Gå til innhold

Feste møbler i gips, hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal feste en kommode i veggen og boret hull i gipsen. Til min store overraskelse var det noe bak gipsen (virker som det kan være trefiber isolasjon) så da får jeg ikke brukt ekspansjonsplugg. Hva kan jeg bruke da?

Anonymkode: 8525e...e5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det bak er veldig mykt kan du bruke ekspansjonsplugg. Hvis det bak er hardt nok kan du bruke en lang skrue og feste i det. Hvis ikke må du forsøke å finne ut hvor de trebjelkene bak gipsen ligger, så du kan feste i dem. Hvis skruehullene er dårlig sparklet er de lette å finne, ellers finnes det et apparat som heter "beam finder" som finner dem for deg.

Anonymkode: 64417...ac4

AnonymBruker
Skrevet

Det bak er hardt nok til at jeg ikke får boret særlig videre med betongbor, men tror ikke det er hardt nok for en skrue. Det er ikke stender, det er bak hele veggen.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Du har stendere. Mål ut fra et hjørne, ca hver 60cm skal det være en stender, ofte 2x4 tommer,  Uten de hadde du ikke hatt gipsplater,da gips ikke henger i lufta.

Anonymkode: 28254...1a0

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har stendere. Mål ut fra et hjørne, ca hver 60cm skal det være en stender, ofte 2x4 tommer,  Uten de hadde du ikke hatt gipsplater,da gips ikke henger i lufta.

Å feste i stender er uaktuelt da kommoden kun kan stå en plass. 

Har funnet ut at det må være trefiber isolasjon. Noen festemulighet i det er det vel ikke? 

Oppdaget dessuten noe blått som kan se ut som en ledning inne i hullet. Tror jeg gir opp prosjektet

TS

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å feste i stender er uaktuelt da kommoden kun kan stå en plass. 

Har funnet ut at det må være trefiber isolasjon. Noen festemulighet i det er det vel ikke? 

Oppdaget dessuten noe blått som kan se ut som en ledning inne i hullet. Tror jeg gir opp prosjektet

TS

Og derfor liker jeg ikke gips, og hatet det hver eneste gang vi måtte feste noe i veggen eller taket da vi hadde leilighet med gips. Solide sponplater eller kryssfiner er mye greiere, selv skikkelig betong er enklere.

Du kan lage et nytt hull i kommoden for å feste den til en stender, det vil ikke vises så godt når det er på baksiden.

Anonymkode: 64417...ac4

AnonymBruker
Skrevet

Bare å putte i en plugg og skru skruen inn i det hullet som er. Sånn plastikkplugg.

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare å putte i en plugg og skru skruen inn i det hullet som er. Sånn plastikkplugg.

Hullet er 10 mm så ganske stort. Da må jeg evt lage nytt hull i kommoden. 

Uansett, hvor mange kg belastning vil det tåle? Skulle også henge en bokhylle over kommoden. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hullet er 10 mm så ganske stort. Da må jeg evt lage nytt hull i kommoden. 

Uansett, hvor mange kg belastning vil det tåle? Skulle også henge en bokhylle over kommoden. 

Da sparkler du å maler over det hullet, og lager nytt som passer en plastikkplugg til gipsvegger. De holder en del de.Men en bokhylle bør du feste i en stender, ofte disse også går på tvers, slik du kan feste bokhyllen

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...