AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #1 Skrevet 2. juni 2019 Nå trenger jeg meninger fra en nøytral part. Vi har hatt to dødsfall i familiene våre samme dag, min bestemor og mannens bestemor. Begravelsene blir heldigvis ikke på samme dag. Mandag skal min bestemor begraves. Babyen blir med i kirken, men eldste felles blir kun med etterpå. Så fikk jeg høre at min stedatter ville være med i begravelsen. Stedatter har aldri brydd seg om min familie. Hvis det har vært snakk om feiring av jul med dem, har hun alltid sagt at da feirer hun heller med sin mor. Når hun får jule - og bursdagsgaver av mine foreldre/besteforeldre, får vi alltid spørsmål om hvem Anna og Olav er, eller Heidi og Stein. Hun vet knapt hva mine foreldre heter. Jeg og barna drar ofte til dem i helgene, stebarn har blitt spurt hver gang om å være med, men får svar om at det er så kjedelig der. Jeg og mannen har vært sammen i 10 år, og i løpet av de årene har stebarn truffet min bestemor 5 ganger. Hun spurte ikke hvordan det gikk med henne da hun var syk heller. Så jeg forstår ikke hvorfor hun absolutt skal være med i hennes begravelse nå. Jeg tenker at hun ser på det som en fridag. Hadde det vært en bursdag eller annen hyggelig sammenkomst så skulle hun fått vært med, men en begravelse med masse ukjente folk som er triste og gråter, jeg kan ikke forstå at hun har lyst til det en gang. Det er ikke på gøy vi skal dit. Ikke er det jevnaldrende barn som kommer heller, så jeg vet det kommer til å bli mas om at det er kjedelig, og at hun vil dra hjem. Er jeg helt på bærtur som mener hun ikke trenger å være med? Det blir jo begravelse på onsdag også, til hennes egen oldemor. Anonymkode: b08e6...df8
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #2 Skrevet 2. juni 2019 Klart hun bør få være med om hun ønsker Anonymkode: e531b...056 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #5 Skrevet 2. juni 2019 Respekter barnets ønsker. Du vet ikke hva som ligger bak dette. Og om det er fridag hun egentlig ønsker kan jeg love begravelse og minnesamling er hakket mer kjedelig enn skolen. Anonymkode: df65e...f31 5
Juniper Skrevet 2. juni 2019 #6 Skrevet 2. juni 2019 Brydde hun seg ikke om de da de levde trenger hun ikke late som om hun bryr seg nå! 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #7 Skrevet 2. juni 2019 Dere som mener hun bør få delta, hvorfor? Ingen dukker vel opp i begravelsen til så og si ukjente mennesker. Hun har aldri sett på min bestemor som hennes familie. Og om det er en fridag hun ønsker, så er ikke en begravelse rette stedet å oppholde seg. Godt mulig det er sorgen som snakker, og det at min familie aldri har betydd noe for henne tidligere. Ts Anonymkode: b08e6...df8 2
Lillemorbare Skrevet 2. juni 2019 #8 Skrevet 2. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dere som mener hun bør få delta, hvorfor? Ingen dukker vel opp i begravelsen til så og si ukjente mennesker. Hun har aldri sett på min bestemor som hennes familie. Og om det er en fridag hun ønsker, så er ikke en begravelse rette stedet å oppholde seg. Godt mulig det er sorgen som snakker, og det at min familie aldri har betydd noe for henne tidligere. Ts Anonymkode: b08e6...df8 Jeg har vært i flere begravelser hvor jeg ikke kjente til den avdøde. Jeg har stilt opp i disse begravelsene for å være støttende for personer jeg kjenner som stod nære den avdøde. Hvor gammelt er barnet? Kan det hende barnet vil være der for deg? 8
