AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #1 Skrevet 2. juni 2019 Har dere kjøpt hund i bursdagsgave til deres 8 år gamle datter? Anonymkode: 979d3...ca6
onyx Skrevet 2. juni 2019 #2 Skrevet 2. juni 2019 Nei! Her I huset er det vi voksne som skaffer oss dyr, barna får bare bruksrett.. 35
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 2. juni 2019 #3 Skrevet 2. juni 2019 (endret) Aldri om jeg hadde kjøpt dyr i gave til noen, dyr er ikke gave, uansett. Endret 2. juni 2019 av AthenaRavenLuna
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #4 Skrevet 2. juni 2019 Hvis mor vil ha hund så skaffer man hund (kan gjerne kalle det bursdagsgave). Hvis mor ikke vil ha hund så skaffer man ikke hund. Det er hun som sitter igjen med hovedansvar uansett 😉 Anonymkode: 3e2df...814 16
Ulrikke Skrevet 2. juni 2019 #5 Skrevet 2. juni 2019 Nei! Vi har to hunder og flere andre dyr, men jentungen fikk ikke "sine egne" før hun bikket 10, og det er fortsatt jeg som har ansvaret for dem! Hadde aldri kjøpt dyret hvis jeg ikke ville hatt det selv! 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #6 Skrevet 2. juni 2019 Man kjøper ikke dyr i gave. Man kan sammen som familie bestemme at man skal skaffe seg dyr, men det skal ikke være en gave. Det er uansett ikke barnet som kan eie dyret. Anonymkode: 91108...09c 10
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #7 Skrevet 2. juni 2019 Men i alle dager! Jeg kunne glatt gitt åtteåringen et dyr i bursdagsgave. Såfremt det var et dyr jeg selv ønsket å tilføre familien. Greit nok at chip'en til katta måtte stått på meg, men katta kan like fullt være jentungens. Det betyr ikke at jentungen er økonomisk, juridisk og moralsk ansvarlig for dyrets ve og vel, det er mitt ansvar. Og om dyret fortsatt lever (forskjell på hamster og hest) når hun flytter hjemmefra, er dyret fortsatt mitt ansvar om det ikke er mulig/ønskelig å ta det med dit hun flytter. Om jeg finner ut at vår lille familie skal få et firbent tilskudd, være seg smågnager eller reptil, ser jeg ingen utfordringer med å gi jentungen den bursdagsgaven hun mest av alt ønsker seg. Anonymkode: fd84a...58b 8
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #8 Skrevet 2. juni 2019 Om jeg selv ønsket hund, kunne jeg godt gjort det ja. Men det ville fortsatt vært meg som hadde det overordnede ansvaret for mat, stell turer og diverse. Anonymkode: 1b4ef...f77 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #9 Skrevet 2. juni 2019 Synes det er litt feil å gi dyr i gave. Isf bør foreldre ønske dyret og ha tid til det. Et barn kan ikke ha ansvar for et dyr. Jeg fikk katt i gave da jeg var liten, men den endte hos bestemor uansett. Meg ble den bare redd.. Anonymkode: bd62c...7cb 5
Ginny Skrevet 2. juni 2019 #10 Skrevet 2. juni 2019 Så lenge barnet har en voksen som tar på seg ansvaret for dyret både økonomisk og i hverdagen så er det jo ikke et problem 😊 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #11 Skrevet 2. juni 2019 Å bruke en bursdag som en anledning til å kjøpe hund er vel greit, men ikke forvent at 8-åringen skal ha ansvaret for hunden. Kjøp hund hvis de voksne vil ha en og tar ansvar for den, ikke kun for å glede en unge Anonymkode: e111d...8dd 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #12 Skrevet 2. juni 2019 Neineinei, et barn skal ikke ha ansvaret for en hund alene, en hund er et familiemedlem som alle må ønske seg. Et barn på 8 har ikke sjans til å holde igjen en stor hund heller. Har selv labrador og en datter på 7. Hun ville vært sjanseløs om hunden dro og skulle hilse på noen. Bare det at du foreslår noe som dette får meg til å tenke at verken du eller partner ( om du har) har noe erfaring med hund fra før? Anonymkode: ca589...c68 1
solsnartsommer Skrevet 2. juni 2019 #13 Skrevet 2. juni 2019 Virkelig? Du er klar over at dyr er levende og ikke en materiell ting? Sett deg inn i dyrehold og dyrevelferd og tenk deg om et par eller ti ganger til. 4
solsnartsommer Skrevet 2. juni 2019 #14 Skrevet 2. juni 2019 Finnes ørten saker om dette på nett, her er noen av de. https://dyrebeskyttelsenmandal.no/ikke-gi-dyr-julegave/ https://sosialnytt.com/mattilsynet-ikke-gi-dyr-i-julegave-6-ting-du-bor-tenke-pa-for-du-far-dyr/ https://dusken.no/artikkel/27485/ikke-gi-levende-dyr-i-julegave/ https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/P3yJz/Ikke-gi-barnet-ditt-et-kjaledyr-i-julegave https://buddy.no/aktuelt/hund/dyr-er-ikke-julegaver/ 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #15 Skrevet 2. juni 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neineinei, et barn skal ikke ha ansvaret for en hund alene, en hund er et familiemedlem som alle må ønske seg. Et barn på 8 har ikke sjans til å holde igjen en stor hund heller. Har selv labrador og en datter på 7. Hun ville vært sjanseløs om hunden dro og skulle hilse på noen. Bare det at du foreslår noe som dette får meg til å tenke at verken du eller partner ( om du har) har noe erfaring med hund fra før? Anonymkode: ca589...c68 Nei, et barn skal ikke ha ansvaret for et dyr alene, og et dyr skal være ønsket av hele familien (i alle fall de voksne i tillegg til et barn), men dyret kan da vel for pokker være barnets i navnet likevel, hæ? Alvorlig talt, det må da være grenser for krisemaksimering! Lille Lise på åtte år ønsker seg så et dyr. Mor og far snakker sammen og blir enige om at joda, de har faktisk lyst på en hund av passende rase og størrelse. Mor og far setter seg grundig inn i hvilken rase de bør velge, leser seg opp på hundehold og forbereder 'familieforøkelsen' i all hemmelighet. Valget tas, og det viser seg at den aktuelle valpen vil være klar for overtagelse i tiden like rundt Lises bursdag. Dermed blir valpen Lises bursdagsgave, familien har fått et nytt medlem og alle hjerter gleder seg. Hvor pokker er da problemet?! Anonymkode: fd84a...58b 5
Meadow Skrevet 2. juni 2019 #16 Skrevet 2. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor pokker er da problemet?! Anonymkode: fd84a...58b Problemet er holdningen til at dyr er en gave, en pakke, en gjenstand på lik linje med alt annet som bare kan brukes og kastes, og at barna lærer det ved at de får et dyr i gave. Mest sannsynlig går de fort lei dyret likevel. 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #17 Skrevet 2. juni 2019 1 minutt siden, Meadow skrev: Problemet er holdningen til at dyr er en gave, en pakke, en gjenstand på lik linje med alt annet som bare kan brukes og kastes, og at barna lærer det ved at de får et dyr i gave. Mest sannsynlig går de fort lei dyret likevel. Så det hadde tatt lengre tid før de ble lei hvis familien hadde fått et dyr 'bare fordi'? Anonymkode: fd84a...58b
Gjest WhisperingWind Skrevet 3. juni 2019 #18 Skrevet 3. juni 2019 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, et barn skal ikke ha ansvaret for et dyr alene, og et dyr skal være ønsket av hele familien (i alle fall de voksne i tillegg til et barn), men dyret kan da vel for pokker være barnets i navnet likevel, hæ? Alvorlig talt, det må da være grenser for krisemaksimering! Lille Lise på åtte år ønsker seg så et dyr. Mor og far snakker sammen og blir enige om at joda, de har faktisk lyst på en hund av passende rase og størrelse. Mor og far setter seg grundig inn i hvilken rase de bør velge, leser seg opp på hundehold og forbereder 'familieforøkelsen' i all hemmelighet. Valget tas, og det viser seg at den aktuelle valpen vil være klar for overtagelse i tiden like rundt Lises bursdag. Dermed blir valpen Lises bursdagsgave, familien har fått et nytt medlem og alle hjerter gleder seg. Hvor pokker er da problemet?! Anonymkode: fd84a...58b Problemet er de som får et plutselig innfall om at det hadde vært koselig å gi en hundevalp til barnet fordi barnet ønsker seg en hund. Problemet er når det ikke er gjennomtenkt at en hundevalp krever enormt mye og at det er en forpliktelse de neste 10-15 årene. At hunden faktisk er foreldrenes ansvar, ikke barnet.Hvor gammel er ungen? Vil barnet kunne ha med seg hunden når det skal studere om det må flytte? Er foreldrene forberedt på at de da har fullt ansvar? Kjøpte de en hund som de faktisk kan håndtere eller så de en fin hund online og gikk for den rasen fordi den var søt? Problemet er at mange tenker at det ser så koselig ut med en hund, men ikke aner noe om raser, hundehold eller hundetrening og ender opp med en hund som de har null kontroll på og som til slutt ender opp forlatt eller til omplassering/avlivning fordi de ikke innså at en hund faktisk er et levende og krevende vesen, ikke en søt liten gave med en sløyfe på. Endret 3. juni 2019 av WhisperingWind
Sylveon Skrevet 3. juni 2019 #19 Skrevet 3. juni 2019 Det vil jo være du/dere som har ansvaret for hunden, som må gå ut med hunden om morgenen, gå ut med hunden på kvelden og passe på den, gi den god oppdragelse. Dere må gjerne si at den er 8-åringen sin, men det er ikke sånn det vil fungere i praksis. Jeg regner med at dette er noe dere har tenkt gjennom og dere voksne også har et ønske om å ha en hund og skulle ta ansvar for hunden? Er det sånn at det skal være til 9 års dagen? Hvordan er hun? Er hun moden og klar for at det skal komme en hund inn i huset? Forstår hun hva en hund trenger? Hun kan jo lese noen bøker om hva det krever å ha hund. En 8-åring burde kunne lese ganske akseptabelt.
Juniper Skrevet 3. juni 2019 #20 Skrevet 3. juni 2019 Hvis man skal kjøpe hund i gave til en 8-åring håper jeg den kjøpes i Toys’R Uss! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå