Gjest Gjesta Skrevet 2. mai 2005 #21 Skrevet 2. mai 2005 :o apple, den er identisk med den jeg har laget i dag, etter å ha tigget til meg oppskriften av en mamma i barnehagen..... Skriver under NÅR SOM HELST på at dette uten tvil er tidenes beste langpanne. Og med 54 barnebursdager -og sjokoladekakelangpanner- pr barnehageår, VET jeg hva jeg snakker om......
Trude29 Skrevet 5. mai 2005 #22 Skrevet 5. mai 2005 Skal levere kake på skolen til 17.mai. Men den må leveres tidlig på morningen. Tenkte å bake dagen før. Kan denne kaken stå en dag før den serveres, Apple eller Tex ? Hørtes veldig god ut !
Gjest Gjesta Skrevet 5. mai 2005 #23 Skrevet 5. mai 2005 Jepp, det kan den. To og tre dager også faktisk, hvis den har plast eller noe over seg. *titter bort på fryseren der det ligger sjokoladekake* Det er verdens beste kake.........
-Fisken- Skrevet 5. mai 2005 #24 Skrevet 5. mai 2005 Denne kaka er spesielt saftig ettersom glasuren skal trekka godt nedi kaka. Det er favorittsjokoladekaka til mannen min: Sjokoladekake i stor langpanne Kakerøre: 6 ss kakao 400 g smør 4,5 dl vatn 9 dl sukker 9 dl kveitemjøl 1 beger rømme 4 egg 2 ts natron 1 ts salt Kok opp kakao, smør og vatn. Rør i sukker. Rør i resten av det turre. Rør i egg og rømme. Steik på 180°-200° C i ca. 30 min. midt i ognen. Prikk kaka med gaffel med ein gong ho kjem ut av ognen. Glasur: 100 g smelta smør 6 ss mjølk 3 ss kakao 350 g melis 2 ts vaniljesukker Rør glasuren saman i ei gryte og hell over kaka medan ho er varm. Glasuren skal renna nedi hola som vart laga av prikkinga. Denne kaka fyller opp mi store langpanne ganske godt, så det er ei stor kake! Ho må kanskje steika litt lenger enn dei 30 minutta, men det er jo berre å sjekka om kaka er ferdig ved å stikka i henne. Kaka kan godt frysast, ho er svært god opptint og. Denne oppskriften bruker jeg også. Utrolig god!
Gjest Camelia Skrevet 10. mai 2005 #25 Skrevet 10. mai 2005 Hm...hvordan kan jeg evt. bytte ut kakao med smeltet sjokolade i fyllet, mon tro?? Snakker altså om den siste kaka her...
Gjest Gjesta Skrevet 10. mai 2005 #26 Skrevet 10. mai 2005 Du kan bare ha i smeltet sjokolade i tillegg.
Blueberry Skrevet 14. mai 2005 #27 Skrevet 14. mai 2005 Nå har jeg ei sjokoladekake i ovnen. Er så utrolig spent på om den blir vellykket.....den hever seg da i det minste... Denne kaken er i 2 eller 3 lag. Maifestens sjokoladekake 45 g smør 75 g sukker 75 g brunt sukker ca 150 g hvetemel (jeg bruker glutenfri kakemiks da...) 1 ts natron 1/2 ss kakaopulver 2 store egg 50 g smeltet kokesjokolade 1 ss mørk sirup ca 1 dl melk Fyll 1: 200 g hvit (eller lys) melkesjokolade 60 g smør ca 200 g melis Fyll 2: 100 g kokesjokolade 35 g smør ca 100 g melis Glasur: 70 g smør 3-4 ss melk ca 250 g melis 2-3 ss kakaopulver Fremgangsmåte: Still ovnen på 185 grader. Smør en stor springform (24-25 cm). Kle med smurt bakepapir. Miks smør og sukker til bunnen sammen. Det skal bli luftig. Sikt mel, natron og kakao sammen i en bolle. Rør eggene inn i smørkremen, ett om gangen - etterfulgt av 1 ss mel. Rør inn smeltet sjokolade og sirup. Bland så inn resten av melet og melken, annenhver gang, til alt er brukt og du har en jevn røre. Fordel røren i kakeformen. Stekes 30-35 min. Legg over på rist, trekk av papiret og la avkjøle. Fyll 1 og fyll 2 lages på samme måte (hver for seg): Smelt sjokolade og smør i en ildfast bolle over vannbad. Pisk i ørlite kokende vann til fyllet er jevnt. Ta bollen bort fra varmen og visp inn nok melis til at fyllet er tykt. Del kaken i 2 eller 3 bunner. Ha lyst, så mørkt, og så lyst fyll igjen mellom bunnene. Smelt smør til glasur sammen med melken. Tilsett sukker og kakao, og rør godt sammen. Avkjøl til det begynner å stivne litt. Helles/spres over kaketoppen. Pynt med friske bær/frukt like før servering, f.eks. jordbær og kiwi.
mari Skrevet 25. mai 2005 #28 Skrevet 25. mai 2005 bringer denne opp så den er lett å finne i morgen, har ikke rømme i dag, så da får jeg ikke laget den kaken til apple. Er det noen som har prøvd å dele denne oppskriften i 2? Tenkte at jeg skulle lage den i liten langpanne, men da blir den oppskriften for stor... Kan man fryse den når den har glasur på? Skal gi den til en vennine, og tror ikke hun får spist opp hele med engang.