Alvekvinnen Skrevet 2. juni 2019 #9 Skrevet 2. juni 2019 Er din stedatter glad i deg? Jeg har gått i begravelse til mennesker jeg nesten ikke kjenner, men som støtte til familien for det er mennesker som betyr mye for meg. Eller kanskje hun gruer seg til begravelsen på onsdag og ønsker å se hvordan det er? Barn tenker ofte annerledes om død og begravelse enn oss voksne. Jeg ville utforsket hva som gjør at hun ønsker å delta. Dårlig samvittighet kan også være et motiv. 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #10 Skrevet 2. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som mener hun bør få delta, hvorfor? Ingen dukker vel opp i begravelsen til så og si ukjente mennesker. Hun har aldri sett på min bestemor som hennes familie. Og om det er en fridag hun ønsker, så er ikke en begravelse rette stedet å oppholde seg. Godt mulig det er sorgen som snakker, og det at min familie aldri har betydd noe for henne tidligere. Ts Anonymkode: b08e6...df8 Jeg tror du må spørre henne om hvorfor. Er hun gammel nok til å tenke at det vil være en fin gest overfor deg? Er hun ung nok til å være nysgjerrig? Har hun aldri vært i begravelse før og tenker at din bestemors kan være en slags 'generalprøve' for henne før hennes oldemors begravelse? Eller vil hun, som du mistenker, rett og slett slippe en skoledag? Jeg forstår godt hvorfor du føler som du gjør. Om det er sorgen som snakker, eller om det er din kjennskap til din stedatters måte å tenke på er ikke godt å si. Men jeg tenker du gjør fornuftig i å utforske hvorfor fremfor å gi blankt avslag. Kondolerer ❤ Anonymkode: ad6f4...89f 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #11 Skrevet 2. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som mener hun bør få delta, hvorfor? Ingen dukker vel opp i begravelsen til så og si ukjente mennesker. Hun har aldri sett på min bestemor som hennes familie. Og om det er en fridag hun ønsker, så er ikke en begravelse rette stedet å oppholde seg. Godt mulig det er sorgen som snakker, og det at min familie aldri har betydd noe for henne tidligere. Ts Anonymkode: b08e6...df8 Fordi det muligens betyr noe for henne, på en eller annen måte. Hvorfor så opptatt av å ikke ha henne der? Du fremstår bitter. "hun har ikke brydd seg før, derfor får hun ikke viljen sin nå...." Utfallsrommet er følgende: Hun bryr seg egentlig ikke, får en "fridag" (ingen skade skjedd). Hun føler på ett eller annet, om det er samvittighet over mottatte gaver og oppmerksomhet hun aldri gjengjeldte, at hun føler hun kjente personen bedre enn du har inntrykk av, tanker om døden...hvem vet... Og får med den en slags avslutning ved å være der. Anonymkode: df65e...f31 8
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #12 Skrevet 2. juni 2019 Hvor gammel er stebarnet ditt ? Og hvor gammel er du ? Anonymkode: 55abf...9ac
Vera Skrevet 2. juni 2019 #13 Skrevet 2. juni 2019 Hun vil kanskje delta i begravelsen av respekt for deg Ts? 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #14 Skrevet 2. juni 2019 Hvor gammel er hun? Jenter kan være utspekulerte når de vokser til (og jo - mer enn gutter) Anonymkode: f6ba7...640
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #15 Skrevet 2. juni 2019 Først; kondolerer! ♥️ Du vet da ikke hva hun føler innerst inne... Og for min del synes jeg det er veldig spesielt at du bruker tid og energi på å finne en god begrunnelse på at hun ikke skal få delta.. Hun er et barn, som sikkert gjerne vil bli oppfattet som voksen, men har ikke helt forutsetning til det. Selvfølgelig skal hun få bli med dersom hun vil! Fridag eller ei.. (Hadde jeg hatt en stedatter hadde jeg faktisk forventet at hun ble med! Og dersom hun ikke hadde villet, så hadde jeg faktisk presset bittelitt på, før jeg lot det være) Og du bør også behandle stedatteren din som ditt eget barn... Anonymkode: 93949...e17 3
Ymra Skrevet 2. juni 2019 #16 Skrevet 2. juni 2019 Jeg synes det blir veldig feil å nekte stedatteren å være med i begravelsen. Det å bli nektet å få være med i en begravelse kan være veldig vondt. Som flere andre har vært inne på - kan det være veldig mange grunner til at hun ønsker å være med - respekt for deg og resten av din familie, ønsket om å få være med i en begravelse før den til sin egen oldemor eller at din bestemor faktisk har betydd noe for henne gjennom de få møtene de faktisk har hatt, uten at hun har gitt uttrykk for det overfor deg. Det at hun ikke har spurt hvordan det går når bestemoren din har vært syk trenger ikke bety så mye i denne sammenhengen - mange spør ikke om slikt før de blir ganske voksne. I forkant bør dere selvsagt ta en grundig prat med henne - forklare hvordan en begravelse foregår, hvordan det kan være kjedelig, at det kan bli en lang dag, at det ikke vil være andre unge der og at det ikke er aktuelt å reise hjem tidlig. Om hun fortsatt har lyst til å være med, mener jeg det er en selvfølge at hun får bli med. 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #17 Skrevet 2. juni 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som mener hun bør få delta, hvorfor? Ingen dukker vel opp i begravelsen til så og si ukjente mennesker. Hun har aldri sett på min bestemor som hennes familie. Og om det er en fridag hun ønsker, så er ikke en begravelse rette stedet å oppholde seg. Godt mulig det er sorgen som snakker, og det at min familie aldri har betydd noe for henne tidligere. Ts Anonymkode: b08e6...df8 Det der er bare svada. Det å gå i begravelsen til andre som enten er bekjente eller ukjente, er ganske vanlig. Har du tenkt på at det finnes mennesker som ikke har familie i det hele tatt, og da er det ukjente mennesker som ønsker å stille opp i begravelse til denne ukjente personen? Har du hørt om kjente mennesker som har dødd, og som velger å ha åpen begravelse? Mange som velger å gå dit, hvis man hadde et forhold til denne personen på en eller annen måte. Har du hørt om mennesker i bygda eller byen din som har dødd? For eksempel veldig unge mennesker? Folk ønsker å stille opp, fordi de bryr seg. Jeg forstår stedatteren din veldig godt. Selvom hun kanskje ikke hadde et spesielt forhold til din bestemor, ønsker hun å vise støtte til deg. Mange av de begravelsene jeg var i som barn, kjente jeg så vidt - men jeg visste at de var i familie eller nær min familie iallefall. Jeg møtte opp, fordi jeg ønsket å vise min støtte. Anonymkode: e8853...ed1 1
Tanuki Skrevet 2. juni 2019 #18 Skrevet 2. juni 2019 Jeg skjønner at du er skeptisk til å ha henne med når du er i sorg. Men skal mannen din være med? Be han ta ansvar for henne i begravelsen, og prat med henne om hvorfor det er viktig for deg at du får deltatt og støttet familien din.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #19 Skrevet 2. juni 2019 Stedatter er 14 år og har vært i begravelse for 2 år siden til sin oldefar. Ja, jeg er kanskje litt bitter da, som noen sier. Som sagt så har hun aldri brydd seg om min familie. Aldri vært med i bursdager eller andre sammenkomster, fordi det er så kjedelig. I bestemors 70årsdag var hun med, men det blir så lite hyggelig for oss andre når det blir mas om å dra hjem hele tiden. Misforstå meg rett, jeg og stedatter har et fint forhold, men når det kommer til min familie så er det tydelig at hun viser avstand og ikke ser på dem som sin familie. Og det skjønner jeg litt også, hun har jo familier på både mors og fars side. Hvordan hun ser på sin stefars familie, vet jeg ikke. Det var derfor jeg skrev her inne, for å få andres synspunkter. Kommer nok ikke til å nekte henne, men må nok spørre om hvorfor hun vil være med, ja. Anonymkode: b08e6...df8 3
Gjest Blondie65 Skrevet 2. juni 2019 #20 Skrevet 2. juni 2019 Jeg synes dette er feil dag å gjøre seg vrang på. Jeg synes du skal sette dine følelser til side og tenke på at hun er der for å vise deg støtte. Det er nå derfor jeg går i begravelser - for å støtte de som lever.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå