Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare lufte noen tanker, og gjerne høre fra andre i lignende situasjon.

Jeg er 45 år, og har jobbet innenfor feltet mitt siden jeg var 18 år. Ferdig høyskoleutdannet da jeg var 27, og har senere tatt videreutdanning. 

Jeg har hatt mange spennende jobber, og har således vært mellomleder. Fikk barn sent, og har etter dette endevendt prioriteringene mine. Har derfor per i dag en nattevaktsjobb i redusert stilling. Jobben i seg selv er behagelig med mye fri, men føler samtidig at jeg ikke får brukt så mye kunnskap og erfaring. Men forsåvidt greit det også. 

Det som derimot har begynt å gnage mer og mer, er følelsen av å bli belært av yngre kollegaer som jobber på dag. Oftere og oftere kjenner jeg på følelsen av irritasjon, og da slår det meg; er jeg iferd med å bli en kjerring, eller er det noe i dette? Tror de virkelig at jeg ikke har kunnskap om faget mitt? 

Jeg er klar over at meningene til oss på natt ikke teller like mye som de i en dagstilling, men begynner på alvor virkelig kjenne på følelsen av å ikke bli verdsatt. Jeg opplever selv at jeg sitter inne med masse kompetanse, men føler at de yngre kollegaene kan og vet «alt», og gjerne skal fortelle meg det også.

Rotete og langtekkelig skrevet dette, men har begynt å fundere....begynner jeg å bli sett på som gammel og utdatert, er det fordi jeg er nattevakt eller er det noe annet som er årsaken? Noen som har lignende erfaringer?

Anonymkode: bffb3...ddf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min første tanke var at:

1) Dette er mest i ditt hode (du er bare 45!)

eller 

2) Er du faktisk utdatert? 

Hvilken bransje er det? Helsevesenet?

Anonymkode: d2ca1...701

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som helsevesenet, jobbet selv natt der i 13 år og fikk kjenne godt på hva det vil si å ikke bli lyttet til fordi nattevaktens meninger og opplevelser ikke tells like mye som de på dag. 

Jeg jobbet også med en del eldre kolleger, flere av dem med spesialutdannelse. Og faktum er at de mistet evnen til å oppdatere seg faglig, noe som gjorde at de slett ikke var så flink og stødig som de syns selv. Det hjelper ikke å være intensivsykepleier når du ikke har jobbet med noen som krever akkurat det på 20 år og knapt leser noe som helst fag, men kun det som er helt nødvendig ifm nytt utstyr eller en ny prosedyre på avdelingen. Opplevde flere ganger at fokuset hos disse eldre var på helt feil plass, f.eks viktigere at pasienten hadde rene klær enn å overvåke vitalia, eller å snakke med "den koselige damen på rom 163" fremfor å følge med at han på naborommet pustet skikkelig. Mange var opptatt av å komme seg gjennom vakten med minst mulig arbeidsinnsats, og de så hverken det eller at de ble faglig akterutseilt på egen hånd. Jeg kunne kommet med hundrevis eksempler på hvordan jeg som yngre ble subtilt rakket ned på fordi de visste best og hadde lengst utdannelse, og så viste det seg i etterkant at jeg hadde rett. Er du sikker på at du er så oppdatert som du mener selv? Kan det være de yngre har ny kunnskap som du kan lære av? Hvorfor går du ikke i dialog når du opplever at de belærer deg? Spør hvorfor de mener det de gjør, hva de baserer det på, og fortell hvordan du ville vurdert situasjonen. Selv om du har spesialutdannelse kan det jo være de har noe å lære deg. 