Gjest Gjesta Skrevet 25. mai 2005 #29 Skrevet 25. mai 2005 Jeg har laget kake lignende apple`s kake, og har fremdeles kake i fryseren. Jeg delte opp i små firkanter og singelfrøs dem, slik at jeg kan ta opp litt kake når jeg har lyst på....
mari Skrevet 25. mai 2005 #30 Skrevet 25. mai 2005 det var en god ide, kanskje jeg skal dele den opp for hene, hvis hun ikke tenker på det selv... var det glasur på den kaken?
Gjest Gjesta Skrevet 25. mai 2005 #31 Skrevet 25. mai 2005 Glasur på min kake...? Ja, den er ferdig med glasur og alt, ligger singelpakket i små plastikkposer oppi en stor kakeboks i fryseren. Særdeles praktisk, må jeg si...... *kakesulten*
Gjest mari ili Skrevet 25. mai 2005 #32 Skrevet 25. mai 2005 ja, da synes jeg du skal ta deg et stykke jeg Er mer av den typen som liker å bake jeg da, men som ikke er så glad i å spise dem. Derfor skal jeg bake til en vennine, ovnen hennes er i stykker og jeg vet at hun drømmer om sjokoladekake med et glass iskald melk til... Hun er gravid i 9 mnd. så jeg syns hun fortjenner det!
:-) anna Skrevet 26. mai 2005 #33 Skrevet 26. mai 2005 Denne kaka er spesielt saftig ettersom glasuren skal trekka godt nedi kaka. Det er favorittsjokoladekaka til mannen min: Sjokoladekake i stor langpanne Kakerøre: 6 ss kakao 400 g smør 4,5 dl vatn 9 dl sukker 9 dl kveitemjøl 1 beger rømme 4 egg 2 ts natron 1 ts salt Kok opp kakao, smør og vatn. Rør i sukker. Rør i resten av det turre. Rør i egg og rømme. Steik på 180°-200° C i ca. 30 min. midt i ognen. Prikk kaka med gaffel med ein gong ho kjem ut av ognen. Glasur: 100 g smelta smør 6 ss mjølk 3 ss kakao 350 g melis 2 ts vaniljesukker Rør glasuren saman i ei gryte og hell over kaka medan ho er varm. Glasuren skal renna nedi hola som vart laga av prikkinga. Denne kaka fyller opp mi store langpanne ganske godt, så det er ei stor kake! Ho må kanskje steika litt lenger enn dei 30 minutta, men det er jo berre å sjekka om kaka er ferdig ved å stikka i henne. Kaka kan godt frysast, ho er svært god opptint og. Ser ut til at den minner om denne http://home.no.net/sgsol/kaker/nesquick.html Nesquick-kake eller barnehagekake... Passer så bra til å ha med i barnehagen fordi det hverken er egg eller nøtter i den. Er kjempegod og mettende.
thei Skrevet 26. mai 2005 #34 Skrevet 26. mai 2005 MMMMMMMMmmmmmm.... Har laga sjokoladekaka til apple nå. Den ble knallgo!! Hadde oppi ein halv kokesjokolade i kaka og resten i glasuren-knallgodt!! Anbefales!!!!! Tusen takk for god oppskrift!!
Annie Skrevet 26. mai 2005 #35 Skrevet 26. mai 2005 MMMMMMMMmmmmmm.... Har laga sjokoladekaka til apple nå. Den ble knallgo!! Hadde oppi ein halv kokesjokolade i kaka og resten i glasuren-knallgodt!! Anbefales!!!!! Tusen takk for god oppskrift!!Smelta du kokesjokoladen før du hadde den i kaka, eller hakka du den i biter?
Høne_mor Skrevet 26. mai 2005 #36 Skrevet 26. mai 2005 Apple !?! Er du heeeelt sikker på at det skal være 9 dl. sukker i kaka di ? Jeg synes det var volsomt mye ? Jeg har prøvd å bake den nå men jeg må innrømme at jeg har endret litt på oppskrifta :oops: Den står i ovnen å godgjør seg
thei Skrevet 27. mai 2005 #37 Skrevet 27. mai 2005 Hadde kokesjokoladen oppi gryta med smør vann og kakao - gikk helt fint!!! Passte på at det ikke kokte!
thei Skrevet 27. mai 2005 #38 Skrevet 27. mai 2005 STINGS SJOKOLADEKAKE!! 125 gr margarin 1 dl vann 3 ss kakao 1 ts vaniljesukker -smelt margarinen, ta gryta av plata og tilsett vann,kakao og vaniljesukker -Ha dette så i en bolle og tilsett 4 eggeplommer, et om gangen med mikser Så tilsettes : 250 gr sukker 150 gr hvetemel 3 ts bakepulver Stivpisk de 4 eggehvitene og rør forsiktig inn! Stekes i ca 45 min, nederst i ovnen på 75 grader i 24-26 form. Glasur: 2 egg 1 dl kremfløte 135 gr sukker 1/2 plate kokesjokolade - dette gis et oppkok og tas av platen Så tilsettes 125 gr meierismør og 1 ts vaniljesukker - glasuren settes kald i minst to timer og piskes så opp til den blir "lys" En knallgo sjokoladekake som de serverer på Stung i Stavanger.
Lia Skrevet 27. mai 2005 #39 Skrevet 27. mai 2005 Jeg har laget kake lignende apple`s kake, og har fremdeles kake i fryseren. Jeg delte opp i små firkanter og singelfrøs dem, slik at jeg kan ta opp litt kake når jeg har lyst på.... Og så er den genial til barnebursdag, fordi det er så lett å skjære ut en figur av den. F. eks fly, tog, katt, fisk. Det gjorde moren min bestandig da vi var små. Kjempesuksess!
Gjest Kakemina Skrevet 26. juni 2005 #40 Skrevet 26. juni 2005 Mmm, Piglets sjokoladekake var god. Men brukte apsikat i steden for revet appelsinskall.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå