Gå til innhold

Rydde og anlegge badeplass (ferskvann, hytte)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei hytte på fjellet med ferskvann like i nærheten. Flere steder har andre ryddet litt, slik at det ikke er så mye steiner og vekst i vannet. Som barn hadde vi et ganske stort område som var klart, men det har grodd igjen de siste 10 åra. Nå som voksen har jeg lyst til å fikse det litt. Men er ikke sikker på hva som er lettest. Steinene er en ting, men det vokser mye under vann som må fjernes. 

Er ikke snakk om et stort område, 2 meter bredt og 10 meter langt kanskje. Hvordan ville dere gjort det? Har ikke anledning til å dra med meg sand opp..er dog sand i bunnen, under alt andre. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, estrella skrev:

Vi har ei hytte på fjellet med ferskvann like i nærheten. Flere steder har andre ryddet litt, slik at det ikke er så mye steiner og vekst i vannet. Som barn hadde vi et ganske stort område som var klart, men det har grodd igjen de siste 10 åra. Nå som voksen har jeg lyst til å fikse det litt. Men er ikke sikker på hva som er lettest. Steinene er en ting, men det vokser mye under vann som må fjernes. 

Er ikke snakk om et stort område, 2 meter bredt og 10 meter langt kanskje. Hvordan ville dere gjort det? Har ikke anledning til å dra med meg sand opp..er dog sand i bunnen, under alt andre. 

Først må du jo ha lov. Dette vannet eies jo av en eller flere personer og brukes kanskje til ting. Så steg 1: løyve fra grunneiger(e). Steg 2: løyve fra kommunen.

Det sagt: å rydde vegetasjon er en ting, å dra med seg sand med ukjente mikrober og mikroorganismer opp til et ferskvann derimot - det er ulovlig av en grunn. Da viser du finger til naturen og risikerer at vannets mangfold for evig er ødelagt. 

Anonymkode: 7fb0a...32b

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Først må du jo ha lov. Dette vannet eies jo av en eller flere personer og brukes kanskje til ting. Så steg 1: løyve fra grunneiger(e). Steg 2: løyve fra kommunen.

Det sagt: å rydde vegetasjon er en ting, å dra med seg sand med ukjente mikrober og mikroorganismer opp til et ferskvann derimot - det er ulovlig av en grunn. Da viser du finger til naturen og risikerer at vannets mangfold for evig er ødelagt. 

Anonymkode: 7fb0a...32b

Hvis du leser en gang til så ser du at jeg har ingen planer om å ta med noe inn i vannet. Det er uaktuelt, blant annet fordi det ikke er bra for miljøet. Selvsagt undersøkes det med grunneier hvorvidt det er greit å rydde bort noen steiner etc. Det blir heller ikke tatt ut av vannet, men lagt litt lenger bort. Dette er også ting som er gjort flere steder i vannet, også der hvor jeg har lyst, tidligere. 

Vannet brukes ikke til noe som helst. Det er et lite vann på toppen av et fjell. Hvor det som nevnt over er gjort disse tingene i 3 "kroker" før (med hytter). Jeg kan ikke si noe om de har fått tillatelse, det er uansett ikke relevant, for selvsagt kommer vi til å avvente før det er ok å gjøre noe. Mitt spørsmål er dog det samme: hvordan gjøres det mtp enklest mulig rydde unna noe av det som vokser i bunnen? Vil det være å plukke for hånd eller ei jernrive f.eks

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...