Anonymkode: 9bae0...d54

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hmmm....selvfølgelig har yngre kollegaer noe å lære meg. Det har jeg aldri tvilt på. Men jeg har faktisk noe å lære bort, jeg også. Jobben er i helsevesenet ja, og innebærer miljøterapi innenfor psykiatri. Jeg har jobbet med rus og psykiatri i rundt 20 år, og selv om jeg har jobbet natt de siste 4 årene, så trodde jeg faktisk at jeg hang med faglig fremdeles. Jeg går på kurs og leser mye fag nattestid i rolige stunder, og jeg engasjerer meg i faglige diskusjoner der jeg kan. Har tenkt at jeg har noe å bidra med. Men merker som sagt at meningene mine sjelden teller med, og at jeg ofte får små «foredrag» om alt fra diagnoser til miljøterapi og relasjonsbygging. Begynner faktisk å tære på både motivasjon og arbeidsglede.

Har forøvrig et godt forhold til kollegaer, og det er nok de yngste på arbeidsplassen jeg beskriver som belærende. Og for all del, jeg er så absolutt ikke allvitende. Det er mye jeg ikke kan, men det gjelder alle, og ikke bare meg. Føler meg så absolutt ydmyk ift det, men skulle vel kanskje ønske at det innimellom gikk andre veien også.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel allment kjent at de som kommer rett fra skolen har med seg massevis av teori, men lite erfaring. Og mange tror de er verdensmestere fra dag 1. Jeg hadde bare latt de gjøre sine egne feil, for de kommer. Vær selektiv med hørselen, for å si det sånn. Eller sett dem på plass om det er noen som trenger det.

Mange av de yngre skjønner seg ikke på hvor stor nytte man har av praksis og erfaring, fordi teori og praksis flere ganger kan være to helt forskjellige ting. Om du kjenner at noen av dem er såpass fornuftige og oppegående at du kan ha en interessant samtale om ulike tema, bør du prøve å få til det. Men det er viktig at du ikke er like bastant som dem. 

45 år er ikke "kjerring" (generelt, noen er kjerring som 22-åring.) 

Anonymkode: e80ab...938

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rotete og langtekkelig skrevet dette, men har begynt å fundere....begynner jeg å bli sett på som gammel og utdatert, er det fordi jeg er nattevakt eller er det noe annet som er årsaken? Noen som har lignende erfaringer?

Ja, litt selv om min arbeidssituasjon er en helt annen (ingeniør), og jeg lurer også litt på det med gryende kjerringfaktor :fnise: . 

Jeg ser det kommer inn nye unge folk med meninger som gjerne kræsjer med mine. I en del tilfeller er det lurt og jeg prøver å ikke gå i "nei" modus av gammel vane men heller gå for "jeg er ikke enig, men vi kan gjerne prøve og se om det funker". Det som jeg imidlertid føler mangler er en viss balanse. En del ganger er det nemlig svært så tydelig at "deres" metode ikke er bedre enn "min" og det jeg da ikke kan fatte og begripe er hvorfor de ikke kan gi seg og gå tilbake til den metoden som tross alt fungerte bedre :klo: . Teori er en ting, men hvis praksis tilsier det motsatte så er jeg i mange tilfeller villig til å droppe teori for empiriske data. 

Det som imidlertid ER skummelt er at jeg faktisk er i ferd med å bli utdatert pga. bedriftens manglende evne/vilje til å oppgradere sine medarbeidere. Selvsagt er det kommet til ny viten siden jeg var ferdigutdannet for 20 år siden, men når man aldri får penger eller tid til å reise på konferanser for å oppgradere så sakker man akterut. På svært mange av mine "fagting" må man være med i miljøet for å bli oppdatert. Generell googling holder ikke ettersom man da gjerne bare får tilgang til abstracts av potensielt interessante artikler. 

Gjest Fjeud
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Cata skrev:

Ja, litt selv om min arbeidssituasjon er en helt annen (ingeniør), og jeg lurer også litt på det med gryende kjerringfaktor :fnise: . 

Jeg ser det kommer inn nye unge folk med meninger som gjerne kræsjer med mine. I en del tilfeller er det lurt og jeg prøver å ikke gå i "nei" modus av gammel vane men heller gå for "jeg er ikke enig, men vi kan gjerne prøve og se om det funker". Det som jeg imidlertid føler mangler er en viss balanse. En del ganger er det nemlig svært så tydelig at "deres" metode ikke er bedre enn "min" og det jeg da ikke kan fatte og begripe er hvorfor de ikke kan gi seg og gå tilbake til den metoden som tross alt fungerte bedre :klo: . Teori er en ting, men hvis praksis tilsier det motsatte så er jeg i mange tilfeller villig til å droppe teori for empiriske data. 

Det som imidlertid ER skummelt er at jeg faktisk er i ferd med å bli utdatert pga. bedriftens manglende evne/vilje til å oppgradere sine medarbeidere. Selvsagt er det kommet til ny viten siden jeg var ferdigutdannet for 20 år siden, men når man aldri får penger eller tid til å reise på konferanser for å oppgradere så sakker man akterut. På svært mange av mine "fagting" må man være med i miljøet for å bli oppdatert. Generell googling holder ikke ettersom man da gjerne bare får tilgang til abstracts av potensielt interessante artikler. 

Det var en hjelpesløs holdning. Om du ønsker tilgang til artikler kan du enten dra til et universitet og koble deg på nettet der, eller bruke piratsider hvor hele artikkelen også publiseres. Videre kan du lese relatert fagpensum som er oppdatert eller kjøpe tilgang til nettsider slik som dr sattar sin, hvor du kan lære enormt mye. 

(Dr sattar gjelder for helse, men du ser poenget)

Endret av Fjeud
Skrevet
14 minutter siden, Fjeud skrev:

Om du ønsker tilgang til artikler kan du enten dra til et universitet og koble deg på nettet der, eller bruke piratsider hvor hele artikkelen også publiseres.

Dra til et universitet? :ler: Jeg har en jobb å passe og det er nesten bokstavelig en dagsreis unna. Det å bruke feriedager til oppgradering gjør jeg av prinsipp ikke så lenge jobben ikke er villig til å satse på det. (Avspaseringsdager kunne gått, men da jeg faktisk tenkte å bruke det for å dra på et gratisk seminar for en del uker siden så ble jeg nektet fri den dagen det var aktuelt...) Piratsider er også uaktuelt nettopp pga. de er pirat. 

• Liker 2
Gjest Fjeud
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Cata skrev:

Dra til et universitet? :ler: Jeg har en jobb å passe og det er nesten bokstavelig en dagsreis unna. Det å bruke feriedager til oppgradering gjør jeg av prinsipp ikke så lenge jobben ikke er villig til å satse på det. (Avspaseringsdager kunne gått, men da jeg faktisk tenkte å bruke det for å dra på et gratisk seminar for en del uker siden så ble jeg nektet fri den dagen det var aktuelt...) Piratsider er også uaktuelt nettopp pga. de er pirat. 

Igjen, uendelig mange unnskyldninger, men ingen gode forklaringer. Du kan også melde deg opp på et enkeltemne, da får du vpn tilgang til skolens nett, og kan lese alle artiklene i verden. Den eneste sin feil det er at du ikke holder deg faglig oppdatert er din egen, og det er ikke mangel på mulighet men mangel på lyst. Alt du kommer med er unnskyldninger.😂

Endret av Fjeud
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm....selvfølgelig har yngre kollegaer noe å lære meg. Det har jeg aldri tvilt på. Men jeg har faktisk noe å lære bort, jeg også. Jobben er i helsevesenet ja, og innebærer miljøterapi innenfor psykiatri. Jeg har jobbet med rus og psykiatri i rundt 20 år, og selv om jeg har jobbet natt de siste 4 årene, så trodde jeg faktisk at jeg hang med faglig fremdeles. Jeg går på kurs og leser mye fag nattestid i rolige stunder, og jeg engasjerer meg i faglige diskusjoner der jeg kan. Har tenkt at jeg har noe å bidra med. Men merker som sagt at meningene mine sjelden teller med, og at jeg ofte får små «foredrag» om alt fra diagnoser til miljøterapi og relasjonsbygging. Begynner faktisk å tære på både motivasjon og arbeidsglede.

Har forøvrig et godt forhold til kollegaer, og det er nok de yngste på arbeidsplassen jeg beskriver som belærende. Og for all del, jeg er så absolutt ikke allvitende. Det er mye jeg ikke kan, men det gjelder alle, og ikke bare meg. Føler meg så absolutt ydmyk ift det, men skulle vel kanskje ønske at det innimellom gikk andre veien også.

Det slår meg at du muligens beskriver ren kommunikasjonssvikt.

Yngre kvinner er stadig (hurra!) bedre på å kommunisere klart, konsist g forståelig. Det betyr at de i større grad formulerer seg slik den eldre garde er vant til at menn snakker. Altså at en er bombastisk og selvsikker, og unngår tullefraser som «jeg føler» og sånt noe. En kan selvsagt ta feil, men kun en tosk åpner en setning med å si hen kan ta feil. Det forstår en mottaker som er sånn noenlunde oppegående helt av seg selv.

At en person sier noe om feks miljøterapi i bombastiske ordelag er mest trolig ment å være diskosjonsskapende og delende. Dersom noen da svarer med at «de føler at» så blir de naturlig nok ikke hørt. En føler ikke på ting i yrkeslivet. «Jeg liker denne tanken, men ‘faktaopplysning i kontekst’» er et passe tilsvar. Ikke bruk «etter min mening» heller. Du kan til nød bruke «jeg har erfaring med» men da må du konkretisere.

Anonymkode: 51977...e2f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Fjeud skrev:

Det var en hjelpesløs holdning. Om du ønsker tilgang til artikler kan du enten dra til et universitet og koble deg på nettet der, eller bruke piratsider hvor hele artikkelen også publiseres. Videre kan du lese relatert fagpensum som er oppdatert eller kjøpe tilgang til nettsider slik som dr sattar sin, hvor du kan lære enormt mye. 

(Dr sattar gjelder for helse, men du ser poenget)

Det kan være greit å ta innover seg at mange allerede "jobber dobbelt" med krevende jobb og familieliv. Når man i tillegg skal oppdater seg på ting som gagner bedriften gratis, men ikke en selv, da motiveres man ikke av det. En bedrift som tar vare på sine ansatte tjener mye på det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det slår meg at du muligens beskriver ren kommunikasjonssvikt.

Yngre kvinner er stadig (hurra!) bedre på å kommunisere klart, konsist g forståelig. Det betyr at de i større grad formulerer seg slik den eldre garde er vant til at menn snakker. Altså at en er bombastisk og selvsikker, og unngår tullefraser som «jeg føler» og sånt noe. En kan selvsagt ta feil, men kun en tosk åpner en setning med å si hen kan ta feil. Det forstår en mottaker som er sånn noenlunde oppegående helt av seg selv.

At en person sier noe om feks miljøterapi i bombastiske ordelag er mest trolig ment å være diskosjonsskapende og delende. Dersom noen da svarer med at «de føler at» så blir de naturlig nok ikke hørt. En føler ikke på ting i yrkeslivet. «Jeg liker denne tanken, men ‘faktaopplysning i kontekst’» er et passe tilsvar. Ikke bruk «etter min mening» heller. Du kan til nød bruke «jeg har erfaring med» men da må du konkretisere.

Anonymkode: 51977...e2f

Er disse "jeg vet best og er dårlig på å samarbeide-"miljøene noe vi ønsker oss?

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen. Men etter å ha tatt videreutdanning har jeg fått bedre forståelse for at det er mye ny kunnskap der ute, ikke minst er det mye større krav til kunnskapsbasert praksis, ikke bare erfaringsbasert læring. Dvs der vi før hørte på de erfarne og tok etter dem (også feilene...), søker vi etter oppdatert og oppsummert forskning. Jeg lytter til de unges teoretiske kunnskap, men har jo samtidig lang og bred erfaring og stoler mye på meg selv. Irriterende er det selvfølgelig når nyutdannede skal fortelle erfarne mennesker hva de skal gjøre.

• Liker 1
Gjest Fjeud
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være greit å ta innover seg at mange allerede "jobber dobbelt" med krevende jobb og familieliv. Når man i tillegg skal oppdater seg på ting som gagner bedriften gratis, men ikke en selv, da motiveres man ikke av det. En bedrift som tar vare på sine ansatte tjener mye på det. 

Tredje innlegget med unnskyldninger for hvorfor du ikke kan holde deg oppdatert.

Skrevet
5 minutter siden, Fjeud skrev:

Tredje innlegget med unnskyldninger for hvorfor du ikke kan holde deg oppdatert.

Haha..skikkelig bra demonstrasjon: Akkurat slike typer er det nok Ts begynner å få nok av - belærende og uten tilstrekkelig erfaring.  🤣

• Liker 1
Skrevet

Husk at OLD is GOLD!

Gjest Fjeud
Skrevet
9 minutter siden, absinthia skrev:

Haha..skikkelig bra demonstrasjon: Akkurat slike typer er det nok Ts begynner å få nok av - belærende og uten tilstrekkelig erfaring.  🤣

Det er ikke slik at man mangler tilstrekkelig erfaring bare fordi man ikke baserer livet sitt på en livsløgn om at det er alle andre sin feil at du ikke får gjort det du ønsker å gjøre. 😂

AnonymBruker
Skrevet

Men når de forteller deg noe TS, lytter du? Hva sier de? Har de rett? Kanskje de forteller om noe nytt de har lært, som var nytt for dem og som kanskje hadde vært nytt for også andre? At det ikke er for å belære deg på noe vis, men heller dele kunnskap? Om du føler at de belærer deg, fordi du allerede kan det de prater om, så vær med i samtalen fra vinkelen "ja dette er kjempespennende, husker den gangen jeg opplevde noe slikt/lærte om noe slikt/annet eksempel hvor du kan bidra med din kunnskap. 

Har de annen utdannelse enn deg, så kanskje de har ett annet perspektiv på samme diagnose eller noe. Sosiologi vs. psykologi er jo gulleksempelet på dette.

Du skriver at du var ferdig utdanet som 27 år og har tatt videreutdanning etterpå og nå er 45. Jeg vet ikke når du tok videreutdanningen, men kan det hende at det har komt nytt fagstoff som du rett og slett ikke vet? Og de yngre har kanskje bare lært en måte å gjøre noe på, så derfor holder de fast til det de har lært (som også er det nyeste innen faget). 

Du virker reflektert og jeg beundrer at du tørr å stille spørmålene. 

Jeg betviler at det er at du jobber nattevakt som er årsaken, jeg jobber nemlig nattevakter selv. Opplever at mine meninger blir like verdsatt som noen som jobber dag blir. Jobber også deltid, og er oppdatert på faget da jeg er "evig studnet" som liker å studere. Vi får nemlig lov til å studere på vakt når det er rolig, sålenge studiet på en eller måte ganger arbeidsplassen :) 

Anonymkode: cd15e...338

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Fjeud skrev:

Det er ikke slik at man mangler tilstrekkelig erfaring bare fordi man ikke baserer livet sitt på en livsløgn om at det er alle andre sin feil at du ikke får gjort det du ønsker å gjøre. 😂

Noe må forsakes. Klart, man kan drite i barna og heller gjøre gratisarbeid for bedriften. Sultne barn er jo ingen hindring når sjansen for å oppnå noe bedre er større for bedriften enn for deg selv og dine barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Fjeud skrev:

Nå må du prøve å holde styr på AB'ene her - vi er to forskjellige.

Anonymkode: 82715...bc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...