerrig. Anonymkode: 940bf...77c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå