AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #1 Skrevet 2. juni 2019 Langhelg er over og vi er helt totalt utslitt. Har to gutter på 3 og 8 år, som kan karakteriseres som svært aktive. Det er veldig krevende. Den ene nekter å sovne på kvelden, den andre våkner på natten og svært tidlig på morgen. De hyler, roper, løper, hopper og lager lyd hele tiden. Som små gutter gjerne gjør. De er ikke interessert i de samme tingene, naturlig nok. Men krever oppmerksomhet og har sterk vilje begge to. Vi gir ofte etter og plasserer dem foran skjerm når vi er inne. Bare for å få en time pause innimellom. Vi prøver å aktivisere, være mye ute og generelt oppdra dem på best mulig måte. De er snille og stort sett veloppdragne. Er nok innenfor normalspekteret i fht aktivitetsnivå. Men alt handler om ungene, og vi er så utrolig slitne og lei. Det fungerer så dårlig. Jeg har dårlig samvittighet hele tiden, for jeg føler at jeg ikke strekker til. De vil ha, og trenger også, mer enn jeg kan gi. Er det andre der ute som opplever det samme som oss?? Anonymkode: 7fffa...eff 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #2 Skrevet 2. juni 2019 Hvor mye jobber dere? Kan dere eventuelt gå ned i stilling? Full jobb og to små barn er krevende. Anonymkode: 1db13...842 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 2. juni 2019 #3 Skrevet 2. juni 2019 Hva med en hyre en barnepasser? En som kan avlaste dere litt i helgene og ta med barna på aktiviteter og noen kvelder he og der slik at dere kan prioritere hverandre og egentid hver for dere uten barn?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #4 Skrevet 2. juni 2019 Vi har tre gutter med HØYT aktivitets nivå.. Alderen er 1 , straks 3 og 8,5 år... Mannen fikk også en kronisk sykdom etter siste barnet kom, som gjør at han er helt tappet for energi og har mye smerter, er sensitiv for lyder og stress🤦♀️🤦♀️ Så vi løser det ofte med å dele oss. Jeg finner på noe med de to minste og han er hjemme med eldste. eldste liker å spille, og mannen min får slappet av og de får tid sammen. Jeg har god energi til å gjøre masse med de minste. Jeg finner også på masse med eldste men det er gjerne etter de to minste har lagt seg.. Vi deler oss stort sett slik at jeg har to av barna og han ett, dette pga sykdommen, han klarer bare 1 barn av gangen.. Og det fungerer for oss nå.. Jeg passer også på å få alene tid med alle barna, men det må jeg tilpasse slik at det ikke blir for mye for mannen! Det er super trist til tider, for det blir jo alltid at jeg gjør ting alene med barna, 17. Mai, avslutninger, stort sett alle ferier, utflukter , osv,osv! Men når de er små og han er syk må det bare bli sånn for oss.. Vet ikke om det kan funke for dere og? Ta 1 unge hver og finne på noe..? Anonymkode: 76aa7...9b7 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #5 Skrevet 2. juni 2019 Evnt som nevnt over ang barnepass.. Har dere mulighet for barnevakt en uke dag for eksempel? Det er utrolig deilig å levere barna en tirsdag morgen og hente de igjen onsdag for eksempel.. En fri dag midt i uken er helt gull! Vi er velsignet med besteforeldre som barna elsker å være sammen med, ellers hadde vi nok ikke hatt barnevakt selv.. Anonymkode: 76aa7...9b7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #6 Skrevet 2. juni 2019 Takk for svar og tips! Det er per nå uaktuelt å gå ned i stilling, men hvis arbeidssituasjonen endrer seg er det noe vi kommer til å prioritere. Vi har, også pga økonomi, ikke særlig mulighet til fast barnevakt. Vi har det en og annen gang ved spesielle hendelser. Ellers er det ikke mulighet med avlastning annet enn at vi avlaster hverandre. Og det gjør vi også. Men det hjelper ikke nok. Må legge til at jeg lever med en sykdom som gjør meg mye sliten. Hadde jeg hatt mye energi, eller at ungene var litt roligere, skulle vi fått til dette bedre. Nå er det veldig mange negative faktorer på en gang. Anonymkode: 7fffa...eff 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #7 Skrevet 2. juni 2019 Finnes det home start der dere bor? Da kommer det en frivillig hjem til dere 2-4 timer i uken for avlastning. Anonymkode: 1db13...842 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #8 Skrevet 2. juni 2019 Jeg kjenner meg igjen, bortsett fra at vi har jenter... (og jeg er klar til kaldkvele neste person som skal fortelle meg hvor heldige vi er som har to jenter, for jenter er jo så mye enklere og roligere enn gutter....) Altså, det er blitt bedre, mye henger sammen med ganske strenge rutiner i forhold til soving og natt. Det hjelper veldig å få en god natts søvn, både for voksne og barn! Utover det handler det om å sette grenser, å ikke underholde og gi oppmerksomhet hele tiden. Her er det sånn at jeg sier fra at JEG trenger en pause, de får ikke mase før jeg er ferdig med kaffe/hvilen/ryddingen/vinflaska/whatever. Det er jo ikke sånn at ting endrer seg over natta heller, så man må være forberedt på å stå han av, du må ta mange upopulære avgjørelser. Ellers anbefaler jeg lydisolerende hodetelefoner... Sony har noen gode! Anonymkode: e55a0...d9a 18
