AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #1 Skrevet 2. juni 2019 Ja... har mange grunner, unskyldninger (noen gode også faktisk) for hvorfor ting har blitt slik. Ikke alt er bare meg.. mye er høye doser prednisolon i 4 år.. Men nå MÅ jeg ned i vekt.. Og jeg vil ikke operere om jeg ikke absolutt må.. kan noen som har gjort dette hjelpe meg? Jeg vet... kcal inn og kcal ut. Men hvilken kcalfattig mat metter godt? Og trene? Jeg klarer knapt gå en trapp uten å pese... hvordan begynner jeg? Det virker som et umulig prosjekt. Anonymkode: 90eef...c22
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #2 Skrevet 2. juni 2019 Hjelpe deg? Det går jo ikke. Du går ned i vekt, selv, ved å spise mindre, og eventuelt bevege deg mer. Er trapper for tungt, går du ikke i trapper. Og umulig er det ikke, det vil ta litt tid å nå normalvekt hvis du er veldig overvektig, men det er selvfølgelig ikke umulig. Noe du kanskje ikke vet, er at du ikke trenger å velge kalorifattig mat, eller mat som "metter godt". Du skal ikke sulte deg, du skal bare spise litt mindre, og når du spiser sunt, blir du passe mett. Overvektige er ofte livredde for å bli sultne, men ingen trenger å sulte i dagens Norge. Anonymkode: 4e67c...d00 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #3 Skrevet 2. juni 2019 Et steg av gangen. Ikke alt på en gang. Hvordan spiser du nå? Hvis du spiser mye usunn mat/godteri/brus, prøv å begrens det til helga. Kanskje dra i svømmehallen en dag eller to i uka. Trening, men uten belastning/fare for skader. Jeg har gått ned fra 120 kg på denne måten. Alt fungerer ikke for alle, men jeg tror at uansett hvordan du velger å gjøre det så er det viktigste å ta en ting av gangen. Det viktigste er ikke at det skjer fort, men at det varer. Begynn med små endringer og juster etterhvert. Anonymkode: f30f6...c06 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #4 Skrevet 2. juni 2019 Du må bestemme deg først. Virkelig bestemme deg. Og være forberedt på at du kanskje kommer til å synes endringene er ubehagelige, men det er mest sannsynlig bare, eller i alle fall verst i starten. Du kan gå en halvtimes/times tur noen faste dager i uka. Og nei, du får ikke lov til å belønne deg selv med noe godt etterpå. Du kan begrense godteri til helgene. Du kan kutt ut f. eks. brus dersom du drikker det, eller bytte det ut med lettbrus eller kalorifattig saft. Du kan drikke et glass vann og spise en gulrot eller en frukt før hvert måltid. Tenk på at minst halvparten av middagen skal være grønnsaker (egentlig 2/3, men 50/50 er enklere til å begynne med). Tenk over hva slags vaner du har. En cappuccino med sukker hver dag utgjør ganske mange kalorier. Ikke vei deg for ofte, hvis vektnedgangen ikke er stor nok, er det lett å miste motet. Anonymkode: bc597...ad2 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #6 Skrevet 2. juni 2019 Jeg vil anbefale deg å svømme, det er så mye lettere å trene i vann. Om ikke annet, røre seg/gjøre øvelser i vann. Anonymkode: 2fed3...86a 2
Maiava88 Skrevet 2. juni 2019 #7 Skrevet 2. juni 2019 Dropp kaloritelling og les deg opp på ketodiett/ lavkarbo. Dette funker og du går aldri å sulter.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #8 Skrevet 2. juni 2019 11 minutter siden, Maiava88 skrev: Dropp kaloritelling og les deg opp på ketodiett/ lavkarbo. Dette funker og du går aldri å sulter. slutt med de der ketogreiene. Det er ikke bærekraftig, ingen av dere kommer til å ha mulighet til å spise slik innen 20 år. Bare fordi du ikke greier å kontrollere vanlig matinntak betyr ikke at ts ikke greier det. Anonymkode: 47dd2...5c6 10
Maiava88 Skrevet 2. juni 2019 #9 Skrevet 2. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: slutt med de der ketogreiene. Det er ikke bærekraftig, ingen av dere kommer til å ha mulighet til å spise slik innen 20 år. Bare fordi du ikke greier å kontrollere vanlig matinntak betyr ikke at ts ikke greier det. Anonymkode: 47dd2...5c6 Vel, det er i alle fall ikke «bærekraftig» å gå rundt å sulte seg selv for resten av livet. Det er mange måte å leve et lavkarbo-kosthold. Skjønner ikke helt hva du mener med at det ikke er bærekraftig. Fett og proteiner kommer i flere utgaver. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #10 Skrevet 2. juni 2019 Begynn med en kartlegging av hva du spiser på en uke og hvor mange kcal. Det gir deg forhåpentligvis en vekker og er et godt utgangspunkt for å se hva du må endre. Hvis jeg skal gi deg ett råd er det å ikke ha hastverk.. det er ikke om å gjøre å gå fort ned i vekt, da går man ofte fort opp igjen. Du må legge til deg vaner som du klarer å stå i over tid, litt og litt. Dette tok overraskende lang tid for meg å skjønne, selv om det egentlig burde være enkelt. Når det gjelder trening så gjør det helt lavterskel i begynnelsen. Gå noen hundre meter og øk gradvis. Eller sett på YouTube og ha en dansetime for deg selv. Hvis du vil ha helt konkret forslag til mat så er jo kyllingfilet en klassiker.. magert og mye protein. Ellers er mitt beste tips å spise ting du ikke er så glad i til hverdags, min erfaring er at det da er vanskeligere å overspise.. Lykke til da Anonymkode: d0d1b...216 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #11 Skrevet 2. juni 2019 Ta operasjonen. Mye lettere å holde vekten Anonymkode: 9c38f...946 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #12 Skrevet 3. juni 2019 Hva og når spiser du? Bor du i oslo? Sjekk ut ernæringspesialist / rådgivere der. De kan lage diett til deg. Du klarer dette fint Anonymkode: 9b198...c15
Nooni Skrevet 3. juni 2019 #13 Skrevet 3. juni 2019 (endret) Les deg opp på ketogent kosthold (strikt lavkarbo). Du kan spise MASSE god mat. Du trenger ikke å gå sulten. Du teller IKKE kalorier. Du trenger ikke trene (men bør etter hvert, fordi det er sunt å trene/være i aktivitet). Du kommer til å få keto-flu de første ukene (litt svimmel, trøtt osv) men når det er forbi og kroppen har lært at den ikke skal hente energi fra karbolagrene dine, men fettlagrene, så får vil du føle et stort overskudd. Og kiloene kommer til å rase av. Jeg trenger ikke slanke meg nå (har nå idealvekt etter å ha mistet 20 kilo siden november), men lever ketogent fordi det holder meg frisk. Endret 3. juni 2019 av Nooni 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #14 Skrevet 3. juni 2019 Har man dårlige matvaner vil man sannsynligvis ende på en dårlig lavkarbo diett, med mye smør og bacon. Det blir man ikke tynn av. Har en søster som gikk opp i vekt da hun gikk over på det Ellers så er det kjent at det er lite kalorier i grønnsaker, så en ting du kan prøve er å spise mindre kjøtt, saus, smør, dressing, ketchup osv til middagen, og spise 3 ganger så mye grønnsaker som resten. Ikke spis poteter mer enn 1 gang i uken. Velg brokkoli, blomkål, aspargus, gulrot og den slags. De er alle kalorifattige, har gode næringsstoffer. Du kan spise 1 kg brokkoli og det er kun 330 kcal. Mange ferske grønnsaker er også kalorifattige som agurk, tomat, salat, paprika. Om rotgrønnsaker ikke passer middagen, bruk disse. Prøv å gjøre deg mett på grønnsaker og bruk litt kjøtt og saus til smak. Husk at du også kan krydre grønnsakene. Du kan koke de i krydder, eller steke de. Det blir mye lettere å spise mye grønt om du finner ut hvordan krydre de slik at du liker de. Høy grønnsak til resten av det du spiser ratio Grønnsaker: resten 3:1 Jeg gjør det på denne måten og jeg føler noen dager at jeg spiser kjempemye, men vekten min er stabilt slank. Anonymkode: 851b0...684 2
Nooni Skrevet 3. juni 2019 #15 Skrevet 3. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har man dårlige matvaner vil man sannsynligvis ende på en dårlig lavkarbo diett, med mye smør og bacon. Det blir man ikke tynn av. Har en søster som gikk opp i vekt da hun gikk over på det Anonymkode: 851b0...684 For noe tull. Du kjenner åpenbart ikke ketogent kosthold/lavkarbo. At din søster gikk opp i vekt betyr at hun ikke har fulgt de grunnleggende reglene. Sier hun noe annet lyver hun (spiser for mye karbohydrater) eller så har hun ikke satt seg godt nok inn i hva som er innenfor og ikke.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #16 Skrevet 3. juni 2019 Du må bare lære deg å kontrollere kostholdet, så oppsøk noen som kan lage en matplan for deg. Så er det DU som må gjøre jobben , med litt støtte fra noen. Men igjen, det er DU! Første du kan starte med er jo å fjerne alt av det som ikke skal spises: godteri, brus, kjeks og kaker. Kun mat. De første 2 ukene er steinharde men så blir det bedre.....etter 1mnd uten søppel så blir hodet mye bedre... Så må du gå litt turer, trenger ikke være mer enn 10min i starten. Anonymkode: 6e3c0...d50 2
Cas123 Skrevet 3. juni 2019 #17 Skrevet 3. juni 2019 Kjøp deg vekt! Både til deg selv og til maten. Vei alt du spiser og før det inn i "lifesum" appen, til og med oljen du steker maten i. Hold deg til 1700 kalorier per dag, og få inn trening (og gå minst 10.000 skritt hver dag)
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #18 Skrevet 3. juni 2019 Sjekk ut Berit Nordstrand, er mitt tips 🙂 bytt ut litt etter litt (12ukersprogram). Viktigste er å bytte ut sukkeret med annen type søtning og drikke vann som tørstedrikk. Dette er en form for grovkarbo med hvor man er mett og god hele dagen er vel ca det samme Caroline Berg Eriksen går på om du sjekker oppskriftene hennes. Anonymkode: 03c9a...6e6
Snurrepurre Skrevet 3. juni 2019 #19 Skrevet 3. juni 2019 Rydd ut av alle skapene dine. Bort med godteri, hvitt sukker, hvitt mel etc. og ikke kjøp inn når du er på butikken. Man klarer seg lenge med f.eks jordbær og fløte som lørdagskos! Bytt ut det lyse med grove alternativer og f.eks linsepasta/grønnsakspasta. Test ut brokkoliris og squashpasta. Brus bytter du med farris etc🤗 lykke til!
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #20 Skrevet 3. juni 2019 Ta kontakt med din nærmeste frisklivssentral, det har hjulpet meg kjempemasse! Gått dit i 8 mnd snart, hver 5 uke. Får hjelp til kosthold, trening, psykologiske utfordringer knyttet til mar, ernæribgsrådgivning og mer. Gikk ned fra 128 til 90 nå, hadde aldri gått uten deres hjelp. Er gratis Anonymkode: 82195...6c8 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå