Gå til innhold

alkohol og ungdommer- barn av misbruker.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

-  og andres respekt for foreldrenes avgjørelser.   Vi har to tenåringer hjemme nå, vi har ett nærmest "ikke eksisterende" alkoholforbruk.

Vi ønsker ikke at våre barn og ungdommer skal drikke alkohol, før tidliges 18 års alder, helst senere.   Så, kommer vi da til sakens kjerne, andre foreldre som kjøper til sine barn- OG dermed også forsyner våre, og andre ungdommer med denne alkoholen, og syns det er helt i orden.    Jeg har ikke ord, jeg er nærmest målløs, og føler meg ganske alene som har disse meningene.   Andrea foreldre nærmest ler meg i ansiktet og skjønner liksom ikke problemet.        Man blir altså motarbeidet på det groveste, av andre foreldre, ikke av eldre ungdommer..

Jeg vokste opp i ett alkoholisert hjem, med alt det førte med seg, utrygghet, angst og en evig venting på at dette skulle gå over, noe det aldri gjorde...    Jeg fant meg en kjæreste som var både alkohliker og stoffmisbruker , før han døde.  Jeg selv jobbet hele tiden, og rørte aldri stoff.  Selvsagt drakk jeg alkohol, det var jo sllik jeg var "opplært" til å takle livet, ikke sant??

Men nå, i voksen alder... jo jeg kan ta en drink eller to ,aånn tredje hvert år omtrent, toppen.  Thats it, jeg klarer ikke fyll....jeg klarer ikke forholde meg til alle disse rødvins elskende venninnene som har null forståelse for at ikke alle vil kose seg rett i hjel med denne vinen.   Jeg føler meg så lite respektert, og nærmest latterligjort på egne vegner og ikke minst ungdommenes vegne, og blir rett ut sagt fortvilt her.

Ungdommen min har jeg snakket veldig mye om disse tingene med, ikke alt enda, men de vet godt hva jeg tenker om det, hvor redd jeg er for ting som GHB f.eks.  Hva jeg mener om foreldre som kjøper til ungdommen sin...   og jeg tror de skjønner meg faktisk, jeg håper virkelig det går inn.     Bare så lei meg og trist...

Endret av televimza
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan forskyner de dine barn med alkohol om de kjøper til sine? Mener du at de får alkohol av sine venner? Jeg har aldri fått alkohol av hverken mine foreldre eller andres foreldre, men drakk likevel lenge før jeg fylte 18. Det er ikke vanskelig for ungdom å få tak i og mange (de fleste?) har smakt alkohol en god stund før 18 års dagen. Jeg skjønner at du med din fortid har et ekstra anstrengt forhold til alkohol, men det viktigste du lærer ungdommen din er hvordan de skal ha et fornuftig og trygt forhold til det, ikke at de absolutt ikke må røre det. Jeg kunne alltid ringe hjem, bli hentet, jeg passet på meg selv og andre, at ingen gikk alene. Hadde jeg dummet meg ut og drukket for mye, var jeg aldri redd for å ringe mamma. Mine venninner som hadde foreldre som var meget strenge på alkohol derimot, turte aldri ringe hjem. Det er langt mer uheldig. 

Vil si jeg har hatt en helt normal ungdomstid, aldri rørt dop og aldri hatt et uansvarlig forhold til alkohol. Som voksen kan jeg nyte et glass eller to til maten, eller i en annen anledning. 

Anonymkode: 3ab89...858

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er av den formening at det er bedre å kjøpe til dem enn at de må skaffe selv. 

Hadde moren min vist at jeg drakk hjemmebrent og smuglersprit fra jeg var 15 ville hun blitt sur. Ikke fordi jeg drakk,  men pga faren med det.  

Alle ungdom kan få tak i alkohol i dag, tilgjengeligheten er større. 

Det er trist at du har opplevd det du har opplevd. Men du skal ikke overføre dine erfaringer og følelser til dine barn eller andre foreldre. Folk rundt deg må erfare ting selv før de virkelig kan forstå det. 

Men de foreldrene som kjøper til barna har en åpen dialog med barna sine om alkohol og barna er trygge nok til å spørre de. 

Dine barn vil ikke komme til deg nettopp fordi du er så hard på det. Den dagen de drikker seg full. Hvem trur du de vil gå til?  Deg eller de foreldrene som ikke dømmer?

Anonymkode: be920...77f

AnonymBruker
Skrevet

Om ungdommen velger drikke kommer helt an på holdningene og verdiene deres. Alle kan få tak i alkohol om de vil. Så her vil det vise seg hvilke holdninger de har tatt med seg fra deg

Jeg ville for øvrig sagt til dem at det er alkoholisme i familien, og man kan arve tilbøyligheten til å bli avhengig. De burde vite at de muligens har genene som gjør det lettere for dem å bli avhengige enn andre, slik at de er klar over risikoen. Blant annet derfor ville du foretrukket om de ventet til de ble litt eldre og kunne eksperimentere under mer kontrollerte forhold der de ikke handlet om å bli dritings. 

Anonymkode: 49646...fa4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...