Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kreves det at man bruker rene innesko når man jobber på sykehus? Eller er det lov å bruke sko som også er brukt ute? Skjønner at man ikke bør gå med gjørmete og sølete sko, men hvis man tørker av skoene først? 

Spør fordi jeg er nødt til å bruke spesialtilpassede joggesko grunnet mye fotproblemer. Disse er veldig (!) dyre, og jeg har allerede to par som jeg bruker utendørs. Frister lite å kjøpe enda et par for å kun bruke innendørs når jeg skal starte i jobb på sykehus. Håper derfor jeg kan bruke de to parene jeg allerede har. 

Anonymkode: 86fce...920

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vasket det ene paret og brukt de kun inne på jobb.

Anonymkode: 5e33b...938

• Liker 5
Skrevet

Vet ikke om det er noen formelle krav, men det burde det være. Ville ikke brukt sko som regelmessig blir brukt ute som innesko, men litt avhengig av hva slags avdeling du skal jobbe på og om du har pasientkontakt eller ikke. Kan du vaske det ene paret og bruke som jobbsko? 

Mange sykehus har flere bygg som gjør at man av og til beveger seg utendørs i jobbklær, så det bør være en spesiell type avdeling hvis de skal være helt strikte tenker jeg. Spør sjefen din så får du nok et godt svar :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror verken Jesus eller Gud vil straffe deg for dette. Allah kan han noen meninger, men har får som regel klar beskjed om å holde kjeft!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville vasket det ene paret og brukt de kun inne på jobb.

1 minutt siden, gullmedalje skrev:

Vet ikke om det er noen formelle krav, men det burde det være. Ville ikke brukt sko som regelmessig blir brukt ute som innesko, men litt avhengig av hva slags avdeling du skal jobbe på og om du har pasientkontakt eller ikke. Kan du vaske det ene paret og bruke som jobbsko? 

Mange sykehus har flere bygg som gjør at man av og til beveger seg utendørs i jobbklær, så det bør være en spesiell type avdeling hvis de skal være helt strikte tenker jeg. Spør sjefen din så får du nok et godt svar :)

Jeg skal ha pasientkontakt, ja. Sykehuset har flere bygg, men avdelingen jeg skal jobbe på er kun på ett bygg (vet ikke om jeg skal være noe i de andre byggene). Jeg må jevnlig veksle mellom de to parene (de er ikke identiske), og derfor kan jeg ikke bruke kun det ene paret utenfor jobb. Da blir det for mye bruk av dette paret, da jeg ikke skal jobbe hver dag på sykehuset. Kan spørre sjefen, men er ikke i kontakt med han/henne før jeg starter. Og skal jeg ha nye sko må disse bestilles lenge i forkant, da det tar veldig lang tid å få dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke sko på jobb som du har brukt fra før hjemme, men du bør ikke bruke disse på privaten etterpå da det er mange skumle sykehusbakterier du absolutt ikke har lyst å dra med deg hjem. Du vil ikke dra med deg multiresistente bakterier og clostridium hjem til familien din. 

Når du skifter jobb mellom helseinstitusjoner må du også skifte sko, husk det. 

Anonymkode: cffc7...31e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om dette gjelder på din arbeidsplass? "

Arbeidstøy

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan bruke sko på jobb som du har brukt fra før hjemme, men du bør ikke bruke disse på privaten etterpå da det er mange skumle sykehusbakterier du absolutt ikke har lyst å dra med deg hjem. Du vil ikke dra med deg multiresistente bakterier og clostridium hjem til familien din. 

Når du skifter jobb mellom helseinstitusjoner må du også skifte sko, husk det. 

Hæ? Da jeg jobbet på sykehjem og i hjemmetjenesten brukte jeg samme sko som jeg brukte privat. De samme som sto hjemme i gangen min. Var ingenting skummelt som skjedde pga. det? Må man da også klippe av seg håret etter å ha vært på jobb på sykehuset, så man ikke tar med seg bakteriene innendørs hjemme? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Jeg tror verken Jesus eller Gud vil straffe deg for dette. Allah kan han noen meninger, men har får som regel klar beskjed om å holde kjeft!

At ikke du blir lei av å poste disse meningsløse innleggene dine.

Anonymkode: 97f93...e88

AnonymBruker
Skrevet

Definisjoner                                                                                                                             
Arbeidstøy - Uniform

Arbeidstøy for helsearbeidere bør bestå av bukse, overdel, ev. frakk, og sko kun til bruk i helseinstitusjonen.https://infeksjonskontroll.no/forebygging/5775

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Da jeg jobbet på sykehjem og i hjemmetjenesten brukte jeg samme sko som jeg brukte privat. De samme som sto hjemme i gangen min. Var ingenting skummelt som skjedde pga. det? Må man da også klippe av seg håret etter å ha vært på jobb på sykehuset, så man ikke tar med seg bakteriene innendørs hjemme? 

Du skal ikke bruke samme sko hjemme som de du bruker på jobb. Hjemmetjenesten kan nok bli noe annet, det vet ikke jeg da jeg ikke jobber der, men du skal absolutt ikke bruke samme sko på sykehjem som du bruker hjemme. Det var fint at det ikke skjedde noe med deg, men om du fikk clostridium på skoen din som du også har brukt hjemme har du ganske sikkert sporer etter det hjemme nå. De går ikke bort selv ved å vaske gulvene. Og må noen i familien gå på antobiotikakur eller har et svekket immunforsvar kan vedkommende få infeksjon med clostridium pga de sporene. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Skotøy
  • Det bør brukes sko med hel tåkappe for å beskytte føttene ved uhell med spisse gjenstander.
  • Sko som benyttes i pasientrettet arbeid skal tåle vask ved høy temperatur eller kjemisk desinfeksjon.
  • Sko som benyttes i spesialavdelinger f. eks. operasjonsavdelingen, skal ikke brukes utenfor avdelingen.
  • Skoene bør være vaskbare.
  •  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kreves det at man bruker rene innesko når man jobber på sykehus? Eller er det lov å bruke sko som også er brukt ute? Skjønner at man ikke bør gå med gjørmete og sølete sko, men hvis man tørker av skoene først? 

Spør fordi jeg er nødt til å bruke spesialtilpassede joggesko grunnet mye fotproblemer. Disse er veldig (!) dyre, og jeg har allerede to par som jeg bruker utendørs. Frister lite å kjøpe enda et par for å kun bruke innendørs når jeg skal starte i jobb på sykehus. Håper derfor jeg kan bruke de to parene jeg allerede har. 

Har du virkelig ikke fått informasjon om slikt fra arbeidsgiver?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært meg, hadde jeg bestilt nye sko i god tid før jeg skal starte i jobben der.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ha pasientkontakt, ja. Sykehuset har flere bygg, men avdelingen jeg skal jobbe på er kun på ett bygg (vet ikke om jeg skal være noe i de andre byggene). Jeg må jevnlig veksle mellom de to parene (de er ikke identiske), og derfor kan jeg ikke bruke kun det ene paret utenfor jobb. Da blir det for mye bruk av dette paret, da jeg ikke skal jobbe hver dag på sykehuset. Kan spørre sjefen, men er ikke i kontakt med han/henne før jeg starter. Og skal jeg ha nye sko må disse bestilles lenge i forkant, da det tar veldig lang tid å få dem. 

Da må du belage deg på å kjøpe deg nye sko om du ikke kan bruke bare et par sko hjemme siden du ikke kan bruke jobbskoene dine hjemme etterpå. Det er ikke sånn at det er straffbart, men det går ut over deg selv og de du omgås at du utsetter deg selv og andre for smittefare. Om du trenger å høre dette fra arbeidsplassen din om hvor farlig det kan være så kan du kontakte smittevernsenteret ved sykehuset. De er nok mer enn villige til å forklare dette. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal jobbe slik at du må gå utendørs i mellom byggene, må du nok ha både innesko og utesko på jobb. Dvs 2 par jobbsko.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal jobbe slik at du må gå utendørs i mellom byggene, må du nok ha både innesko og utesko på jobb. Dvs 2 par jobbsko.

Men da må det vel holde at jeg bruker mine vanlige utesko når jeg går utendørs mellom byggene? Og bytter til inneskoene når jeg kommer inn? Kan vel ikke kjøpe ett par egne sko for å gå noen skritt utendørs? 

AnonymBruker
Skrevet

Men da må det vel holde at jeg bruker mine vanlige utesko når jeg går utendørs mellom byggene? Og bytter til inneskoene når jeg kommer inn? Kan vel ikke kjøpe ett par egne sko for å gå noen skritt utendørs? 

Spør arbeidsgiveren. Disse uteskoene vil jo også tråkke innendørs der du bytter sko, så ja det er sjanse for at du får med deg sykehusbakterier på uteskoene.

Gjest Lama_Drama
Skrevet

Egne jobbsko. Ingen regler om at andre sko skal brukes mellom bygg.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør arbeidsgiveren. Disse uteskoene vil jo også tråkke innendørs der du bytter sko, så ja det er sjanse for at du får med deg sykehusbakterier på uteskoene.

Så det betyr at man heller ikke kan gå inn på sykehuset med de skoene man går til jobb med? Må jo inn på sykehuset for å komme til garderobene. Det vil si at det blir noen skritt innendørs med disse skoene, før man tar på arbeidsklær og bytter sko. Det høres jo helt merkelig ut? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...