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #9 Skrevet 2. juni 2019 Vi har samme alder på våre som dere, og en i midten. Her er vi strenge på at morgenfuglen får holde seg i senga. Han må prøve å sove frem til 7-halv 8, så kan han lese bok frem til 8 før han får komme til oss. Ofte så liker han å ligge lengre. Grunnen til at vi er strenge er for å hindre krangling, og at han vekker hele huset. Kanskje det er noe for eldste? Om det er treåringen så kan han jo få iPad eller noe på morran, slik at ikke hele huset blir vekket. Vi er og nøye på at de må leke med hverandre og leke med lillebror. Høye bråkelyder og bråk gjøres på utsiden. Jeg tror dere må ta huset tilbake. Det er og lov å slappe av etter tur, middag osv. Anonymkode: 46453...362 4
Hactar Skrevet 3. juni 2019 #10 Skrevet 3. juni 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Han må prøve å sove frem til 7-halv 8, så kan han lese bok frem til 8 før han får komme til oss. Ofte så liker han å ligge lengre. 7-halv åtte er veldig lenge å ligge i senga før han får lese om han virkelig er morgenfugl, da. Vi synes det er lenge nok å si at det er natt til halv sju, og våre våkner gjerne ikke før halv seks-seks. Men de må leke rolig når de står opp.
addict Skrevet 3. juni 2019 #11 Skrevet 3. juni 2019 Jeg skjønner ikke helt.. 8-åringen kan jo bare få beskjed om å gå ut og leke. Det må vår 8-åring hvis energinivået blir for høyt eller han begynner å mase om at han kjeder seg. Barn på den alderen må kunne aktivisere seg selv, og lære seg at det ikke er et alternativ å henge rundt hæla på mor og far. Vi hadde god suksess med natt /dag-klokke på han da har var rundt 3, dette kan hjelpe han med å bli i senga til det er levelig å stå opp. 13
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #12 Skrevet 3. juni 2019 Vi har det likt her også, men her er vi ute fra tidlig morgen og frem til leggetid. Det funker ikke å ha de inne rett og slett. Men 8 åringen kan vel besøke venner eller få besøk? Anonymkode: acabf...315
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #13 Skrevet 3. juni 2019 11 hours ago, AnonymBruker said: Finnes det home start der dere bor? Da kommer det en frivillig hjem til dere 2-4 timer i uken for avlastning. Anonymkode: 1db13...842 HomeStart gjelder vel kun når man har 1 barn, og da når det er spedbarn? Anonymkode: 6a80f...6ff
Puffedama Skrevet 3. juni 2019 #14 Skrevet 3. juni 2019 (endret) Hvis dere ikke alt har gjort det, legg inn et par fridager mens barna fremdeles er i barnehage og SFO. Det er mange som stønner og sukker over foreldre som har fri når barna er i barnehagen, men det er virkelig det som har reddet vett, forstand og forhold her i huset fra tid til annen. Det skal ikke så mye til, en dag kan være nok. Som du påpeker er det vanskelig å være forelder når du er utslitt og havner bakpå. I de mest intense årene er det en investering både i egen helse og familieliv å ta de pusterommene man kan. En venninne av meg og mannen hennes tok faktisk hver sin helg alene på hotell i den byen vi bor i Den ene helgen var pappaen alene med barna mens hun sov lenge og spiste hotellfrokost. Helgen etterpå byttet de. Så desperat har aldri jeg vært, men jeg kan skjønne behovet! Stiller meg også helhjertet bak forslaget om å dele seg oftere, og ta hvert sitt barn. Det er godt for alle, også de små som får mamma eller pappa for seg selv. Endret 3. juni 2019 av Puffedama skjedde noe rart med avsnittene, får det ikke vekk... 11
kisskissbangbang Skrevet 3. juni 2019 #15 Skrevet 3. juni 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er det sånn at jeg sier fra at JEG trenger en pause, de får ikke mase før jeg er ferdig med kaffe/hvilen/ryddingen/vinflaska/whatever. Anonymkode: e55a0...d9a Elsker dette 13
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #16 Skrevet 3. juni 2019 Er det virkelig så mange slitne småbarnsforeldre der ute? Jeg kjenner meg ikke igjen, vi har også fulle jobber begge to, husdyr og aktiviteter både på barn og voksne. Vi bruker aldri besteforeldre til barnevakt utenom at de er der en helg i sommerferien eller vi en sjelden gang skal i bryllup f.eks.. Gjør dere noe selv for å få opp eget energinivå? Trene hjemme? Løpe en tur? Yoga? Anonymkode: b0113...054 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #17 Skrevet 3. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Er det virkelig så mange slitne småbarnsforeldre der ute? Jeg kjenner meg ikke igjen, vi har også fulle jobber begge to, husdyr og aktiviteter både på barn og voksne. Vi bruker aldri besteforeldre til barnevakt utenom at de er der en helg i sommerferien eller vi en sjelden gang skal i bryllup f.eks.. Gjør dere noe selv for å få opp eget energinivå? Trene hjemme? Løpe en tur? Yoga? Anonymkode: b0113...054 Så heldig du er som er supermor/far! Her er dagens pokal! Anonymkode: 35422...fa5 14
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #18 Skrevet 3. juni 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Langhelg er over og vi er helt totalt utslitt. Har to gutter på 3 og 8 år, som kan karakteriseres som svært aktive. Det er veldig krevende. Den ene nekter å sovne på kvelden, den andre våkner på natten og svært tidlig på morgen. De hyler, roper, løper, hopper og lager lyd hele tiden. Som små gutter gjerne gjør. De er ikke interessert i de samme tingene, naturlig nok. Men krever oppmerksomhet og har sterk vilje begge to. Vi gir ofte etter og plasserer dem foran skjerm når vi er inne. Bare for å få en time pause innimellom. Vi prøver å aktivisere, være mye ute og generelt oppdra dem på best mulig måte. De er snille og stort sett veloppdragne. Er nok innenfor normalspekteret i fht aktivitetsnivå. Men alt handler om ungene, og vi er så utrolig slitne og lei. Det fungerer så dårlig. Jeg har dårlig samvittighet hele tiden, for jeg føler at jeg ikke strekker til. De vil ha, og trenger også, mer enn jeg kan gi. Er det andre der ute som opplever det samme som oss?? Anonymkode: 7fffa...eff Slutt med det, ts. Gi litt bæng. Et barn på 8 år trenger ikke "aktiviseres" - han trenger klare grenser og forventninger til at om han ymter frempå om at han "kjeder" seg - ja da har mamma og pappa husarbeid han må gjøre. Gjennomfør noen uker og du skal se ungen slutter å kjede seg. En 8-åring skal kun behøve aktivisering når han er syk. Tips: 1. Ta ungene med på deres ting også. Liker dere fjellturer, fiske eller båtliv? Ta ungene med. Ikke legg spesielt mye vekt på at de "ikke vil". Barneoppdragelse er ikke demokrati. 2. Skill ungene ad. En forelder tar med elstemann på fjelltur mans den andre tar med yngstemann og en kompis på lekeplassen. Gjør dette fast minst en gang i uka. 3. Sett grenser for hyling og kakkling. Ville dere ikke akseptert dette fra to jentebarn? Vel, da er det selvsagt ugreit for to guttebarn. Folk er folk og veloppdragen er veloppdragen. 4. Gi dem krav. Barn trives på krav, og de bør være ganske høye. Vil de ha skjermtid? Ok, da må eldstemann først hjelpe til med husarbeidet, holde rommet ryddig, gjøre lekser, lese en bok og ha lekt ute med kompiser. Yngstemann må hjelpe til med enkle ting som å plukke opp lekene sine og rydde bord. 5. Om en 8-åring våkner tidlig, da kan han godt få beskjed om at han ikke plager andre folk i huset. Gi han en klokke og et klokkeslett og si at frem til da må han enten sove mer eller leke stille på rommet. Hold på forventningen. Anonymkode: a91c3...4d4 15
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #19 Skrevet 3. juni 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så heldig du er som er supermor/far! Her er dagens pokal! Anonymkode: 35422...fa5 Har ingenting med det å gjøre! Det er du som legger ord i min munn her. Vi er sliten, vanlig slitne som alle andre også er. Men slik det fremstår i denne tråden er jo hverdagen til folk helt uoverkommelig og kaotisk! Jeg skjønner det ikke. Anonymkode: b0113...054 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #20 Skrevet 3. juni 2019 Hvordan er eldstemann når han har venner på besøk? Jeg har 3 barn som er eldre enn dine med omtrent samme aldersforskjell mellom. Min erfaring fra de var yngre var at om de hadde besøk av venner så var det mindre "masing" på meg. Så da klarte jeg å hente meg litt inn igjen før vennene skulle hjem igjen. Anonymkode: 7a748...ffc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå