AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #1 Skrevet 2. juni 2019 Datteren min er ett år og begynner i barnehagen i august. Jeg har hamstret inn del del klær på salg. Har for eksempel kjøpt sjøgrønn ulldress fra Lillelam og blå vårdress fra Wheat. Men så sier søsteren min at det er vanlig at jenter etterhvert nekter å gå med noe annet en rosa klær. Og at de kan bli ertet hvis de går med "guttefarger". Stemmer det? Når begynner de å ha egne meninger om klær? Huff, jeg synes det er kjedelig med for mye rosa. Anonymkode: 71dee...cc5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #2 Skrevet 2. juni 2019 Selvom du synes det er kjedelig med mye rosa så er det vel ikke du som skal gå med klærne? Anonymkode: 33d0a...6ad 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #3 Skrevet 2. juni 2019 Det høres ut som om søsteren din burde ta opp dette med sin barnehage for å dempe det voldsomme kjønnspresset som tydeligvis har festet seg i den barnehagen. Ta på jenta di forskjellige farger, du. Anonymkode: 71e42...0fc 25
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #4 Skrevet 2. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som om søsteren din burde ta opp dette med sin barnehage for å dempe det voldsomme kjønnspresset som tydeligvis har festet seg i den barnehagen. Ta på jenta di forskjellige farger, du. Anonymkode: 71e42...0fc Barnehagen kan da ikke nekte barn å komme med rosa klær. Anonymkode: 33d0a...6ad
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #5 Skrevet 2. juni 2019 Bruk de fargene du synes er fine, så får frøkna velge mer selv når hun blir større. Jentefarger og guttefarger kommer fra oss voksne, og butikker. Eldste jenten min hadde blått som yndlingsfarge til hun var nærmere fire. Nå har det blitt mer rosa, og det er greit det, men vi kjøper fremdeles klær i andre farger innimellom. Anonymkode: d9cd2...10a 6
mammahjarte Skrevet 2. juni 2019 #6 Skrevet 2. juni 2019 Her går det i alt. Ho er nydelig i både rosa og blå. Eg har kjøpt ein del brukte klær, der var det ein del "gutteklær". Skulle ønskja fleire var litt normkritiske utan å prøva oppdra ungane som kjønnslause otherkins. 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #7 Skrevet 2. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnehagen kan da ikke nekte barn å komme med rosa klær. Anonymkode: 33d0a...6ad Det har jeg da heller ikke foreslått Anonymkode: 71e42...0fc 1
Diamant20 Skrevet 2. juni 2019 #8 Skrevet 2. juni 2019 Du får nok brukt de klærne, sjeldent at 1åringer kun vil ha rosa, er mer vanlig i 4-5års alderen, men de kan absolutt bruke andre farger da også. 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #9 Skrevet 2. juni 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnehagen kan da ikke nekte barn å komme med rosa klær. Anonymkode: 33d0a...6ad Nei. Men barnehagen både kan og må slå ned på småbarn som har lært av mammaen og pappaen sin at å «erte» (mobbe) andre barn fordi de ikke har på seg rosa klær. Så dersom Ts sin søster ikke overdramatiserer har barnehagen der hennes barn går endel voksenopplæring å gjennomføre. Det burde for øvrig vært mulig for skoler og barnehager å sette opp obligatoriske kveldsskole for foreldrene til mobbere. Mobbing læres nemlig av mamma og pappa. I 100% av tilfellene. Ts; ikke alle jenter bryr seg om klær. Noen jenter bryr seg, noen gjør det ikke, akkurat som noen gutter bryr seg om klær og andre ikke. Dersom ungen absolutt «ikke vil» ha på seg den grønne dressen så får du heller la henne forsøke å gå fra døra til bilen uten dress. Da lærer hun hva «kaldt» er og så tar hun på seg dressen. Null stress om unger får beskjed om at de ikke får viljen sin. Og null stress at de får lov å gå hjemmenfra dårlig kledd (så lenge du tar ned tøy). Anonymkode: ee4b7...623 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #10 Skrevet 2. juni 2019 1-åringer bryr seg fint lite om hva de har på seg, og langt mindre hva andre har på seg. Søsteren din virker til å være av typen som kan kommentere hva andre har på seg selv... altså at hun fort er en av mobberne. Hun bør gå i seg selv. Du får følge med på hva barnet ditt selv sier om klær og slikt, ting endrer seg hele tiden hos dem. Her har vi alltid opplevd lite press på klær og merker og farger osv. Lær heller ungen din at det ikke er noe som heter jentefarger, guttefarger, jenteleker, gutteleker etc. Vi handler også på gutteavdelingen til ungen her. Hun f.eks hater jeansene som er på jenteavdeleingen, trange og lite mobile. Mens på gutteavdelingen er de romslige og meget mobile. Anonymkode: 114ce...be5 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #11 Skrevet 2. juni 2019 Her så nektet min datter å gå i kjole fra den dagen hun var 2 år, og rosa klær likte hun ikke, skulle bare være blå klær. I dag er hun 18 år, og bruker fortsatt ikke kjole, og har ikke eide et eneste rosa klesplagg siden dagen hun ble 2 år. Broren hennes derimot var veldig glad i rosa i barnehagen, så han fikk en del rosa klesplagg. Det er da ikke noe gutte og jente farger, de kan jo bruke alle farger. Anonymkode: 55241...91c 3
Daria Skrevet 2. juni 2019 #12 Skrevet 2. juni 2019 (endret) Det er vel uansett du som bestemmer hva barnehageungen har på seg? Jeg hadde sterke meningen om hva jeg likte og ikke likte fra jeg var ganske liten, det betød ikke at jeg alltid fikk det som jeg ville. Hvis småbarn blir ertet på grunn av hva de har på seg, er det noe barnehagen bør ta tak i. Endret 2. juni 2019 av Daria 2
Ulrikke Skrevet 2. juni 2019 #13 Skrevet 2. juni 2019 Det er noen jenter som kommer i en skikkelig rosaperiode, men det er ikke 1-åringer. Jeg har jobbet i barnehage i "alle år", og dette med rosa osv kommer som regel i 3-4-års alderen. Men jeg har vel aldri vært borti at noen erter andre for at de ikke har rosa, selv i den verste "rosa-glitter-tyll"-perioden! Noen vil kun ha rosa, andre synes rosa er pyton (som min datter, fra hun var ca 3). Hun er 13 nå og vil fortsatt ikke ha rosa. Hun har aldri blitt ertet av den grunn. Det finnes "heldigvis" mye prinsessedill/tyll/ball-greier som ikke er rosa (men spesielt mye "penere" er det vel ikke av den grunn ) En sjøgrønn ulldress til en 1-åring høres befriende ut som en avveksling fra alt det rosa! Bruk den!! 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #14 Skrevet 2. juni 2019 Jeg vil bare gå i svart, og er 41 Anonymkode: 49cce...8d8 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #15 Skrevet 2. juni 2019 Dattera mi på to vil kun ha rosa og enhjørninger. Alt som er blått tilhører fetteren sin. Kjoler også 😂 Jeg har kledd henne i alle typer farger (ikke for å være kjønnsnøytral, men hun kler alt) Anonymkode: 0eb0f...e8a 1
Sensi Skrevet 2. juni 2019 #16 Skrevet 2. juni 2019 Min datter likte heller ikke rosa. Kunne godt ha på men yndlingsfargen var blå. Liker alle farger nå. Ikke hør på søsteren din. Kle henne i de farger du vil. Når hun blir større kan hun vel få velge? Dvs jeg spurte etterhvert min datter om hvilken farge hun ville ha på dressen sin. Viste henne de hun kunne velge mellom. Hun valgte ikke rosa før siste året i barnehagen. I år igjen har hun blå.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #17 Skrevet 3. juni 2019 Ikke hør på din søster. Jeg har aldri vært ute for at noen mobbet noe fordi de ikke hadde nok rosa klær og jeg jobber i barnehage. Jeg har vært borte i mange barn med « den rosa perioden» - flest jenter og noen gutter, men den pleier å gi seg etterhvert. Anonymkode: 2a809...1ca 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #18 Skrevet 3. juni 2019 Jeg hadde ikke fått på min 4-år gamle gutt noe rosa, men det er noe han har fått for seg gjennom barnehagen, for før kunne han fint bruke klær etter søsteren. Tenker det ikke er noe problem når de er så små, min jente på 2-år synes det er stas å gå i klær etter broren sin, kjøper ikke nye dyre ytterklær til henne fordi det kan være "feil-farge" Anonymkode: b1cca...dc8
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #19 Skrevet 3. juni 2019 De fleste unger går gjennom 'klesperioder'. Det kan variere mellom farge, design, type klær osv. Min jente har hatt en grønn periode, en tyllskjørtperiode, en frostperiode osv. Akkurat nå er hun (8 år) inne i en pirattightsperiode. Det går seg som regel til. Anonymkode: be6ab...364 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #20 Skrevet 3. juni 2019 Det er vel ditt ansvar forelder å sørge for at jenta får gå i hva hun ønsker? Om hun vil ha rådyre merkeklær, så er det bare å betale. Anonymkode: 77946...c7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå